Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag tror inte det är någon större skillnad mellan de tre märkena, jag har använt Sony väldigt lite men subjektivt letar den längre än både Canon och Nikon. Ska se om jag får möjlighet att jämföra i eftermiddag. Eller förresten, det spelar ingen roll, AF-S och dåligt ljus är ingen bra kombo.
Både ja och nej angående Sony och dåligt ljus.
Jag har pekat på det förr och gör det igen för detta har inte sjunkit in än hos en del uppenbarligen (mätning med DSLR och full öppning på en Sony är ingen walk over för en DSLR - tvärtom det visar ju filmen nedan verkligen. Stortorsk för D5 mot A9 i mörker)
https://youtu.be/KX1sfy__7A4
Spola fram till 20 minuter så ser ni att A9 tar 20 bilder i AF-prio (måste låsa för att kunna skjuta) mer än dubbelt så snabbt som D5.
Se gärna hela filmen så ser ni även andra svagheter i DSLR-konceptet (exv. att de inte har fokuspunkter ända ute i kanterna utan bar i centrum av OVF, vilket ger tråkiga videos där motivet alltid är i centrum).
Även EVF:en ser ju de här Nikon-killarna som en fördel inomhus med D9 i det exempel filmen visar.
Jag tror det vore bra om vi fick en mer vettig diskussion om för och nackdelar åt båda håll. Det är därför jag tog med er på en problematiserande diskussion om alternativkostnader tidigare men de orkade ju inte du läsa en gång Ola så då blir det ju onödigt vilse i pannkakan.
Sedan kan jag störa mig på en del konstig auktoritetstro i en tråd som denna. Om jag empiriskt testar och visar på hur det faktiskt funkar så är ryggmärgsreaktionen ändå om det inte finns någon fotocelebritet som sagt samma sak eller kan bekräfta vad jag tagit fram av kunskap kring detta. Ibland finns en väldig brist på självtillit hos folk som inte ens vågar lita på vad de själva ser. Men jag uppskattar verkligen att du verkligen också försökt komplettera min bild med dina koller.
Beträffande stickspåret om kvalitetsproblemen man lyft fram med teknik där man drar stillbild ur video så är det en ganska ny teknik för den har ju på allvar kommit fram som ett alternativ först med att 4K blivit vanligare. Alla har ju inte ens sådan utrustning än.
Däremot verkar Sony löst mycket av de tidiga problem man haft med detta. Dels beror det säkert på de mycket snabbare sensorer som nu finns i A9 men det beror även på en stark utveckling av ny programvara för "Cinephotography" som nu till och med blivit ett eget begrepp. Så de som inte tror att detta funkar och nu blivit en helt ny fotoindustrigren kanske bara sitter med "yesterdays news". Det är inte Adobe som fixat detta utan Sony och andra videocentrerade företag och poletten kommer inte trilla ner hos den stora massan förrän den texniken finns i Lightroom. De som jobbar med detta tar ju redan idag sömlöst in det som kommer ur den här nya programvaran i Photoshop när man vill putsa lite extra på stillbilder man dragit ur filmerna.
Så när Agfors och andra här tror att detta möjligen kan ske i en framtid så är det nog så att den framtiden redan blivit nutid för Sony och det kanske är time att även Fotosidans blaska börjar informera oss mer om de möjligheterna det ger redan nu och vilka krav det ställer på fotografer och utrustning för att få dessa flöden att funka så bra som möjligt. För många skulle det nog vara rätt praktiskt att bara gå över helt till filmning. Det skulle förenkla en hel del. Mediet skulle vara ett och sedan skulle resten vara olika typer av efterbehandlingsprocesser. Då skulle stillbild främst bli en nische för de som har högre krav på upplösning än den 4K eller möjligen 8K kan ge framöver.