Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Grymt imponerande pappa måste jag säga. Klart skickligt att få ihop det själv, men dessutom måste det, precis som du beskriver, ha varit en riktigt kul pionjäranda och tid.

Visst var T-43 in formidabel krigsmaskin, men jag tycker ändå att man måste ge Tyskarna nästan större cred på den vapentekniska fronten. Dels så var ju Tiger I (och på slutet II) riktigt välkonstruerade och innovativa (mycket inspiration till både ryssarna och amerikanarna, men som var senare en tyskarna).

Dels så har du V1 och V2, som tog lång tid för ryssarna att komma i kapp. USA hade ju mycket erfarenheten av V1/2-programmen genom von Braun att tacka för det (det amerikanska programmet var ju mycket starkare och mer sofistikerat, även om ryssarna lyckades snabbare med just Sputnik).

Därtill så var ju tyskarna långt fram med jetmotorer och jetplan (som tur var för oss så trodde inte Hitler riktigt på att de skulle behövas, och satsade för sent på finansieringen av det programmet för att göra någon skillnad av krigsutgången).

Radarn och att knäcka Engigmakoden får man ju trots allt ge engelsmännen mycket cred för.

Allra störst och mest framgångsrikt, både vetenskapligt och vapentekniskt, måste nog dock ges till det amerikanska atomvapenprogrammet. Helt briljant genomfört, och något som varken ryssarna eller tyskarna var i närheten av.

Jo, nu var vi lite OT, och även om jag beundrar T-34 så var det knappast den enda eller största vapentekniska bedriften under WW2.

Jag tror du har helt rätt. Idag är de inte riktigt där, men det är bara en fråga om tid innan spegellöst kommer ikapp DSLR:er (sedan kan alltid debattera och gissa hur lång tid det tar).

Jag tycker min pappas TV-byggande var lite som de tidiga datorentusiasterna höll på. Han läste amerikanska facktidningar och fick impulser därifrån (bl.a. en som hette Wireless World). Men det var verkligen en pionjärinsats. Jag kommer själv ihåg när vi gick ner till sandlådan för att böja till en TV-antenn (för såna kunde man ju inte heller köpa då). Han fyllde aluminiumrör han skaffat med sand så att de inte skulle spricka när han böjde dem och det är klart att man tyckte allt det där var lite konstigt innan han fått ihop allt. Min mamma var klart irriterad över hans experiment. TV:n var nämligen högst instabil och började ofta rulla speciellt när någon 2-taktsbil kom förbi på gatan. Så av det skälet tömdes kylskåpet då han behövde det för att skärma av störningarna. Det höll inte på att bli någon mat den dagen då min mamma köksvägrade tills "dumheterna" upphört.

Det är ju förvisso sant att tyskarna hade den mest tekniskt sett mest avancerade materielen inte minst Tiger-tanksen men det som var ryssarnas stora bedrift var ju att de dels lyckades rädda en stor del av sin vapenindustri genom att flytta den bortom Ural dit tyskarnas flyg aldrig nådde (Kosygin var väl hjärnan bakom det har jag läst).

Väl där så konstruerade och tillverkade de T 34:an som var anpassad efter ryska leriga veteåkrar (breda larvfötter bl.a. ), vilket tyskarnas stridsvagnar inte var. T 34:an var också väldigt enkelt konstruerad vilket Tiger inte var och det gjorde att ryssarna kunde vräka ut 1000-tals stridsvagnar där tyskarna istället hade svårt att få
fram sina Tigrar i tid. Så kan också teknisk överlägsenhet se ut - enkelhet i tillverkning är viktig den med ibland.
Innan Stalin-orglarna så hade väl ingen sett maken till koncentrerad eldkraft på ett slagfält och jag har läst skildringar av hur chockade finnarna blev över detta vapen där. Det var ett verkligt innovativt nytt vapen.

Jag tycker min pappas TV-byggande var lite som de tidiga datorentusiasterna höll på. Han läste amerikanska facktidningar och fick impulser därifrån (bl.a. en som hette Wireless World). Men det var verkligen en pionjärinsats. Jag kommer själv ihåg när vi gick ner till sandlådan för att böja till en TV-antenn (för såna kunde man ju inte heller köpa då). Han fyllde aluminiumrör han skaffat med sand så att de inte skulle spricka när han böjde dem och det är klart att man tyckte allt det där var lite konstigt innan han fått ihop allt. Min mamma var klart irriterad över hans experiment. TV:n var nämligen högst instabil och började ofta rulla speciellt när någon 2-taktsbil kom förbi på gatan. Så av det skälet tömdes kylskåpet då han behövde det för att skärma av störningarna. Det höll inte på att bli någon mat den dagen då min mamma köksvägrade tills "dumheterna" upphört.

Ha, ha - underbart! :)

Väl där så konstruerade och tillverkade de T 34:an som var anpassad efter ryska leriga veteåkrar (breda larvfötter bl.a. ), vilket tyskarnas stridsvagnar inte var. T 34:an var också väldigt enkelt konstruerad vilket Tiger inte var och det gjorde att ryssarna kunde vräka ut 1000-tals stridsvagnar där tyskarna istället hade svårt att få
fram sina Tigrar i tid. Så kan också teknisk överlägsenhet se ut - enkelhet i tillverkning är viktig den med ibland.

Visst är enkelhet det som ibland vinner, och framför allt mängden/volymen. Amerikanarna hade ju exakt samma teknik med sina tanks, som inte heller kunde mäta sig med Tiger I/II när det gällde 1:1 fajter. Däremot så var de billigare och enklare att bygga, så de vann precis som ryssarna på volymen.

Ibland vinner kvantitet framför kvalitet. Inget snack om det.

Men rent vetenskapligt och när det gäller kreativitet/nytänk så tycker jag ändå att tyskarna var i topp gällande sofistikation på väldigt många områden (sedan var en del pinsamt dåligt hokus pokus som bara de fanatiskt partitrogna trodde på).

Sedan så fick de självklart konkurrens av både engelsmän och amerikanare (och kanske även ryssar och japanare, även om jag skulle placera bägge de lite efter Tyskland, England och USA när det gäller kreativitet och vetenskap i vapentillverkning).

Man skall inte heller glömma det effektiva bombprogrammet som framförallt USA och UK lyckades med i Tyskland. Tog bort i princip alla produktionsresurser för vapentillverkning under de sista åren. Väldigt logistiskt smart taktik där (även om postumt fick mycket orättfärdig kritik för bombprogrammet emot Tyskland och de civila som tyvärr ofta drabbas av).

Innan Stalin-orglarna så hade väl ingen sett maken till koncentrerad eldkraft på ett slagfält och jag har läst skildringar av hur chockade finnarna blev över detta vapen där. Det var ett verkligt innovativt nytt vapen.

Jodå, det fanns ju massor av innovationer. Här var ju WW2 klart mycket starkare och mer dramatiskt när det gällde vapenutveckling jämfört med WW2 och alla tidigare krig. Milsvid skillnad emellan WW1 och WW2 på de få åren.

Men av alla vapen, så tycker jag att stalinorgel och alla andra mindre innovationer (inklusive radar, jetflyg, raketer, etc, som i sig är mer avancerade än stalinorgel), inte har den blekaste chans emot det amerikanska atombombsprogrammet. Helt outstanding på både innovation, vetenskaplig nivå, satsade resurser, och även praktisk effekt/verkan i fält. Var trots allt det som praktiskt fick helt och snabbt stopp på WW2.

I det sammanhanget så rankar det mycket högre (i min bok iaf) än allt som både tyskarna och ryssarna under WW2 tog fram tillsammans - helt utan jämförelse. Då beundrar jag ändå väldigt mycket av den tyska vapentillverkningen och innovationsförmågan.

(Japanarna hade nog varit väldigt "glada" att möta ett par stalinorglar, eller annat relativt lågsofistikerat, i jämförelse med ett par av dessa bomber.)

För den historiskt och vetenskapligt intresserade så kan jag rekommendera TV-dokumentären/filmen "Hoe we built the bomb" som gick på Discovery för något halvår sedan.

http://www.discoverychannelasia.com/shows/how-we-built-the-bomb/

https://vimeo.com/125638697

(Nu kanske jag skall sluta vara så OT, och komma tillbaka lite till Sony, även om detta är ett ämne som så många andra fascinerar mig).

Jag har alla banden av Winston Churchills memoarer och har läst dem (många kilo sidor). Finns en massa att läsa om just vapenutveckling och vilka hot som man bedömde och missbedömde samt även en massa bilder.
Beskrivs bl a hur befolkningen i USA ner eller mindre trodde att japanernas flygplan bara var gjorda av bambu och rispapper med mopedmotorer. Och Hood var osänkbar etc...etc...

Mest fascinerande är hur man skapade sig bilder av hot och icke-hot. Och som poängterats så visste man man väldigt lite om framtiden...precis som vi gör nu gällande den teknologiska utvecklingen.

På tal om bilder kanske de är viktiga att poängtera. Undrar hur kamerorna kommer att se ut om ett decennium.

Jag har alla banden av Winston Churchills memoarer och har läst dem (många kilo sidor). Finns en massa att läsa om just vapenutveckling och vilka hot som man bedömde och missbedömde samt även en massa bilder.

Jo, har länge funderat på att läsa de. Tycker Churchill är en av den moderna tidernas intressantaste (och till viss del mycket komplexa) personligheter. Skall se om jag någon dag inte kommer loss med att skaffa och framför allt läsa de.

Beskrivs bl a hur befolkningen i USA ner eller mindre trodde att japanernas flygplan bara var gjorda av bambu och rispapper med mopedmotorer. Och Hood var osänkbar etc...etc...

Det är nog mycket illusioner, och politiskt styrda bilder som kablas ut i både de militära leden, men framförallt till allmänheten.

Extremast gällande illusioner under WW2 känns det dock som tyskarna var, som prånglade ut en helt illusionistisk och totalt falsk bild till sin befolkning (framför allt när krigslyckan vände) för att hålla hoppet uppe. Var ju rena snurriga vansinnighetsbilder som de ibland lyckades lura i befolkningen (många militärer var ju, trots kriget, realister och motståndare till mycket ideér som Hitler hade, och köpte inte alltid hans vansinnigheter i fullt lika stor grad som en del av befolkningen gjorde).

I någorlunda modern tid (nåja, iaf för oss lite äldre här) tänker man ju annars osökt på Mohammed Said as-Sahaf (Bagdad-Bob) i detta sammanhanget. Helt fantastiska illusioner han (iaf försökte) kabla ut till både befolkning och omvärlden under det första Irak-kriget. Nästan ren humornivå på det hela (om man bortser lite ifrån tragiken i situationen).

Sedan så var väl inte heller USA/UK så dåliga gällande Irak-krig nr 2 (och påstådda kärnvapenprogram, etc).

Mest fascinerande är hur man skapade sig bilder av hot och icke-hot. Och som poängterats så visste man man väldigt lite om framtiden...precis som vi gör nu gällande den teknologiska utvecklingen.

Håller med. Oerhört svårt att förutsäga och veta vad saker leder till (även om man ibland faktiskt kan träffa rätt generellt gällande vissa större trender/teknologier, men då oftast bara något decennium eller två framåt).

På tal om bilder kanske de är viktiga att poängtera. Undrar hur kamerorna kommer att se ut om ett decennium.

Har inget just nu tänkvärt om framtiden, men däremot en historisk och lite fotografisk koppling till atombombsprogrammet och filmindustrin.

Tyvärr så är det ju alltid stora mänskliga lidanden och umbäranden i nästa alla krig (personligen så tycker jag att krig verkligen bör undvikas så absolut långt det bara är möjligt, och som en enda sista utväg när i princip inga andra alternativ är möjliga).

Det här är ett exempel på när det inte bara är fienden (och tyvärr deras civilbefolkning) som drabbas av utvecklingen/framstegen, men även hur regering och militär ofta för den egna befolkningen bakom ljuset (kan till viss del iofs förstå det behovet i en krigssituation eller liknande kritiska perioder/lägen).

Not-so-secret atomic tests: Why the photographic film industry knew what the American public didn’t: http://www.imaging-resource.com/new...tests-why-the-photographic-film-industry-knew

För att återkoppla tillbaka till Sony så är det ju intressant att notera att det verkligen startade i spillrorna av WW2 i den japanska huvudstaden. En väldigt intressant historia i sig (kan tycker att företagshistoria och kultur kan vara nog så intressant).

En annan långkörare bland dina påståenden är också att varken Sony eller någon annan tillverkare någonsin skulle kunna tillverka något spegellöst som skulle kunna mäta sig med Canons AF. Det stämmer ju inte heller längre (och det har ju inte tagit så lång tid att lyckas med det) efter Sony släppt både A6300 och A6500. Redan i mer seriösa "shoot outs" mellan exv. Canons 80D och A6300 så går det ju inte att säga att 80D står som segrare i alla AF-aspekter såsom precision, snabbhet ens med följande AF. Idag är bilden mycket mer komplicerad än så.

.... men självklart kommer de flesta Canon-fotografer att fortsätta att köra Canon-kameror för det :) De har fortsatt andra ännu tyngre vägande skäl att göra det.[/QUOTE]

StenÅke. Vad jag har ältat en hel del tidigare är just svårigheten med autofokus och då inte bara Sony kameror, jag har skrivit att det är märkligt vad svårt det tydligen är, OBS det behöver inte bara vara spegellösa titta på Pentax modellerna, Pentaxingenjörerna som nästan geniförklaras för sina innovativa lösningar, dom logiska menyerna osv, Men effektiv autofokus har varit svårare, D300- 2008 tog lång tid på sig att låsa på motivet, men när den väl gjort det så höll den kvar fokus, A77 2011 var/är kvick som tusan, men höll inte kvar fokus, kom något bara lite i vägen så högg fokusen direkt där, det här var ett problem som var svårare att lösa.

C/N som har haft längre utvecklingskurva och samtidigt hade en stor yrkeskår som ville ha/behövde allt bättre autofokus, så då fick dom det, Autofokusfrågan är dock väldigt komplex som du StenÅke också påtalat, Vattenpolo och vatten stänk där kunde även dom bättre AF-kamerorna också missa. Det är nog framför allt Gunnar som envist påtalat att det inte går att hävda sig mot separat AF modul som DSLR kamerorna har. A6000 är väl den kameran som visat vägen på något sätt, den förlorade ju inte allt vid en match mot gamla 7D som exempel.

När Martin A. gick från den imponerande A6300 som fick fina autofokusbertyg till nya D500 så kunde man läsa mellan raderna hur stolt Martin blev, man liksom kände hans glädje över hur hans favoritkameror verkligen fått till autofokusen, han skrev att den var klart bättre än A6300, det var oroligt ett tag där med A6300 tusan vad bra den var med autofokusen, Martin kunde dock pusta ut, D500 och DSLR systemet leder fortfarande och har mycket att ge. ( detta är ingen kritik mot Martin, har man använt en modell under många år så blir dom som bästa vänner och jag skulle också blivit glad i samma situation. )

Nu blev det ett lång brev det här, skriver lite till denna tidiga morgon, och det är återkommande uttryck som " ja dom har en bit kvar dom spegellösa" Vem bestämmer när en kamera accepteras till 100%, Vi skriver ju samtidigt att ingen kamera kan vara bäst på allt, vilken modell är det som står som referens bland DSLR kamerorna och som dom spegellösa måste sträva mot. Måste verkligen Autofokusen vara exakt lika bra som en 1DXII eller D5, måste EVF vara exakt lika skarp och klar och inte det minsta lilla mätbara lagg överhuvud taget som dom bästa OVF.

//Bengt.

Jag måste bara snabbt flika in att jag verkligen uppskattar både Magnus F och Martin A just för att vara extremt objektiva emellan olika kameramärken och produktmodeller, inklusive att aldrig vara rädda att kritisera de kameramärken som de själva använder. Få personer som är så varumärkes/teknik-neutrala som de är, vilket jag personligen uppskattar stort.

Alla varumärken har nästan garanterat produkter som förtjänar kritik på något område. Det skall man inte ta personligt.

Sedan skall man inte ta kritiken att de DSLR:er som är absolut bäst på AF, faktiskt kan vara bättre på AF på vissa punkter än de på AF bästa spegellösa (exempelvis A6300/6500 eller X-Pro2/X-T2) som stor kritik emot spegellösa. Det visar ju snarare hur snabbt spegellösa förbättrats starkt på AF bara det sista året. Tidigare var skillnaderna så stora att de knappt gick att jämföra spegellösa modeller med DSLR:er på denna punkten. Nu jämförs de med de på AF absolut bästa och senaste DSLR:modellerna. Det säger rätt mycket hur kraftigt de spegellösa förbättrats här.

Jag måste bara snabbt flika in att jag verkligen uppskattar både Magnus F och Martin A just för att vara extremt objektiva emellan olika kameramärken och produktmodeller, inklusive att aldrig vara rädda att kritisera de kameramärken som de själva använder. Få personer som är så varumärkes/teknik-neutrala som de är, vilket jag personligen uppskattar stort.

Alla varumärken har nästan garanterat produkter som förtjänar kritik på något område. Det skall man inte ta personligt.

Sedan skall man inte ta kritiken att de DSLR:er som är absolut bäst på AF, faktiskt kan vara bättre på AF på vissa punkter än de på AF bästa spegellösa (exempelvis A6300/6500 eller X-Pro2/X-T2) som stor kritik emot spegellösa. Det visar ju snarare hur snabbt spegellösa förbättrats starkt på AF bara det sista året. Tidigare var skillnaderna så stora att de knappt gick att jämföra spegellösa modeller med DSLR:er på denna punkten. Nu jämförs de med de på AF absolut bästa och senaste DSLR:modellerna. Det säger rätt mycket hur kraftigt de spegellösa förbättrats här.

Håller med reservationslöst. Både vad gäller FS-medarbetarnas objektivitet samt utvecklingen av spegellösa kamerors AF.

Det var inte så värst effektivt. Tysk industriproduktion steg under hela kriget.

De hade väldigt svårt på slutet att få ihop till kvalitetsstål, olja, och andra grundläggande förnödenheter för industriell produktion av flyg, raketer, pansarvagnar, etc. Tack vare att dessa utsatts ifrån luftangrepp ifrån de allierande, och till viss del även landbaserat sabotage av både infrastruktur och produktionsanläggningar (järnvägar, stålfabriker, oljeanläggningar och oljefält, etc).

/ Ha, ha - underbart! :)

// "Ja min pappa var bra på mycket och var lite av ett gammalt bysnille. Han fixade det mesta, maskiner och motorer också men var egentligen en hopplös mekaniker . Han var alldeles för stark och hade ingen känsla för det utan hade vanan att sabba det mesta han skruvade ihop först, då han drog alla skruvar med alldeles för stor kraft. Bara dimensioner över M10 funkade hjälpligt.

Hans klassiska replik efter att han dragit sönder något han försökte montera var: "Jävla gjutgods". Till slut köpte jag några momentnycklar åt honom och då gick det väl lite bättre. Men han fick alltid ihop det till sist.

/ Visst är enkelhet det som ibland vinner, och framför allt mängden/volymen. Amerikanarna hade ju exakt samma teknik med sina tanks, som inte heller kunde mäta sig med Tiger I/II när det gällde 1:1 fajter. Däremot så var de billigare och enklare att bygga, så de vann precis som ryssarna på volymen.

// Men så var det ju med mycket under WW II om man jämför med idag. Det man slås av är ju vilka enorma volymer av stridsvagnar och inte minst flygplan man faktiskt vräkte ut ur fabrikerna under mycket svåra förhållanden och striderna skedde ju under några av de kallaste vintrarna vi haft på många år. Det var under -50 grader på Karelska-näset när ryssar och finnar krigade som värst, sade farsan. Bara ett transportplan som Douglas DC-3 Dakota gjordes tydligen i hela 16 000 exemplar (de flesta för militären).

Sagda T 34 producerades i enorma serier och Wikipedia skriver:
"Kostnaden för att producera en T-34-85-stridsvagn var 164 000 rubel, vilket inledningsvis var 30 % högre än en motsvarande modell 1943, men 1945 hade priset gått ner till 142 000.[4] Under krigets gång hade priset för en T-34 -stridsvagn nästan halverats medan dess rörlighet förblev nästan oförändrad. Samtidigt fördubblades nästan kanonens genomslagsförmåga och pansarets tjocklek.

Vid slutet av 1945 hade mer än 57 000 T-34 byggts"

En intressant sak på tal om high och low tech. I slaget om Kursk (historiens största pansarslag så slogs en del tyska Tiger-tanks sönder genom att man helt enkelt körde på dem från sidan med T-34:eek:rna. Man skjöt inte ens sönder dem utan kvaddade dem genom att krascha in i dem fysiskt.

/ Ibland vinner kvantitet framför kvalitet. Inget snack om det.

// Ja Anthony Bevor skriver ju i "Berlin - slutstriden 1945" att ryssarna hade placerat ut kanoner och Stalin-orglar kilometer efter kilometer med bara 10 meters avstånd. Jag tänkte på det när jag läste DN:s genomgång av vad det svenska försvaret kunde mönstra och det var bl.a. fyra stycken haubitsar. Efter kriget på 50-talet och kanske 15-20 år framåt hade vi i Sverige ett av världens starkaste flygvapen med drygt 500 plan med Draken som ryggrad och idag har vi väl 100 där kanske hälften går att använda och de andra ska man tydligen plocka delar från för att ha råd med en ny generation.

/ Men rent vetenskapligt och när det gäller kreativitet/nytänk så tycker jag ändå att tyskarna var i topp gällande sofistikation på väldigt många områden (sedan var en del pinsamt dåligt hokus pokus som bara de fanatiskt partitrogna trodde på).

Sedan så fick de självklart konkurrens av både engelsmän och amerikanare (och kanske även ryssar och japanare, även om jag skulle placera bägge de lite efter Tyskland, England och USA när det gäller kreativitet och vetenskap i vapentillverkning).

// Håller med helt och för både ryssar och amerikaner var det ju en kapplöpning om att lägga rabarber på så många av den tyska krigsindustrins bästa hjärnor. Raketkonstruktörerna låg ju bakom både ryssars och amerikaners raketprogram där ryssarna verkar ha dragit det längsta strået. Det var ju ett antal amerikanska rymdraketer som välte eller smällde vid start innan de fick ordning på det.

En mindre känd del av den historien har Niclas Sennerteg skildrat i Hakkorset & Halvmånen - nazister i Mellanöstern. Där berättas historien om de tyska raketforskare och vapenkonstruktörer som tog anställning i Egypten och Syrien för att försöka utplåna Israel.

/ Man skall inte heller glömma det effektiva bombprogrammet som framförallt USA och UK lyckades med i Tyskland. Tog bort i princip alla produktionsresurser för vapentillverkning under de sista åren. Väldigt logistiskt smart taktik där (även om postumt fick mycket orättfärdig kritik för bombprogrammet emot Tyskland och de civila som tyvärr ofta drabbas av).

// När de slog ut exv. kullagerfabrikerna i Schweinfurt så fick de nog problem tyskarna.

/ Jodå, det fanns ju massor av innovationer. Här var ju WW2 klart mycket starkare och mer dramatiskt när det gällde vapenutveckling jämfört med WW2 och alla tidigare krig. Milsvid skillnad emellan WW1 och WW2 på de få åren.

Men av alla vapen, så tycker jag att stalinorgel och alla andra mindre innovationer (inklusive radar, jetflyg, raketer, etc, som i sig är mer avancerade än stalinorgel), inte har den blekaste chans emot det amerikanska atombombsprogrammet. Helt outstanding på både innovation, vetenskaplig nivå, satsade resurser, och även praktisk effekt/verkan i fält. Var trots allt det som praktiskt fick helt och snabbt stopp på WW2.

I det sammanhanget så rankar det mycket högre (i min bok iaf) än allt som både tyskarna och ryssarna under WW2 tog fram tillsammans - helt utan jämförelse. Då beundrar jag ändå väldigt mycket av den tyska vapentillverkningen och innovationsförmågan.

(Japanarna hade nog varit väldigt "glada" att möta ett par stalinorglar, eller annat relativt lågsofistikerat, i jämförelse med ett par av dessa bomber

// Visst och det var ju en massa européer inblandade i det Manhattan-projektet också och inte minst tyskar. Det jag undrar över så här efteråt är ju om man skulle släppt atombomber över Tyskland också om ryssarna och amerikanerna inte lyckats utplåna Berlin och fått tyskarna att ge upp för konventionella vapen.

Men det tog ju inte många år för både ryssar och kineser att få fram egna bomber och när ryssarna lyckades med att skjuta upp Sputnik 1957 så stod det ju klart att just ryssarnas försprång när det gällde långskjutande raketer helt rubbat maktbalansen.

Senast ändrad:
.............För att återkoppla tillbaka till Sony så är det ju intressant att notera att det verkligen startade i spillrorna av WW2 i den japanska huvudstaden. En väldigt intressant historia i sig (kan tycker att företagshistoria och kultur kan vara nog så intressant).

Det finns en intressant artikel som har koppling till bl.a. kamera-industri i Wikipedias artikel om japans fyra stora Zaibatsu-komlomerat som var ryggraden i den japanska krigsindustrin. Sedan fanns det ju ett antal mindre också som USA ville upplösa för att slå sönder krigsindustrin. Matsuchita bytte t.ex. namn till Panasonic som ju finns än idag.

"During the occupation of Japan, sixteen zaibatsu were targeted for complete dissolution, and twenty-six more for reorganization after dissolution. Among the zaibatsu that were targeted for dissolution in 1947 were Asano, Furukawa, Nakajima, Nissan, Nomura, and Okura. In addition, Yasuda dissolved itself in 1946. The controlling families' assets were seized, holding companies eliminated, and interlocking directorships, essential to the old system of inter-company coordination, were outlawed. Matsushita (which later took the name Panasonic), while not a zaibatsu, was originally also targeted for breakup, but was saved by a petition signed by 15,000 of its union workers and their families.[1]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Zaibatsu

Ja de gör ett verkligt bra jobb.

Sedan är det väldigt svårt att jämföra AF-tester mellan olika kameror och tekniklösningar men det jag såg i jämförelsen mellan A6300 och Canons 80D var att A6300 hade bättre AF-precision med följande AF. Man fick fler "keepers" än med Canon-kameran som kamerorna var bestyckade (objektiv som valts) och inställningar som gjorts. Man testade med motiv som kom emot fotografen och från sidan och motiv som fjärmade sig i motljus. De två första varianterna vann A6300 medan 80D var mycket bättre i det sista alternativet med följande AF (men däremot var A6300 bättre vid single shot i motljus märkligt nog).

Det som Canon var mycket bättre på vara att skriva och tömma bufferten i klockad tid. Så det handlade i praktiken inte bara om att A6300 faktiskt har klart högre exponeringsfrekvens än 80D.

Så såg det alltså ut i den jämförelsen som jag tycker är en av de mer seriösa jag sett. Mycket annat ger jag faktiskt inte speciellt mycket för. Den testaren hade även lagt in länkar man kunde klicka på med bakrundsinfo om hur jämförelserna var utförda och de inställningar som gjorts. Han hade åtminstone ansträngt sig så mycket och det ska jämföras med en del andra som går ut på gatan och tar några bilder utan att överhuvudtaget tala något om bakgrund, förutsättningar och inställningar som valts och gjorts.

Moderna AF-system är oerhört komplexa och det verkar bara bli värre. Sonys egen A99 II är väl en av de värsta med parallell användning av både den gamla dedikerade AF-sensorn OCH fokuspunkterna på huvudsensorn. Först tyckte jag det bara lät som onödig "overhead" och precis som i Sonys spegellösa finns en uppsjö med AF-funktioner som lutar sig på denna teknik. I de modernaste finns exv. DMF, följande Eye Focus och två olika varianter av s.k. Lock on AF och ett antal andra inställningar som påverkar både stillbild och video. . Sedan påverkas systemets funktioner dessutom av val av fokusområde där det finns en uppsjö av olika valmöjligheter som det inte alls alltid är lätt att förhålla sig till. I sin enklaste form är det bara att välja följande AF kanske och låta kameran sköta allt mot ett rörligt objekt och "wide" som fokusområde. Det är en "no brainer" om man bara har ett rörligt mål. Men har man inte den enkla uppgiften så blir det värre. Martin Agfors skrev ju ovan att det blir värre om det är fler rörliga objekt i motivet där man bara vill följa ett. Det är i de fallen man får försöka med "Lock on AF" istället. Det är därför den funktionen finns.

Det är oerhört svårt att verkligen göra en opartisk och saklig jämförelse då AF-systemen helt enkelt är olika rent tekniskt från olika tillverkare (därav mitt inspel ovan om AF-tekniker). Dessutom är de olika systemens funktion beroende av vilka objektiv man har satt på och ytterst dessutom av ljuset.

Ovanpå detta så ser vi nu exempel på tillverkare som verkligen börjar dra nytta av att de inte har några rörliga detaljer i form av spegelmekanismer. Genom det kan man hetsa upp bildfrekvensen till både 60 bilder/sek och kanske mer, vilket är en hastighet som ingen spegelkonstruktion kommer hålla för särskilt länge i en DSLR. De maxar väl kring 12-13 bilder idag vad jag vet. Man slipper i en del fall helt störande skuggning i sökaren som en spegel alltid ger vid serietagning och man kan dessutom göra processen med att ta en bild helt ljudlös. Till skillnad från en DSLR så kan man dessutom få följande AF vid videoupptagningar även i huvudsökaren och inte bara på en ofta otydlig solljusstörd display.

Så att påstå idag att det finns någon teknikplattform som skulle vara helt överlägsen en annan alla kategorier som man på goda grunder kunde bara för några år sedan då samtliga spegellösa bara hade kontrast-AF det går överhuvudtaget inte. När jag köpte min NEX 7 var det så men så är det alltså inte alls idag. Jag tillhörde de fåtal lyckliga som fick den levererad redan i december 2011 och det är alltså inte ens fem år sedan. Allt detta som hänt med hybrid-AF via fokuspunkter på huvudsensorn har alltså hänt efter det och i praktiken rör det sig väl inte om längre tid än 3-4 år. Är det någon som tror att vi nått vägs ände nu när det gäller AF-tekniken? Jag skulle vilja säga att idag är DSLR:er i vissa fall bättre på vissa saker och spegellöst som Sony bäst på andra. En stark kritik som riktade sig mot bufferthanteringen är ju en av de saker som adresserats i A6500.

En ny high end kamera som ligger i Sonys rör skryter någon med att det inte kommer att finnas några som helst problem med att skjuta ett helt kort fullt utan att kameran storknar innan. Kameran ska då aldrig utgöra flaskhalsen ens vid RAW-foto. Vi får se om de kan leverera det eller om det är tomma rykten. Idag är buffertproblemet det mest påtagliga försprång DSLR:er haft mot exv. Sonys spegellösa. Mycket mer är det inte som skiljer i prestanda idag. Men det som Sony definitivt behöver hjälpa användarna med är lite smart "Intellisense" som gör att användarna inte går vilse bland alla inställningar inför sina motiv. Där finns det mycket att göra och där har Sony kanske en del att lära från en del av sina konkurrenter.

Det var inte så värst effektivt. Tysk industriproduktion steg under hela kriget.

Jo det var det. Men de kunde inte bomba hela Tysklands virtuella vapenindustri eftersom en del av den i praktiken låg i Sverige bl.a. och i andra viktiga europeiska industriländer som bl.a. nuvarande Tjeckien. SKF levererade ju t.ex. kullager när tyskarna behövde det precis som de flög ut en del till England också.

Att man inte invaderade Sverige berodde säkert till en ansenlig del på att man bedömde att man hade bättre nytta av ett Sverige som inte satte sig på tvären och vägrade leverera både malm, stål och kullager och annat man tyckte sig behöva.

Jag tror inte att Görings personliga ingifte i familjen von Rosen var tungan på vågen vid den bedömningen.

De hade väldigt svårt på slutet att få ihop till kvalitetsstål, olja, och andra grundläggande förnödenheter för industriell produktion av flyg, raketer, pansarvagnar, etc. Tack vare att dessa utsatts ifrån luftangrepp ifrån de allierande, och till viss del även landbaserat sabotage av både infrastruktur och produktionsanläggningar (järnvägar, stålfabriker, oljeanläggningar och oljefält, etc).
Kanske, men att den strategiska bombningen var avgörande för att besegra Tyskland är en myt. Lite bidrog det nog.

Den största effekten av bombning var bombningen av oljeförsörjningen. Den påverkade Tysklands förmåga att strida effektivt (men påverkade inte industriproduktionen så mycket).

// Men så var det ju med mycket under WW II om man jämför med idag. Det man slås av är ju vilka enorma volymer av stridsvagnar och inte minst flygplan man faktiskt vräkte ut ur fabrikerna
USA hade kapacitet att producera mer krigsmateriel än vad man kunde använda själva. Att USA kunde förse allierade stater med krigsmateriel bidrog starkt till att besegra axelmakterna.

När Churchill fick höra talas om det japanska anfallet på Pearl Harbor så lär han ha utbrustit "vi har just vunnit kriget!".

/När de slog ut exv. kullagerfabrikerna i Schweinfurt så fick de nog problem tyskarna.
Omedelbart efter den räden gick produktionen av kullager ner med ungefär en tredjedel, men det kompenserades efter ett tag med kullagertillverkning på andra håll.

Förlusterna för det amerikanska bombflyget var dubbelt så stora som vid någon tidigare räd, vilket medförde att man inte kunde göra ett andra anfall som kanske hade kunnat ge ett förödande slag för den tyska kullagerproduktionen. Strategiska bombräder djupt in i Tyskland var alltså inte speciellt kostnadseffektiva (åtminstone vid den här tiden när man saknade jakteskort).

Det jag undrar över så här efteråt är ju om man skulle släppt atombomber över Tyskland också om ryssarna och amerikanerna inte lyckats utplåna Berlin och fått tyskarna att ge upp för konventionella vapen.
Det är en intressant fråga som förmodligen får svaret nej. Om det hade varit lika stor risk för förluster att erövra Berlin som USA räknade med vid en planerad invasion av Japan så hade kanske svaret varit ja, men Sovjetunionen var inte lika känsligt för mänskliga förluster som västmakterna så även i ett sådant scenario hade det kanske inte varit läge för en atombomb.

Att Tyskland nästan ensam var på väg att ta över en hel värld är svårt att ta till sig, hade inte Hitler gapat över för mycket på för breda fronter så vet man aldrig hur det gått. Den intensiva bombningen över London 3 månader varje dag, lite paus och 7 månader till, England reste sig ur askan, och deras jaktplan var effektiva, svårt att förstå hur Tyskland kunde vara så infernaliskt starka, Tidiga Amerikanska styrkor hade svårt för att Döda och led stora förluster på vissa fronter, varje söndag i kyrkan och gudfruktiga som många Amerikaner var på den tiden gjorde det svårt, men när bästa kompisen bredvid blev sönderskjuten, då gick bösspiporna snart varma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar