Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
.

.....................Däremot verkar det inte riktigt som att bildstabiliseringen i objektivet funkar som den ska. Som sagt, jag har bara provat som hastigast än så länge, men det känns hoppigt i sökaren på 600 som det inte gör med Canon. Ska kolla upp det mer noga.

Sedan kan jag vidhålla min ståndpunkt och avfärda myten om det där med "balans", dvs att stora objektiv skulle kräva en tung och klumpig kamera. JAG TYCKER att man får riktigt bra ergonomi med den här lilla kameran och det relativt stora telet. Hela ekipaget blir lättare och man får bra grepp osv. Det går alldeles utmärkt och om det här första intrycket håller i sig så kommer det troligen att komma ut en 70D på köp/sälj här på FS..........................

/Mats

Skumt med stabiliseringen. Det ska ju stödjas. Stabiliseringen funkade fint förresten med ditt gamla Sigma 150-500mm både på min gamla A7r och inte minst A7 II där ju nu PDAF funkar med fokuspunkterna på huvudsensorn med LA-EA3-adaptern. Även stabiliserad sökarbild har jag nu med båda husen och det har jag lärt mig uppskatta svårt. Sonys gamla antiskak stabiliserade ju länge bara sensorn och inte sökaren. Med firmwareuppgradering till 3.X. ska även Canon-objektiven stödas med A7 II som jag har. Mitt Sigma fick lite av ett nytt liv efter firmware-bytet. Det är ju ett samspel med kamera och objektiv upp den nya firmwaren påverkade ju både EVF:ens snabbhet och AF så att även A7r kändes klart bättre än tidigare.

Har heller aldrig stört mig på balansen med mitt stora Sigma. Jag tror mer att det är ett problem med stora normalzoomar faktiskt. Där tycker jag det är mer påtagligt. När objektiven blir riktigt stora så är det ju de man håller i främst.

Suck. Vilket svammel. "I think it's because the light strikes the adapter as it comes in from super steep angles, and that's why it's only messing it up in the corners".

Tja, vad ska man säga ...?

Suck. Vilket svammel. "I think it's because the light strikes the adapter as it comes in from super steep angles, and that's why it's only messing it up in the corners".

Tja, vad ska man säga ...?

Är det? Ok, jag kan ju inte det där men vinkeln borde väl vara än brantare utan adapter? Kortare registeravstånd ger väl blurrigare fokus i hörnen med de kortaste objektiven och en adapter förbättrar väl den situationen?

Hur ljusstrålarna träffar adapterns insida ("strikes the adapter") påverkar inte skärpan (eller snarare upplösningen som var vad Northrup visade exempel på) enligt någon optisk teori jag har hört talas om. Om adapterns insida har dålig ytbehandling (som kan ge reflexer) så kommer kontrasten att sjunka, men inte uplösningen.

I övrigt håller jag med dig. Kortare registeravstånd gör det besvärligare för en digital bildsensor (i allmänhet, om inte objektivet är konstruerat för det).

Hur ljusstrålarna träffar adapterns insida ("strikes the adapter") påverkar inte skärpan (eller snarare upplösningen som var vad Northrup visade exempel på) enligt någon optisk teori jag har hört talas om. Om adapterns insida har dålig ytbehandling (som kan ge reflexer) så kommer kontrasten att sjunka, men inte uplösningen.

I övrigt håller jag med dig. Kortare registeravstånd gör det besvärligare för en digital bildsensor (i allmänhet, om inte objektivet är konstruerat för det).

Det är ju inte kamerans registeravstånd som är viktigt här, utan objektivets. Med adaptern på så är ju registeravstånd samma som for Canon EF. Det är bara trams som han skriver om extrema vinklar.

F.ö. så är MC'11 adaptern mycket välgjord och allting inuti är matt svart och Inger förtroende. Högsta klass.

/Mats

Skumt med stabiliseringen. Det ska ju stödjas. Stabiliseringen funkade fint förresten med ditt gamla Sigma 150-500mm både på min gamla A7r och inte minst A7 II där ju nu PDAF funkar med fokuspunkterna på huvudsensorn med LA-EA3-adaptern. Även stabiliserad sökarbild har jag nu med båda husen och det har jag lärt mig uppskatta svårt. Sonys gamla antiskak stabiliserade ju länge bara sensorn och inte sökaren. Med firmwareuppgradering till 3.X. ska även Canon-objektiven stödas med A7 II som jag har. Mitt Sigma fick lite av ett nytt liv efter firmware-bytet. Det är ju ett samspel med kamera och objektiv upp den nya firmwaren påverkade ju både EVF:ens snabbhet och AF så att även A7r kändes klart bättre än tidigare.

Har heller aldrig stört mig på balansen med mitt stora Sigma. Jag tror mer att det är ett problem med stora normalzoomar faktiskt. Där tycker jag det är mer påtagligt. När objektiven blir riktigt stora så är det ju de man håller i främst.

Först vill jag säga att jag inte är alldeles säker. Testet jag gjorde igår var från min altan på kvällen som hastigast. Ska ut i morgon och plåta på riktigt.

Stabiliseringen verkar som sagt inte funka och AF kändes inte lika distinkt som med Canon-kamera. Kan vara att det bara är kontrast-AF, men att A6300 har så grymt bra AF att det knappt märks nån större skillnad.

All firmware är inte ok. Objektivet behöver uppdateras enligt blinkning i grönt på adaptern så det blir till att inhandla en usb-docka och vänta på att Sigma släpper en uppgraderad FW. Så att OS och AF inte funkar beror nog på detta.

Lite trist är det dock eftersom Sigma ju har lovat stöd för vissa objektiv, inklusive mitt, vid lanseringen av adaptern. Blir nog bra så småningom, men jag känner mig lite som en beta-testarr...

/Mats

Det hade varit snyggare om adaptern försetts med USB, och också kunde användas för uppgradering av objektiven.

All firmware är inte ok. Objektivet behöver uppdateras enligt blinkning i grönt på adaptern så det blir till att inhandla en usb-docka och vänta på att Sigma släpper en uppgraderad FW. Så att OS och AF inte funkar beror nog på detta.

Lite trist är det dock eftersom Sigma ju har lovat stöd för vissa objektiv, inklusive mitt, vid lanseringen av adaptern. Blir nog bra så småningom, men jag känner mig lite som en beta-testarr...

/Mats

Jag förstår att du är lite otålig (det hade jag också varit), men ge det lite tid så kommer det säkert strax på plats.

Det hade varit snyggare om adaptern försetts med USB, och också kunde användas för uppgradering av objektiven.

Adaptern har en USB-ingång. Används för att uppgradera den, för på adaptern själv kan man såklart inte använda USB-docka eftersom den har E-mount och USB-dock finnsinte för den fattningen.

Eftersom adaptern har USB-ingång och kan sättas på objektivet så skulle den ju kunna fungera som USB-dock, bara Sigma lägger in stödet för det. Det kanske de gör, eller så är det redan gjort. Värt att kolla upp.

/Mats

Först vill jag säga att jag inte är alldeles säker. Testet jag gjorde igår var från min altan på kvällen som hastigast. Ska ut i morgon och plåta på riktigt.

Stabiliseringen verkar som sagt inte funka och AF kändes inte lika distinkt som med Canon-kamera. Kan vara att det bara är kontrast-AF, men att A6300 har så grymt bra AF att det knappt märks nån större skillnad.

/Mats

Men den ska ju funka med PDAF-områdena på huvudsensorn. Det är ju det som är mycket av grejen.

Söker man på nätet så hittar jag inte att det skulle gå, men däremot hur många sidor som helst som påstår att MC-11 adaptern kan uppgraderas med hjälp av USB-dock.

Hur kan de skriva så? Här har man nog haft lite otur när man tänkte. Det finns ju ingen docka dör E-mount och den för EF passar ju inte på adaptern, det blir ju hona-hona.

Adaptern har som sagt en egen USB-ingång och det följer med en USB-sladd i lådan. Självklart skulle den kunna användas som en USB-docka, men det verkar den inte göra i dagsläget, men det kommer säkert.

Nåja, det är bara att pallra sig iväg och inhandla en USB-docka. De kostar ju trots allt bara 400 kr.

/Mats

Men den ska ju funka med PDAF-områdena på huvudsensorn. Det är ju det som är mycket av grejen.

Förstår inte riktigt vad du menar.
Att objektiven behöver anpassas är känt sedan länge. Det är ju inte bara i kameran som funktionen ligger, utan kameran måste ju också kommunicera tillbaka till objektivet och styra det.

Sonys egna E-mount objektiv dunkar ju inte med hybrid-AF på A6000 om de inte uppdaterats till firmware v2.0 t.ex.

Ska åka iväg nu och handla usb-docka. Finns 2 st. hos Scandinavian Photo.

/Mats

Adaptern har som sagt en egen USB-ingång och det följer med en USB-sladd i lådan. Självklart skulle den kunna användas som en USB-docka, men det verkar den inte göra i dagsläget, men det kommer säkert.

Nåja, det är bara att pallra sig iväg och inhandla en USB-docka. De kostar ju trots allt bara 400 kr.

/Mats

Inte mycket pengar att bråka om, men ändå irriterande för att det, som du riktigt påpelar, inte borde behövas till att börja med, och dels ytterligare en pryldjävel att hålla reda på (nackdelen med foto som hobby att det alltid blir en massa grejer att både förvara och som skall hittas i tid och otid).

Men, jag tycker absolut att du ändå skall skynda dig dit, för jag är nyfiken på fler resultat (så fort som ny FW släpps). :)

Inte mycket pengar att bråka om, men ändå irriterande för att det, som du riktigt påpelar, inte borde behövas till att börja med, och dels ytterligare en pryldjävel att hålla reda på (nackdelen med foto som hobby att det alltid blir en massa grejer att både förvara och som skall hittas i tid och otid).

Men, jag tycker absolut att du ändå skall skynda dig dit, för jag är nyfiken på fler resultat (så fort som ny FW släpps). :)

USB-docka inhandlad. Objektivet uppdaterat till fw 1.02.
Adaptern fanns det ingen uppdatering till.
Nu lyser dioden med fast grönt sken.

Det är samma programvara för att hantera objektiven och adaptern och samma USB-anslutning, så man behöver bara flytta sladden.Provade förstås att montera objektivet i adaptern med adaptern ansluten via USB, men det är bara själva adaptern som går att hantera då.

Visst blir det fler prylar, men jag har löst det så att jag använder dockan som objektivlock :). Då vet man alltid var man har den.

Har också customiserat objektivets lägen C1 och C2. Det är rätt coolt hur mycket man kan anpassa objektivet.

Jag har nu varit ute och plåtat en del med lite olika kombinationer.
Hur funkar det på A6300 då?

Allt funkar med Sigma 150-600. Objektivet är i sig inte sådär supersnabbt i AF, men det känns rappt och bra på alla brännvidder och stabiliseringen funkar fint. Däremot uppträdde det lite nervöst med AF-C på 600 mm. där AF hela tiden knattrade på.

Med Canon-kameran var det mycket lugnare. För stillbildsfoto i bra ljus med långt tele så är DSLR med OVF bättre än spegellöst med EVF tycker jag. Autofokus blev också snabbare med Canon än med Sony-kameran, så helt perfekt blir det inte med adaptern ändå.

Prestandan med Tamron-objektivet överraskar däremot positivt. Det känns mycket bra, snabbt, följsamt och exakt i AF. Fokuseringen med det på A6300 är snabbare än med Sony 18-105/4 PZ. Hela ekipaget inklusive adapter blir också mindre, både i diameter och längd. Visserligen mindre omfång, men ett steg ljusstarkare.

Tamron 17-50/2,8 är ju en billig och bra och relativt ljusstark normalzoom för APS-C. Ett sådant självklart objektiv saknas ju för E-mount, vilket är märkligt, men nu finns det som jag ser det ett fullgott alternativ. Det finns ju betydligt mer att välja på till Canon, så nu ser jag det som att det problemet är helt löst. Fantastiskt bra och den här adaptern känns väldigt välbyggd och fin och kostar ju bara hälften mot Metabones.

EXIF-data blir korrekt för båda objektiven och är fullständig.

Face detection och Eye-AF har jag inte provat. Fungerar inte påå hundar och fåglar som har utgjort dagens modeller :).

/Mats

Smart att det gick att använda dockan som objektivlock. :)

Tack för rapporten!

Kul att det verkar fungera så bra med Tamron-objektivet. Kanon då det, precis som du påpekar, finns stora luckor i E-mount, att man kan använda adaptern för att lösa de gapen.

Sigma verkar ha fått till det riktigt bra här! Dessutom med en väldigt rimligt prissatt adapter jämfört med Metabones och andras.

Det här gör Sonys hela linje med E-mount-hus mycket intressantare tycker jag, och till något som man kan satsa på att bygga ett komplett system runt. Festligt att det blev Sigma som till slut lyckas lösa Sonys största problem! :)

Smart att det gick att använda dockan som objektivlock. :)

Tack för rapporten!

Kul att det verkar fungera så bra med Tamron-objektivet. Kanon då det, precis som du påpekar, finns stora luckor i E-mount, att man kan använda adaptern för att lösa de gapen.

Sigma verkar ha fått till det riktigt bra här! Dessutom med en väldigt rimligt prissatt adapter jämfört med Metabones och andras.

Det här gör Sonys hela linje med E-mount-hus mycket intressantare tycker jag, och till något som man kan satsa på att bygga ett komplett system runt. Festligt att det blev Sigma som till slut lyckas lösa Sonys största problem! :)

Jag köpte först Metabones MK IV, men lämnade tillbaka den då den inte funkade med några av mina Canon-objektiv. Jag hade några fler då förutom Tamrom 17-50 och Sigma 150-600 också Canon 50/1,8STM och Canon 18-135STM. Metabones funkade inte med något av objektiven, utan på kameran stod det att AF inte var aktiverat på objektivet. Det var visserligen innan jag fick A6300, så det testades bara på A6000.

Nu har jag som sagt lånat ut min A6000 så jag kan inte prova Sigma-adaptern på den just nu.

Så med min ringa erfarenhet tycker jag att Sigma MC-11 är betydligt bättre än Metabones och till halvapriset. Jag har gott hopp om att Sigma kommer ut med uppdateringar till objektiven så det blir ännu bättre, men jag blev som sagt positivt överraskad över att den funkar så bra med andra än Sigma-objektiv.

Skulle vara riktigt kul om Sigma också släpper en speedboster-variant av adaptern.

/Mats

Förstår inte riktigt vad du menar.
Att objektiven behöver anpassas är känt sedan länge. Det är ju inte bara i kameran som funktionen ligger, utan kameran måste ju också kommunicera tillbaka till objektivet och styra det.

Sonys egna E-mount objektiv dunkar ju inte med hybrid-AF på A6000 om de inte uppdaterats till firmware v2.0 t.ex.

Ska åka iväg nu och handla usb-docka. Finns 2 st. hos Scandinavian Photo.

/Mats

Det var först med firmware 3.X till A7 II som den kameran fick stod för att A-mountobjektiv med EA3-adaptern kunde använda PDAF-områdena på huvudsensorn. Innan stöddes bara CDAF. Det finns andra exempel på adapters som med en del Sony-hus inte stött alla funktioner i dessa. IR-fokuslyset stöds t.ex. inte med mitt Sigma 150-500mmm ännu. I andra fall har inte Eye Focus-funkat, så testa det också. Metabones fixade inte det tidigare i alla fall.

Beträffande detta prat om USB för uppgradering av firmware i adapter och objektiv så tycker jag att det borde gå att få att funka med kamerans vanliga USB-ingång. Med Sonys E-mountobjektiv har man ju inget annat. Man stoppar USB-kabeln i datorn och kör igång uppdateringsprogrammet så sköts det via den vanliga USB-porten. Det borde väl kunna göras för både adapter och tredjepartsobjektiv också kan man tycka. Sigmas adapter är väl att betrakta som ett Sony-tillbehör.

Ja tack för rapporten Mats!
På DPR verkar Sigmazoomen 150-600 funka bra för vissa och helt kass för andra. Verkar iaf vara en del kvar att lösa med AF på långa telen och spegellöst. Hur nu Olympus fick till det med sitt 300 f4.0 (motsv 600) vet i fåglarna (no pun).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar