Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag avsåg främst kameratekniken med min kommantar.
OK, men om man ska göra någon slags profetia vad gäller Sonys möjligheter på kameramarknaden och använder argumentet att det talar till deras fördel att de tillverkar produkter med mycket mindre elektromekaniskt innehåll så bör man nog ta med objektiv i beräkningen också. Jag tror att det är mycket sannolikt att Sony säljer fler objektiv än kameror.

Ett förslag är att du mejlar honom (går att göra via hans profilsida här). Dylikt hör definitivt inte hemma i en utrustningstråd oavsett hur det står till med Lennart. Förstår inte varför Sonytrådarna behandlas som ett kafferep eller nåt liknande där allt mellan himmel och jord hela tiden ska avhandlas.

Ursäkta, det var inte illa tänkt, det liksom bara kom. Du behöver väl inte överdriva, 99% kamera snack är det väl. och så var det du som fixa tråden. Du själv nämner Fuji ofta i Sonytrådar, vilket jag INTE tycker är fel, utan kan behövas för att urskilja olika lösningar som andra gjort med sina modeller, Se Fujis återkommande FW man hänvisar dit och önskar att andra märken vore lika flitiga, Sony är som sagt lite dåliga med FW som vi alla vet om.

Senast ändrad:
Jag lever...så slipper vi diskutera det mera. Håller mig borta med inlägg på denna sida då jag inte har något att tillföra diskussionen. Däremot läser jag den, men jag anser att många argument och diskussioner är "återanvända". D v s: Få inlägg är nya under solen.

Jag plåtar lite och håller på att meka med båten. Ska monteras dubbla elmotorer..

Ang Sony så är jag ff helt tillfreds med min FF-kompakt RX1R. I övrigt gäller Nikon och Fuji, Vi hörs

Okej, allt lugnt.

Vad är den inneboende tekniska skillnaden som gör E-mount-objektiv så enormt hållbara, och A-mount-objektiv så enormt sköra?

Flera av mina Minolta AF-A-mountobjektiv var av generation 1 som man kallar den och kom redan på 80-talets mitt. Ett av dessa (50mm/1,7 kärvade mekaniskt och fastnade i helt öppet läge flera ggr trots rengöring och rep - utbyte av fjäder). Jag kastade det till sist då jag inte fann det ekonomiskt motiverat att skicka in det för en 6-700:- när man kunde få ett annat för en tusenlapp max..

Jag hade även ett 24mm Minolta AF. Det ska sägas att jag verkligen gillade både 50mm/1,7 och 24mm/2,8 som jag hade. Dessa var i övrigt väldigt fint byggda men de hade båda dessa mekaniska fjäderbelastade bländarna och skruvdrivna fokuseringen. Ni kan ju tänka er idag om man skulle försöka köra 20 bilder/sek med fjäderbelastade mekaniska bländare. En annan sak som kan nämnas var ju att kamerhusen måste utrustas med en elektromagnerisk koppling för att DMF (Direct Manual Focus) skulle kunna funka. Det här är ju ett kompatibilitetsproblem idag för de som kör spegellöst med A-mounts som dessa och det har tvingat Sony att ha olika typer av adapters som parerar detta (LA-EA2 (APS-C hus) och 4 (APS-C och FF-hus). Dessa adapters har alltså en inbyggd mekanisk focusmotor för de äldre objektiven.

Mitt Tamron 24-135mm (som ändå var av SP-typ (Super Performance och skulle vara lite high end) hade tre problem: Dels gick zoommekaniken sönder (platrullar i frästa spår) och dels gick fokusringen enormt hackigt, vilket nästan omöjliggjorde manuell fokus med precision då fokusgängan även var för brant som i många AF-objektiv optimerade för AF-speed och dels var det hopplöst i AF-läge då det var hopplöst olinjärt i förhållande till kamerahusen. Det fouserade notoriskt fel med samtliga A-mounthus jag haft. Det funkade optiskt bra när det funkade mekaniskt hyfsat manuellt så man kunde köra MF (innan det pajade). Werner Schaden fixade det två ggr innan jag till slut kastade det också, då jag inte vill sälja det och utsätta andra för samma elände.

Jag nämde även en kitzoom tidigare som jag fick till D7D som boksatvligen föll sönder då två av de tre skruvar som höll linselementpaketet på plats lossnade och försvann. Det hänge och glappade där i en skruv när jag upptäckte eländet.

Sedan är det det här men den mekaniska drivningen av dessa objektiv och mekaniska lösningar med gängor i AF-objektiven. Det är en mekanisk kompromiss detta med gängstigningen. Man prioriterar AF-speed som jag nämnt för att varenda testare ett tag verkade besatt av detta medan precision alltid värderades ner. Äldre mekaniska objektiv som är gjorda för MF har oftast betydligt flackare fokusgängor och det gör den enklare att fokusera manuellt åtminstone med kameror som inte har alltför dåliga mattskivor för detta eller för mörka sökare (läs i allmänhet APS-C DSLR:er.

Även den billigaste Sony E-mountobjektiven har faktiskt haft riktigt bra mekanisk precision bortsett från att de också saknar den helt skruvdrivna fokusstyrning så styrs de by wire och då är man inte styrd av mekaniska fokusgängor eftersom dessa objektiv inte har några sådana. E-mountobjektiven har inga skruvar som kan vickas loss på objektivsidorna såsom mitt Minolta-kitzoom hade så de är verkligen mer mekaniskt stabila också.

På toppen av detta och justeringsförsök att få husen kalibrerade så pajade antiskak i min D7D två ggr. Det var så känsligt för stötar att det räckte med att min rycksäck tippade in i ett skott på min båt första gången. Andra gången var när jag var på Los Roches-öarna och fiskade Bone fish med min son. Antiskak den gången med. Hade jag inte haft min lilla Ricoh Caplio-kompakt så hade det varit riktigt illa.

Märkligt nog har jag ju haft både Sonys DSLR:er och SLT:n A55 med antiskak samt även i A7 II utan några som helst problem trots att även dessa kameror har fått sina smällar. Så jag säger inte att mekanik inte funkar generellt men jag är övertygad om att ju mindre av den varan man har ju bättre när det gäller driftsäkerheten.

Jag har också kunnat konstatera att många moderna AF-objektiv (oavsett tillverkare) och även objektiv ofta som rakt inte är billiga inte alls kan mäta sig med den mekaniska kvaliteten man ser i äldre helt manuella objektiv som jag också använder fortfarande. Jag har både en hyfsad mängd Konica Hexanon och mina gamla Pentax SMC-M, samt även något Olympus Zuiko-objektiv och de är helt underbara mekaniskt. Inte tillstymmelse till spel i fokusgängorna som har en fantastiskt precision och långa flacka fokusgängor. Jag vet inte när förfallet verkligen satte in för det började redan innan DSLR:er blev var mans egendom och jag hade ju även en analog Minolta SLR med ett par objektiv som allt var rena skräpet. Displayen fick total tuppjuck och när jag var på Topkapi i Istanbull så gick kamerans bakstycke inte att öppna så jag kunde byta film. Jag hade inte ett enda sådant tillbud eller annat fel med min Pentax-utrustning som jag släpade runt världen under 25 år! Så om man inte har råd med att bygga kameror och objektiv med verkligt pålitlig mekanik så föredrar jag sådana kameror där den i möjligaste mån byggts bort.

Det är nog den enda verkliga garantin mot mekaniskt strul.

Senast ändrad:
Om några förutsättningar har ändrats drastiskt i det sammanhanget så är det nog snarare de förändringar Canon har gjort i den traditionella PDAF:en. DPAF används bara vid Live View och främst för video.

Japp, jag vet Per för du har givit mig en länk tidigare om detta. Men det kan inte förklara allt för denna nya teknik krävde ju de nyaste objektiven så bara det kan väl inte förklara att man nu sällan eller aldrig hör Canon-folk gnälla över AF-precisionen. De har säkert någon form av återkoppling i sin AF-lösning de med numera.

Canons DSLR-speglar sitter där de sitter och därför kommer de inte runt att även de liksom Nikon behöver dedikerade AF-sensorer om OVF används.

Men Canon-folket använde ju inte sällan Live View för att kolla AF när man misstänkte fokusfel. Det diskuterades redan i den s.k. AF-tråden.

OK, men om man ska göra någon slags profetia vad gäller Sonys möjligheter på kameramarknaden och använder argumentet att det talar till deras fördel att de tillverkar produkter med mycket mindre elektromekaniskt innehåll så bör man nog ta med objektiv i beräkningen också. Jag tror att det är mycket sannolikt att Sony säljer fler objektiv än kameror.

Visst. Men den stora skillnaden där är ju att Sonys kameror med SLT undantaget inte innehåller ett behov av ett särskilt AF-system bara för att OVF ska funka. Det värsta med det är ju att man i det fallet faktiskt kan ha två uppfattningar om vad som är jämviktsläget för fokus.

Håller med.

Skall man köra Nikon (och även Canon till en stor del) DSLR:er eller Sony spegellöst, så är det småbild/FF som gäller på kamerahuset om man vill ha ett bra utbud på originalobjektiv. Där är det en ganska lika situation för de alla tre.

Det undantag jag kan se är tex. fågel/vilt-fotografer och andra som croppar ständigt (där kan ju ett APS-C-hus passa bättre).

Ibland har det varit verkligt svårt att förstå sig på Sonys prissättning. Länge var exv. A700 galet högt prissatt långt fram i produktcykeln och för att inte tala om Minoltas gamla A-mountobjektiv 300mm/2,8. Det är ett bra objektiv men det var nog svårt att sälja för 70 000:- plus som det kostade ett tag. Man kan ju tycka att det borde rabatterats lite istället med tanke på hur länge det funnits på marknaden.

Kul att se att A6300 nu går ner i pris lite. Mycket kamera för den pengen.

Kul att se att A6300 nu går ner i pris lite. Mycket kamera för den pengen.

Håller med helt och hållet. Speciellt med bra sommarkampanj hos SP just nu (ligger på ca 8 papp med rabattkod istället för normala 10).

Sedan rent generellt när det gäller spegellöst (inte bara Sony) så lönar det sig ofta att vänta något år efter släpp. De spegellösa sjunker, på gott och ont, normalt oftast mycket snabbare i pris än andra.

Jag har också kunnat konstatera att många moderna AF-objektiv (oavsett tillverkare) och även objektiv ofta som rakt inte är billiga inte alls kan mäta sig med den mekaniska kvaliteten man ser i äldre helt manuella objektiv som jag också använder fortfarande. Jag har både en hyfsad mängd Konica Hexanon och mina gamla Pentax SMC-M, samt även något Olympus Zuiko-objektiv och de är helt underbara mekaniskt. Inte tillstymmelse till spel i fokusgängorna som har en fantastiskt precision och långa flacka fokusgängor. Jag vet inte när förfallet verkligen satte in
"Förfallet" satte in när autofokus infördes på ESR:er. En mjuk snäckgång med långt slag är inte så värst kompatibel med en autofokusmekanism.

Japp, jag vet Per för du har givit mig en länk tidigare om detta. Men det kan inte förklara allt för denna nya teknik krävde ju de nyaste objektiven så bara det kan väl inte förklara att man nu sällan eller aldrig hör Canon-folk gnälla över AF-precisionen. De har säkert någon form av återkoppling i sin AF-lösning de med numera.
Det kanske inte var så många som hade sådana problem förut heller. ;-)

(Modulo de som hade en EOS-1D III som hade en felkonstruerad AF-spegelmekanism).

Det kanske inte var så många som hade sådana problem förut heller. ;-)

(Modulo de som hade en EOS-1D III som hade en felkonstruerad AF-spegelmekanism).

Jo det var det faktiskt. Det lustiga var just att det var de mer avancerade husen som hade värst problem. Det rörde i det svepet både 1D-, 5D MK II- och 7D-modellerna. Även 7D II skrevs det en del om när den kom. Jag vet inte om du inte var aktiv här då men jag kommer inte ihåg att du deltog i de diskussionerna som framförallt Micke Risedal och Lennart Aspman höll i och drev genom sina rätt omfattande tester av problemen.

Det var många efter Fokus-tråden startades som fick hjälp genom de diskussionerna och det var rätt många som vittnade om att de uppsökte Intervision för garantireparationer och justering av sin utrustning. På senare år har det om inte varit knäpptyst så åtminstone betydligt tystare om Canon AF-problem i allmänhet.

Den andra diskussion jag kommer ihåg var den som följde på ett par videos där 7D II jämfördes med A6000 och där A7 II till mångas förvåning torskade. Det jag kan tänka mig avgjorde den jämförelsen av utförs- och skateboardåkare var nog inte AF-träffsäkerhet i sig utan det faktum att A6000 hade en större yta med fokuspunkter. Det gjorde det lättare att inte tappa bort spårningen om man hade ett större fokusområde aktivt.

Det finns även en del har på FS att de haft AF-problem även med 7D II.

Som relativt färsk på fotosidorna i början då, så var det första gången man fick läsa från så många erfarna fotografer och att lämna in till Intervision för justeringar var vardagsmat och normal rutin från C/N-ägare, den uppfattningen fick man då i alla fall.

Martin Agfors hade ett inlägg för ett bra tag sedan om att DSLR visst kunde vara känsliga för vissa stötar, vilket då krävde inlämning för justering, yrkeskamerorna utsätts för tuffa tag, vet inte hur mycket autofokus blev inblandad eller påverkad av slag och stötar.

Tänk att det ständigt (i Sonytrådar) återkommer att Canon hade problem med AF på vissa kameror för tio år sedan. Det har förstås förekommit problem också med nyare kameror, men det har det också med Sonys spegelfria kameror där fokuseringen varit långt från pålitlig i alla lägen (och fungerat jättebra i andra).

Det finns för övrigt gott om yrkesfotografer som fortfarande med framgång använder den utskällda 1D Mk III (som alltså är den som hade de värsta problemen). Hur många yrkesfotografer använder idag tio år gamla Sonykameror? ;)

Jo, yrkesfolk och företag är oftast lite mindre "känslomässiga" och religiösa än många privatpersoner (även om det finns undantag, och förekommer till en lite mindre del i vissa fall), och kör normalt på system och kameror som främst levererar och fungerar tillförlitligt för det mesta (enstaka skitmodeller eller något enstaka produktionsproblem har alla leverantörer mer eller mindre).

Hade de inte fungerat, och tex. inte tålt den ganska stressiga och hårdhänta vardagen som många yrkesfotografer utsätter sina utrustningar för, så hade de naturligtvis bytt för länge sedan till saker som fungerar bättre.

Man har normalt inte råd som yrkesperson att vara allt för fanatisk eller religiös i sina verktygsval (varje fall inte så långt att man håller kvar med saker som inte praktiskt fungerar i en stressad och krävande yrkesvardag).

Jo, yrkesfolk och företag är oftast lite mindre "känslomässiga" och religiösa än många privatpersoner (även om det finns undantag, och förekommer till en lite mindre del i vissa fall), och kör normalt på system och kameror som främst levererar och fungerar tillförlitligt för det mesta (enstaka skitmodeller eller något enstaka produktionsproblem har alla leverantörer mer eller mindre).

Hade de inte fungerat, och tex. inte tålt den ganska stressiga och hårdhänta vardagen som många yrkesfotografer utsätter sina utrustningar för, så hade de naturligtvis bytt för länge sedan till saker som fungerar bättre.

Man har normalt inte råd som yrkesperson att vara allt för fanatisk eller religiös i sina verktygsval (varje fall inte så långt att man håller kvar med saker som inte praktiskt fungerar i en stressad och krävande yrkesvardag).

Och till detta skriver jag jag ett stort AMEN!!! Har själv varit i den situationen i många år. Man kör det man litar på och vet fungerar.

Canon kopplade tidigt greppet över bästa valet av passande kameror för yrkesfolket, och vi talar om en tidsperiod när tidningsredaktioner var fulla av avlönande fotografer, det är ju enorma summor av pengar det handlar om, service kontrakt, sponsoravtal som har skrivits, utvecklingen av allt bättre passande kameror osv. Hur stora chanser skulle andra kamera tillverkare ha för att kunna bryta sig in på denna marknad, Nikon gjorde som bekant ett starkt försök genom lanseringen av D3 och D3s rejäla kraftfulla välbyggda kameror och inte var dom sämre på något sätt, Canon hade dock greppet och behåller det än.

Sony A9 har väl inget att sätta i mot en gigant som Canon. Helt otroligt att först bygga stora fina kvalitets objektiv, sedan lansera A9 utan att ha provat objektiven med kameran, dom kan inte ha gjort det, för fingertopparna får inte plats, se lilla filmen med Martin Agfors där han har en liten första titt på A9, där säger han hur ont han fick i fingertopparna efter 2 timmar användning, hade man gjort A9 bredare och fylligare och verkligen talat med yrkesfolket hade nog A9 sett annorlunda ut i dag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar