Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Grymt imponerande pappa måste jag säga. Klart skickligt att få ihop det själv, men dessutom måste det, precis som du beskriver, ha varit en riktigt kul pionjäranda och tid.
Visst var T-43 in formidabel krigsmaskin, men jag tycker ändå att man måste ge Tyskarna nästan större cred på den vapentekniska fronten. Dels så var ju Tiger I (och på slutet II) riktigt välkonstruerade och innovativa (mycket inspiration till både ryssarna och amerikanarna, men som var senare en tyskarna).
Dels så har du V1 och V2, som tog lång tid för ryssarna att komma i kapp. USA hade ju mycket erfarenheten av V1/2-programmen genom von Braun att tacka för det (det amerikanska programmet var ju mycket starkare och mer sofistikerat, även om ryssarna lyckades snabbare med just Sputnik).
Därtill så var ju tyskarna långt fram med jetmotorer och jetplan (som tur var för oss så trodde inte Hitler riktigt på att de skulle behövas, och satsade för sent på finansieringen av det programmet för att göra någon skillnad av krigsutgången).
Radarn och att knäcka Engigmakoden får man ju trots allt ge engelsmännen mycket cred för.
Allra störst och mest framgångsrikt, både vetenskapligt och vapentekniskt, måste nog dock ges till det amerikanska atomvapenprogrammet. Helt briljant genomfört, och något som varken ryssarna eller tyskarna var i närheten av.
Jo, nu var vi lite OT, och även om jag beundrar T-34 så var det knappast den enda eller största vapentekniska bedriften under WW2.
Jag tror du har helt rätt. Idag är de inte riktigt där, men det är bara en fråga om tid innan spegellöst kommer ikapp DSLR:er (sedan kan alltid debattera och gissa hur lång tid det tar).
Jag tycker min pappas TV-byggande var lite som de tidiga datorentusiasterna höll på. Han läste amerikanska facktidningar och fick impulser därifrån (bl.a. en som hette Wireless World). Men det var verkligen en pionjärinsats. Jag kommer själv ihåg när vi gick ner till sandlådan för att böja till en TV-antenn (för såna kunde man ju inte heller köpa då). Han fyllde aluminiumrör han skaffat med sand så att de inte skulle spricka när han böjde dem och det är klart att man tyckte allt det där var lite konstigt innan han fått ihop allt. Min mamma var klart irriterad över hans experiment. TV:n var nämligen högst instabil och började ofta rulla speciellt när någon 2-taktsbil kom förbi på gatan. Så av det skälet tömdes kylskåpet då han behövde det för att skärma av störningarna. Det höll inte på att bli någon mat den dagen då min mamma köksvägrade tills "dumheterna" upphört.
Det är ju förvisso sant att tyskarna hade den mest tekniskt sett mest avancerade materielen inte minst Tiger-tanksen men det som var ryssarnas stora bedrift var ju att de dels lyckades rädda en stor del av sin vapenindustri genom att flytta den bortom Ural dit tyskarnas flyg aldrig nådde (Kosygin var väl hjärnan bakom det har jag läst).
Väl där så konstruerade och tillverkade de T 34:an som var anpassad efter ryska leriga veteåkrar (breda larvfötter bl.a. ), vilket tyskarnas stridsvagnar inte var. T 34:an var också väldigt enkelt konstruerad vilket Tiger inte var och det gjorde att ryssarna kunde vräka ut 1000-tals stridsvagnar där tyskarna istället hade svårt att få
fram sina Tigrar i tid. Så kan också teknisk överlägsenhet se ut - enkelhet i tillverkning är viktig den med ibland.
Innan Stalin-orglarna så hade väl ingen sett maken till koncentrerad eldkraft på ett slagfält och jag har läst skildringar av hur chockade finnarna blev över detta vapen där. Det var ett verkligt innovativt nytt vapen.