Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag sticker ut hakan och gillar faktiskt den lilla 16-50!

Den stora fördelen är att det är så otroligt smidigt. A6300 är ju liten och smidig och kan tas med överallt precis som en kompaktkamera om man inte också har en stor glugg på den. Den här lilla 16-50PZ fäller ju ihop sig och gör att hela paketet blir mycket smidigt.
___________________________________________________________________

Så 16-50 har faktiskt blivit lite av en favorit för mig som allroundobjektiv.
Det som dock är lite hemskt är segheten vid uppstart att den ska behöva veckla ut sig.

____________________________________________________________________

/Mats

Det enda jag håller med om är att objektivet ifråga har en lämplig storlek för A6XXX-serien. Annars kan jag inte förstå vitsen med att solka ned så pass bra kameror med denna glugg. Visst det blir bilder- och det är ju bättre än inga alls.

Jag är 100% säker på att denna lilla utfällbara manick som är praktisk även om den tar tid att fälla ut skulle kunna tillverkas mer välkorrigerad. Tror också att Sony skulle tjäna på det. Det finns alldeles för få BRA native normalzoomar med E-mount.
 
Det enda jag håller med om är att objektivet ifråga har en lämplig storlek för A6XXX-serien. Annars kan jag inte förstå vitsen med att solka ned så pass bra kameror med denna glugg. Visst det blir bilder- och det är ju bättre än inga alls.

Storleken är bra (den HAR betydelse). Det är en viktig aspekt i en del fall.

Det där med att solka ner en bra kamera med ett kasst objektiv...
Jag var nog den första att skriva under på det tidigare, men jag har ändrat mig en del. Framförallt för att vid ett tillfälle när jag hade brådis så råkade den gluggen sitta på när min son skulle ha konsert med musikskolan. När jag sen gick igenom bilderna så häpnade jag över hur bra de var. De här lite nyare enkla billiga objektiven har bättre IQ än det var förr med (s)kit-objektiv, typ de som fanns för A-mount osv. Ljusstarkt är det ju inte och förvränger bilden i kanterna gör det, men skärpan är faktiskt riktigt bra.

Sen ska man inte alls förringa det där med att det blir bilder istället för inga alls om man inte tar kameran med sig för att det blir för otympligt!

Det är hela grejen och det som gjorde att jag kunde ta med mig kameran överallt på senaste resan. Annars hade det varit mobilen och i det fallet är den här kombon överlägsen. Andra skaffar kanske en RX100 eller nåt för sådana situationer, men också det blir slaget av den här plus att man har flexibiliteten med en "riktig" kamera som man kan ha andra objektiv till.
En RX100 av senaste snitt kostar ju dessutom dubbelt så mycket som en A6000 med kit-objetiv...

Det beror helt på vad man fotograferar. Det är ju inte det enda objektivet man har, så för specifika ändamål så är det primar som gäller. Jag har Sigma 19/2,8, Sony 35/1,8OSS, Sony 50/1,8OSS och en del andra som täcker upp det. De är allihop jättebra och billiga objektiv.


Jag är 100% säker på att denna lilla utfällbara manick som är praktisk även om den tar tid att fälla ut skulle kunna tillverkas mer välkorrigerad. Tror också att Sony skulle tjäna på det. Det finns alldeles för få BRA native normalzoomar med E-mount.

Välkorrigerad om du menar att den har kraftig distorsion i ändlägena så är det inget jag stör mig på särskilt mycket. Visst har den det, men ofta så är det inte så noga med vad som händer i periferin för de motiv som jag använder det här objektivet till. Dessutom beskär jag ofta bilderna och publicering blir oftast skärmvisning i relativt litet format.

De gånger man fotograferar nåt särskilt och eftersträvar högsta kvalitet så används andra objektiv. Det gör inte kitgluggen sämre på något sätt, bara att den inte lämpar sig för allt.


Så jag var definitivt inne på din linje tidigare, men i vissa lägen är det här ett riktigt bra objektiv. Jag har också den enklare telezoomen 55-200 som är liten och lätt att ta med i jackfickan t.ex. Då har man ett ganska komplett system på resa för enklare foto, men som ändå ger betydligt bättre resultat än en kompaktkamera eller mobil.

Sen förstås så är alltid Sony 35/1,8OSS med. DET är ett alldeles fantastiskt objektiv.

Man kan säga att jag har sänkt mina preferenser vad gäller den tekniska kvaliteten en aning på senare tid. Därför passar APS-C och de lite enklare gluggarna mig bra. Men jag kanske är tillbaka i FF med en Nikon D810 och sylvassa fasta gluggar till den eller så nån gång...

Kort och gott. De enklaste billiga kitgluggarna är bättre idag än de var förr.
De kan också ha stor spridning och jag kanske haft tur som fått ett bra exemplar, men jag tycker det ger förvånande bra bildkvalitet.


/Mats
 
Det enda jag håller med om är att objektivet ifråga har en lämplig storlek för A6XXX-serien. Annars kan jag inte förstå vitsen med att solka ned så pass bra kameror med denna glugg. Visst det blir bilder- och det är ju bättre än inga alls.

Jag är 100% säker på att denna lilla utfällbara manick som är praktisk även om den tar tid att fälla ut skulle kunna tillverkas mer välkorrigerad. Tror också att Sony skulle tjäna på det. Det finns alldeles för få BRA native normalzoomar med E-mount.

Jag har som sagt exakt samma erfarenhet som Mats. Jag har till och från blivit förvånad över hur bra detta objektiv faktiskt kan vara. Jag hade som jag sagt tidigare detta objektiv som enda objektiv med mig på en semester på Barbados och jag var väldigt positiv till nästan allt jag tog under den trippen. Men det har ju sin förklaring i att ljuset räckte till så man kunde blända ner till F8 och även 11 utan problem och då är detta objektiv faktiskt inte bara helt OK från 24mm till 50 utan t.o.m. skitbra. Lite sämre är det på 16mm men trots det har det aldrig varit lika uselt som min Zeiss 16-70 på 16mm. Jag har aldrig tvekat att använda mitt 16-50mm för det har aldrig visat upp samma genomgående uselhet som min Zeiss. Men detta Zeiss kunde man bara inte använda. Om jag inte kunnat välja bort det skulle jag hellre övergått permanent till mobilfoto "only".

Jag kollade en del av mina Barbados-bilder just nu och jag vidhåller att detta objektiv är verkligt skarpt rätt använt. Det gäller som alltid att vara medveten om sina objektivs styrkor och svagheter.

http://www.photozone.de/sony_nex/842-sony1650f3556oss?start=1

Kolla själv.
Det jag främst hade emot objektivet innan man uppgraderade firmware var ju att det tog 4-5 sekunder innan det vecklat ut sig. Hopplöst. Men det blev lite bättre det med med ny firmware.

Sedan är det faktiskt väldigt praktiskt vid filmning genom att det har motorzoom bara man undviker att filma under själva zoomningen då den inte är helt ljudlös. Däremot funkar följande AF utmärkt vid filmning också.

De finns tvärtom de på nätet som ser detta lilla objektiv som en unik ingenjörsmässig bragd. Både motorzoom och bildstabilisering i ett 16-50mm pannkaksobjektiv - det finns det inte någon annan modell som kan uppvisa vad jag vet :).

Jag har även haft det på ställen som varit lite stökiga (som i Kenya eller Syd-Afrika) då det inte skulle vara någon större förlust om jag blev rånad med det objektivet på.
 
God Jul!

En liten julhälsning till alla i den här tråden där inget kan bli OT

Jag har infört en ny tradition.
Andra året i rad nu då jag klipper gräsmattan på julafton :)

Gräslig-Jul.jpg
Foto: Frugan


/Mats
 
God Jul själv, Mats och ni andra på tråden. Det här året var det tredje i rad som alla boklöv kunde räfsas bort. Skedde förra året på juldagen. Idag behövdes det inte för det blåser 9 m/sek direkt från sjön så vår tomt blev "krattad" gratis. Men grannen norr om oss fick alla våra löv. Nåja, han behöver motion som julklapp.
 
En fråga, har sålt min A6000 + kit zoom och idag fick Panasonic ZS100 som beställdes från CF. när de hade bra pris på den i mellandagarna. Tanken är att ha den som kamera som man har i fickan överallt, ungefär som jag hade A6000, men tog lite mer plats :)

Lite skeptisk om Panasonic blir "good enough" som resekamera, har allt man önskar sig, speciellt när det gäller storlek och zoom omfång.
Undrar om jag ändå tagit skulle satsat på A6300 + kit zoom när RAJALA har bra pris på den kombon. Har fortfarande 50/1.8 och 18-105/4. Gillar att fota i svagt ljus, lite skeptiskt om det blir bra med den lilla Panasonicen?

Sedan undrar jag om SONY DCS-RX100 V slår A6300 + kit zoom, just nu kostar den mer???

När det gäller att fota på riktigt, då har jag bestämt mig att ha kvar NIKON FF, släppt tanke om XT2 som ända kamera utan det blir ändå två...en "liten" + plus en stor FF...
 
A6300 är klart bättre i dåligt ljus än RX100 (oavsett version), men det är ingen fickkamera och ktizoomen är hemsk. Om du ändå bestämt dig för att köra med Nikon FF tror jag du kommer ångra dig om du köper A6300 också.
 
En fråga, har sålt min A6000 + kit zoom och idag fick Panasonic ZS100 som beställdes från CF. när de hade bra pris på den i mellandagarna. Tanken är att ha den som kamera som man har i fickan överallt, ungefär som jag hade A6000, men tog lite mer plats :)

Lite skeptisk om Panasonic blir "good enough" som resekamera, har allt man önskar sig, speciellt när det gäller storlek och zoom omfång.
Undrar om jag ändå tagit skulle satsat på A6300 + kit zoom när RAJALA har bra pris på den kombon. Har fortfarande 50/1.8 och 18-105/4. Gillar att fota i svagt ljus, lite skeptiskt om det blir bra med den lilla Panasonicen?

Sedan undrar jag om SONY DCS-RX100 V slår A6300 + kit zoom, just nu kostar den mer???

När det gäller att fota på riktigt, då har jag bestämt mig att ha kvar NIKON FF, släppt tanke om XT2 som ända kamera utan det blir ändå två...en "liten" + plus en stor FF...

Lika bra med en 1" (12x9 mm) sensor som Sonys APS-C lär det definitivt inte bli, speciellt när ljuset tryter eller du vill fånga action med kortare slutartider.

Med det sagt så tror jag ändå att en högkvalitativ kompakt-kamera mycket väl kan duga som resekamera. Jag funderar själv på att skaffa en Sony RX100 V. Får se hur det blir med det, den är ju lite dyr som sagt.

"Problemet" med din A6000 och de objektiven är att det inte blir så kompakt. Har själv dessa och 18-105 med A63000 blir lite för stort så att det inte enkelt går ner i fickan och 50/1,8 är inte heller pyttelitet och även om det är bra så är man begränsad av brännvidden.

Jag har gjort så att jag haft med mig A6300 + den lilla ihopfällbara kit-zoomen 16-55 och 35/1,8 som är ett underbart objektiv och blivit min favorit till E-mount!), samt 55-210-zoomen. Då täcker man in allt på resa med liten utrustning och A6300+16-50 är så litet att man alltid kan ha det med sig precis som en kompaktkamera.

Huruvida PZ 16-50/3,5-5,6 duger har avhandlats här nyligen. En del hävdar att det är det är groteskt dåligt och kallar det för "den hemska" eller tycker att det är att förstöra en så fin kamera som A6300 med det, men jag tycker faktiskt att det är rätt ok för sitt syfte.

Nä, det är inte högklass-optik, men "good enough" i många fall och gör att ekipaget blir smidigt så att man kan ha det med sig och jag tror att det i kombo med en A6300 klår en kompaktkamera i vilket fall som helst.

Nåja, för min del så är det historia nu.

Tillbaka till din ursprungsfråga så får du väl prova dig fram innan du reser iväg och se om det duger för dig. Det är bara du som avgör. Det blir alltid kompromisser mellan storlek och kvalitet, det är nog ofrånkomligt, men å andra sidan har saker utvecklats så att det som för bara några år sedan krävdes massa stora grejer nu kan fixas även med de nya fantastiska kompakterna. Man bör nog fråga sig själv om verkligen ens egna krav har höjts bara för att teknikutvecklingen gått framåt.

Om du kommer fram till att den nya Panasonic-kompakten inte räcker till och du trånar efter en A6300, så är ett tips att hålla utkik under kö-och-sälj här på FS. Det lär garanterat dyka upp en dylik plus en massa andra Sony E-mount-pryttlar väldigt snart :).
(Se tråden om MC-11 om en stund för att förstå det lite kryptiska i ovanstående meningar.)


/Mats
 
A6300 är klart bättre i dåligt ljus än RX100 (oavsett version), men det är ingen fickkamera och ktizoomen är hemsk. Om du ändå bestämt dig för att köra med Nikon FF tror jag du kommer ångra dig om du köper A6300 också.

Jag har haft A6000 och var nöjd med kamera men inte linsen...nu tänker jag slippa den tanken att ha bara en kamera som var syftet med A6000... fågan är om jag ska behålla ZS100 (har 14 dagar öppet köp) eller ändå köpa A6300 som vardags kameran... APS-C mot 1"...storleksmässigt A6300 + 16-50 är inte så mycket större än ZS100...
 
Jag väljer att bortse från Mats smygreklam, men jag tycker ett bättre alternativ än A6300 med kitzoom i så fall är A6300 med Sony 20/2,8. Det objektivet är inte stort, och du slipper motorzoomen. Med 24 MP går det att beskära rätt mycket för att täcka upp när brännvidden är för kort. Jag körde mycket med den på min A6000 och tyckte det var den trevligaste "fickvänliga" kombinationen med den kameran.

Jag vidhåller att kitzoomen är usel - klart sämst av de kitzoomar jag provat för spegelfria kameror i både bygg- och bildkvalitet.
 
En fråga, har sålt min A6000 + kit zoom och idag fick Panasonic ZS100 som beställdes från CF. när de hade bra pris på den i mellandagarna. Tanken är att ha den som kamera som man har i fickan överallt, ungefär som jag hade A6000, men tog lite mer plats :)

Lite skeptisk om Panasonic blir "good enough" som resekamera, har allt man önskar sig, speciellt när det gäller storlek och zoom omfång.
Undrar om jag ändå tagit skulle satsat på A6300 + kit zoom när RAJALA har bra pris på den kombon. Har fortfarande 50/1.8 och 18-105/4. Gillar att fota i svagt ljus, lite skeptiskt om det blir bra med den lilla Panasonicen?

Sedan undrar jag om SONY DCS-RX100 V slår A6300 + kit zoom, just nu kostar den mer???

När det gäller att fota på riktigt, då har jag bestämt mig att ha kvar NIKON FF, släppt tanke om XT2 som ända kamera utan det blir ändå två...en "liten" + plus en stor FF...

Jag har också skaffat en Panasonic TZ100 (som min heter ivf). Kanonkamera!

Den ersätter dock varken mina Nikon DSLR:er, Fuji spegellösa APS-C (som Sony APS-C E-mount närmast konkurrerar med), eller ens mina små M43-kameror.

+: Den går lätt ner i fickan. Även mina små GM5 systemkameror blir ju lite tjockare och mindre fickvänliga med objektiv påmonterat (även om vissa är ändå är relativt kompakta).

-: Bildkvaliteten/ljusinsläpp är inte i närheten av mina M43-kameror, och än mindre mina Fuji APS-C.

Detta var närmast en ersättare mina gamla Canon kompaktkameror (S90 och S95). Är grymt nöjd med denna som fickresekamera, och som ersättare till mina tidigare modeller.

Närmaste alternativet för mig var Sonys fina RX-100-serie, eller motsvarande 1":are ifrån just Canon. Varför det föll på TZ100 var att jag för resor föredrog ett större bränviddsomfång framför ljusinsläpp. Hade jag prioriterat ljusinsläpp på 1"-kompaktkamera hade det nog blivit en RX-100 IV eller V istället (mycket bra kompakter).

Skulle aldrig drömma att ersätta mina systemkameror med en kompaktkamera. Kan inte jämföra en sparkcykel med en kombibil eller lastbil. Helt olika syften och för-/nackdelar - även om de alla är någon form av transportfordon/hjälpmedel.
 
Tanken är inte att ersätta FF kamera utan att ha den hela tiden med tanke till storleken och zoom omfånget

Vet någon vad A6000/ A6300 klarar att fokusera i EV?
 
Tanken är inte att ersätta FF kamera

Nej, men jag uppfattade att du eventuellt såg den som ersättare till en APS-C-systemkamera (som just A6000-serien), men kanske inte fick med mig allt tydligt. Ber om ursäkt om jag feltolkade ditt inlägg.

utan att ha den hela tiden med tanke till storleken och zoom omfånget

Grymt nöjd med den - vill du han en bra kompaktkamera med det zoomomfånget så har du absolut valt helrätt! :)
 
Tanken är inte att ersätta FF kamera utan att ha den hela tiden med tanke till storleken och zoom omfånget

Vet någon vad A6000/ A6300 klarar att fokusera i EV?

Jag antar att du menar bracketing?

Jag kollade i min A6300 och man kan köra s.k. "bracketing" i 3, 5 eller nio bilder mellan 0,3 och 3 EV. Dessa finns i continuos AF och single mode.

Du kan även köra bracketing med "dynamic range" och vitbalans.
 
Nej, jag menar, hur känslig AF system i A6000/ A6300 är i EV?

Ja du menar hur autofokusen klarar av att sätta fokus i mörkare förhållande, tillverkarna brukar uppge just olika EV mått som -3EV vilket är mycket bra, någon kan klara -4EV, men inte med alla fokuspunkterna på sensorn, utan bästa EV kan mittpunkten endast klara.
 
Ja du menar hur autofokusen klarar av att sätta fokus i mörkare förhållande, tillverkarna brukar uppge just olika EV mått som -3EV vilket är mycket bra, någon kan klara -4EV, men inte med alla fokuspunkterna på sensorn, utan bästa EV kan mittpunkten endast klara.

AF hos D750 klarar -3EV... Vad klarar A6000/ A6300?
 
Därför när GH4 (som iofs är lite gammal vid det här laget) dök upp för 6990 kr så fick jag en idé att helt enkelt byta system.
Det finns ingen nyare m4/3-kamera som är bättre på video. GH5 är annonserad, men är inte klar och förväntas gå att köpa nån gång i mitten av nästa år.

GH4 är, såvitt jag vet, dessutom i toppen vad gäller video bland stillbildskameror.
(Skillnaden mellan stillbildskameror och videokameror börjar dock mer handla om formfaktor än om videokvalitet).

Kruxet är att investering inte bara är i pengar, utan att man har lärt sig systemet och pillrat och satt sig in i alla detaljer osv. M43 är för mig totalt okänd teräng, så det blir att börja om från början.
Det är ju en rolig syssla. :)
 
Jag vet inte vad A6000/A6300 Klarar av, Foto brukade testa just detta i ett speciellt rum och vissa tillverkare lovade för mycket i sin reklam som då blev avslöjade i testet. D750 är bättre än storebror D810 har det väl visat sig, den är nyare också. Vad jag vet är att A7RII är bra med ljusstarka objektiv på nära håll, men sämre med ljussvaga tele.

Mats lyckades väl ta fokus på någon cementblandare när det var ganska mörkt med sin A6300, det är nog det närmaste jag känner till.

Det har varit flera trådar om Sonys kameror och autofokus, och på nätet fins väl 4 miljarder tester på någon långsam joggare som springer i solsken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.