Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Välkommen till m4/3-världen. Den är rätt stor i och med att det finns flera tillverkare som är med i konsortiet. Olympus, Panasonic och Blackmagic, bl.a., vad gäller kamerahus, och de båda förstnämnda samt Cosina, Sigma, Tamron och Tokina plus fler vad gäller objektiv.

Jag blandar friskt bland både kameratillverkare och objektivtillverkare och det fungerar alldeles utmärkt.

Välkommen till m4/3-världen. Den är rätt stor i och med att det finns flera tillverkare som är med i konsortiet. Olympus, Panasonic och Blackmagic, bl.a., vad gäller kamerahus, och de båda förstnämnda samt Cosina, Sigma, Tamron och Tokina plus fler vad gäller objektiv.

Jag blandar friskt bland både kameratillverkare och objektivtillverkare och det fungerar alldeles utmärkt.

Ja, det ska bli kul.
Vad jag har förstått så har Olympus IBIS och därför är inte deras objektiv stabiliserade, men Panasonic har inte IBIS och har istället ett flertal stabiliserade objektiv, så det lär bli förstavalet.

Annars har jag tänkt att använda GH4an mest för filmning och använda DEC Lensragain-adaptern, så objektiv lär bli i första hand Canon-glas. 17-50/2,8 kommer att räcka långt för det.

Men några native-objektiv blir det nog, så jag får väl fråga dig om råd då.

För stillbildsfoto så är Canon-kameran bra. Inte särskilt liten och behändig dock, så det kanske blir ytterligare en kamera i form av avancerad kompakt för resor mm, eller att GH4an blir bra för det eller en till mindre m4/3-kamera och smidiga objektiv. Den enda glugg jag har till GH4 just nu är pannkakan Panasonic 14mm F/2,5 ASPH (vad det nu betyder :) ). Vet inte om den är bra, men köpte ett begagnat ex från Cyberphoto tillsammans med kameran för nästan inga pengar alls så man åtminstone kan använda den i början.

Blir som sagt en ny resa där jag är nybörjare på allt, men det är som sagt det som är det roliga.

Jag tycker inte illa om Sony på något sätt, bara lite småirriterad över några saker. Bytet kanske inte är rationellt av prestandaskäl eller så, utan bara en "kul grej". Det är roligt och spännande helt enkelt att upptäcka nya saker och jag gör ibland sånt som faller mig in...

Att uppgradera från A6300 till A6500 skulle kosta mig 10 000 kr i mellanskillnad, vilket är horribelt och nu kostade GH4an bara 7000 kr, vilket väl är ungefär det som jag får för A6300, så då går det jämt ut. Sen har jag samlat på mig en drös av grejs till Sony, så sammanlagt blir det nog på plus till slut - eller inte, struntsamma.

Kanske väntar lite med att sälja Sony-prylarna tills mellandagsrean är slut :)

/Mats

Ja, det ska bli kul.
Vad jag har förstått så har Olympus IBIS och därför är inte deras objektiv stabiliserade, men Panasonic har inte IBIS och har istället ett flertal stabiliserade objektiv, så det lär bli förstavalet.

Annars har jag tänkt att använda GH4an mest för filmning och använda DEC Lensragain-adaptern, så objektiv lär bli i första hand Canon-glas. 17-50/2,8 kommer att räcka långt för det.

Men några native-objektiv blir det nog, så jag får väl fråga dig om råd då.

För stillbildsfoto så är Canon-kameran bra. Inte särskilt liten och behändig dock, så det kanske blir ytterligare en kamera i form av avancerad kompakt för resor mm, eller att GH4an blir bra för det eller en till mindre m4/3-kamera och smidiga objektiv. Den enda glugg jag har till GH4 just nu är pannkakan Panasonic 14mm F/2,5 ASPH (vad det nu betyder :) ). Vet inte om den är bra, men köpte ett begagnat ex från Cyberphoto tillsammans med kameran för nästan inga pengar alls så man åtminstone kan använda den i början.

Blir som sagt en ny resa där jag är nybörjare på allt, men det är som sagt det som är det roliga.

Jag tycker inte illa om Sony på något sätt, bara lite småirriterad över några saker. Bytet kanske inte är rationellt av prestandaskäl eller så, utan bara en "kul grej". Det är roligt och spännande helt enkelt att upptäcka nya saker och jag gör ibland sånt som faller mig in...

Att uppgradera från A6300 till A6500 skulle kosta mig 10 000 kr i mellanskillnad, vilket är horribelt och nu kostade GH4an bara 7000 kr, vilket väl är ungefär det som jag får för A6300, så då går det jämt ut. Sen har jag samlat på mig en drös av grejs till Sony, så sammanlagt blir det nog på plus till slut - eller inte, struntsamma.

Kanske väntar lite med att sälja Sony-prylarna tills mellandagsrean är slut :)

/Mats

Har två betydligt bättre objektiv att föreslå än ovan val; den utmärkta favoriten Panasonic Leica 15/1,7 och den smidiga pannkakan Panasonic 20/1,7 II.

Men som du säger; är en kul resa i sig att upptäcka och prova sig fram i ett nytt system (speciellt ett ekosystem där det finns gott om produkter och val att kunna göra). 🙂

Det stämde bra länge, men på senare tid har det kommit Panasonic-hus med IBIS och Olympus-objektiv med IS.

För stillbildsfoto så är Canon-kameran bra. Inte särskilt liten och behändig dock, så det kanske blir ytterligare en kamera i form av avancerad kompakt för resor mm, eller att GH4an blir bra för det eller en till mindre m4/3-kamera och smidiga objektiv.
Jag köpte en Panasonic GM5 med det mycket kompakta 12-32/3.5-5.6 före jul. Cyberphoto sålde det paketet billigt. Den får, tillsammans med det likaledes superkompakta 35-100/4.0-5.6, plats i en liten väska jag en gång köpte för att ha en kompaktkamera i.

För lite mer flexibilitet vid lättviktsresande tror jag dock att man bör komplettera med ett ljustarkare objektiv, t.ex. 20/1.7, 17/1.8 eller 14/2.5, samt det obligatoriska objektivet för alla m4/3-användare: 45/1.8.

E eller A? Det är frågan nu när Sony presenterat A99II. Jag har den hemma nu och står i valet och kvalet. A99II eller A7RII? En ska bort.

Jag personligen skulle avvakta med A7RII som blott är andra generationen, det skrivs så mycket om dessa modeller så det är lätt att tro att dom funnits i många år, man glömmer lätt att tex Nikon drog i gång för snart 10 år sedan med sin D3, D700 och sedan finslipat fram till D750 och D810 som snart får nya efterträdare. A7 anser jag som relativt färska modeller med en del brister som behöver rättas till, A7RII är lite dyr så då ökar också kraven, A99II ankomst känns en aning besvärlig tycker jag, så jag skulle nog vara ännu mera villrådig än dig.

På SAR fins länkar till påbörjade tester med A99II så man får veta lite mera om den.

Jag köpte en Panasonic GM5 med det mycket kompakta 12-32/3.5-5.6 före jul. Cyberphoto sålde det paketet billigt. Den får, tillsammans med det likaledes superkompakta 35-100/4.0-5.6, plats i en liten väska jag en gång köpte för att ha en kompaktkamera i.

För lite mer flexibilitet vid lättviktsresande tror jag dock att man bör komplettera med ett ljustarkare objektiv, t.ex. 20/1.7, 17/1.8 eller 14/2.5, samt det obligatoriska objektivet för alla m4/3-användare: 45/1.8.

Jösses PMD hur många kameror har du nu, Canon 70D/80D, Nikon D750, Olympus hela utgivna kamera arsenal, och om A7 fick bildstab skulle du köpa en direkt mins jag du sa, men det blev väl inget köp av den. blir inte bilderna ändå väldigt lika mellan alla kamera modeller, du skrev ofta förr att du sällan var under Iso 800 när du tog bilder, kör du lika i dag i dessa ekvivalensens ny uppvaknande i alla objektiv diskussioner med sensor storlekar.

E eller A? Det är frågan nu när Sony presenterat A99II. Jag har den hemma nu och står i valet och kvalet. A99II eller A7RII? En ska bort.

Sålde min A99 vilket jag emellanåt saknar. Har nu "bara" en A7 i FF. Super sugen på en A7rII eller A99II tycker dock de är på tok för dyra för mig och mitt foto. Har senaste halvåret kört mer analogt, då det blivit för stor hög av bilder på datorn och att 4x5" är roligt och spännande att lära. Var nere i källaren och slogs med Durst 138 i förgår. Riktigt roligt att återuppliva 80tals minnen me analog kopiering :). Har satsat mina slantar på bra objektiv jag anser mig använda mest (där ingår ej normal zoom därför har jag köpt E-mount har nästan de A-mount jag vill ha tills jag bestämt mig) för att senare när priset sjunker eller hoppa en modell köpa en FF E-mount

Som jag ser det är skillnaderna (bara att fylla på så ser du vad som ska bort):
A7RII
+Liten (lätt att ta med)
+Ingen "spegel"
- Inte något för längre brännvidder (pga storlek, AF och att litenheten då inte spelar så stor roll
+ Registeravstånd om man vill ha adaptrar

A99II:
+AF
+fps
+Svirvel skärm
+Mer objektiv (då mest zoom, framförallt billigare då det finns mer beg, beror ju på var du har)

Sålde min A99 vilket jag emellanåt saknar. Har nu "bara" en A7 i FF. Super sugen på en A7rII eller A99II tycker dock de är på tok för dyra för mig och mitt foto. Har senaste halvåret kört mer analogt, då det blivit för stor hög av bilder på datorn och att 4x5" är roligt och spännande att lära. Var nere i källaren och slogs med Durst 138 i förgår. Riktigt roligt att återuppliva 80tals minnen me analog kopiering :). Har satsat mina slantar på bra objektiv jag anser mig använda mest (där ingår ej normal zoom därför har jag köpt E-mount har nästan de A-mount jag vill ha tills jag bestämt mig) för att senare när priset sjunker eller hoppa en modell köpa en FF E-mount

Som jag ser det är skillnaderna (bara att fylla på så ser du vad som ska bort):
A7RII
+Liten (lätt att ta med)
+Ingen "spegel"
- Inte något för längre brännvidder (pga storlek, AF och att litenheten då inte spelar så stor roll
+ Registeravstånd om man vill ha adaptrar

A99II:
+AF
+fps
+Svirvel skärm
+Mer objektiv (då mest zoom, framförallt billigare då det finns mer beg, beror ju på var du har)

Nu behöver jag inte betala förrän sista mars så jag har lite tid på mig att fundera. Jag har fler objektiv på A-sidan än E-sidan så det talar kanske för A. Formfaktorn har också betydelse och där har jag med tiden blivit tveksam till E och fullformat. Liten kamera och stora objektiv är ingen bra kombination. Där upplever jag att A99II är betydligt mer balanserad och lämpligare i storlek. Den har också en betydligt vassare AF. Fast jag har med tiden lärt mig tycka väldigt mycket om A7RII. Efter lanseringen av A99II förutsätter jag att Sony fortsätter att satsa på A. Mina vassaste objektiv till den är Sigma 35/1.4 Art, Sigma 50/1.4 Art samt Tamron 24-70/2.8. Samtliga är förträffliga objektiv och passar definitivt bättre på A99II än på A7RII med adapter. Då tänker jag främst på formfaktorn. Prestandamässigt är det ingen större skillnad. Just nu väger nog A99II lite mer i vågskålen. Hur ska det sluta?

Efter lanseringen av A99II förutsätter jag att Sony fortsätter att satsa på A.

Kan kanske bli så, eller inte. Det är inget jag skulle förutsätta i alla fall.

Att försöka förutse hur Sony kommer agera i framtiden baserat på vad de har gjort innan har ju aldrig fungerat tidigare, så varför skulle det göra det nu?

Ja, säg det :)
Det kanske aldrig slutar...

/Mats

Nu behöver jag inte betala förrän sista mars så jag har lite tid på mig att fundera. Jag har fler objektiv på A-sidan än E-sidan så det talar kanske för A. Formfaktorn har också betydelse och där har jag med tiden blivit tveksam till E och fullformat. Liten kamera och stora objektiv är ingen bra kombination. Där upplever jag att A99II är betydligt mer balanserad och lämpligare i storlek. Den har också en betydligt vassare AF. Fast jag har med tiden lärt mig tycka väldigt mycket om A7RII. Efter lanseringen av A99II förutsätter jag att Sony fortsätter att satsa på A. Mina vassaste objektiv till den är Sigma 35/1.4 Art, Sigma 50/1.4 Art samt Tamron 24-70/2.8. Samtliga är förträffliga objektiv och passar definitivt bättre på A99II än på A7RII med adapter. Då tänker jag främst på formfaktorn. Prestandamässigt är det ingen större skillnad. Just nu väger nog A99II lite mer i vågskålen. Hur ska det sluta?

Det här är min för och emot-lista innan jag hade bestämt mig. E-linjen verkar vara mer spännande men A känns mer färdigutvecklad och ergonomisk. Därför fick det bli en A99II för mig.

-----------------------------

A7rII:

+ Tar både A och E-fattning, E har flera spännande fasta objektiv och klart aktivare beg-marknad.
+ Sony 70-200/4 (Fick bli ett 70-300G för A-fattning istället.)
+ Sony 28/2 (Väntar på Sony släpper en a-variant och kör med min Minolta 28/2 så länge)
+ tyst slutare.
+ Ingen mikrojustering behövs (för E-fattning, fortfarande behov för A-fattning via adapter)
+ Mindre och lättare.
+ tar all gammal optik via adaptrar

- Dålig ergonomi
- Sämre AF
- adapter till alla mina nuvarande objektiv
- Mindre och ny batteristandard.
- Fly by wire. Jag gillar mekanisk koppling vid manuell fokusering.
- Inga korsformade AF-punkter

------------------------

A99II

+ Bättre ergonomi.
+ Bättre AF i mörker.
+ Bättre AF med långa teleobjektiv
+ Fullt kompatibel med alla mina prylar.
+ Det finns ett lätt alternativ av normalzoom på F2.8: Tamron 28-75/2.8
+ Skärmen vinklingsbar i alla led.
+ Anti-Flicker läge
+ 12 bilder i sekunden
+ Sökare med rörlig bild vid serietagning.
+ highligt protect -exponering
+ Klarar den över bilden jämn exponering med halvelektronisk slutare och snabba slutartider och minoltaobjektiv? Nej enligt manualen, ja enligt min egen test.
+ Samma batterier som till min gamla kamera
+ Min gamla kamera kommer att fungera som backup med alla i framtiden köpta objektiv.
+ Låser inte visningsläget efter serietagning.
+ Bättre vitbalans i glödljus.
+ korslagda AF-sensorer istället för bara Platta (med orginaloptik 79st, annars 15st)
+ Finjustering av default-exponering
+ Tre istället för två äkta minnesbankar (+fyra på minneskortet för båda)
+ GPS via mobilen
+ Mindre känslig för vibrationer
+ Ingen jobbig adapter!
+ Större chans för klipp på begagnade objektiv?

- Finns ingen lätt 28/2.0 av Sony för A-fattning (än?)
- Finns inget 70-200/4 (Men ett 70/300G)
- Finns ingen lätt normalzoom med SSM
- Inte alls samma flöde av ny rolig optik (än)
- Ingen heltyst slutare (Även om bländaren fortfarande låter)
- Mikrojustering är fortfarande ett faktum för annan optik än Sonys egen om den är dåligt justerad. Men problemet verkar ha minskat betydligt.

Så du har redan bestämt dig Magnus?

Jag fick min A99II dan innan julafton, ganska bra tajmat av Cyberphoto. :) Väldigt trevlig storlek på kamera, inte pytteliten så att ergonomin blir lidande och inte för stor så att den blir klumpig eller sticker ut i mängden. Det enda som jag har lite svårt att vänja mig med är att avtrycket inte har nån direkt skillnad på hel och halvtryck. En vanesak antar jag.

Jag fick min A99II dan innan julafton, ganska bra tajmat av Cyberphoto. :) Väldigt trevlig storlek på kamera, inte pytteliten så att ergonomin blir lidande och inte för stor så att den blir klumpig eller sticker ut i mängden. Det enda som jag har lite svårt att vänja mig med är att avtrycket inte har nån direkt skillnad på hel och halvtryck. En vanesak antar jag.

Avtrycket är superkänsligt. ON/OFF-vredet borde flyttas. Som det är nu så sitter det för nära främre inmatningshjulet och det är lätt att av misstag rubba inställningar. Jag fick min på torsdag före jul. Ska testa ngn vecka till innan jag bestämmer mig. Ergonomin är klart bättre än A7RII.

Avtrycket är superkänsligt. ON/OFF-vredet borde flyttas. Som det är nu så sitter det för nära främre inmatningshjulet och det är lätt att av misstag rubba inställningar. Jag fick min på torsdag före jul. Ska testa ngn vecka till innan jag bestämmer mig. Ergonomin är klart bättre än A7RII.

Hur tycker du att joysticken känns? Jag märker ibland att det inte räcker att bara trycka den åt sidan, lite snett in funkar bättre. Lika för dig?

Rajala verkar ha bra pris nu
29 kkr för bägge
De har också 3000 kr tilbaka vid inbyte av systemkamera.... Någon som provat att bya in?
Då är man ju nere på 26kkr (det börjar närma sig startpriset för a99 och A850/900

Gott Nytt År på er

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar