Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Om det handlade om EOS-1D Mark III så är det klartlagt att det fanns ett konstruktionsfel i AF-spegeln (som speglar ner ljus till AF-sensorn i botten av kameran). Canon åtgärdade det åt alla som hade det problemet.
Vad gäller Canonkameror i övrigt så har jag inte sett några evidenser för att det märket hade värre AF-problem än andra märken. En lång diskussionstråd på Fotosidan med en handfull deltagare som delger sina erfarenheter räknas faktiskt inte. Alla spegelreflexkameror med AF har potential att ha dåligt intrimmad AF med tanke på hur pass komplicerad mekanik det handlar om.
Så ett påstående om att just Canon hade stora problem med AF för cirka 10 år sen är mer eller mindre taget ur luften.
(Såvida inte mera fakta framkommer framöver).
Visst man kan stoppa huvudet i sanden men även du har ju fritt att söka på nätet så ser du att detta inte är någon skröna.
Läs första stycket i denna länk du också:
https://photographylife.com/how-phase-detection-autofocus-works/
Fokusproblemen är bara en del av de problem och tekniska begränsningar som är förknippad med DSLR-konstruktionen och sanningen är ju att det idag finns andra konstruktionsprinciper som ger nya möjligheter både för stillbild och inte minst video. DSLR-tekniken var svaret på gårdagens problem - för att göra nya utvecklingssteg möjliga så kommer DSLR-tekniken försvinna. Den har tjänat oss hyfsat väl i 60- 70 år men nu är det dags för något nytt. Det vi ser nu med A9 är bara början och om man nu tar 20 bilder/sek så kommer vi i en nära framtid ta hundra, för att få ännu bättre kontroll över ett skede i exv. en ishockey- eller basebollmatch. Då om inte förr kommer det bli helt uppenbart att det bli väldigt svårt att möta de kraven med en gammal DSLR-konstruktion.
Speciellt för dig Per:
"There is an overwhelming amount of negative feedback on autofocus issues on such fine tools as the Canon 5D Mark III, Nikon D800, Pentax K-5 and other digital SLR cameras and it seems like most photographers do not seem to understand that the underlying problem is not necessarily with a specific model or type of a camera, but rather with the specific way these cameras acquire focus. If you search on the Internet, you will find thousands of autofocus reports on all kinds of DSLRs dating back 10+ years. Hence, the front focus and back focus issues we see in modern cameras are not anything new – they have been there ever since the first DSLR with a phase detect sensor was created."
... och som sagt, jag är den första att tillstå att Sony DSLR:er och Konica Minoltas med var lika usla som många av konkurrenternas när det kom till AF-precision med PDAF.
Jag har sagt det förr:
Det var verkligen alla mina AF-relaterade problem med PDAF och övriga problem relaterade till mekaniska lösningar i mina DSLR:er (såsom exv. skruvdrivna AF-objektiv med fjäderstyrda bländare samt Sony SLT (som ju också har separat AF-sensor) som fick mig att byta till spegellöst när jag fattade hur AF är konstruerat i dessa. Jag var dödligt trött på mina AF-problem som jag haft från dag ett med mina DSLR:er. Det är en väldigt mycket enklare lösning i dagens spegellösa hybrid-AF hus med en naturlig precision och ackuratess utan en massa mekaniska lösningar och med en gemensam sensor numera både för bild- och AF-data. En lösning som inte behöver justeras eftersom den faktiskt har återkoppling till skillnad från de gamla PDAF-systemen i DSLR:er.
Senast ändrad: