/Din rad och min //
/ Jag skall ta och titta på filmen vid tillfälle, men har svårt att se vilka fantastiska synergier det skulle vara emellan tex kameran, hemmabioförstärkaren, TV:n (som är verkligt betydelsefulla, och inte bara menlösa PR-rader på funktioner som aldrig används)?
Vad har du för stora och verkliga fördelar (förutom om du är religös Sonyfantast) att det står "Sony" på både kameran och mobilen?
// Ja kan du ta och titta på den där filmen innan du skriver något mer så har vi åtminstone den gemensamma referensramen och titta gärna på de länkar jag skickade också. Det är väl klart att det för användarna är en väldig fördel om allt hänger ihop både nedströms och uppströms och att man kan hämta både en del av Sonys "content" från samma källa som man förvarar både sina egna filmer och slutbehandlade bilder. Sonys värld är ingen stängd värld som du verkar anspela på. Den finns där om man vill använda den för främst sitt eget material men hindrar inte att man hämtar "content" från andra leverantörer. Kamerorna kan kommunicera mot Internet och både Android- och Iphones kan integreras enkelt med samma PlayMemories som man även laddar ner till sin dator. Det finns många sätt att kommunicera med en display vare sig den är i form av en TV eller en monitor.
Hade du sett filmen så hade du också förstått att det finns och har funnits mängder av synergier mellan Sonys provideo-sida och de spegellösa kamerahusen. Den vägen har vi fått zebra-funktionen för kontroll av exponeringen, focus peaking, stöd för 4K och S-log och mängder av andra videorelaterade funktioner och finesser, då Sony inte gjort samma överväganden som exv. Canon. Åt andra hållet ser vi istället att vi fått dedikerade videokameror med E-mount som kan använda alla E-mountobjektiv även för filmning. Filmar man med Sonys A7
r så får man de fördelar den större FF-sensorn ger i form av kort skärpedjup, bättre lågljusegenskaper samt ett smidigare format som ibland öppnar helt nya möjligheter än man haft tidigare. A7s II "överexponerar natten" som man skämtsamt sade. Dessa A7
r för även in avancerade AF-funktioner även vid videofilmning, vilket en del professionella filmkameror verkar sakna. Vi får väl se om A7
rnas följande Eye Focus leter sig upp i filmkamerorna den med. Det här synergiutbytet både uppåt och nedåt skulle aldrig kunnat ske om Sony inte varit på alla dessa olika marknader eller hur? Vad är synergier för dig då?? Något som Fuji kan erbjuda kanske?
Du skrev nedan detta inlägg att du inte avsåg mig med de kommentarer du exv. skrev alldeles i stycket ovan detta. Vem avsåg du då? Du skriver att det både står Sony på kamera och mobil fast det inte gör det på någon av dem då jag inte gör reklam för multinationella företag uttalat och att jag dessutom är religiös Sonyfantast).
Får väl upplysa då också om att jag aldrig trott på något annat än förnuft och empiri. Det är det skälet som fått mig att stanna kvar hos Sony, trots en del brister, för jag ser inga alternativ idag som passar just mig bättre och jag hoppas att du ändå tycker alla har rätt till sina egna uppfattningar och val. Jag accepterar fullt ut dina även om jag inte delar din entusiasm för dina val.
Jag måste säga att din ton är väldigt väldigt tråkig, nedlåtande och du gör ditt bästa för att sätta dig på folk som inte ser världen på just ditt sätt. Kan jag be dig försöka sluta med de här härskarteknikerna så vi kan föra en sakligare diskussion??
/ Vad är fördelen med att äga en TV som det står "Sony" på, bara för att mixerbordet ifrån TV4, eller dess TV-studiokameror kommer ifrån Sony?
// Ingen. Se ovan för mitt svar angående synergierna.
/ Sorry, det kanske finns smarta kopplingar här som jag missat. Kan absolut vara så, men inget som jag spontant ser några automatiska integrationsfördelar emellan alla dessa saker bara för att det står "Sony" på allt. Du får gärna förklara med exempel på dessa (så kanske jag greppar det). Vissa *enstaka* integrationsfördelar och kopplingar kan jag dock absolut köpa.
// Som sagt, det spelar absolut ingen som helst roll vad det står på en del grejor så länge kamerorna är Sonys för annars missar man faktiskt "capture" delen av integrationen med PlayMemories. När det gäller telefoner så är det vanliga "Play Butik" och AppStore som gäller för där finns PlayMemories att ladda ner för alla som vill integrera sina telefoner med Sonys kameror och PlayMemories-plattformen. Om bara de moderna 4K TV-apparaterna gör sig öppna mot "Platbutiker och Appstores" så kommer det säkert att gå fint att integrera vilken TV som helst med PlayMemories och vilken annan "content"-provider som helst som streamar 4K. Som du säkert vet så kan man dessutom i princip skruva på vilka objektiv på en Sony E-mount som helst (vare sig det är en E-mountvideokamera eller en A7:a, då just E-mount kanske är kameravärldens mest öppna cross-over plattform tillsammans med Micro Four Thirds, men till skillnad från denna så har Sonys spegellösa världs kommunicerande kärl med både Sonys pro video-värld (det är samma fattning både där som här) och dess "content"-värld
/ Tex att det är en fördel att äga media i ekosystem (läs filmbolag och TV-bolag) och även säja tex dedikerade -mediapelare och spelkonsoler (oavsett om fysisk media, eller via tex streaming). Det köper jag 100% (det är resten jag missar att se).Det var bla genom att äga filmbolag och PlayStation 3 som Sony lyckades vinna med den dyrare BluRay-standarden över den mer öppna/bredare supporterade och etablerade DVD-standarden (HD DVD).
Idag så känns det dock tvärt om; som om Sony helt tappar dessa synergier. Som jag påpekat som tydligt exempel så stödjer inte ens Sonys senaste PS4 Pro deras egna senaste BD 4k-standard. Mycket märkligt om du frågar mig iaf.
Men upplys mig som sagt gärna om andra starka integrationsfördelar (antingen faktiska, eller som jag påpekar ovan, möjliga men missade)?
// Nä, det här kommer nog inte Sony tappa den här gången. Jag tror vi kommer få se ett växande momentum kring 4K de kommande åren och visst kan det vara så att att en del produkter fortsatt släpar. Det är inget ovanligt men att Sony kommer se till att kanalerna funkar betvivlar jag överhuvudtaget inte för de har alla skäl att se till att de når ut med sitt "content" och det inte bara till de som råkar köra en Sony TV.