Nu blir jag lite förvirrad... Kitobjektivet till A6000 är 16-50PZ (den hemska), och 18-55 den gamla utan motorzoom (jag tycker bättre om den).
A6300 och X-Pro 2 (och A6500) har samma sensorgeneration, och det mesta tyder på att sensorn i grund och botten är densamma. Däremot saknar fuji lågpassfilter och har ett annat färgfilter som gör att den beter sig helt annorlunda.
A6000 är sjukt prisvärd! A6300 och A6500 - not so much (enligt mig).
Jo, jag menade 16-50PZ som är det nuvarande kit-objektivet.
Jag har både den och den äldre 18-55 utan powerzoom. Visst känns det äldre objektivet mer som ett "riktigt" objektiv och det har sina fördelar, men jag håller ändå inte riktigt med om epitetet "den hemska" för 16-50PZ.
Jag har väl iofs tidigare aldrig dragit mig för att såga enklare kitgluggar längs fotknölarna. I vissa fall alldeles berättigat som gamla 18-70 till A-mount som _verkligen_ var hemsk, så i ljuset av den är alla de nyare superobjektiv i jämförelse.
Jag sticker ut hakan och gillar faktiskt den lilla 16-50!
Den stora fördelen är att det är så otroligt smidigt. A6300 är ju liten och smidig och kan tas med överallt precis som en kompaktkamera om man inte också har en stor glugg på den. Den här lilla 16-50PZ fäller ju ihop sig och gör att hela paketet blir mycket smidigt.
Den bästa kameran är den som man har med sig brukar man säga och det gäller i högsta grad här. Jag var nyligen på jobbresa i USA och A6300 med 16-50 var det om jag hade med mig överallt. Går perfekt att ha i shortsfickan, vilket inte går med 18-55an eller 16-70/4 eller liknande.
Bildkvaliteten är inte heller så pjåkig. Tycker faktiskt det är riktigt vasst. Behöver man mnallskärpa för stora prints mm. så är det primar som gäller och där finns det några överkomliga fina, men med det här kommer man riktigt långt och det blir ett smidigt paket som är överlägset mindre kameror såsom RX100 och mobiler mm.
Så 16-50 har faktiskt blivit lite av en favorit för mig som allroundobjektiv.
Det som dock är lite hemskt är segheten vid uppstart att den ska behöva veckla ut sig.
Håller helt med om prisvärdheten på A6000. Inte konstigt att den blivit en sån försäljningssuccé. De andra ärlite väl dyra, men jag skaffade ändå A6300 och tycker den är värd sitt pris. Blev liksom många andra 6300-ägare lite irriterad över Sonys släpp av A6500 så tätt inpå och har haft funderingar på att byta upp mig, men har inte riktigt bestämt mig pga prislappen. Bra kameror, men priset avskräcker lite.
/Mats