Sigma 18-35/1,8 kan inte jämföras med några tidigare zoomar (vare sig från Sigma eller andra tillverkare), helt enkelt eftersom det inte finns något motsvarande. Tyvärr måste det ju som sagt användas med adapter på E-fattningen, och det är ingen höjdare.
Och nej, det är inga glädjesiffror med f/1,8:
http://www.objektivtest.se/tester/test-sigma-18-35-mm-f18-dc-hsm-art-chockerande-bra/
Att göra objektiv små, ljusstarka och skarpa är inte så enkelt. Jag har använt både Nikons gamla manuella 35/1,4 (som inte är så stor) och Leica Summilux 35/1,4 (som är pyttelitet), och inget av dem är några höjdare vad gäller skärpa och kontrast.
Ett objektiv jag troligen kommer att skaffa är Fuji 56/1,2 som är riktigt skarpt redan på full öppning, och det motsvarar 85/1,8 på småbild (och är ungefär lika stort och tungt). Ekvivalensen gäller på alla ledder- brännvidd, bländare och storlek/vikt.
Mitt Sony 50/1,8 var bra och skarpt (men inte så välbyggt), men då motsvarar ju det 75/2,4 på småbild (vilket jag tycker är lite kort för porträtt). Helst skulle jag ha ett 70/1,8 vilket skulle motsvara favoriten 105/2,5 för Nikon