Nu behöver jag inte betala förrän sista mars så jag har lite tid på mig att fundera. Jag har fler objektiv på A-sidan än E-sidan så det talar kanske för A. Formfaktorn har också betydelse och där har jag med tiden blivit tveksam till E och fullformat. Liten kamera och stora objektiv är ingen bra kombination. Där upplever jag att A99II är betydligt mer balanserad och lämpligare i storlek. Den har också en betydligt vassare AF. Fast jag har med tiden lärt mig tycka väldigt mycket om A7RII. Efter lanseringen av A99II förutsätter jag att Sony fortsätter att satsa på A. Mina vassaste objektiv till den är Sigma 35/1.4 Art, Sigma 50/1.4 Art samt Tamron 24-70/2.8. Samtliga är förträffliga objektiv och passar definitivt bättre på A99II än på A7RII med adapter. Då tänker jag främst på formfaktorn. Prestandamässigt är det ingen större skillnad. Just nu väger nog A99II lite mer i vågskålen. Hur ska det sluta?
Det här är min för och emot-lista innan jag hade bestämt mig. E-linjen verkar vara mer spännande men A känns mer färdigutvecklad och ergonomisk. Därför fick det bli en A99II för mig.
-----------------------------
A7rII:
+ Tar både A och E-fattning, E har flera spännande fasta objektiv och klart aktivare beg-marknad.
+ Sony 70-200/4 (Fick bli ett 70-300G för A-fattning istället.)
+ Sony 28/2 (Väntar på Sony släpper en a-variant och kör med min Minolta 28/2 så länge)
+ tyst slutare.
+ Ingen mikrojustering behövs (för E-fattning, fortfarande behov för A-fattning via adapter)
+ Mindre och lättare.
+ tar all gammal optik via adaptrar
- Dålig ergonomi
- Sämre AF
- adapter till alla mina nuvarande objektiv
- Mindre och ny batteristandard.
- Fly by wire. Jag gillar mekanisk koppling vid manuell fokusering.
- Inga korsformade AF-punkter
------------------------
A99II
+ Bättre ergonomi.
+ Bättre AF i mörker.
+ Bättre AF med långa teleobjektiv
+ Fullt kompatibel med alla mina prylar.
+ Det finns ett lätt alternativ av normalzoom på F2.8: Tamron 28-75/2.8
+ Skärmen vinklingsbar i alla led.
+ Anti-Flicker läge
+ 12 bilder i sekunden
+ Sökare med rörlig bild vid serietagning.
+ highligt protect -exponering
+ Klarar den över bilden jämn exponering med halvelektronisk slutare och snabba slutartider och minoltaobjektiv? Nej enligt manualen, ja enligt min egen test.
+ Samma batterier som till min gamla kamera
+ Min gamla kamera kommer att fungera som backup med alla i framtiden köpta objektiv.
+ Låser inte visningsläget efter serietagning.
+ Bättre vitbalans i glödljus.
+ korslagda AF-sensorer istället för bara Platta (med orginaloptik 79st, annars 15st)
+ Finjustering av default-exponering
+ Tre istället för två äkta minnesbankar (+fyra på minneskortet för båda)
+ GPS via mobilen
+ Mindre känslig för vibrationer
+ Ingen jobbig adapter!
+ Större chans för klipp på begagnade objektiv?
- Finns ingen lätt 28/2.0 av Sony för A-fattning (än?)
- Finns inget 70-200/4 (Men ett 70/300G)
- Finns ingen lätt normalzoom med SSM
- Inte alls samma flöde av ny rolig optik (än)
- Ingen heltyst slutare (Även om bländaren fortfarande låter)
- Mikrojustering är fortfarande ett faktum för annan optik än Sonys egen om den är dåligt justerad. Men problemet verkar ha minskat betydligt.