Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade också mina båda A6000 som också filmades med, men där fick man byta batterierna ofta. A6000 kan ju inte laddas via USB samtidigt som kameran används, så jag hade 3 laddstationer där vi skiftade batterier vartefter. Det var på håret framåt slutet av dagen när också det externa batteripacket tog slut.

Har samma egenskap på mitt GX80-hus. Kan laddas via USB-uttaget, vilket är väldigt smidigt på resa, men kan inte användas samtidigt som den laddas.

Det är något som Sony löst snyggt på A6300/6500.
 
...............Det är verkligen stor skillnad mellan olika batterier. Jag har 7 stycken fw-50. 4 st. original Sony och 3 av andra märken. Vissa räcker mer än dubbelt så länge som andra. De nyare Sony-batterierna med svart ingraverad text är väldigt mycket bättre än de lite äldre som har vitt tryck på sig.

/Mats

Jag tror att jag missade den lösning du pekade på för att den inte funkar som jag trodde den skulle funka. Jag var ute efter en lösning där man kan plugga in en dummyplugg i batteriuttaget och sedan ansluta den lösningen till vanliga elnätet ungefär som man kan med Sonys vanliga laddare för A6300. Här laddar man ett större batteri som sedan kan anslutas via batteriuttaget också/eller USB om man nu vill det. Egentligen är ju det bättre för det är ju mer portabelt.

När det gäller batterierna så kan ju också bero på att de äldre batterierna är just äldre och att de åldrats på något sätt. Batterier dör en utdragen död och mina batterier till min gamla KonicaMinolta D7D är numera stendöda båda två jag har.

Men det du skriver är ju intressant särskilt i ljuset av min "batterivägning". Om de nya ligger på 41-42 och de gamla på 57 gram, så är ju det en försvarlig skillnad. Frågan är om det skulle gå att få samma packningsgrad i de nya batterierna eller om man gjort dessa luftigare av andra skäl. Man kanske skulle kunna ge det befintliga formatet högre kapacitet rent av.

För mig och andra som kör mycket tethering nu, kanske det vore en idé att köpa den lösning du länkat till. Ska fundera lite till bara.
 
Senast ändrad:
Jag var ute efter en lösning där man kan plugga in en dummyplugg i batteriuttaget och sedan ansluta den lösningen till vanliga elnätet ungefär som man kan med Sonys vanliga laddare för A6300.

Det är ju exakt det man kan göra med Jupio power Vault.
Den har en dummyplugg som ansluts med en sladd till batteripacket med en vanlig plug för strömadaptrar. Det enda som behövs är en strömadapter med rätt värden och med en hona där man kopplar in sladden. Sådana finns garanterat.
jupio-pv-fw50.JPG
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=JPV0530

Jag försökte inhandla en dylik igår på Kjell & Co som skulle ha den, men de hade ingen i lager. Jag ska skaffa en sådan och sedan leta rätt på en lämplig strömadapter eller alternativt någon konverterings-grej eller skarvsladd med hona i bägge ändar så man kan sätta den på en annan adapter.


/Mats
 
Det är ju exakt det man kan göra med Jupio power Vault.
Den har en dummyplugg som ansluts med en sladd till batteripacket med en vanlig plug för strömadaptrar. Det enda som behövs är en strömadapter med rätt värden och med en hona där man kopplar in sladden. Sådana finns garanterat.
Visa bilaga 142973
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=JPV0530

Jag försökte inhandla en dylik igår på Kjell & Co som skulle ha den, men de hade ingen i lager. Jag ska skaffa en sådan och sedan leta rätt på en lämplig strömadapter eller alternativt någon konverterings-grej eller skarvsladd med hona i bägge ändar så man kan sätta den på en annan adapter.

Det finns en hel del strömadaptrar som är ställbara. (T.ex. de här från Kjell&Co). Det är nog rätt stor chans att du kan hitta en som är kompatibel.
 

Inte särskilt intressant tycker jag. Han jämför bara jpg med standardinställningar i båda kamerorna, och de skiljer sig åt en hel del med avseende på skärpning, brusreducering och annat. Dessutom sitter det en vidvinkelzoom på Fuji och en normalzoom på Sony.

När jag jämfört råfiler mellan dessa tre kameror (dock inte bilder från samma tillfälle) tycker jag både A6300 och X-Pro 2 har en markant fördel mot den äldre A6000 på ISO över 1600. Jämför man bara de nyare kamerorna är X-Pro 2 bättre (tycker jag) vad gäller brus och utseendet på bruset, men på en hel bild utskriven eller på skärm är det nog nästan omöjligt att se skillnad.
 

Ja, det är intressant att de är i stort sett precis lika fantastiskt bra alla tre.

De små skillnader man kan urskilja om man särskådar bilderna med lupp är helt obetydliga i praktiken.

Mellan A6000 och A6300 är det faktiskt precis 2 år mellan releaserna och det har inte hänt ett enda dugg i brusjäämförelse. Detta trots att A6300s sensor är ny med koppar istf alu och backlit (väl?). Fujin har jag inte så bra koll på, men den är väl ännu nyare.

Har vi alltså nått vägs ände i sensorutveckling när det gäller brusnivåer på ett tag tills nån ny revolutionerande teknik gör sitt intåg?

Visst har de nyare andra fördelar som snabbare utläsning och snäppet (ännu) bättre DR på låga ISO, men inte heller där är skillnaderna avgörande.

Jag har haft A6000 sedan 2014 nångång och hela tiden varit kalasnöjd med bildkvaliteten. Har på senare tid skaffat en till A6000 och en A6300 och visst är A6300 den jag alltid väljer när jag bara behöver använda en kamera, men för vanlig fotografering så är de väldigt likvärdiga. Andra finesser som t.ex. tysta läget och bättre sökare vid serietagning och sånt är såklart fördelar, men egentligen inte så mycket.

Detta visar hur otroligt prisvärd A6000 är. Nu kostar den med kit-objektivet bara 6500 kr och under Black Friday häromsistens så såldes den för under 5000 kr inklusive 18-55PZ. Sjukt mycket kamera för pengarna.


/Mats
 
Det finns en hel del strömadaptrar som är ställbara. (T.ex. de här från Kjell&Co). Det är nog rätt stor chans att du kan hitta en som är kompatibel.

Jo, men alla de där har en anslutning med hankontakt, men det finns säkert nån adapter för det eller ytterligare någon adapter med ett hon-uttag på. Jag har en sån till en julgransbelysning, men har inte letat fram den än och kollat vad den levererar. Löser sig nog så småningom.

/Mats
 
Detta visar hur otroligt prisvärd A6000 är. Nu kostar den med kit-objektivet bara 6500 kr och under Black Friday häromsistens så såldes den för under 5000 kr inklusive 18-55PZ. Sjukt mycket kamera för pengarna.


/Mats

Nu blir jag lite förvirrad... Kitobjektivet till A6000 är 16-50PZ (den hemska), och 18-55 den gamla utan motorzoom (jag tycker bättre om den).

A6300 och X-Pro 2 (och A6500) har samma sensorgeneration, och det mesta tyder på att sensorn i grund och botten är densamma. Däremot saknar fuji lågpassfilter och har ett annat färgfilter som gör att den beter sig helt annorlunda.

A6000 är sjukt prisvärd! A6300 och A6500 - not so much (enligt mig).
 
Jo, men alla de där har en anslutning med hankontakt, men det finns säkert nån adapter för det eller ytterligare någon adapter med ett hon-uttag på. Jag har en sån till en julgransbelysning, men har inte letat fram den än och kollat vad den levererar. Löser sig nog så småningom.

/Mats

Jag rekommenderar med att kolla noga att det blir rätt spänning, och skulle undvika strömförsörjare med ställbar spänning. Det kan bli lite väl spännande om det blir fel (och dyrt).
 
Det är ju exakt det man kan göra med Jupio power Vault.
Den har en dummyplugg som ansluts med en sladd till batteripacket med en vanlig plug för strömadaptrar. Det enda som behövs är en strömadapter med rätt värden och med en hona där man kopplar in sladden. Sådana finns garanterat.
Visa bilaga 142973
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=JPV0530

Jag försökte inhandla en dylik igår på Kjell & Co som skulle ha den, men de hade ingen i lager. Jag ska skaffa en sådan och sedan leta rätt på en lämplig strömadapter eller alternativt någon konverterings-grej eller skarvsladd med hona i bägge ändar så man kan sätta den på en annan adapter.


/Mats

Mats jag kollade på Cyberphoto och de hade presenterat denna lösning lite taffligt bara. Det man ser direkt när man kommer in på produkten är bara batteripacket och följande text:

"Driver kameran direkt istället för med interna batteriet för att öka batteritiden med 2-3 gånger. Som ett batterigrepp fast smidigare och med fler användningsområden. Du kan även ladda en telefon eller platta 3-4 gånger med den.

Jupio PowerVault DSLR har en förstklassig design och hög teknisk kvalitet, kompatibel med 95% av alla USB drivna produkter på marknaden. Två utgångar möjliggör snabb laddning. Dess DC-port levererar ström för en DSLR-kamera eller en videokamera."

De trycker främst på laddning via USB men det finns ju mer info under andra flikar där man ser batteridummyn också. Sedan är demobilden över matning via pluggen med Canon-kamera som exempel men det får man väl stå ut med - man får ju använda fantasin lite här:).

Mitt fel som läste slarvigt.

Jag tror jag skaffar en faktiskt så slipper jag bry mig om batteribyten när jag har tethering sessioner. Knappt sjuhundra spänn är väl billigare än vad ett sketet Sony-batteri kostar i handeln.
 
Jo, men alla de där har en anslutning med hankontakt, men det finns säkert nån adapter för det eller ytterligare någon adapter med ett hon-uttag på. Jag har en sån till en julgransbelysning, men har inte letat fram den än och kollat vad den levererar. Löser sig nog så småningom.

Du kan ju alltid köpa lösa kontakter och löda ihop en specialsladd.
 
Jag rekommenderar med att kolla noga att det blir rätt spänning, och skulle undvika strömförsörjare med ställbar spänning. Det kan bli lite väl spännande om det blir fel (och dyrt).

Det gäller helt enkelt att inte ställa in fel. :)

Rätt spänning är viktig, ja, och lika viktigt är tillräcklig strömförsörjningskapacitet.
 
Nu blir jag lite förvirrad... Kitobjektivet till A6000 är 16-50PZ (den hemska), och 18-55 den gamla utan motorzoom (jag tycker bättre om den).

A6300 och X-Pro 2 (och A6500) har samma sensorgeneration, och det mesta tyder på att sensorn i grund och botten är densamma. Däremot saknar fuji lågpassfilter och har ett annat färgfilter som gör att den beter sig helt annorlunda.

A6000 är sjukt prisvärd! A6300 och A6500 - not so much (enligt mig).

Det verkar ju dessutom som att Sony fortsätter sälja den i någon (ny?) gråsilvrig variant (graphite).
Kanske ett sätt att ta ut några extra dollar för samma produkt.

http://www.sonyalpharumors.com/wp-content/uploads/2016/11/Graphite-A6000.png
 
............Funderar på att handla in ett par sådana där externa pack med batteriplugg, de är ju faktiskt inte alls särskilt dyra. De kan också användas till alla andra saker som laddas med USB och batteripluggen kan ju också kopplas till en strömadapter, så det blir mycket flexibelt.

/Mats

Jag köpte en från Cyberphoto nyss för 699:- . De hade hemma.
 
Ja, det är intressant att de är i stort sett precis lika fantastiskt bra alla tre.

De små skillnader man kan urskilja om man särskådar bilderna med lupp är helt obetydliga i praktiken.

Mellan A6000 och A6300 är det faktiskt precis 2 år mellan releaserna och det har inte hänt ett enda dugg i brusjäämförelse. Detta trots att A6300s sensor är ny med koppar istf alu och backlit (väl?). Fujin har jag inte så bra koll på, men den är väl ännu nyare.

Har vi alltså nått vägs ände i sensorutveckling när det gäller brusnivåer på ett tag tills nån ny revolutionerande teknik gör sitt intåg?

Visst har de nyare andra fördelar som snabbare utläsning och snäppet (ännu) bättre DR på låga ISO, men inte heller där är skillnaderna avgörande.

Jag har haft A6000 sedan 2014 nångång och hela tiden varit kalasnöjd med bildkvaliteten. Har på senare tid skaffat en till A6000 och en A6300 och visst är A6300 den jag alltid väljer när jag bara behöver använda en kamera, men för vanlig fotografering så är de väldigt likvärdiga. Andra finesser som t.ex. tysta läget och bättre sökare vid serietagning och sånt är såklart fördelar, men egentligen inte så mycket.

Detta visar hur otroligt prisvärd A6000 är. Nu kostar den med kit-objektivet bara 6500 kr och under Black Friday häromsistens så såldes den för under 5000 kr inklusive 18-55PZ. Sjukt mycket kamera för pengarna.


/Mats

Håller med i nästan allt du skriver. Testet är endast intressant för de som mest kör JPEG (på default dessutom) rakt ut ifrån kameran. Gällande RAW så är skillnaderna väldigt små.

Ytterligare ett bevis på att teknikutvecklingen för sensorer börjar att plana ut vad som gäller IQ.

Förbättringarna vi ser är mest på AF-sidan och de integrerade PD-punkterna, och hastigehten på utläsningssidan för att ge en bättre EVF/sökarupplevelse (mer laggfri, och högre/jämnare uppdateringsfrekvens).

EVF och AF, där händer bra saker, men inte så extremt mycket i övrigt gällande IQ.
 
Jag rekommenderar med att kolla noga att det blir rätt spänning, och skulle undvika strömförsörjare med ställbar spänning. Det kan bli lite väl spännande om det blir fel (och dyrt).

Håller med. Gäller det prylar för några hundralappar och som man allmänt skiter i så kanske det är OK. När det gäller så dyra prylar som kamerahus så är det dock lite dumt att snåla in på det. Bättre att satsa på en strömförsörjning med en korrekt fast spänningsmatning och med rätt kapacitet.

Skulle det absolut inte gå att hitta (eller man måste snåla in på det), så skulle jag verkligen rekommendera att man åtminstone tar lite superlim eller en smältpistol och försöker att "hemmapermanenta" spänningsinställningarna.
 
Nu blir jag lite förvirrad... Kitobjektivet till A6000 är 16-50PZ (den hemska), och 18-55 den gamla utan motorzoom (jag tycker bättre om den).

A6300 och X-Pro 2 (och A6500) har samma sensorgeneration, och det mesta tyder på att sensorn i grund och botten är densamma. Däremot saknar fuji lågpassfilter och har ett annat färgfilter som gör att den beter sig helt annorlunda.

A6000 är sjukt prisvärd! A6300 och A6500 - not so much (enligt mig).

Jo, jag menade 16-50PZ som är det nuvarande kit-objektivet.

Jag har både den och den äldre 18-55 utan powerzoom. Visst känns det äldre objektivet mer som ett "riktigt" objektiv och det har sina fördelar, men jag håller ändå inte riktigt med om epitetet "den hemska" för 16-50PZ.

Jag har väl iofs tidigare aldrig dragit mig för att såga enklare kitgluggar längs fotknölarna. I vissa fall alldeles berättigat som gamla 18-70 till A-mount som _verkligen_ var hemsk, så i ljuset av den är alla de nyare superobjektiv i jämförelse.

Jag sticker ut hakan och gillar faktiskt den lilla 16-50!

Den stora fördelen är att det är så otroligt smidigt. A6300 är ju liten och smidig och kan tas med överallt precis som en kompaktkamera om man inte också har en stor glugg på den. Den här lilla 16-50PZ fäller ju ihop sig och gör att hela paketet blir mycket smidigt.

Den bästa kameran är den som man har med sig brukar man säga och det gäller i högsta grad här. Jag var nyligen på jobbresa i USA och A6300 med 16-50 var det om jag hade med mig överallt. Går perfekt att ha i shortsfickan, vilket inte går med 18-55an eller 16-70/4 eller liknande.

Bildkvaliteten är inte heller så pjåkig. Tycker faktiskt det är riktigt vasst. Behöver man mnallskärpa för stora prints mm. så är det primar som gäller och där finns det några överkomliga fina, men med det här kommer man riktigt långt och det blir ett smidigt paket som är överlägset mindre kameror såsom RX100 och mobiler mm.

Så 16-50 har faktiskt blivit lite av en favorit för mig som allroundobjektiv.
Det som dock är lite hemskt är segheten vid uppstart att den ska behöva veckla ut sig.

Håller helt med om prisvärdheten på A6000. Inte konstigt att den blivit en sån försäljningssuccé. De andra ärlite väl dyra, men jag skaffade ändå A6300 och tycker den är värd sitt pris. Blev liksom många andra 6300-ägare lite irriterad över Sonys släpp av A6500 så tätt inpå och har haft funderingar på att byta upp mig, men har inte riktigt bestämt mig pga prislappen. Bra kameror, men priset avskräcker lite.


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.