Nu tänkte jag inte på dig (vet att du inte är så); men undrar vilka, vettiga, anledningar och synergier finns det att använda Sonys produkter genom dessa ganska olika (som jag ser det ivf) och ganska separata ekossytem?
Tänkte alltså inte på din egen användning, utan den som du snackar om att Gary Fong snackar om.
Sedan för upplysnings skull så kör Sony med Android, och inte med Windows på sina telefoner.
Har själv köpt Sonys telefoner till dottern (numera senast dock Samsungs flaggskepp eftersom hon önskade det istället), men gillar själv Windows grymt mycket på mina telefoner.
Tycker det är det perfekta "jobbverktyget" med den smidiga integrationen emot Microsofts tjänster (Exchange server, SharePoint, etc, funkar utmärkt på iOS och Android, men är oftast snäppet bättre och enklare som "native" på Microsofts egna system). Sedan tycker jag om alla pre-viewer man kan få på mail, kalender, etc, på mobilens desktop/hemskärm (går att få till något liknande på Android om du meckar till en del Widgets, men inte lika smidigt och direkt som på Windows på telefonen).
Den stora nackdelen är dock ekosystemet. Där är Windows en jättestor nackdel på appsidan. Därav att jag privat kör med iOS på min egna telefon och Windows på jobbtelefonen (har dock dubbla SIM-kort så jag även kan ringa/ta emot privata samtal även på den).
Nu blev vi nog dock kanske lite OT (även om vi berörde både fördelen och nackdelen av både starka integrationer, och starka/svaga ekosystem)...
Skulle inte själv måla över Sony på mina produkter (bytte faktiskt en telefon ifrån Sony där silvret i deras Sony-logga trillat av ifrån baksidan), men är helt med på kameraremen (kör Leica läderräm på Fuji X-E1, den breda Peak Design på Fuji X-T10, och den smala Peak Design på alla mina mindre m43, och Black Rapid Sport på alla mina Nikon FF - ingen originalrem för mig heller).
Jag avsåg som sagt inte dig, utan de potentiella Sonyanvändare som du pratade om att Gary Fong pratade om skulle få nytta av alla dessa synergier.
Jag undrar som sagt vad alla dessa stora synergier (förutom fördelen att äga media/filmsidan och uppspelningssidan) består av?
Kanske är massor, men då jag själv inte ser dessa så blir jag ju minst sagt nyfiken på att veta vad dessa består i?
Men detta är väl inga specifika synergier man får automatiskt genom att det står just "Sony" på alla produkter?
Detta du beskriver att kunna plocka en stillbild ur en filmsekvens är ju ingen direkt synergi emellan helt olika produkter ifrån Sony, utan verkar ju snarast vara en finess/funktion i en enskild produkt (som dessutom finns hos andra tillverkare och produktkategorier).
Jag förstår att det finns fördelar med 4k (och kommande högre upplösningar, som bara är en tidsfråga), men vad är det som binder användarna (som Apple ofta gör, som du själv påpekade) till att just använda flera produkter inom flera produktkategorier ifrån just Sony?
Det finns verkligen ett Sony-ekosystem nu. Man behöver självfallet inte använda det men det knyter faktiskt ihop allt nu och det heter något så fluffigt som Sony PlayMemories. Playmemories är en molnbaserad tjänst i botten som låter användarna synkronisera foton på din smartphone och PC med Sonys molnbaserade tjänst för foton och videor. Den knyter alltså ihop din kamera, telefon (oavsett märke), dator (oavsett märke), TV (oavsett märke) och Playstation med Sonys moln och content :
https://playmemoriesonline.com/?lang=sv-se
http://www.sony.net/Products/playmemories/
PlayMemories finns nu i alla Sonys A6xx och A7
r i alla fall och säkert i de nya kompakterna också. Med detta får man tillgång till följande om man skaffar sig ett Sony Entertainment-konto som är det som håller ihop allt och gör det tillgängligt:
I kameran finns PlayMemories default och via den kan man komma åt exv. extra appar till kameran. Dessutom kan kameran via WIFI ladda upp filer till Internet i allmänhet och Solnys eget moln. Man kan om man vill även använda sin telefon som accesspunkt mot hela Internet om den har stöd för detta.
Har man PlayMemories-app i sin Samartphone, så kan man också med hjälp av NFC enkelt föra över bilder från kamera till telefon och från telefon ha tillgång till Sonys PlayMemories-tjänst och molnlagring och via den vägen läsa bilder.
Till PC kan man ladda ner en PlayMemories Home-applikation som förutom att organisera bilder och video även låter en exv. synka sina bilder mot molnet och därifrån kan de läsas även av telefoner.
Har man en Sony TV kan man även där få tillgång till Sonys moln via WIFI. Det går säkert från andra apparater också förutsatt att de är mer öppna än min gamla Smart TV från Samsung som visst kan knytas via WIFI till Samsungs proprietära "content"-värld. Förhoppningsvis är även Samsungs och Sonys TV-enheter så pass smarta att de inte bara är öppna mot sin eget ekosystem utan även andra "content"-källor.
PlayMemories knyter även ihop PlayStation-enheterna med Sonys moln och "content". Det är just "gaming" som drivit mycket av den tidiga 4K-penetrationen i hemmen. Nu börjar även 4K streaming komma via exv. Netflix och Viaplay
Om inte det är integration och möjliga synergieffekter mellan alla delarna i den infrastrukturen så vet jag inte vad som skulle vara det. Hade Sony haft detta på plats tidigare så hade det nog inte gått så dåligt för deras telefoner som det gjort historiskt.
Vad krävs då för 4K streaming?
Netflix skriver följande:
"Ultra HD-streaming är tillgängligt på Netflix!
Vad behöver jag för att streama i Ultra HD?
•En tv som är kompatibel med Ultra HD-streaming från Netflix. Mer information finns nedan.
•Ett abonnemang som stöder streaming i Ultra HD. Se vilket abonnemang du har just nu på netflix.com/ChangePlan.
•En stabil internetanslutning på 25 megabit per sekund eller mer. Mer information finns nedan.
(Min kommentar: Jag kan inflika att min Bredbandsbolags-fiber idag ger 120 megabit/sek över 5 Ghz-bandet enligt Bredbandskollen med min nya dators WIFI). Min gamla dator kom inte upp i det men en av mina gamla laptops skulle däremot fixa det och det oftast den jag använder idag när jag kollar på Netflex i TV:n)
•Inställningen för streamingkvalitet är ”Hög” (High). Mer information om inställningar för videokvalitet finns i artikeln Uppspelningsinställningar."
Men det är fortfarande så att det helt dominerande utbudet levereras i max HD-kvalitet.
Intressant är dock att fler stora aktörer ser detta som intressant och nu kommer tydligen även Amazon att gå in i "content"-branschen och börja leverera 4K.
Windows idag är nog på väg ut ur telefonerna när Nokia och Microsoft slängde in handdukarna. Men jag har en kompis som har en Windows-telefon (som han som du gillar) och jag har för mig att det var en Sony men jag kan väl ha sett fel om du säger så. Att de får Android idag är väl naturligt.