På SAR har man haft en JPEG-shootout - stilleben, porträtt och landskap. Sony fick inga toppoäng där annat än när det gällde stilleben som man klarade sig bäst i. Naturliga färger men lite tråkigt var väl omdömet där. Vissa problem med rött noterades också. Dåliga resultat i landskap.
https://youtu.be/FRQpueEvb-U
Jag kan hålla med om detta och har tidigare lyft några relaterade saker. Bland annat har jag kritiserat att Sony konsekvent överexponerat i alla mina kamerahus under 10 år. Jag har kompenserat detta med -0,7 till 1.0 steg i kamerornas exponeringskompensation vid ljust dagsljus. Brukar funka bättre utan direkt solljus men jag har alltid undrat varför Sony inte kunnat få till detta. Tycker inte jag har så mycket att säga om rödfärgshanteringen i mina senaste hus men jag vet att jag hade så stora problem med detta i min A350 (hade en CCD-sensor som på andra sätt var ganska fantastisk) för många år sedan att jag stördes av det. Var tvungen att sänka färgmättnaden i solljus då.
Nikon och Canon lyckades bäst och själv tyckte jag bäst om Nikon även om det här med färger är väldigt subjektivt vad man gillar. Det här med exponering, AWB-funktionen och färghanteringen är ju jätteviktig tycker jag och jag fattar att det inte är någon tillfällighet att just Canikon toppar här. Kommer ihåg att Canon-fotografer var väldigt positiva till just JPEG-renderingen i 5D MK III när den kom. Det säger sig ju själv att det är en stark "selling point" med en bra JPEG-process i kameror som riktar sig till yrkesfotografer. Ibland måste man säkert skicka in bilder rakt från kameran om det är bråttom och då är det viktigt att det funkar utan handpåläggning kan man ju förstå.
Visst kan man parera detta i sin RAW-konverterare, så det är ju inget absolut problem för någon av de andra deltagarnas bilder heller men det vore ju bra om Sony kunde ta tag i detta också för ska man rikta sig även till fotografer som har dessa typer av krav så måste man kunna leverera det med.
När nu detta avhandlats så kan man ju nämna att även RAW-konverterarna har gjort en resa där tillverkarna verkar lägga mer krut på att bilderna ska se hyfsade ut vid en presetfri import. Man verkar lägga alltmer krut på att skapa profiler för de kameror som man har importstöd för så att det ska bli hyfsat redan vid bildimporten. Även där kan man ju åstadkomma i princip samma resultat med alla verktyg om man vet hur man ska utnyttja verktygen men många bedömer också en konverterare efter hur det faktiskt ser ut direkt efter importen.
Kolla gärna på filmen själva.
En annan intressant skrivning för någon dag sedan rörde det faktum att trots att Sony kanske är bäst på att tillverka sensorer, så har det visat sig att det exv. har varit Pentax och Nikon som lyckats bäst med signalhanteringen, vilket visat sig i fallet med den Sony-sensor som exv. satt i D7000 och Sonys A580. Nikon fick till bättre DR och Pentax fixade bättre brushantering även om man i det fallet blev misstänkta för att ha "kokat" RAW-filerna senare i processen. Det fanns en tydlig knix på Pentax RAW-kurva som skvallrade om att man kickat in någon form av brushantering av RAW-filerna. Det har spekulerats om Sony av dessa skäl börjat snegla mot Nikon för att köpa över folk med rät kompetens därifrån och den vägen komma till rätta med de "problemen". Även Nikons D800 hade ju faktiskt en aning bättre DR än Sonys A7r med samma grundsensor.