Ett klokt resonemang.
Det finns två goda skäl till att köpa "förra årets modell":
- Det är billigare. De flesta kameramodeller sjunker i pris med tiden.
- Barnsjukdomarna har förhoppningsvis åtgärdats. Folk som är "early adopters" har ägnat tid åt att reda ut en del fel, som sen har åtgärdats.
Kanske det är så, men ibland finns det undantag.
Jag köpte GH4an för att jag har hört så mycket om den och att den har all funktionalitet för filmning mm., men egentligen utan att veta nästan nånting alls om m4/3-systemet. Tänkte att det var toppmodellen som nu reades ut för halva priset.
Nu har jag ägnat tid åt att läsa in mig på m4/3. Läst typ alla tester av kameror och objektiv, tittat på youtube-filmer, kollat på prisjakt och hos handlare mm. mm.
Alltså, vad är det här?
Panasonic har ju hur många Lumix-modeller som helst ju!! Det är en djungel, verkligen. Dessutom så finns det ingen riktig hierarki eller linje som särskiljer dem tydligt. G, GX, GH... 1, 2 eller tre siffror. Dessutom så har samma kamera olika namn beroende på vilken marknad de säljs på. G80 och G85 är t.ex. exakt samma kamera...
Nu visar det sig att GH4 faktiskt är rätt gammal och det finns nyare Lumixar som toppar den. G80 t.ex. har nästan samma spec för filmning, men med en bättre sensor som lär ska vara betydligt bättre vid höga ISO, samt att den har inbyggd bildstabiliseriing.
Det som GH-modellerna har är högre filmkvalitet (10 bit 4:2:2) om man spelar in på extern device via HDMI, Cinema 4K, samt codecs för att direkt i kameran skapa Apple Prores-filer, hörlursuttag och några småsaker till. Det är egentligen inte det som jag har behov av. GH5an har allt detta plus att den kan spela in så direkt i kameran, dubbla minneskort och obegränsad filmtiid och utan croppning i 4K osv, men priset 23000 känns alldeles för väl tilltaget.
Nu har jag förbokat GH5an, men kommer att ta tillbaka det. Jag behöver inte det som den kameran ger, särskilt inte till det priset.
Jag ska nu lämna tillbaka GH4an och byta till
det här paketet.
Sen finns det faktiskt telen till m4/3, t.ex
Panasonic Leica 100-400/4-6,3.
Jag ska undersöka det lite närmare och om det ger en kvalitet som jag är nöjd med så kan hela Canon-kameran och Sigma-telet få respass.
Sen kan man istället komplettera med en fullformatare, t.ex. A7RII och ett fåtal primes för "fin-foto".
Och en "mini-m4/3" för resor, typ GM5 eller GX800 och pancace-prime som 25/1,7 e.d.
Eller nåt, eller kanske nåt helt annat
Har ingen aning om var det landar mer än att GH4 byts ut till G80 och att det finns mer att undersöka.
Lite villrådig just nu, är i början av att utforska okänd teräng.
Per, har du nån synpunkt på det här och hur funkar GM5an tycker du? är det vettigt att satsa på den nyare GX800 trots att den saknar EVF? Känns fiffigare att skaffa en mini-m4/3 istället för en RX100 om man ändå har det systemet för annat.
Ska rodda mer på egen hand och sen kanske skriva i ett annat fora för det hör ju inte riktigt hemma här. Fast den här tråden ska ju vara ok för sådant...
/Mats