Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Har hunnit prova den med canon 100-400 ii och 70-200 2.8 IS ii på A7R ii med fantastiska resultat. Provade också med tamron 150-600 och den fungerar bra upp till 400mm därefter letar kameran ganska mycket

Adaptern finns i lager i Göteborg på Götaplatsens foto. Finns ni i närheten är det bara att komma in och prova. Ska se om jag kan fixa en video till imorgon

Blir detta slutet för intresset kring gamla A-mountobjektiv och Sonys adaptrar även hos gamla Sony/Minolta-användare?

Hoppas inte det. Finns nån kristallklarhet i minoltaskärpan som iaf Tamronet definitivt inte har och Tammens bokeh kan ibland vara riktigt uselt ruggig, särskilt när man bländar upp verkar det som. Sony har ju lovat A-mountfansen att leverera och jänkarna tycks gilla stora kamerahus. Kan inte spegellöst, av rent fysikaliska skäl som bl a Gunnar vidhåller, fixa snabb och tillförlitligt AF på långa brännvidder tror jag många gamla A-mountanhängare går över till Nikon, knappast till Canon då de inte vill byta ner sig sensormässigt. Hoppet står till Photochina (i höst?) och har inget hänt då, inte ens på adaptersidan, blir det nog en del som byter system om inte förr när deras snart fyra år gamla A99 lägger av. Jag fortsätter med adaptrar och min A7RII. Inte pga strålande AF utan pga cropmöjligheterna och de goda högiso-egenskaperna. Skulle Sigmas långzoomar funka bättre med MC-11 än Tamronet med EA-3 får även jag nåt att fundera på.

Första intrycken av MC-11

Jag har precis provat min MC-11 som hastigast.

Fick den redan igår, men har inte hunnit med att hämta ut den förrän nu. Tyvärr ganska chokad med andra inplanerade saker den närmaste tiden, men ska se om jag får utrymme att plåta lite i helgen.

Jag har i alla fall testat den med A6300 och Sigma 150-600 Contemporary, samt Tamron 17-50/2,8.
(Mina andra E-mount kameror är utlånade till kompisar som är i Australien och några andra Canon-objektiv har jag inte f.n.)

Funkar gör den i alla fall :). Med teleobjektivet så känns det rappt och fint på kortare brännvidder, men känns inte så snabb på 600 mm. Det är dock mörkt och regnigt, så vi får se till helgen då jag ska jämföra lite med Canon-kameran.

Däremot verkar det inte riktigt som att bildstabiliseringen i objektivet funkar som den ska. Som sagt, jag har bara provat som hastigast än så länge, men det känns hoppigt i sökaren på 600 som det inte gör med Canon. Ska kolla upp det mer noga.

Sedan kan jag vidhålla min ståndpunkt och avfärda myten om det där med "balans", dvs att stora objektiv skulle kräva en tung och klumpig kamera. JAG TYCKER att man får riktigt bra ergonomi med den här lilla kameran och det relativt stora telet. Hela ekipaget blir lättare och man får bra grepp osv. Det går alldeles utmärkt och om det här första intrycket håller i sig så kommer det troligen att komma ut en 70D på köp/sälj här på FS.

Tamron-objektivet då?
Jag hade inte väntat mig att det skulle fungera överhuvudtaget, MEN DET GÖR DET!
Fungerar helt perfekt ju och känns snabbt och exakt. Helt otroligt!

Det ska ju finnas en liten lampa på adaptern som visar om det finns kompatibel firmware för objektivet, men jag är tydligen blind :). Jag har letat och letat, men hittar fasiken ingen sådan någonstans.... Mycket märkligt. Nåja, man får väl leta upp det på nätet hur det ska vara.

Som sagt, jag har bara testat som hastigast än och har inte fipplat så mycket med olika AF-inställningar. Bara fokusområde och AF-S resp AF-C och det funkar bra med alla kombon och bägge objektiven.

Nu återstår bara att hitta den där omtalade lampan och dyka lite djupare i inställningarna och plåta i verkliga livet. Det känns inte helt hundra det där med bildstabiliseringen dock.

/Mats

Hittade dioden :)

Den är väldigt liten och svart när den inte lyser. Blinkar ett par gånger och lyser kort när man sätter på kameran och sedan släcks den. Med Sigma-gluggen är det grönt. Med tamron så lyser den inte alls.

/Mats

Tydligen så måste objektivet uppgraderas!

Hittade den här sidan
https://www.sigmaphoto.com/article/sigma-optmization-pro-ver-13-is-available/

Med min Sigma 150-600C så blinkar dioden grönt, vilket betyder att det är supportat, men objektivet behöver uppgraderas med ny firmware. Tyvärr har jag ingen USB-dock, så det blir till att inhandla en sådan. Verkar tyvärr som att det inte finns nån uppgradering tillgänglig för mitt objektiv än. :-(

Trodde att det var adaptern som behövde uppgraderas. men tydligen är det objektiven.
Sen ska visst USB-dockans egen firmware också hållas up-to-date - mycket firmware blir det :)

/Mats

Tack för spännande rapporter. Det verkar ju lovande att den fungerar med andra objektiv än sigmas nyaste serie. Har du tidigare provat med la-ea2 eller la-ea4 och kan göra någon jämförelse?

Låter väldigt lovande att det funkar fint med tredjepartsobjektiv som inte är Sigmas egna. Var faktiskt lite oväntat (var väl bara Jonas som trodde på det).

Appropå det; får du stabiliseringen att fungera på Tamronet?

Tack för rapporten - skall bli spännande att höra fortsättningen (tror allt kommer bara bli bättre med mer tid och nyare firmware)!

Tydligen så måste objektivet uppgraderas!

Hittade den här sidan
https://www.sigmaphoto.com/article/sigma-optmization-pro-ver-13-is-available/

Med min Sigma 150-600C så blinkar dioden grönt, vilket betyder att det är supportat, men objektivet behöver uppgraderas med ny firmware. Tyvärr har jag ingen USB-dock, så det blir till att inhandla en sådan. Verkar tyvärr som att det inte finns nån uppgradering tillgänglig för mitt objektiv än. :-(

Trodde att det var adaptern som behövde uppgraderas. men tydligen är det objektiven.
Sen ska visst USB-dockans egen firmware också hållas up-to-date - mycket firmware blir det :)

/Mats

Men om firmware ska uppgraderas i objektivet har jag läst att det ska lysa gult?

Kul annars med ditt Tamron. Verkar lovande.

Mitt Tamron 17-50/2,8 har inte stabilisering.

/Mats

Ahh, synd att du inte har något Tamron med VC. Hade varit väldigt intressant om stabilisering fungerar och fått det bekräftat (även om jag skulle faktiskt misstänka det då det fungerar på andra system utan inblandning av kameran).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar