Jag känner mig djupt misstrodd!
Nädå, faktum är att Roger Cicalas mätningar och tester ofta är lite av "facit", de gör ju faktiskt riktiga MTF-mätningar (vilket även Christian på Objektivtest.se gör) vilket är en mer exakt metod att betrakta prestanda än vad vi gör när vi testar. Vi kör ju med vanliga konkreta bildjämförelser, i linje med vår allmänna testfilosofi att besvara frågan "hur funkar det i praktiken?"
Intressant nog har jag ju testat Sony-objektivet två gånger, först när vi skrev en artikel om det, där jag använde min egen Nikon AF-S 70-200 VR II som jämförelse och där det var ganska tydligt att Sony presterade bättre (framför allt skarpare). Det var ingen överraskning eftersom jag tidigare jämfört det Nikon-objektivet med Canons mycket fina EF 70-200 USM II och sett ungefär samma skillnad där.
Sedan när vi helt nyligen testade Nikons nya 70-200 E FL tog jag också åter igen in Sony 70-200 GM, nu som jämförelse (utöver att jag jämförde med Nikons äldre 70-200 VR II). Här upplever jag skärpan hos Nikons nya och Sony-objektivet som ganska lika (däremot vinjetterar Nikon-objektivet mer).
Det kan vara så att jag helt enkelt fått ett ovanligt bra exemplar av Sony 70-200 GM, men så vitt jag vet brukar Cicala och gänget på Lensrentals testa minst fem exemplar för att så långt som möjligt få bort det här med exemplarvariation.
Men man får också sätta de här i ett sammanhang - det är ju inte precis så att Sony 70-200 GM är dåligt - det är fortfarande skarpare än till exempel Nikon 70-200 VR II som inte är något dåligt objektiv det heller. Däremot kanske de inte riktigt håller det Sonys marknadsföring antytt, att det skulle springa i cirklar runt konkurrenterna. Men konkurrenternas marknadsföring antyder ungefär samma sak, och det stämmer ju inte heller så det jämnar väl ut sig
Jag skulle nog generellt säga att det Sony gjort med sin GM-serie är att skapa flera objektiv som står sig mycket bra (ibland marginell bättre, ibland marginellt sämre) jämfört med motsvarande (pris, vikt, storlek, målgrupp) objektiv från Canon och Nikon, och det är i slutändan inget dåligt betyg.