Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Har du vägt dem?
Nä men jag tycker mig känna det bara med känseln i mina händer. Min fru har en liten digital våg så jag får väl fråga om jag kan låna den en stund .
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har du vägt dem?
Jag, personligen tror inte det är någon Zeiss-konstruktion för fem öre. Är helt övertygad att Zeiss kränger sin logga till högstbjudande (precis som Leica).
Är inte mer äkta Zeiss än vad alla Ferrari-brandade prylar du kan köpa är äkta Ferrari.
Jo, jag är väldigt cynisk med sådant här - har pågått länge att det säljs och handlas friskt med sådana varumärken.
S.k. "klisterlappsförsäljning" är en enormt inkomstbringade verksamhet för många företag med starka varumärken att kapitalisera på (känner via skidåkning de jobbat framgångsrikt och tjänat mycket på denna typ av mäkleri kring avtalsförsäljning av stora extremt kända varumärken till tredjepartsföretag).
Sony-Zeiss: konstrueras och tillverkas till 100% av Sony (och dess underleverantörer).
Zeiss-Zeiss: konstrueras ibland av Zeiss (ibland av tredjepart), men tillverkas av Cosina och andra japanska underleverantörer. Behöver inte vara dåligt (har själv ett par av de), men de görs absolut inte av Zeiss själva i deras tyska fabriker.
Zeiss-Zeiss för filmindustrin: konstrueras och tillverkas av Zeiss själva i Tyskland.
Poängen är att få svar på frågan i inlägg #962, dvs om Zeiss enbart har brytt sig om att konstruera bra objektiv, och därmed struntat i vad de ska monteras på.Jag vet inte men vi får väl läsa på deras site.
Om de HAR minskat i vikt kan vi klaga mer på Sony - det innebär att de skulle kunna stoppa in mer kapacitet i battererna.
Beror inte det på vilken slags kemi som används? Jag är en rätt usel kemist så jag kan inte svara på den frågan.Om de HAR minskat i vikt kan vi klaga mer på Sony - det innebär att de skulle kunna stoppa in mer kapacitet i battererna.
Kolla själv för mätdata hos Photozone:
http://www.photozone.de/sony_nex/829-sony1018f4oss?start=1
Tog några bilder för några dagar sedan vid Hötorget och konserthusets kolonner blev i princip perfekta utan märkbar distorsion, så länge man tänkte på att hålla kameran i lod. Jag tyckte det var klart imponerande hur och det funkar väldigt bra för trånga interiörer inomhus och jag har tidigare saknat ett bra objektiv för sådant. Rena mäklarfotogluggen även om jag främst köpt den för landskaps- arkitektur- och allmänt stadsmiljöfoto. Jag tycker det är lite överraskande att jag kan se så pass många användningsområden för den trots att zoomspannet är ganska kort.
Kul och en bra tröst att 10-18/f4 fungerar såpass väl iaf.
En riktigt fint presterande vidvinkelzoom är guld värt på nästan alla kamerasystem tycker jag (även om man ibland hellre kanske vill ha några mindre och lättare fasta, så är det ett väldigt flexibelt och användbart verktyg).
Gott köp! Hade jag också haft Sony i dagsläget så hade jag hängt på direkt.
Man blir verkligt less på foto när det inte funkar som man vill och hoppats. Jag har ju hållit på ända sedan i somras först då med mina Sigma-grejor som det inte gick att få någon ordning på och sedan detta Sony/Zeiss som var uselt bortom min fattningsförmåga. Som tur var köpte jag via en stabil ÅF och det är ju något att tänka på. Man kan ju bara undra hur det skulle gått om jag köpt det på nätet från USA eller så.
Men nu har jag landat i detta och tycker det är rätt bra som det är nu. Hade redan små 24mm(FF), 35mm(FF) och 50mm(APS-C) samt mitt 70-200 zoom (FF) även till min A6300, så detta 10-18mm vidvinkelzoom täpper till hålet i den korta änden för APS-C -bruk.
Håller annars med om att det alltid är bra med fasta objektiv för bildkvalitetens skull. Annars är även detta objektiv hyfsat litet, lätt (trots 62mm filtergänga) och förhållandevis välbyggt. Det väger bara drygt två hekto tror jag och det är inte fel heller att det är stabiliserat (A6300 saknar ju antiskak) och man kan plåta med det på väldigt långa tider utan alltför mycket skak.
De där zoommillimetrarna är inte många kan man tycka men de spelar förvånande nog en viss roll om man tar interiörbilder. Första uppdraget blir väl att dokumentera släktjulen antar jag.
Om de HAR minskat i vikt kan vi klaga mer på Sony - det innebär att de skulle kunna stoppa in mer kapacitet i battererna.
Tycker också om att ha flexibiliteten med vidvinkelzoomar (första objektivet jag skaffade för mina Nikon FF, och även nyss skaffat ett för mina Fuji X). Generellt sätt mitt favoritobjektiv (iaf. på lite större och medelstora kameror).
Håller med om att på vidvinkelsidan så är ett par mm en jättestor skillnad (i motsats till på normal- och telesidan, där det ofta inte spelar någon större roll).
Låter som du till slut ändå fått till ett bra objektivkit som du är nöjd med. Guld värt!
Jag tror inte på att det är ett absolut problem med Sonys registeravstånd efter att jag fick mitt Sony 10-16mm/F4. Det handlar "bara" om att anpassa konstruktionerna till kameravillkoren. Det objektivet är riktigt bra med undantag för fullt öppet i båda ändlägena (10 och 18 mm) Men 12, 14 och 16 mm funkar fint med bländare 4 också och samtliga brännvidder funkar fint mellan 5,6 och 11 i alla fall. Det finns inte heller tillstymmelse till rödförskjutning i kanterna som exv. rapporterats med Leica-objektiv och adapter.
----------------------------------------
Kolla själv för mätdata hos Photozone:
---------------------------------------
Jag tror det behöver komma ett helt nytt normalzoom till E-mount och APS-C -kamerorna .
Jag tror som sagt även att det finns en batteridummyplugg som kan pluggas in i batterifacket som extern strömkälla.
Jag uppfattade kanske det du skrev felaktigt men jag läste det som att kameran skulle laddas via USB. Men då är vi ju eniga i alla fall till slut.