Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Windows idag är nog på väg ut ur telefonerna när Nokia och Microsoft slängde in handdukarna. Men jag har en kompis som har en Windows-telefon (som han som du gillar) och jag har för mig att det var en Sony men jag kan väl ha sett fel om du säger så. Att de får Android idag är väl naturligt.

Lite fakta (eftersom du har ganska begränsad koll på vad du pratar om):

Nokia har sålt all sin termnialverksamhet (ie alla sina telefonidelar). Precis som Ericsson gjort.

Nokia sålde sin till Microsoft. Precis som Ericsson sålde sin till Sony.

Microsoft har inte kastat in handduken. Sony har inte kastat in handduken. Bägge har dock mobildivisioner som är problematiska, och som bägge går med stora förluster.

Sony har aldrig någonsin gjort någon telefon med Windows. Däremot datorer i form av Vaio (som de dock sålt av pga av stora förluster även där).
 
Det finns verkligen ett Sony-ekosystem nu. Man behöver självfallet inte använda det men det knyter faktiskt ihop allt nu och det heter något så fluffigt som Sony PlayMemories.

Så det är detta som Sony har för att låsa in sina kunder i sitt ekosystem (precis som Apple)?

Wow.

Känns inte riktigt betydelsefullt, eller ens unikt för Sony om du frågar mig. Finns många andra kameraleverantörer som har liknande tjänster (Panasonic och Nikon tex), och även de flesta telefoner (Android, iOS, Windows).

Säger inte att det inte kan vara användbart med "PlayMemory". Bara att det är inget som knyter kunder till att köpa enbart Sonyprodukter, och inte heller något som ens är unikt för Sony.

Ps. Har aldrig sett en enda person med PS (och jag känner många) köra detta. Har du?
 
Det står Zyxel och inte Sony på min router och den har inget med resonemanget att göra. Däremot är det så att Sony ser till att PlayMemories redan är på plats i deras produkter och gör det väldigt enkelt att integrera dessa olika delar av Sony-världen för användarna.

Det är väl en klar fördel då att åtminstone ha en Sony-kamera för då är detta s.a.s. redan på plats men det behöver definitivt inte stå Sony på telefonerna men då får man ladda ner sin PlayMemories själv kanske. Ett Sony Entertainment-konto däremot är ett måste för alla eftersom det krävs för att få tillgång till både appar och övrig Sony "content". Playstation är ju en naturlig del det med av Sony-miljön.

Det är säkert en fördel att ha en Sony 4K TV just därför att den är en naturlig del av detta system. Jag erinrar mig bara min Samsung som inte ens hade en Netflix-app (bara HBO). Det såg i alla fall jag som bedrövligt.

Men grundbulten är att all content - både min egentillverkade och Sonys blir tillgänglig överallt för mig via PlayMemories.
 
Det är väl en klar fördel då att åtminstone ha en Sony-kamera för då är detta s.a.s. redan på plats men det behöver definitivt inte stå Sony på telefonerna men då får man ladda ner sin PlayMemories själv kanske.

Vad är fördelen jämfört med andra tillverkares system?

Ett Sony Entertainment-konto däremot är ett måste för alla eftersom det krävs för att få tillgång till både appar och övrig Sony "content".

Inget konstigt. Någon form konto krävs ju i princip för alla cloudtjänster.

Playstation är ju en naturlig del det med av Sony-miljön.

På vilket sätt?

Vad är den unika fördelen?

Det är säkert en fördel att ha en Sony 4K TV just därför att den är en naturlig del av detta system.

Hur då?

Vad är det som är unikt här?

Jag erinrar mig bara min Samsung som inte ens hade en Netflix-app (bara HBO).

Ok.

(Äger ingen Samsung-TV, och ser inte heller riktigt vad det har med ämnet eller saken att göra - mer än att kanske se en chans att hacka ner på en Sony-konkurrent på TV-sidan.)
 
Panasonic Tv:n jag har krävde en Panasonic förstärkare för att kunna använda någon typ av inbyggt Viera-system som fans i Tv:n, som då skulle ge möjlighet till olika tjänster, men jag hade ett Pioneer bio ljud, så det gick aldrig. Vet inte så mycket om vad man kan få genom att blanda teknik bråten man samlar på sig genom åren, Här med Panasonic och Pioneer gick inte att mixa ihop, Har inte Canon sina speciella appar och bridge överföringar, fungerar väl bara med Canon. Har inte alla dom olika telefon märkena likadant har man LG-TV och LG-telefon så får man lite extra finesser osv.
 
Panasonic Tv:n jag har krävde en Panasonic förstärkare för att kunna använda någon typ av inbyggt Viera-system som fans i Tv:n, som då skulle ge möjlighet till olika tjänster, men jag hade ett Pioneer bio ljud, så det gick aldrig. Vet inte så mycket om vad man kan få genom att blanda teknik bråten man samlar på sig genom åren, Här med Panasonic och Pioneer gick inte att mixa ihop, Har inte Canon sina speciella appar och bridge överföringar, fungerar väl bara med Canon. Har inte alla dom olika telefon märkena likadant har man LG-TV och LG-telefon så får man lite extra finesser osv.

Jo, det förekommer ibland lite sådant.

Däremot, precis som tidigare om Sony i tråden, är de sk integrationerna och nyttan av de relativt luddiga och inte något som brukar vara avgörande för inköp av produkterna.

De funktionerna som du nämner emellan TV och förstärkare bygger på standarden HDMI-CEC. Ofta så döps de dock om till något "fancy" och mer PR-mässigt namn, för att det skall låta som Panasonic, Sony, LG, etc, har kommit på något helt eget unikt (fast det egentligen är samma sak).

Har heller aldrig haft problem att mixa utrustning ifrån olika tillverkare (även om de kanske lägger till någon pytteliten extra extension som ingen bryr sig om, så är det standard HDMI-CEC i botten som funkar på tvärs av olika tillverkare).
 

/Din rad och min //

/ Jag skall ta och titta på filmen vid tillfälle, men har svårt att se vilka fantastiska synergier det skulle vara emellan tex kameran, hemmabioförstärkaren, TV:n (som är verkligt betydelsefulla, och inte bara menlösa PR-rader på funktioner som aldrig används)?

Vad har du för stora och verkliga fördelar (förutom om du är religös Sonyfantast) att det står "Sony" på både kameran och mobilen?

// Ja kan du ta och titta på den där filmen innan du skriver något mer så har vi åtminstone den gemensamma referensramen och titta gärna på de länkar jag skickade också. Det är väl klart att det för användarna är en väldig fördel om allt hänger ihop både nedströms och uppströms och att man kan hämta både en del av Sonys "content" från samma källa som man förvarar både sina egna filmer och slutbehandlade bilder. Sonys värld är ingen stängd värld som du verkar anspela på. Den finns där om man vill använda den för främst sitt eget material men hindrar inte att man hämtar "content" från andra leverantörer. Kamerorna kan kommunicera mot Internet och både Android- och Iphones kan integreras enkelt med samma PlayMemories som man även laddar ner till sin dator. Det finns många sätt att kommunicera med en display vare sig den är i form av en TV eller en monitor.

Hade du sett filmen så hade du också förstått att det finns och har funnits mängder av synergier mellan Sonys provideo-sida och de spegellösa kamerahusen. Den vägen har vi fått zebra-funktionen för kontroll av exponeringen, focus peaking, stöd för 4K och S-log och mängder av andra videorelaterade funktioner och finesser, då Sony inte gjort samma överväganden som exv. Canon. Åt andra hållet ser vi istället att vi fått dedikerade videokameror med E-mount som kan använda alla E-mountobjektiv även för filmning. Filmar man med Sonys A7:eek:r så får man de fördelar den större FF-sensorn ger i form av kort skärpedjup, bättre lågljusegenskaper samt ett smidigare format som ibland öppnar helt nya möjligheter än man haft tidigare. A7s II "överexponerar natten" som man skämtsamt sade. Dessa A7:eek:r för även in avancerade AF-funktioner även vid videofilmning, vilket en del professionella filmkameror verkar sakna. Vi får väl se om A7:eek:rnas följande Eye Focus leter sig upp i filmkamerorna den med. Det här synergiutbytet både uppåt och nedåt skulle aldrig kunnat ske om Sony inte varit på alla dessa olika marknader eller hur? Vad är synergier för dig då?? Något som Fuji kan erbjuda kanske?

Du skrev nedan detta inlägg att du inte avsåg mig med de kommentarer du exv. skrev alldeles i stycket ovan detta. Vem avsåg du då? Du skriver att det både står Sony på kamera och mobil fast det inte gör det på någon av dem då jag inte gör reklam för multinationella företag uttalat och att jag dessutom är religiös Sonyfantast).

Får väl upplysa då också om att jag aldrig trott på något annat än förnuft och empiri. Det är det skälet som fått mig att stanna kvar hos Sony, trots en del brister, för jag ser inga alternativ idag som passar just mig bättre och jag hoppas att du ändå tycker alla har rätt till sina egna uppfattningar och val. Jag accepterar fullt ut dina även om jag inte delar din entusiasm för dina val.

Jag måste säga att din ton är väldigt väldigt tråkig, nedlåtande och du gör ditt bästa för att sätta dig på folk som inte ser världen på just ditt sätt. Kan jag be dig försöka sluta med de här härskarteknikerna så vi kan föra en sakligare diskussion??


/ Vad är fördelen med att äga en TV som det står "Sony" på, bara för att mixerbordet ifrån TV4, eller dess TV-studiokameror kommer ifrån Sony?

// Ingen. Se ovan för mitt svar angående synergierna.



/ Sorry, det kanske finns smarta kopplingar här som jag missat. Kan absolut vara så, men inget som jag spontant ser några automatiska integrationsfördelar emellan alla dessa saker bara för att det står "Sony" på allt. Du får gärna förklara med exempel på dessa (så kanske jag greppar det). Vissa *enstaka* integrationsfördelar och kopplingar kan jag dock absolut köpa.

// Som sagt, det spelar absolut ingen som helst roll vad det står på en del grejor så länge kamerorna är Sonys för annars missar man faktiskt "capture" delen av integrationen med PlayMemories. När det gäller telefoner så är det vanliga "Play Butik" och AppStore som gäller för där finns PlayMemories att ladda ner för alla som vill integrera sina telefoner med Sonys kameror och PlayMemories-plattformen. Om bara de moderna 4K TV-apparaterna gör sig öppna mot "Platbutiker och Appstores" så kommer det säkert att gå fint att integrera vilken TV som helst med PlayMemories och vilken annan "content"-provider som helst som streamar 4K. Som du säkert vet så kan man dessutom i princip skruva på vilka objektiv på en Sony E-mount som helst (vare sig det är en E-mountvideokamera eller en A7:a, då just E-mount kanske är kameravärldens mest öppna cross-over plattform tillsammans med Micro Four Thirds, men till skillnad från denna så har Sonys spegellösa världs kommunicerande kärl med både Sonys pro video-värld (det är samma fattning både där som här) och dess "content"-värld

/ Tex att det är en fördel att äga media i ekosystem (läs filmbolag och TV-bolag) och även säja tex dedikerade -mediapelare och spelkonsoler (oavsett om fysisk media, eller via tex streaming). Det köper jag 100% (det är resten jag missar att se).Det var bla genom att äga filmbolag och PlayStation 3 som Sony lyckades vinna med den dyrare BluRay-standarden över den mer öppna/bredare supporterade och etablerade DVD-standarden (HD DVD).

Idag så känns det dock tvärt om; som om Sony helt tappar dessa synergier. Som jag påpekat som tydligt exempel så stödjer inte ens Sonys senaste PS4 Pro deras egna senaste BD 4k-standard. Mycket märkligt om du frågar mig iaf.

Men upplys mig som sagt gärna om andra starka integrationsfördelar (antingen faktiska, eller som jag påpekar ovan, möjliga men missade)?

// Nä, det här kommer nog inte Sony tappa den här gången. Jag tror vi kommer få se ett växande momentum kring 4K de kommande åren och visst kan det vara så att att en del produkter fortsatt släpar. Det är inget ovanligt men att Sony kommer se till att kanalerna funkar betvivlar jag överhuvudtaget inte för de har alla skäl att se till att de når ut med sitt "content" och det inte bara till de som råkar köra en Sony TV.
 
Panasonic Tv:n jag har krävde en Panasonic förstärkare för att kunna använda någon typ av inbyggt Viera-system som fans i Tv:n, som då skulle ge möjlighet till olika tjänster, men jag hade ett Pioneer bio ljud, så det gick aldrig. Vet inte så mycket om vad man kan få genom att blanda teknik bråten man samlar på sig genom åren, Här med Panasonic och Pioneer gick inte att mixa ihop, Har inte Canon sina speciella appar och bridge överföringar, fungerar väl bara med Canon. Har inte alla dom olika telefon märkena likadant har man LG-TV och LG-telefon så får man lite extra finesser osv.

Alla Android- och Iphones kan anslutas med appar mot PlayMemories så kopplingarna i det fallet är inte proprietära men tyvärr har Smart TV (Samsung) varit begränsade av det som funnits i SamsungApps och det var inte så mycket tyvärr. Som sagt så hade de tidigare inte ens Netflix och de uppdaterade aldrig listan med denna App.

Det är en fördel om TV:n är så pass öppen att den kan hämta appar via exv. Play Butik (Android).
 

/ (Äger ingen Samsung-TV, och ser inte heller riktigt vad det har med ämnet eller saken att göra - mer än att kanske se en chans att hacka ner på en Sony-konkurrent på TV-sidan.


// Svårt att avstå från den nedlåtande tonen igen?

Samsung dominerar TV-segmentet idag så det kan ju vara relevant att nämna att många med mig upplevt begränsningar tidigare i deras lösningar som inte varit lika öppna som de behöver vara idag i den kommunikationsvärld vi har idag.

Att jag tog Samsung som exempel var att de åtminstone i sina tidigare Smart TV-mottagare inte var generellt öppna mot Internet utan man var hänvisad till "SamsungApps" och de appar som fanns där. Netflix var då en sådan som saknades, vilket jag är helt säker på inte längre är något problem i nya apparater. Som jag tidigare sagt så behöver det inte stå Sony på vare sig TV eller något annat så länge dessa hårdvaror är öppna att koppla upp sig mot plattformen och tjänsterna via de Android-appar som finns exv. för PlayMemories eller Netflix. Problemet har bara varit att de inte varit det alla gånger.

Det är ett måste att TV-tillverkarna öppnar upp bättre om deras kunder ska kunna välja sin utrustning mer fritt än man kunnat tidigare. Idag har vi kommit mycket längre med integrationen men det finns fortfarande en del att göra på en del kanter. Jag tror också att de som försöker låsa in folk i proprietära lösningar och begränsningar riskerar att kunderna väljer något annat.

Det är absolut inga problem att via en dator koppla upp sig mot tjänsterna och sedan föda en TV via DVI, DisplayPort eller HDMI 2.0 eller senare men grejen är ju att en Smart TV ju redan har en inbyggd dator och WIFI-kommunikation som kunderna betalat mycket pengar för så varför inte använda den istället? Det är ju lite onödigt med tårta på tårta om man nu inte behöver ha det.
 
Lite fakta (eftersom du har ganska begränsad koll på vad du pratar om):

Nokia har sålt all sin termnialverksamhet (ie alla sina telefonidelar). Precis som Ericsson gjort.

Nokia sålde sin till Microsoft. Precis som Ericsson sålde sin till Sony.

Microsoft har inte kastat in handduken. Sony har inte kastat in handduken. Bägge har dock mobildivisioner som är problematiska, och som bägge går med stora förluster.

Sony har aldrig någonsin gjort någon telefon med Windows. Däremot datorer i form av Vaio (som de dock sålt av pga av stora förluster även där).

Lika ohyfsad som vanligt. Jag avstår som vanligt att kasta skit på dig då jag inte tror det gör oss vare sig särskilt klokare eller gladare.

Jag var teknisk produktchef för Microsoft-produkter på Esselte Datasoft i början på 90-talet. Jobbade i PC-produkdistributionstvärlden ända fram till 2009 och har rätt bra koll på deras resa.

När det gäller Windows i telefoner så kan jag väl säga att jag varit med sedan de trodde de skulle erövra världen med Windows i Tablet-PC, vilket ju var ett tidigt embryo till enheter med touch screen som sedan kom att bli dominerande även i telefoner. Microsoft har haft 20 år och mer på sig att få Windows-telefoner att vara annat än en parentes och jag tror de flesta är eniga om att de lyckats väldigt dåligt med det. Ja Nokia har slickat såren och tydligen släppt några Windows-lurar och HTC för att nämna en till och Samsung har även de ett Windows-stickspår som för en tynande tillvaro det med. Men som helhet är det mycket marginellt

Det enda de lyckats med är att fucka upp gränssnittet i Windows 8-10 så att det varken är PC-anpassat fullt ut eller vise versa. Idag är det lätt förvirrat fortfarande i version 10 även om man rättat till de värsta galenskaperna. Maken till stolpskott och förakt för den installerade PC-användarbasen får man ju leta efter. De var ju så illa så ett krämarföretag som Microsoft tvingades ge bort uppgraderingarna. Man undrar ju om inte den begagnade bilhandlaren Steve Ballmer roterar i sin grav.

Android dominerar fullständigt idag och det är därför det är viktigt att även Smarta TV öppnar sig mot just "Play Butik". Apple TV är väl inte mycket att bry sig om.

Nä, Windows-telefoner tror jag inte på och inte Nokia heller och jag är rätt tveksam även till Sonys framtid på telemarknaden. Även Microsoft är en bra bit från vad det bolaget en gång var. De har inte bara förlorat många miljarder på att köpa ett Nokia på dekis - de har förlorat en stor del av sitt anseende också de senaste 10 åren.
 
Så det är detta som Sony har för att låsa in sina kunder i sitt ekosystem (precis som Apple)?

Wow.

Känns inte riktigt betydelsefullt, eller ens unikt för Sony om du frågar mig. Finns många andra kameraleverantörer som har liknande tjänster (Panasonic och Nikon tex), och även de flesta telefoner (Android, iOS, Windows).

Säger inte att det inte kan vara användbart med "PlayMemory". Bara att det är inget som knyter kunder till att köpa enbart Sonyprodukter, och inte heller något som ens är unikt för Sony.

Ps. Har aldrig sett en enda person med PS (och jag känner många) köra detta. Har du?


Först raljerar du om att man låser in sina kunder och sedan skriver du att PlayMemories inte är något som knyter kunder till att köpa enbart Sony-produkter. Hur ska du ha det nu??

Vem har sagt att man behöver bli inlåst om man inte vill? Det finns ju inget tvingande i att köpa Sony-hårdvara utom kamerorna faktiskt. Dessa är ju ryggraden i att skapa eget 4K innehåll vare sig det är stillbild eller video. Men ett företag som Sony måste försöka att förstå helheten och erbjuda tjänster och funktioner som gör de nya möjligheterna naturliga för konsumenten. De har goda möjligheter till det genom att de är på så många av dessa marknader som idag är kommunicerande kärl och att de faktiskt är ledande både när det gäller videoteknik för professionell användning och när det gäller spegellös FF-teknik som de idag faktiskt är ensamma om.

Men det man inte ska underskatta är att det finns ett värde i att människor som inte är IT-tekniker som du och jag också kan få det lite ´"krattat" så att de faktiskt klarar att knyta ihop all teknik de vill ha om de nu vill det. Det är bl.a. det PlayMemories gör.

Jag har sett många IT-trösklar under de år jag själv byggt applikationer och integrerat IT-system och effektivisering av IT-processer handlar ytterst om att sänka dessa för att göra produkter och funktioner tillgängliga för flera eller att helt enkelt automatisera bort en del av problemen om de skapar alltför stora problem för användarna. Ofta får man göra både och. Att raljera om det tycker jag är rätt oförståeligt. Om IT-trösklar ligger för högt, så kommer man aldrig att få något marknadsmässigt momentum på vilken tech-marknad som helst. Jag är för alla som anstränger sig att göra IT-världen mer tillgänglig för fler än oss nördar. Annars kommer vi aldrig få de massmarknader som är förutsättningen för att priserna kan bli sådana att de flesta har råd med produkterna och tjänsterna.

Jag bryr mig överhuvudtaget i det här fallet inte om något annat än maximala integrationsmöjligheter och största möjliga interoperabilitet utifrån att jag och andra har just Sony-kameror. Det är det denna diskussion ytterst handlar om i denna tråd och inget annat. Andra får hoppas på att de leverantörer de väljer att använda (och i ditt fall får vi väl hoppas på att Fuji sköter sig) så de ger även dig och andra nya kameror eller en ny firmware kanske, så ni också kan skapa er egen 4K "content" om ni nu inte redan kan det. Var ni arkiverar och publicerar den är det inte min sak att lägga mig i. Det finns många sätt och lösningar att välja på.
 
Sorry Sten-Åke; fram tills att du kan skriva och svara ordentligt så orkar jag inte ens att läsa dina inlägg. Jag skall dock förklara varför du är svårläst (det handlar alltså inte i sig om att man inte kan ha olika åsikter - är helt OK enligt mig):

* Du använder en egenpåhittad citeringsmetod som gör allt nästan helt oläsbart (får huvudvärk av att bara kasta en blick på de)

* Du svarar på samma inlägg som du redan tidigare svarat på (förmodligen för att det är rörigt även för dig själv)

* Du repeterar samma faktafel om och om igen (hoppas tydligen på att fel till slut automatiskt skall bli till sanningar genom evighetsrepitition)

* Spinner ständigt ut i nya och långa andra OT-spår istället för att svara konkret på det som diskuteras/debatteras (har inget emot lite OT, men hos dig så blir OT-spåren nästan oändliga, och ofta totalt dominerande jmfrt med det som egentligen debatteras)

* Du återkommer ständigt till långa OT-rant om din tid på Esselte - som iaf jag numera tröttnat på (var kanske kul första 10 ggrna)

Du är säkert en väldigt hygglig och trevlig person IRL, och även om jag själv klarar i sig ganska mycket otrevligheter (är inte någon "känslig" person som lätt tar åt mig), så klarar jag bara inte av att rent praktiskt läsa så här extremt röriga och inkonsekvent strukturerade inlägg.

Det handlar alltså inte om olika åsikter; det hade varit precis lika rörigt att läsa även om du råkar hålla med mig till 100%.

Sorry. Fixar bara inte det, och då klarar jag ändå det mesta i forumväg. Här måste jag dock bara kasta händerna i luften och ge upp utan att ens seriöst försöka. Är nog mer eller mindre första gången för mig.

Ber redan nu om ursäkt för detta. Normalt anser jag att alla svar och debattinlägg åtminstone förtjänar att läsas, även om man kanske väljer att inte svara på alla.
 
Alla Android- och Iphones kan anslutas med appar mot PlayMemories så kopplingarna i det fallet är inte proprietära men tyvärr har Smart TV (Samsung) varit begränsade av det som funnits i SamsungApps och det var inte så mycket tyvärr. Som sagt så hade de tidigare inte ens Netflix och de uppdaterade aldrig listan med denna App.

Det är en fördel om TV:n är så pass öppen att den kan hämta appar via exv. Play Butik (Android).


Ja hur som helst så var i alla fall Play Memories bra då 2011 när jag tog första filmsnutten med A77 ( filmar väldigt lite men kan kanske bli mera längre fram ) just då kändes det som enda hjälpen eller det enklaste valet åtminstone för mig för att sedan titta på filmen, Foto berömde Play Memoris möjligheten med appar och så fast det var inte så många tillgängliga vid den tiden kommer jag i håg. Så fort man kopplar kameran till Datorn för att föra över bilder så hoppar Play Memories in automatiskt och känner igen kameran, kör in på LR och Fast Stone också.

Är inge bra på all teknik, tycker ofta det blir omständligt och rörigt, teknikinformationen bara väller in med alla möjliga kombinationer, Snart kan man väl inte öppna dörren till sitt eget hem med vanlig nyckel, Några starka krafter leder oss in på att smartfonerna skall styra hela vårt liv, skall vi hämta posten så måste snart telefonen visa vägen till postlådan, folk verkar inte veta vad dom skall göra utan att kolla i telefonen, nästan som en form av hjärntvättning styrs vi sakta in i en märklig värld, ja ger mig tusan på att ungdomar kommer att kolla samlags frekvenser i telefonen under själva akten, bevare mig väl.
 
Kan till vissa delar hålla med Bengt om "smartfånskomplexet". Nu är det ju dock så att man kan bruka eller missbruka en rad manicker och företeelser.

Läste om en trend i USA där det anses vulgärt och "nonkulturny" att använda smartphones. Trenden går ut på att man genom att ha en gammaldags mobil visar att "jag styrs inte och jag är oberoende samt använder telefonen till att ringa med-inget annat". Meningen med det hela är att visa att "man är mer högstående än populasen i övrigt.

Ungefär som när väldigt rika personer skaffar simplaste bilen (omvänd snobbism kallar en del det)

Men även om jag är förbaskat trött på att träffas i vissa sammanhang kring ett bord för vad man förväntar sig ska bli en trevlig pratstund där folk knappt petar i maten och ännu mindre pratar därför att mobilen ligger som assiett framför dem och de sneglar ständigt på, det plingar hit och dit och tuggandet avbryts för att svar på ett mess etc... så är det ju vi själva som styr själva användandet.

Men det ska inte behövas appar hit och dit för de mest rudimentära saker. Fast då ska man inte glömma de bra apparna.

Jag fimpar "fånen" när jag vill vara ifred och avviker från ett sällskap som sitter petmojar på sina mobiler och inte ens hör när de blir tilltalade.

Ändå måste man ju imponeras av hur mycket det går att göra med en smartphone och vilken nytta den kan göra och i många fall skapa en viss frihet. Men ssv allt kan missbrukas.
 
Läste om en trend i USA där det anses vulgärt och "nonkulturny" att använda smartphones. Trenden går ut på att man genom att ha en gammaldags mobil visar att "jag styrs inte och jag är oberoende samt använder telefonen till att ringa med-inget annat".
Man kan också ha en smartfon och inte låta sig styras av den utan bestämma själv när, hur och var man använder den (och till vad).
:+)

Men även om jag är förbaskat trött på att träffas i vissa sammanhang kring ett bord för vad man förväntar sig ska bli en trevlig pratstund där folk knappt petar i maten och ännu mindre pratar därför att mobilen ligger som assiett framför dem och de sneglar ständigt på, det plingar hit och dit och tuggandet avbryts för att svar på ett mess etc... så är det ju vi själva som styr själva användandet.
Ibland kan man undra vem som styr.

Men det ska inte behövas appar hit och dit för de mest rudimentära saker. Fast då ska man inte glömma de bra apparna.

Jag fimpar "fånen" när jag vill vara ifred och avviker från ett sällskap som sitter petmojar på sina mobiler och inte ens hör när de blir tilltalade.
Du får väl skicka ett SMS till den som inte svarar på tilltal ... :)
(Eller om SMS är helt ute numera, använd vad nu det nyaste poppis meddelandesystemet är).
 
Man kan också ha en smartfon och inte låta sig styras av den utan bestämma själv när, hur och var man använder den (och till vad).
:+)


Ibland kan man undra vem som styr.


Du får väl skicka ett SMS till den som inte svarar på tilltal ... :)
(Eller om SMS är helt ute numera, använd vad nu det nyaste poppis meddelandesystemet är).

Självklart kan man själv bestämma det. Jag gör det t ex. Men jag kan inte bestämma över andra individer.
Sedan har jag också ställt mig frågan vem eller rättare sagt vad som styr eftersom man logiskt sett själv kan bestämma användandet.

Jag har varit med om att bords- eller soffgrannar sitter och skickar SMS till varandra. Inte för att byta filer eller överföra bilder utan i stället för konversation.
För att citera M Uggla: Då går gränsen för vad jag pallar-jag lägger en pizza och går ut. Nja jag spyr bara inombords.

Sedan har vi dessa förbaskade individer som jag möter dagligen på den lilla vägen mellan min bostad i Sjöhagen och Ljungby (13 km) som vinglande sitter och tittar/knappar/petmojar på sin mobil utan att tänka på att de samtidigt framför en automobil.
Förutom andra fabrikanter korsas denna väg frekvent av andra individer: rådjur, vildsvin, älg, räv plus annat fä.

Dessa automobilförare kan när som helst messa sig själv och andra in i himlen (eller dess motsats). Jag tänker inte hålla någon mässa över de vållande.
 
.................. Sedan har vi dessa förbaskade individer som jag möter dagligen på den lilla vägen mellan min bostad i Sjöhagen och Ljungby (13 km) som vinglande sitter och tittar/knappar/petmojar på sin mobil utan att tänka på att de samtidigt framför en automobil.
Förutom andra fabrikanter korsas denna väg frekvent av andra individer: rådjur, vildsvin, älg, räv plus annat fä.

Dessa automobilförare kan när som helst messa sig själv och andra in i himlen (eller dess motsats). Jag tänker inte hålla någon mässa över de vållande.

Smartphones är den ultimata uppfinningen för att hindra oss svenskar från att prata med varann i vardagen och den passar världens kanske minst sociala folk (möjligen med undantag av finnarna som om möjligt är ännu mer enstaviga och asociala än oss svenskar) som hand i handske.

I Vaxholm har vi en "boardwalk" efter kajen. Där går mycket folk fina dagar. Jag gick där med min fru i somras när plötsligt det dyker upp fyra killar på cykel och alla kollar på sina skärmar efter pokemonfigurer och inte på vägen. En av de främre killarna bromsar plötsligt för oss och den bakomvarande kör med bra fart rakt in i honom och hade väl vinglat rakt ner i "drickat" om inte en av kompisarna fått tag i honom.

Det är ganska underligt i detta trafiksäkerhetsbesatta land att man inte åtminstone kräver handsfree eller motsvarande utrustning om man nu ska köra bil samtidigt som man ska mickla med telefoner. Cyklar man med näsan i mobilen så behöver man förmodligen ett försäkringstillägg för personskada.
 
Senast ändrad:
Man kan också ha en smartfon och inte låta sig styras av den utan bestämma själv när, hur och var man använder den (och till vad).
:+)

.

Jag har för mig att jag läst att de som har smartfån i genomsnitt kollar på sin telefonskärm 200 ggr per dygn. Det är alltså ett genomsnitt, så det verkar ju inte som om vi riktigt klarar av det som folk. Det måste ju vara en hyfsad affärsidé med tanke på detta att upprätta motsvarande ett tolvpunktsprogram för fånadicts och erbjuda folk att få sina vanliga liv tillbaka.
 
Audrey Hepburn i Prinsessa på vift, var chockerande kortklippt mycket ovanligt vid den tiden, i stort sett en hel kvinnovärld påverkades av den nya frisyren och härmade efter. Vi påverkas varken vi vill eller ej, smart telefonen är lurig på ett annat sätt, har det något med identiteten att göra tro, någon kontaktar mig, någon är intresserad av mig, någon gillar vad jag skrev osv.

Fins teorier om att Svensken så himla gärna vill framstå som så framåt med all ny teknik, vill framstå som så modern som möjligt, liksom att det är någon form av bevis av ett intelligentare folk. Tyska siemens älskar svenskarna, en välformulerad reklamsnutt över någon förbättring med diskmaskinen, svenskarna köper direkt.
 
Idag har alla stora tevetillverkare öppna system, så det spelar inte så stor roll vilken man väljer. Min Sony smartteve (som har några år på nacken, men då var bland det bästa på marknaden) är allt annat än öppen och de "smarta" funktionerna är inte mycket att hänga i julgranen.

Jag kör i stället med en dator med Windows 10 (som är ett utmärkt operativsystem) och en Apple TV (förra generationen) ansluten till teven, och dess inbyggda funktioner är för mig helt ointressanta.

Det där med att 4K skulle vara något som drivs av spelvärlden håller jag inte med om. Jag har själv spelat mycket på dator sedan tidigt 80-tal, min äldste son är delägare i ett spelföretag och yngsta sonen pluggar spelutveckling på högskola. Ingen av sönerna är speciellt intresserade av 4K i dagsläget, då det krävs enormt kraftfull dator för att köra moderna spel med den upplösningen och tillräckligt snabb skärmuppdatering. Däremot drivs hårdvaruutvecklingen (åtminstone i Windowsvärlden) mycket av spel, men inte just p.g.a. 4K. 4K är en standard för film, och har inget med spel att göra.

Slutligen håller jag med Martin om att Sten-Åkes inlägg med det hemsnickrade citatsystemet är helt oläsliga. Det finns färdiga funktioner för att tydliggöra citat - använd dessa! ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.