Photocon
Aktiv medlem
Men den här deltråden handlar väl om Sony-objektiv med Zeiss-märkning? Zeiss har antagligen varit rådgivande på något sätt i den optiska designen, men tillverkningen och mekaniken tror jag är helt Sonys.
Nog är det på det viset. Jag hade ju Sony/Zeiss A-mount 24-70/2.8 ZA SSM ihop med A900 och ett par andra Sonyprimes med Zeisslogotype. Helt i klass med Nikons och Canons motsvarigheter.
Men eftersom vi är inne på samma linje att Zeiss varit "rådgivande" borde väl Zeiss också varit det vad gäller de Zeissmärkta FE/E-zoomarna.
Har svårt för att tro att Zeiss lånar ut sin logotype utan att varit med om konstruktionen. Skulle Zeiss därmed också varit "blinda" för det kortare registeravståndet och problematiken det medförde? Vad tror du (eller någon annan)?
Och vad gäller APS-C zoomar så har ju identiskt registeravstånd funnits sedan Sony lanserade Nex-serien för snart 7 år sedan. Så Sten-Åkes problem med 16-70/4 har jag svårt för att fatta att de överhuvudtaget finns. De borde, enl min åsikt inte finnas.
Och oavsett tillverkare har ju andra märken med denna sensorstorlek och även m43 lyckats bra: Fuji, Panasonic, Olympus, Samsung etc. Trots korta registeravstånd och vidvinkelzoomar