Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Omedelbart efter den räden gick produktionen av kullager ner med ungefär en tredjedel, men det kompenserades efter ett tag med kullagertillverkning på andra håll.

Förlusterna för det amerikanska bombflyget var dubbelt så stora som vid någon tidigare räd, vilket medförde att man inte kunde göra ett andra anfall som kanske hade kunnat ge ett förödande slag för den tyska kullagerproduktionen. Strategiska bombräder djupt in i Tyskland var alltså inte speciellt kostnadseffektiva (åtminstone vid den här tiden när man saknade jakteskort).

Ja och i Tysklands kompisland Italien så hade ju SKF etablerat dotterbolag redan efter WW1.

Wikipedia:

"1919
Björn Prytz ersätter Sven Wingquist som VD.

Dotterbolag bildas i Italien och Tjeckoslovakien. Kontor öppnas på Java. Lagertillverkningen minskar med 23 % eftersom industrin efter kriget ännu inte är tillbaka till det normala. Tillverknings- och försäljningsorganisationerna i USA går samman under namnet SKF Industries, Inc. Arvid Palmgren konstruerar det sfäriska rullagret. ".

Som sagt, även nuvarande Tjeckien och Italien kunde de ju ta lager ifrån.
 
Att Tyskland nästan ensam var på väg att ta över en hel värld är svårt att ta till sig, hade inte Hitler gapat över för mycket på för breda fronter så vet man aldrig hur det gått. Den intensiva bombningen över London 3 månader varje dag, lite paus och 7 månader till, England reste sig ur askan, och deras jaktplan var effektiva, svårt att förstå hur Tyskland kunde vara så infernaliskt starka, Tidiga Amerikanska styrkor hade svårt för att Döda och led stora förluster på vissa fronter, varje söndag i kyrkan och gudfruktiga som många Amerikaner var på den tiden gjorde det svårt, men när bästa kompisen bredvid blev sönderskjuten, då gick bösspiporna snart varma.

Ja och så ska man ju inte glömma all kraft och alla resurser nazisterna lade på att jaga judar istället för att koncentrera sig på kriget. Det offer judarna tvingades bidra med ska man nog heller inte underskatta för krigets utgång men det talas det väldigt sällan om.
 
Ja D500 fins att leta upp hos DX0 sedan en tid nu, lite märkligt att den inte står med på första sidan, senaste tillskottet från Nikon är alltid lite extra intressant, vältrimmad på högre Iso ser ut att stämma bra, och A6300 hänger med bra, SNR parametern ger A6300 en liten puckel högre upp i Iso.
 
Ja och så ska man ju inte glömma all kraft och alla resurser nazisterna lade på att jaga judar istället för att koncentrera sig på kriget. Det offer judarna tvingades bidra med ska man nog heller inte underskatta för krigets utgång men det talas det väldigt sällan om.

Är själv inte religös, men det är galet vad mycket lidande och umbäranden judarna utsatts för. I socialistiska Sverige så talas det inte lika högt och mycket om det, men faktum är att kommunisterna (med Stalin i spetsen) var mycket effektivare på att utrota/avrätta judar.
 
Är själv inte religös, men det är galet vad mycket lidande och umbäranden judarna utsatts för. I socialistiska Sverige så talas det inte lika högt och mycket om det, men faktum är att kommunisterna (med Stalin i spetsen) var mycket effektivare på att utrota/avrätta judar.

Jag tycker kanske vi kan lämna politiken. Du verkar ju ha bott i Norge ett bra tag så du kanske missat utvecklingen i Sverige under de senaste 8-10 åren. Under den tiden försvann nog det mesta av den gemensamma sektorn och den tidigare socialistiska överideologin. Det mesta är faktiskt avideologiserat, privatiserat och konkurrensutsatt nu och det på ett sätt som inte ens britter skulle drömma om att göra. De var ju här och blev lätt chockade över hur vi gjort med skolan t.ex. Idag är det Sverige som i många stycken är avvikande och väldigt extremt - men helt åt det andra hållet faktiskt!

I Sverige har vi under de senaste åren dessutom ägnat oss åt en kulturrevolution som har rätt stora likheter med 60-talets Kina då man viftade med "Maos lilla röda", bara att den haft lite andra förtecken. Jag är väl närmast förvånad över att man inte rensat bort "J"-ordet på samma sätt som man rensat bort en annan massa tidstypiska ord och begrepp. Är det något ord som varit stigmatiserande och förebådat både diskriminering och ond bråd död och ren massutrotning av människor, så är det ju det fullständigt förbannade ordet. Snacka om "rasifiering" om vi nu ska använda ett av den här tidens modeord bland identitetspolitikanhängarna.

Att det inte skett beror förmodligen på att judarna själva använder det. Även svarta rapartister värnar ju om samma "N"-ord som även det rensats ut i alla dess former - för det finns ju som bekant både en mer accepterad variant av den och en mer nedsättande.

Vi ska nog heller inte väga Sovjetunionens och Tysklands och även de baltiska staternas metoder för att ta kol på judar efter hur brutalt eller effektivt detta skedde för resultatet var ju identiskt men bara de praktiska problemen "den slutliga lösningen" orsakade Hitler tog väldigt mycket kraft av den tyska militära fokuseringen och det hjälpte deras motståndare att till slut avgå med segern.
 
Intressant film om Sony och 4K med Gary Fong och Sony

Gary Fong har ju varit väldigt positiv till Sonys teknikutveckling och deras fotoprodukter för både stillbild och video. Nu verkar det som om Gary tagit på sig Sony-mössan offentligt, vilket jag kan tycka är lite synd. Hoppas han fortfarande kan prata även om det som faktiskt inte är bra eller som man behöver ta tag i.

Det som är intressant med denna film är att den försöker ha ett helhetsperspektiv kring vart Sony är på väg. Sedan får man ju ta en del med en nypa "selleri" som Werner & Werner skulle sagt.

Framförallt trycker man på att allt nu verkar gå ihop och vi ser 4K både i våra kameror och TV-apparater sedan en tid tillbaka. Det kommer nu även datorer förberedda för egna 4K-filmer eller strömmande 4K. Snabbare WIFI förbereder oss för strömmande 4K (5GHz), USB 3.x som även låter oss köra SATA III-diskar med 6Gb/sek via en USB-port t.ex. vilket underlättar för både bild- och videohantering. Inte minst också snabba grafikkort som stöder HDMI 2.x och DisplayPort 1.2 eller senare. Detta blir alltmer ett krav som inställer sig när man övergår till att skaffa 4K-skärmar även till datorerna. Dessa bildskärmar kommer vara helt svarta utan HDMI 2.0, DisplayPort 1.2 eller DVI-I Dual.

https://youtu.be/eIV_e2nA_Dk (saxat från SAR)

"Vem behöver 4K" skrev någon i en tråd här på FS och det är klart att ingen idag egentligen behöver detta men med systemkameror som nu kommer med 4K-filmmöjligheter och 36, 42 eller 50 Mpixel i upplösning och kanske rentav 100 i nästa steg, så får man en hel del bättre detaljåtergivning och kontroll i efterbehandlingen än man annars får och även DR kan få sig ett lyft i de nya bildskärmarna. Om man sedan köpt 4K/UHD TV eller behöver göra det inom en nära framtid som kommer man upptäcka att det snart nog bara finns 4K TV att köpa och det har nog de flesta märkt som exv. varit på Elgiganten eller MediaMarkt på senare tid. Med 4K-film så kommer en del säkert börja plocka ut stillbilder ur sina filmer också och då kommer det än mer flyta ihop alltihop. 4K kan säkert ge en del effektiviseringseffekter framöver i olika arbetsflöden och kanske även skapa större frihet kring hur "content" skapas. Det blir förmodligen mindre viktigt att prata om video respektive stillbild när man kan få både och ur samma källa.

Sony är ju även ett stort "content"-företag och det är ju intressant att höra att Hollywood börjat kolla på A7:eek:rna de med. Intressant att höra också hur de goda lågljusegenskaperna i A7s-kamerorna kan hjälpa Hollywood att effektividera och spara kostnader vid filmframställning i mörker och dåligt ljus. Vi får väl se vart det tar vägen.

Var på Fotomässan i går/fredags och där var dock det mesta som vanligt. Väldigt lite om 4K-miljöns framväxt vid den horisonten ännu. Den grupp som först tagit till sig detta är "gamers" som spelar dataspel men även fotografer borde tycka detta är bra med allt billigare 4K-skärmar och nya generationer datorer som har den kraft och de kommunikationsfunktioner som behövs till hyfsade priser.
 
Oj. Blev *väldigt* mycket politik där.

Precis som i en annan tråd, den om Grand Hotel och SD, där TS som uttryckligen inte ville ha "politik" i tråden, men själv stod för majoriteten och avslutade det hela med ett högst politiskt brandtal.

Blev i princip samma sak här, men det är klart; politik och dubbelmoral/dubbla standards hör väl ofta (tyvärr) tätt ihop.

Håller inte alls med om din politiska världsbild (tycker M och de andra borgerliga partierna är hyfsat socisalistiska internationellt sätt - säger nog mer om Sverige och de nordiska länderna, än något annat), men skippar att gå i direkt svarsmål på ditt politiska inspel (blir nog väldigt mycket OT, även för en tråd som per def. inte kan bli OT).

Tillbaka till Sony och deras 4k-satsning.

Har inte hunnit att se filmen, men naturligtsvis så passar det fint in för Sony att försöka se och sy ihop et helhetstänk gällande deras olika mediaprodukter och företagsportföljer.

Är själv sugen (efter pågående flytt är planerad och klar till lite större fastighet) att uppgradera/komplettera min nuvarande TV (en 50" och en 60" 1080p plasma) med en större 4k OLED-TV för det nya dedikerade hemmabiorummet, eller alternativt en bra 4k-projektor med hyfsad duk (har även haft en spådan projektorlösning tidigare). Har inte riktigt bestämt mig där. Dock vad jag tänkte komma till är att, jag nu kikar på en ny enhet för mediacenter/streaming av TV. Det är ju ingen idé att uppgradera till 4k om det inte även finns ett bra utbyggt ekosystem runt omkring. Tror det är det Sony är inne på och (rätteligen) promotor här (utan att återigen hunnit att se på filmen).

Nackdelen med streaming är dock att även in dagsläget så är inte kvaliteten jättebra. Ibland blir det så sönderkomprimnerat att även en dålig 1080p-feed kan se sämre ut än en bra oförstörd (svagt/oförstört komprimerad) feed i 720p. Trots att jag gillar bekvämligheten med Play-tjänster (kör i dagsläget SVT, Telia Play+ och Cmore Play), så är kvaliteten på HD-kanalerna oftast i jämförbara med hyfsat bra kabelutsändningar av HD-kanaler (även om ComHem har en hel del 720p-kanaler, och en hel del hårdhänt komprimeringsartifakter så är det de som har absolut högst kvalitet av TV-utsändningar ibland alla stora svenska kabelleverantörerna).

Samma problem finns hos både HD, men även 4k, streaming hos stora internationella leverantörer som tex NetFlix och HBO. Du får ibland visserligen 4k, men då är det oftast så sönderkomoprimerat att du hellre hade sett på en bra kvalitetsfeed med 1080p (eller tom 720p) istället. Det blir bättre med vi är långt ifrån där än. Tror vi kommer behöva en rejäl uppgradering av infrastruktur (Internet, serverfarmar, etc) innan vi är där på en bra kvalitetsnivå som gör 4k, men framförallt den förbättrade DR och färgrymden (som jag även för TV/film kan ibland är viktigare än enbart att fokusera på upplösningen) rättvisa.

Detta gör at, trots våra praktiska tjänster med streaming, så är man fortfarande beroende av gammaldags fysisk (oftast optiskt) media för att se filmer i en kvalitet som kan göra både filmen och våra dyra TV-skärmar (elle i förekommande fall projektorer) rättvisa. Detta innebär att man i dagsläget och rent praktiskt är beroende av den nya 4k-versionen av Sonys BluRay-diskar.

Vill redan nu ha en ny streamingenhet/mediacenter som kan hantera 4k (även om jag nog kommer vänta några månader eller halvår innan jag slår till på en ny 4k-skärm). Även om jag aldrig tidigare ägt en egen spelkonsoll så överväger jag faktiskt att köpa en Xbox One S. Riktigt fin som media/streamingenhet (stort stöd och bra ekosystem av alla stora leverantörer, precis som för Sony och Apple TV). Stödjer både 4k och de nya utökade färgrymderna, och även gränssnittet (HDMI 2.0). Den riktigt stora fördelen är att den även kommer med en optisk enhet som är stödjer 4k.

Även om Sonys media/spelmotsvarighet PlayStation länge har haft stöd för DVD och BluRay, så är det märkliga att de tyvärr helt struntat i 4k-versionen. Även i deras kommande PS4 Pro (som är byggd för 4k-gaming) så har de missat 4k-tåget gällande den optiska enheten. Detta trots att man borde förvänta sig att Sony driver just en helhetlig syn på deras produktutbud. Riktigt dåligt och speciellt som de ibland gör PR för PlayStation att just även vara ett bra mediacenter.

Så även om jag gärna hade köpt Sonys mediaprodukter, så nu när jag börjar kika på att så sakta uppgradera min egna infrastruktur till 4k, så finns Sony tyvärr inte komplett och helt med på kartan (som jag faktiskt hade förväntat mig). Märkligt.
 
Frågan är om dom siktar på telefonerna som allt mer får möjlighet att filma i 4K, talade med en kille nyligen som sa att det fyllde minnes kortet väldigt snabbt, han hade väl bara provat lite så där, Sony har även dröjt med 4K i sina telefoner, men fins i den senaste nu.

3D satsningen i TV-apparaterna föll platt till marken, och det talades om 3D-skärmar utan att behöva använda dom speciella glasögonen. Nu får 4K ta över och det blir nog så att alla TV apparater får det som standard, smartfunktionerna med det nya HDR, HDMI 2,0 och något mer säkerhetskoder ersätter väl apple systemen eller Cromacast om jag fattat rätt. Billigare 4K TV kan sakna HDR och lite annat nödvändigt för streaming och Net Fix.


I gamla uppväxtskolan för en som jag så var det så att TV:n användes till det inte gick att laga den längre, så dom hängde med typ en 10-år, och på jobbet var gubbarna liksom lite duktiga att dom valt ett TV-märke som höll kanske i 12 år och man dröjde att byta till färg-TV för den gamla fungerade ju bra, här tänker man på andra tråden som handlar om att bromsa upp köplusten.
 
Tycker nog att det är bra synd i alla fall med Gary Fong, även om nu delar av vad han säger är sant och riktigt och att C/N givetvis också har liknande förespråkare som undviker kritik med kamerorna utan enbart går på dom bra bitarna. Men här pratar dom på som om Sony vore så långt före med 4K, Panasonic G4 vet dom tydligen inte om att den tillverkas, eller att den mycket tidiga FF-kameran EOS5DMKII användes till avancerad video för snart 10 år sedan. Gamla G4 går ju att använda för professionellt bruk vilket inte A6500 ännu inte klarar av vad jag förstått.


Okej dom pratar A7sII och Hollywood och att filma i mörker och det är A7sII bra på och känd för så visst är det bra, kanske låter lite grinig men trovärdigheten ökar 100% om nu Gary Fong passade på att fråga om nästa efterföljare till A6500 kommer att får hörlursuttag när den har så fin 4k och att ljud också är viktigt för video, jag tror konsumenten vill veta sådant också.
 
Jo, bytte faktiskt inte till platt-Tv förren den gamla 28" Panasonic tjock-TV:n gick sönder. Var väl någon gång runt mitten på 2013, så säkert någon som tyckte att jag var snål som inte bytte till platt-TV långt innan, men tyckte precis som du att det var onödigt att kasta ut något som fungerade (och hade dessutom en projektor som tog hand om filmtittandet).

Fördelen med att inte vara först, och med att vänta, var ju att tekniken utvecklats väl kring HD-TV (1080p), och fick en 60" plasma på rea för 9500.- (med både smartTV, 3D, WiFi, och en hel massa annat som jag aldrig använder).

Jag gillar att köpa nya prylar (skall jag villigt erkänna), men känner sällan någon hets att uppgradera och byta existerande och fungerande produkter.

Nu är jag mer inne på att komplettera med ny TV eller projektor (inte ersätta existerande TV som fungerar bra) då vi får lite fler rum, inklusive ett dedikerat som hemmabiorum.

Vad jag saknar hos Sony är ju att att de inte uppdaterat till 4k i sin BD-spelare i PS. Den skall ju ändå vara lite av flaggskeppsprdukt inom mediaenheter. Detta trots att det är Sony som äger BluRay-standarden (inklusive den senaste modernaste varianten med utökning till 4k). Gillar streaming, men tyvärr så håller det idag inte i närheten samma kvalitetsmått som film på BD-skivor (allt för mycket komprimeringsartefakter med andra begränsningar). Tar hellre och tittar på film på BD i 1080p än en dålig sönderkomprimerad 4k-streaming.
 
Ja nu gick den gamla 28 tummaren sönder redan 2007 så det blev en plasma 37 tum samma år, fick byta 2013 till en ny Panasonic då ränder helt plötsligt dök upp på plasma tv. gillade aldrig dom långsmala 32 tums apparaterna som kom, stora tunga bastarder med smal tv-ruta.
 
Tycker nog att det är bra synd i alla fall med Gary Fong, även om nu delar av vad han säger är sant och riktigt och att C/N givetvis också har liknande förespråkare som undviker kritik med kamerorna utan enbart går på dom bra bitarna. Men här pratar dom på som om Sony vore så långt före med 4K, Panasonic G4 vet dom tydligen inte om att den tillverkas, eller att den mycket tidiga FF-kameran EOS5DMKII användes till avancerad video för snart 10 år sedan. Gamla G4 går ju att använda för professionellt bruk vilket inte A6500 ännu inte klarar av vad jag förstått.


Okej dom pratar A7sII och Hollywood och att filma i mörker och det är A7sII bra på och känd för så visst är det bra, kanske låter lite grinig men trovärdigheten ökar 100% om nu Gary Fong passade på att fråga om nästa efterföljare till A6500 kommer att får hörlursuttag när den har så fin 4k och att ljud också är viktigt för video, jag tror konsumenten vill veta sådant också.

Gary Fong har varit en av de viktigaste informatörerna kring Sonys kamerateknik på nätet länge. Till skillnad från många andra linslöss så har han ansträngt sig med pedagogiken och verkligen försökt lära folk hur en del av de nya och ofta dolda funktionerna faktiskt funkar. Det tycker i alla fall jag att han är värd en eloge för. Sedan får vi se hur det här utvecklas.

I denna film tycker jag behållningen är att de faktiskt diskuterar 4K brett. Det jag tycker är intressant är att Sony nu äntligen verkar ta ett helhetsgrepp på "imaging". Tidigare misslyckades man ju konstigt nog med det mesta fast det såg hyfsat ut. De tillverkade smartphones men missade att se synergimöjligheterna med sina "content"-bolag och lät andra ta den marknaden - läs Apple.

Idag är situationen en annan. De har nu 4K i telefoner, de tillverkar systemkameror som stöder 4K på ett ofta bättre sätt än konkurrenterna, de tillhör redan de ledande tillverkarna av utrustning för professionell video, de tillverkar även 4K TV-apparater och de äger Playstation-världen och "content"-företaget Sony Columbia. De finns på de flesta om inte alla av dessa marknader kring denna 4K-teknik och det borde rimligtvis finnas en massa synergier att ta hem mellan dessa olika verksamheter. Det Gary Fong pekar som en fördel är ju att man nu kan få ett "sömlöst"-arbetsflöde i 4K nu när det mesta kommit på plats. Hela kedjan finns ju nu hos Sony från "Capture"och"Display" till"Distribute". Det är nog få andra i branschen så står på lika många ben även om det är långtifrån säkert att exv. TV-divisionen kommer rosa marknaden i framtiden heller.

Genom att vi nu har så starkt stöd för 4K i de senare Sony-husen i A7 II-serien och A6XX-serien, så kommer vi få se en väldigt snabb "demokratisering" av videoproduktionen" nu när vem som helst som kan skrapa ihop 10 000 spänn kan filma i högkvalitativ 4K. Det är rätt fantastiskt. Genom fullt utnyttjande av stora FF-sensorer i A7r II och A7s II så kan man få samma tunna skärpedjup som man varit vana vid från stillbildsvärlden även i sina videofilmer.

Att strömmande 4K kan vara ett problem idag är sant som "martinot" skriver men även här har det ju kommit ny teknik som gör att det blir bättre sprutt genom 5GHz-bandet som ny WIFI-utrustning stöder och eftersom det finns stora pengar i denna globala streaming-marknad så kommer detta säkert lösas av bredbandsserviceleverantörerna i de fall folk upplever flaskhalsar idag, men det kräver självfallet ny hårdvara eller en uppgradering av befintligt WIFI åtminstone i de fall sådan kan motiveras rent ekonomisk av användarna. Ofta kommer folk precis som jag upptäcka att det kanske inte är ekonomiskt motiverat att bygga om exv. befintliga gamla datorer när man exv. också ska byta till 4K-skärmar. Man kommer bara upptäcka efterhand att man även behöver åtgärda ännu fler flaskhalsar. Det är ju inte bara WIFI som blivit väldigt mycket snabbare nu i sin senaste generation utan det har ju även USB-tekniken blivit (USB 3.0 och 3.1)och de som exv. vill filma i 4K med sina systemkameror kommer säkert uppskatta den betydligt effektivare hantering som de nya datorerna kan ge när de ska arbeta med sina filmer.

När tillräckligt stor del av TV-marknaden mättats med 4K så kommer folk undra varför de inte kan få 4K i alla TV-sändningar och de filmtjänster man prenumererar på också.
 
I denna film tycker jag behållningen är att de faktiskt diskuterar 4K brett. Det jag tycker är intressant är att Sony nu äntligen verkar ta ett helhetsgrepp på "imaging". Tidigare misslyckades man ju konstigt nog med det mesta fast det såg hyfsat ut. De tillverkade smartphones men missade att se synergimöjligheterna med sina "content"-bolag och lät andra ta den marknaden - läs Apple.

Jag skall ta och titta på filmen vid tillfälle, men har svårt att se vilka fantastiska synergier det skulle vara emellan tex kameran, hemmabioförstärkaren, TV:n (som är verkligt betydelsefulla, och inte bara menlösa PR-rader på funktioner som aldrig används)?

Idag är situationen en annan. De har nu 4K i telefoner, de tillverkar systemkameror som stöder 4K på ett ofta bättre sätt än konkurrenterna, de tillhör redan de ledande tillverkarna av utrustning för professionell video, de tillverkar även 4K TV-apparater och de äger Playstation-världen och "content"-företaget Sony Columbia.

Vad har du för stora och verkliga fördelar (förutom om du är religös Sonyfantast) att det står "Sony" på både kameran och mobilen?

Slippa ladda in appen manuellt (känns inte som någon stor fördel)?

Vad är fördelen med att äga en TV som det står "Sony" på, bara för att mixerbordet ifrån TV4, eller dess TV-studiokameror kommer ifrån Sony?

Sorry, det kanske finns smarta kopplingar här som jag missat. Kan absolut vara så, men inget som jag spontant ser några automatiska integrationsfördelar emellan alla dessa saker bara för att det står "Sony" på allt. Du får gärna förklara med exempel på dessa (så kanske jag greppar det).

Vissa *enstaka* integrationsfördelar och kopplingar kan jag dock absolut köpa.

Tex att det är en fördel att äga media i ekosystem (läs filmbolag och TV-bolag) och även säja tex dedikerade -mediapelare och spelkonsoler (oavsett om fysisk media, eller via tex streaming). Det köper jag 100% (det är resten jag missar att se).

Det var bla genom att äga filmbolag och PlayStation 3 som Sony lyckades vinna med den dyrare BluRay-standarden över den mer öppna/bredare supporterade och etablerade DVD-standarden (HD DVD).

Idag så känns det dock tvärt om; som om Sony helt tappar dessa synergier. Som jag påpekat som tydligt exempel så stödjer inte ens Sonys senaste PS4 Pro deras egna senaste BD 4k-standard. Mycket märkligt om du frågar mig iaf.

Men upplys mig som sagt gärna om andra starka integrationsfördelar (antingen faktiska, eller som jag påpekar ovan, möjliga men missade)?
 
Jag har ju haft Bredbandsbolaget i 14 år nu och har inte varit riktigt nöjd med mitt bredbands prestanda. Våra vanliga TV-sändningar vi haft i vår förening har varit riktigt usla med svår bandning. Jag tröttnade på det till sist och skaffade ett TV-abonnemang från samma bolag och tvingade till mig en ny router också, vilket jag alltså fick och den löste både mina datorproblem med 5Ghz-mottagningen och TV-problemen. Har inga problem med några artefakter i video överhuvudtaget men vi har ett "skrapljud" (kort och skarpt) som kan vara störande någon sekund ibland så perfekt är det inte. Så min gamla router var i mitt fall en allvarlig flaskhals särskilt på kvällarna.

Nu när allt blir mer integrerat och man även lagrar högupplösta stillbilder och video i molnet hos både Sony och andra vid sidan av streaming av HD och över UHD framöver, så blir det mer och mer viktigt att ha ett WIFI som inte blir flaskhalsen. Det är ju olyckligt om streamingen måste anpassas av leverantörerna till kundernas ibland onödigt dåliga bredbandskapacitet med ytterligare kompression som sänker kvaliteten. Så var det ibland förut framförallt med HBO som verkar ha en sämre komprimering än Netflix.
 
[ snip på tekniska och kapacitesmässiga problem hemma hos Sten-Åke ]

Så min gamla router var i mitt fall en allvarlig flaskhals särskilt på kvällarna.

Nu när allt blir mer integrerat och man även lagrar högupplösta stillbilder och video i molnet hos både Sony och andra vid sidan av streaming av HD och över UHD framöver, så blir det mer och mer viktigt att ha ett WIFI som inte blir flaskhalsen.

Är med på detta; men återigen vad är de olika påstådda integrationsfördelarna genom att det står "Sony" på allt? Är det en fördel eller lösning om det står "Sony" på din nya router?

(PS; har själv väldigt bra kapacitet på min internetanslutning, med 100Mbit och Gigabit trådbaserat där det krävs för max prestanda, samt flera dyra 5 GHz routrar ifrån toppmodeller ifrån både Asus och Netgear - det är inte där problemet ligger, utan på backendsidan utanför min kontroll)
 
Jag skall ta och titta på filmen vid tillfälle, men har svårt att se vilka fantastiska synergier det skulle vara emellan tex kameran, hemmabioförstärkaren, TV:n (som är verkligt betydelsefulla, och inte bara menlösa PR-rader på funktioner som aldrig används)?



Vad har du för stora och verkliga fördelar (förutom om du är religös Sonyfantast) att det står "Sony" på både kameran och mobilen?

Slippa ladda in appen manuellt (känns inte som någon stor fördel)?

Vad är fördelen med att äga en TV som det står "Sony" på, bara för att mixerbordet ifrån TV4, eller dess TV-studiokameror kommer ifrån Sony?

Sorry, det kanske finns smarta kopplingar här som jag missat. Kan absolut vara så, men inget som jag spontant ser några automatiska integrationsfördelar emellan alla dessa saker bara för att det står "Sony" på allt. Du får gärna förklara med exempel på dessa (så kanske jag greppar det).

Vissa *enstaka* integrationsfördelar och kopplingar kan jag dock absolut köpa.

Tex att det är en fördel att äga media i ekosystem (läs filmbolag och TV-bolag) och även säja tex dedikerade -mediapelare och spelkonsoler (oavsett om fysisk media, eller via tex streaming). Det köper jag 100% (det är resten jag missar att se).

Det var bla genom att äga filmbolag och PlayStation 3 som Sony lyckades vinna med den dyrare BluRay-standarden över den mer öppna/bredare supporterade och etablerade DVD-standarden (HD DVD).

Idag så känns det dock tvärt om; som om Sony helt tappar dessa synergier. Som jag påpekat som tydligt exempel så stödjer inte ens Sonys senaste PS4 Pro deras egna senaste BD 4k-standard. Mycket märkligt om du frågar mig iaf.

Men upplys mig som sagt gärna om andra starka integrationsfördelar (antingen faktiska, eller som jag påpekar ovan, möjliga men missade)?

Nej nej nu har du nog missat mig en del. Jag har varken en telefon det står Sony på eller en Sony-TV och har aldrig haft. Jag har både Samsung-telefon och -TV. Jag har aldrig gillat Windows i telefoner. Jag gillar multi-fönsterapplikationer och fattar överhuvudtaget inte vad Microsoft håller på med när de tvingar på oss ett sånt skitbrowserprogram som Edge och alla andra katastrofdåliga "appar" som har telfonappstuk (single window) i ett kontorsdator-OS som Windows.

Jag gillar inte heller att göra reklam för Sony så jag har helt enkelt målat över "Sony" och modellbeteckningen på min A6300 t.ex. (den är numera helt svart). Sony gör dessutom skitdåliga kameraremmar till alla spegellösa så därför står det "Konica Minolta" på kamerarem som kommer från min pensionerade KM D7D. Så dåligt känner du mig, fast du uppenbarligen tror något helt annat. Min farsa var stalinist så det har säkert något att göra med det och jag har ju till skillnad från de flesta även läst Karl Marx och "Kapitalet". En del av oss gjorde det på 70-talet.

Jag har haft ett Sony-soundsystem en gång, men det har jag skrotat för det tog bara onödig plats när jag slutade med att hyra DVD-film. Jag har under denna resas gång de senaste 10 åren varit väldigt kritisk mot hur Sony hanterat både oss och sin teknik till och från men jag har faktiskt tyckt en del andra varit ännu värre. Även Sony och deras föregångare drev oss till vansinne med taskigt fungerande AF i många DSLR-modeller, precis som deras konkurrenter gjorde och värst var väl Canon.

Men även Sony har faktiskt lärt sig en del och och de nya spegellösa husen har inte alls dessa problem numera för nu börjar det faktiskt att se allt bättre ut både bildligt och bokstavligt. I en del fall beror det på vad Sony har gjort och i en del andra fall som med 4K-tekniken i sig och de andra teknikerna som behövs för att en infrastruktur för 4K ska fungera i vardagen för folk, vare sig de konsumerar streamat material eller själva producerar 4K-material. 4K omfamnas nu av hela "Display"-branschen - både monitor, grafikkorts- och datortillverkare oavsett vad det nu står på dessa produkter och det ser ut som om det kommer att gå rätt fort för 4K att ta sig in i de flesta hemmen på olika sätt. Jag skiter faktiskt fullständigt i vad det står på grejorna bara de har den funktionalitet jag vill ha. Därför står det inte Sony på annat än en bråkdel av mina objektiv heller.

Men är man på alla dessa marknader (vilket Sony är) och dessa nu håller på att gå ihop alltmer (vilket man uppenbarligen fattat), så kommer det att märkas även för oss användare och det gör det redan vare sig man bara köper Sony-produkter eller inte. Vi kan redan göra våra filmer i 4K själva och få hanterliga filformat. Många "gamers" har idag 4K-monitorer och jag och andra fotointresserade skaffar 4K-monitorer för att både kunna se 4K video och bildbehandla våra riktigt högupplösta stillbilder. Om vi vill kan vi helt transparent börja plocka ut stillbild ur 4K-film. Det här är jättefina synergier som kommer påverka och förenkla våra arbetsflöden vare sig vi är proffs eller inte.

Vi kommer dessutom få möjlighet till samma bildupplevelsekvalitet vare sig vi sitter framför en dator och ser video eller bildbehandlar eller tittar på TV och den bildkvalitet vi får rent tekniskt kommer i princip vara densamma vare sig vi tar videofilmen själva med vår egen kamera om den stöder 4K eller om videon gjorts med kommersiellt - inga övriga jämförelser. Det är ju inte säkert att man är särskilt bra på att filma bara för att man har en 4K-kapabel kamera. Likväl är det smått fantastiskt att man bjudit oss på detta även i vår jämförelsevis billiga utrustning. Vi kan om vi vill!

Många som jobbar med både stillbild och video borde kunna få väldigt fina synergier ur just denna möjlighet att ta ut stillbild ur 4K-video. En del publishing-företag jobbat redan så. Så länge man främst använder bilderna elektroniskt så kommer ju detta att gå jättebra. Annars kommer man säkert fortfarande välja att ta stillbilder också. Det är ju ingen motsättning i det för det är ju samma kamera man använder då också. Jag ser dessa möjligheter och det kan ju bero på att jag är så yrkesskadad som jag är efter att ha jobbat 25 år med att rationalisera IT-processer men jag tror att jättemånga med mig ser och har sett samma sak.

Men det finns så klart en baksida här också och det kommer att kosta en del att byta teknisk nivå på både TV, kameror, monitorer och datorer i den mån man inte redan s.a.s. generiskt börjat växa in i denna nya nivå. På sätt och vis är ju det här en form av paradigmskifte som utmärks av att det kommer att ställa helt nya krav på vår utrustning då datamängderna blir ordentligt mycket större.
 
Senast ändrad:
Nej nej nu har du nog missat mig en del. Jag har varken en telefon det står Sony på eller en Sony-TV och har aldrig haft. Jag har aldrig gillat Windows i telefoner. Jag gillar multi-fönsterapplikationer och fattar överhuvudtaget inte vad Microsoft håller på med när de tvingar på oss ett sånt skitbrowserprogram som Edge och alla andra katastrofdåliga "appar" som har telfonappstuk (single window) i ett kontorsdator-OS som Windows.

Nu tänkte jag inte på dig (vet att du inte är så); men undrar vilka, vettiga, anledningar och synergier finns det att använda Sonys produkter genom dessa ganska olika (som jag ser det ivf) och ganska separata ekossytem?

Tänkte alltså inte på din egen användning, utan den som du snackar om att Gary Fong snackar om.

Sedan för upplysnings skull så kör Sony med Android, och inte med Windows på sina telefoner.

Har själv köpt Sonys telefoner till dottern (numera senast dock Samsungs flaggskepp eftersom hon önskade det istället), men gillar själv Windows grymt mycket på mina telefoner.

Tycker det är det perfekta "jobbverktyget" med den smidiga integrationen emot Microsofts tjänster (Exchange server, SharePoint, etc, funkar utmärkt på iOS och Android, men är oftast snäppet bättre och enklare som "native" på Microsofts egna system). Sedan tycker jag om alla pre-viewer man kan få på mail, kalender, etc, på mobilens desktop/hemskärm (går att få till något liknande på Android om du meckar till en del Widgets, men inte lika smidigt och direkt som på Windows på telefonen).

Den stora nackdelen är dock ekosystemet. Där är Windows en jättestor nackdel på appsidan. Därav att jag privat kör med iOS på min egna telefon och Windows på jobbtelefonen (har dock dubbla SIM-kort så jag även kan ringa/ta emot privata samtal även på den).

Nu blev vi nog dock kanske lite OT (även om vi berörde både fördelen och nackdelen av både starka integrationer, och starka/svaga ekosystem)...

Jag gillar inte heller att göra reklam för Sony så jag har helt enkelt målat över "Sony" och modellbeteckningen på min A6300 t.ex. (den är numera helt svart). Sony gör dessutom skitdåliga kameraremmar till alla spegellösa så därför står det "Konica Minolta" på kamerarem som kommer från min pensionerade KM D7D.

Skulle inte själv måla över Sony på mina produkter (bytte faktiskt en telefon ifrån Sony där silvret i deras Sony-logga trillat av ifrån baksidan), men är helt med på kameraremen (kör Leica läderräm på Fuji X-E1, den breda Peak Design på Fuji X-T10, och den smala Peak Design på alla mina mindre m43, och Black Rapid Sport på alla mina Nikon FF - ingen originalrem för mig heller).

Så dåligt känner du mig, fast du uppenbarligen tror något helt annat.

Jag avsåg som sagt inte dig, utan de potentiella Sonyanvändare som du pratade om att Gary Fong pratade om skulle få nytta av alla dessa synergier.

Jag undrar som sagt vad alla dessa stora synergier (förutom fördelen att äga media/filmsidan och uppspelningssidan) består av?

Kanske är massor, men då jag själv inte ser dessa så blir jag ju minst sagt nyfiken på att veta vad dessa består i?

Men man på alla dessa marknader och dessa nu håller på att gå ihop alltmer, så kommer det att märkas även för oss användare och det gör det redan vare sig man bara köper Sony-produkter eller inte. Vi kan redan göra våra filmer i 4K själva och få hanterliga filformat. Många "gamers" har idag 4K-monitorer och jag och andra fotointresserade skaffar 4K-monitorer för att både kunna se 4K video och bildbehandla våra riktigt högupplösta stillbilder. Om vi vill kan vi helt transparent börja plocka ut stillbild ur 4K-film. Det här är jättefina synergier som kommer påverka och förenkla våra arbetsflöden vare sig vi är proffs eller inte. Vi kommer dessutom få möjlighet till samma bildupplevelsekvalitet vare sig vi sitter framför en dator och ser video eller bildbehandlar eller tittar på TV och den bildkvalitet vi får rent tekniskt kommer i princip vara densamma vare sig vi tar videofilmen själva med vår egen kamera om den stöder 4K eller om videon gjorts med kommersiellt - inga övriga jämförelser. Det är ju inte säkert att man är särskilt bra på att filma bara för att man har en 4K-kapabel kamera. Likväl är det smått fantastiskt att man bjudit oss på detta även i vår jämförelsevis billiga utrustning.

Men detta är väl inga specifika synergier man får automatiskt genom att det står just "Sony" på alla produkter?

Många som jobbar med både stillbild och video borde kunna få väldigt fina synergier ur just denna möjlighet att ta ut stillbild ur 4K-video. En del publishing-företag jobbat redan så. Så länge man främst använder bilderna elektroniskt så kommer ju detta att gå jättebra. Annars kommer man säkert fortfarande välja att ta stillbilder också. Det är ju ingen motsättning i det för det är ju samma kamera man använder då också.

Detta du beskriver att kunna plocka en stillbild ur en filmsekvens är ju ingen direkt synergi emellan helt olika produkter ifrån Sony, utan verkar ju snarast vara en finess/funktion i en enskild produkt (som dessutom finns hos andra tillverkare och produktkategorier).

Jag förstår att det finns fördelar med 4k (och kommande högre upplösningar, som bara är en tidsfråga), men vad är det som binder användarna (som Apple ofta gör, som du själv påpekade) till att just använda flera produkter inom flera produktkategorier ifrån just Sony?
 
Nu tänkte jag inte på dig (vet att du inte är så); men undrar vilka, vettiga, anledningar och synergier finns det att använda Sonys produkter genom dessa ganska olika (som jag ser det ivf) och ganska separata ekossytem?

Tänkte alltså inte på din egen användning, utan den som du snackar om att Gary Fong snackar om.

Sedan för upplysnings skull så kör Sony med Android, och inte med Windows på sina telefoner.

Har själv köpt Sonys telefoner till dottern (numera senast dock Samsungs flaggskepp eftersom hon önskade det istället), men gillar själv Windows grymt mycket på mina telefoner.

Tycker det är det perfekta "jobbverktyget" med den smidiga integrationen emot Microsofts tjänster (Exchange server, SharePoint, etc, funkar utmärkt på iOS och Android, men är oftast snäppet bättre och enklare som "native" på Microsofts egna system). Sedan tycker jag om alla pre-viewer man kan få på mail, kalender, etc, på mobilens desktop/hemskärm (går att få till något liknande på Android om du meckar till en del Widgets, men inte lika smidigt och direkt som på Windows på telefonen).

Den stora nackdelen är dock ekosystemet. Där är Windows en jättestor nackdel på appsidan. Därav att jag privat kör med iOS på min egna telefon och Windows på jobbtelefonen (har dock dubbla SIM-kort så jag även kan ringa/ta emot privata samtal även på den).

Nu blev vi nog dock kanske lite OT (även om vi berörde både fördelen och nackdelen av både starka integrationer, och starka/svaga ekosystem)...



Skulle inte själv måla över Sony på mina produkter (bytte faktiskt en telefon ifrån Sony där silvret i deras Sony-logga trillat av ifrån baksidan), men är helt med på kameraremen (kör Leica läderräm på Fuji X-E1, den breda Peak Design på Fuji X-T10, och den smala Peak Design på alla mina mindre m43, och Black Rapid Sport på alla mina Nikon FF - ingen originalrem för mig heller).



Jag avsåg som sagt inte dig, utan de potentiella Sonyanvändare som du pratade om att Gary Fong pratade om skulle få nytta av alla dessa synergier.

Jag undrar som sagt vad alla dessa stora synergier (förutom fördelen att äga media/filmsidan och uppspelningssidan) består av?

Kanske är massor, men då jag själv inte ser dessa så blir jag ju minst sagt nyfiken på att veta vad dessa består i?



Men detta är väl inga specifika synergier man får automatiskt genom att det står just "Sony" på alla produkter?



Detta du beskriver att kunna plocka en stillbild ur en filmsekvens är ju ingen direkt synergi emellan helt olika produkter ifrån Sony, utan verkar ju snarast vara en finess/funktion i en enskild produkt (som dessutom finns hos andra tillverkare och produktkategorier).

Jag förstår att det finns fördelar med 4k (och kommande högre upplösningar, som bara är en tidsfråga), men vad är det som binder användarna (som Apple ofta gör, som du själv påpekade) till att just använda flera produkter inom flera produktkategorier ifrån just Sony?

Det finns verkligen ett Sony-ekosystem nu. Man behöver självfallet inte använda det men det knyter faktiskt ihop allt nu och det heter något så fluffigt som Sony PlayMemories. Playmemories är en molnbaserad tjänst i botten som låter användarna synkronisera foton på din smartphone och PC med Sonys molnbaserade tjänst för foton och videor. Den knyter alltså ihop din kamera, telefon (oavsett märke), dator (oavsett märke), TV (oavsett märke) och Playstation med Sonys moln och content :

https://playmemoriesonline.com/?lang=sv-se
http://www.sony.net/Products/playmemories/

PlayMemories finns nu i alla Sonys A6xx och A7:eek:r i alla fall och säkert i de nya kompakterna också. Med detta får man tillgång till följande om man skaffar sig ett Sony Entertainment-konto som är det som håller ihop allt och gör det tillgängligt:

I kameran finns PlayMemories default och via den kan man komma åt exv. extra appar till kameran. Dessutom kan kameran via WIFI ladda upp filer till Internet i allmänhet och Solnys eget moln. Man kan om man vill även använda sin telefon som accesspunkt mot hela Internet om den har stöd för detta.

Har man PlayMemories-app i sin Samartphone, så kan man också med hjälp av NFC enkelt föra över bilder från kamera till telefon och från telefon ha tillgång till Sonys PlayMemories-tjänst och molnlagring och via den vägen läsa bilder.

Till PC kan man ladda ner en PlayMemories Home-applikation som förutom att organisera bilder och video även låter en exv. synka sina bilder mot molnet och därifrån kan de läsas även av telefoner.

Har man en Sony TV kan man även där få tillgång till Sonys moln via WIFI. Det går säkert från andra apparater också förutsatt att de är mer öppna än min gamla Smart TV från Samsung som visst kan knytas via WIFI till Samsungs proprietära "content"-värld. Förhoppningsvis är även Samsungs och Sonys TV-enheter så pass smarta att de inte bara är öppna mot sin eget ekosystem utan även andra "content"-källor.

PlayMemories knyter även ihop PlayStation-enheterna med Sonys moln och "content". Det är just "gaming" som drivit mycket av den tidiga 4K-penetrationen i hemmen. Nu börjar även 4K streaming komma via exv. Netflix och Viaplay

Om inte det är integration och möjliga synergieffekter mellan alla delarna i den infrastrukturen så vet jag inte vad som skulle vara det. Hade Sony haft detta på plats tidigare så hade det nog inte gått så dåligt för deras telefoner som det gjort historiskt.

Vad krävs då för 4K streaming?

Netflix skriver följande:

"Ultra HD-streaming är tillgängligt på Netflix!

Vad behöver jag för att streama i Ultra HD?
•En tv som är kompatibel med Ultra HD-streaming från Netflix. Mer information finns nedan.
•Ett abonnemang som stöder streaming i Ultra HD. Se vilket abonnemang du har just nu på netflix.com/ChangePlan.
•En stabil internetanslutning på 25 megabit per sekund eller mer. Mer information finns nedan.

(Min kommentar: Jag kan inflika att min Bredbandsbolags-fiber idag ger 120 megabit/sek över 5 Ghz-bandet enligt Bredbandskollen med min nya dators WIFI). Min gamla dator kom inte upp i det men en av mina gamla laptops skulle däremot fixa det och det oftast den jag använder idag när jag kollar på Netflex i TV:n)

•Inställningen för streamingkvalitet är ”Hög” (High). Mer information om inställningar för videokvalitet finns i artikeln Uppspelningsinställningar."

Men det är fortfarande så att det helt dominerande utbudet levereras i max HD-kvalitet.

Intressant är dock att fler stora aktörer ser detta som intressant och nu kommer tydligen även Amazon att gå in i "content"-branschen och börja leverera 4K.

Windows idag är nog på väg ut ur telefonerna när Nokia och Microsoft slängde in handdukarna. Men jag har en kompis som har en Windows-telefon (som han som du gillar) och jag har för mig att det var en Sony men jag kan väl ha sett fel om du säger så. Att de får Android idag är väl naturligt.
 
..............Nackdelen med streaming är dock att även in dagsläget så är inte kvaliteten jättebra. Ibland blir det så sönderkomprimnerat att även en dålig 1080p-feed kan se sämre ut än en bra oförstörd (svagt/oförstört komprimerad) feed i 720p. Trots att jag gillar bekvämligheten med Play-tjänster (kör i dagsläget SVT, Telia Play+ och Cmore Play), så är kvaliteten på HD-kanalerna oftast i jämförbara med hyfsat bra kabelutsändningar av HD-kanaler (även om ComHem har en hel del 720p-kanaler, och en hel del hårdhänt komprimeringsartifakter så är det de som har absolut högst kvalitet av TV-utsändningar ibland alla stora svenska kabelleverantörerna)..................

Jag tror det är viktigt i detta sammanhang att dels kolla sin egen utrustning och att den är "up tp date" för HD och inte minst 4K men det är minst lika viktigt att faktiskt ha "service-leverantörer" som faktiskt har kapacitet att leverera både bredbandshastighet och "content" utan att komprimera sönder allt. det är ju inte bara bildupplösning man trixar med utan även färginformationen som man tunnar ut vid hastighetsproblem. Att man inte ens klarar HD-kvalitet låter konstigt tycker jag. Jag tycker det ser jättefint ut i HD hos mig i alla fall.
 
det är minst lika viktigt att faktiskt ha "service-leverantörer" som faktiskt har kapacitet att leverera både bredbandshastighet och "content" utan att komprimera sönder allt. det är ju inte bara bildupplösning man trixar med utan även färginformationen som man tunnar ut vid hastighetsproblem.

Det är där problemen ligger (bristande kapacitet på serversidan och leveranssidan).

Att man inte ens klarar HD-kvalitet låter konstigt tycker jag. Jag tycker det ser jättefint ut i HD hos mig i alla fall.

Alla har olika kvalitetskrav och olika tränade ögon (och olika bra utrustning i form av TV och projektorer/dukar för att bedöma det).

Sedan så är som sagt de största problemen på 4k-sidan.

Därav att optisk media som Sonys Ultra HD Blu-ray (för 4k och HDR färgrymd) enda kvalitetskällan, och motsvarande streamingtjänster ligger i dagsläget (tyvärr) långt efter i jämförbar kvalitet.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar