Och alla är nog inte klara med det fortfarande.
Det är ett 30 år gammalt problem, så det vore lite konstigt om inte kameraintresserad allmänhet och yrkesfotografer var väl medvetna om det redan innan det dryftades i en tråd på Fotosidan.
Halmgubbe. Jag har inte skrivit att vi ska sitta och vänta på statistik vi inte kommer att få.
De införde s.k. mikrojustering av AF i ESR-kameror sen åtminstone 10 år tillbaka, vilket jag tycker bör tolkas som ett erkännande av att det kan bli impedansmismatch mellan kameror och objektiv.
Innan (högupplösta) digitala spegelreflexkameror med AF började dyka upp så var det ett mindre problem. När vi fotograferade med film så ställdes inte lika stora krav på autofokusen, så jag tycker nog att kameratillverkarna reagerade i tämligen god tid och försökte parera problemet. Mikrojustering är förvisso inte en panacé för AF-problem i ESR:er, men det är bättre än ingenting.
Nä, nu pratar du. Det du nämner som kom kom i promodellerna men det kom inte i massor av enklare DSLR-er som riktade sig till massmarknaden. Problemen var inte ens löst för fasta brännvidder för dessa. Det tog allt ett tag till och jag vet inte om det ens finns i alla modeller idag ens.
Du när man använder den typen av tillmälen som jag inte ens vet vad du menar med, så har man kanske inte så mycket att tillägga i sak. Det jag reagerar mot är att du bortser helt från den stora mängd indikationer vi har på nätet om AF-problem med snart sagt varenda DSLR-modell över tid. Folk har ju lyft detta så sent som med modeller som fortfarande säljs och mikrojustering, som ju som bekant ofta inte gör någon vidare nytta med zoomar, hjälper ju inte just alla de just har fått sådana med sina billiga DSLR-paket.
Jag har sett väldigt många exempel över tid på folk som lever efter kartan istället för verkligheten. Det var vanligt bland projektledare av den gamla stammen som levde helt i sina Gantt och Perth-scheman länge men lyckligtvis har mycket av det försvunnit idag med mer agila metoder. Andra snöar in på att vänta på tillverkarnas egen statistik istället för att leva i användarverkligheten utan en susning om att de kommer få vänta tills fan kommer på besök.
Alla dessa vittnesbörd om AF-problem och rop på hjälp på nätet är ju verkligt påtagliga och verkliga för de som har dem. Men du verkar mest negligera dem därför att tillverkarna låtsas om som om problemen inte finns. Det är ju som sagt de verkliga exemplen på "fake news" här.
Jag litar faktiskt mycket mer på denna info från användare som upptäckt problem än på tillverkarna eller de internetmegafoner som bara ekar tillverkinfo och kallar det för "Reviews" utan att de kollat ett skit själva. Det senaste ganska avslöjande exemplet jag berördes personligen av var Sigmas MC-11 -adapter som många testare bara ekade positiv tillverkarinfo kring.
Jag skaffade adaptern och ett Sigma- 17-70mm och kunde snart konstatera att det var en helt oanvändbar kombo både för stillbild och inte minst video. Det visade sig att felet var "by design" och lika för alla. Alla hade problem. Kombon missade fokus t.o.m. i single shot på ett stilleben och vid följande AF i videos så lät det så illa, eftersom det aldrig hittade jämvikt i fokus utan hela tiden microjusterade med svårt oljud, att det helt förstörde filmerna.
Det fanns indikationer kring detta på nätet (och därför är just dessa livstecken från folk med problem så viktiga att lyssna på) men inget hände innan jag genom att visa felen för Scandinavian (som jag köpt grejorna av) fick dem att överlämna en problembeskrivning till japanerna. Jag ska inte helt ta åt mig äran för att ha fixat detta, det kan vara andra som också agerat men jag har lång vana att reda ut tekniska problem kring teknikprodukter som teknisk produktchef. Därför kan jag vara lite förvånad över att Sigma faktiskt inte själva sett och åtgärdat problemen för seriösa tillverkare brukar vara snabba att fixa sånt för att stävja onödigt dåligt rykte. Nu har det i alla fall kommit två nya FW sedan dess till både adapter och 17-70mm-objektivet som i den senaste FW explicit sägs vara åtgärdat.
Om vi inte skulle ta tag i detta själva skulle inte ett skit hända och många Canon-fotografer fick faktiskt hjälp med sina kameror och objektiv av Canon just därför att killar som Micke Risedal och Lennart Aspman testade och dokumenterade istället för att gå och vänta på att en leverantör självmant ska ta på sig "moder Theresa"-doket och förbarma sig över sina övergivna kunder och användare som Micke öppnat ögonen på.
Jag tror att du kostar på dig den hållning då har av några enkla skäl. Du har förmodligen inte några problem eller har inte brytt dig om att kolla eller så har du inte använt någon DSLR på evigheter då du säkert istället använt din lilla spegellösa med CDAF och då har man ju som bekant inga PDAF-relaterade problem. Kunder som har din inställning är själva förutsättningen för att tillverkarna ska kunna dra sig undan sitt kundansvar och slippa de stora utgifter som är förknippade med garantireparationer.