Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja har då inte alls någon sådan kompetens att kunna säga varför det fungerar som det gör nu med dom spegelfria kamerorna, är det verkligen så enkelt att åtgärda som sägs i tråden, då blir det ju ännu mera besynnerligt att en sådan eventuell enkel åtgärd har totalt undgått flera tillverkare, det måste finnas någon hake någonstans. A7RII var andra generation visserligen bättre AF än A7II, men skulle väl absolut inte gjort DSLR användare nöjda om det är givna måttstocken, A7RIII/A7III kryper åtminstone lite närmare DSLR. ( undantag bländar mysteriet då )

Så det har alltså varit rätt intressant att läsa vilka situationer som ni stött på där ni alltså bländat ner vid dåligt ljus och haft följande AF och haft problem med följning så pass att det stört er.
Men jag börjar få en bild. Tack för de som gett direkt koppling till en rak fråga.

/Stefan

Problemet kan som sagt uppstå också i bra ljus. Om man fotograferar med f/16 (oavsett anledning och ljus) kommer kameran att ställa in fokus med första bilden på f/8, och för bilderna därefter (med serietagning och AF-c förstås) görs med f/16. Det gör att kameran bara kan använda den snabba fasdetekteringen på den första bilden, och resten blir med kontrastdetekterande fokus vilket är minst sagt segt.

Jag kanske har löst AF-problemet med nedbländad fokusering

Ja det är ju inte jag som löst problemet utan självfallet Sony men jag har labbat lite till och läst lite till i Gary Friedmans friendly manual om min A6300 och hittat en konfiguration som kanske kan funka till belåtenhet.

Testa så här Ola:

Ställ in Live View Effects=Off, så objektivet inte bländar ner vad du än valt för bländare.

OBS!!! Nyckeln till att få följande AF med helt öppet objektiv är att ställa valet "pre-AF"=on. Vad som händer då är att AF är på hela tiden och går igång direkt då kameran slås på utan att exv. avtryckare eller Focus Hold aktiveras. Jag har testat och kan inte annat än se att det faktiskt funkar. Hur bra det kommer funka för er är beroende på kamera och objektiv så klart. Jag kan konstatera att det går klart bättre på 150mm än på 200mm med min A6300.

Det här kommer jag nog aldrig använda själv för jag kan inte tänka mig att avstå från att se direkt i sökaren hur bilden kommer bli med de inställningar jag valt. Det är ju en av de riktigt stora fördelarna med EVF. Men lycka till om det faktiskt löser de problem ni tyckt er se.

Jag har inte testat med följande AF om det blir någon skillnad men det kanske ni kan bidra med vid tillfälle.

Gary skriver:

"7.15 PRE-AF
Menu Position MENU  3  Pre-AF
What it Does Enables the camera’s ability to start autofocusing even before you press the shutter release button halfway.
Recommended Setting On if shooting kids or pets

The description above says it all. In theory it uses a tad bit more power, but again, if you’re shooting kids or pets it holds the possibility of making a difference and the difference in power consumption is negligible. This feature works with native E-mount lenses only. "

Angående Setting Effects Off så

"7.12 LIVE VIEW DISPLAY
Menu Position MENU  3  Live View Display

What it Does Enables / Disables the ability to preview how your image will look before you take the picture
Recommended Setting Setting Effect ON

This feature comes in the most handy when you're shooting with studio strobes. So basically you can tell the camera “Show me what my final image will look like when I’m composing the shot. I want to know if my image will be too dark or too bright; and I want to see what the white balance would look like. I want to see what it will look like with the Creative Styles and Picture effects I have selected before I shoot!” I always keep this set to “Setting Effect ON” because I want to know those things. Why would you ever want it off? When you’re shooting with traditional studio strobes, which usually means using a fast shutter speed and a small f/stop – conditions which will practically guarantee that your Live View Image will be black because your ambient light isn’t nearly as strong as your studio strobes will be. So in that case, changing this feature to “Setting Effect OFF” means you can see your subject and compose your image. "

Så att använda Effects=off och göra en korkad DSLR av en smart Sony spegellös har som sagt en del "alternativkostnader" även det .

Vi får väl tacka Gary Friedman så mycket för hjälpen :) Även det här visar val att det inte alltid är så smart att lösa allt kring inställningar i moderna Sony-kameror med traditionell "Trial and error"-teknik. Särskilt AF är väldigt komplext nu efter många år av strukturell tillväxt av dess funktioner.

Senast ändrad:
Jag kommer fokusera lite mer på mina bilder nu och mina historier kring dessa

Jag har gjort om mitt upplägg på Fotosidan sedan sist och tycker jag vill säga att Fotosidan gjort ett rätt bra jobb med integration av bloggar och portfolios, trots ett antal rätt fula buggar i bloggapplikationen. Istället för som tidigare att lägga mina portfolios bakgrundstexten inne i portfolion så har jag nu gjort bloggberättelser med länkar till mina portfolios istället. Det gör texterna mycket lättare att läsa, man får statistik över antal som läst och det kommer in i min händelselogg. Den stora fördelen är också att många fler läser bloggarna än som går direkt in i portfolios. De som vill kan även kommentera och det kan man inte i portfolios.

Jag fortsätter reprofota mina mer intressanta gamla resebilder och i en del fall kommer det nya bildberättelser lite framöver. Närmast på tur står nog mer av Kashmir (vid sidan av de bilder som visas bland afghanbilderna nedan från 1978) och sedan blir det tibetansk kultur i det gamla kungariket i Ladakh i Himalaya men det kommer jag inte skriva om här.

Jag har lagt upp en ny portfolio med delvis rätt unika bilder från den kommunisktiska Saur-revolutionen i Afghanistan 1978, som jag blev ögonvittne till och dokumenterade. Bakgrund finns i bloggen nedan och länkar till bilderna ligger som sagt i den.

Adress till bloggen:
https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/index.htm

Adress till mina två Afghanistan bloggberättelser:
https://www.fotosidan.se/blogs/sten...+och+milj%F6er+-+innan+%22Katastrofen%22+1978

https://www.fotosidan.se/blogs/sten...il%29-revolutionen+-+och+v%E4gen+till+Kashmir

De olika bloggberättelserna har lästs av nära 600 personer under de två tre dagar de funnits på plats och det är jag jättenöjd med. Statistiken stämmer inte helt (ska addera 100+), då jag blev tvungen att omskapa en av berättelserna p.g.a. ett länkfel i Bloggapplikationen på Fotosidan. Tappade några kommentarer också.

Har fått några positiva kommentarer också bl.a. :

”Bland andra: 2018-03-03 20:32 Måns H
Vilken historik och vilka bilder! Fascinerande.” (sagt om min berättelse kring afganistanbilderna från 1978)

Lite konstigt faktiskt att så pass många orkat läsa den för 1978 då den är på hela sex A4 sidor. Det kan nog vara lite väl långt för de flesta på Internet och för de som brukar delta här. Men den som orkar läsa får en hyfsat komprimerad av hur det såg ut och gick till när den process startade som tagit oss dit vi är idag med bl.a. terrorismen och flyktingproblemen.

Stenis

Senast ändrad:
Nyckeln till att få följande AF med helt öppet objektiv är att ställa valet "pre-AF"=on. Vad som händer då är att AF är på hela tiden och går igång direkt då kameran slås på utan att exv. avtryckare eller Focus Hold aktiveras. Jag har testat och kan inte annat än se att det faktiskt funkar. Hur bra det kommer funka för er är beroende på kamera och objektiv så klart. Jag kan konstatera att det går klart bättre på 150mm än på 200mm med min A6300.

Det här kommer jag nog aldrig använda själv för jag kan inte tänka mig att avstå från att se direkt i sökaren hur bilden kommer bli med de inställningar jag valt.

Det är ju bra om det går att få till när man verkligen behöver det, så jag skall inte heller klaga allt för mycket när det finns ett slags halvdan trix som ovan, men personligen så är det inte en normalt någon bra lösning för mig heller (precis som för dig).

Jag har dock inget problem i sig med EVF vs OVF, men däremot så lär det ju dra ur batteriet rätt snabbt på kameran om AF jobbar konstant när kameran är påslagen. För att vara vettigt (för mig iaf.) så skall ju aktiv fokus gå ingång först när man antingen trycker ner avtryckaren halvvägs, eller när man manuellt aktiverar fokus med bakfokusknappen. Det här blir tyvärr dumt för mig ivf. (går oftast runt med kameran påslagen).

Så blir nej även för mig, men av andra orsaker (batteritiden är redan idag kort nog på spegellösa utan sådana här batteritömmande trix).

Sony; ni är uppenbarligen precis nästan i mål här... Fixa till det riktigt nu!

Hur svårt skall det behöva vara?

Håller med, detta är ju en funktion som kommit till när man vill ha en alert kamera för att jaga småungar som gör 5 meter på bråkdelen av en sekund. Den kanske man inte vill ha på hela tiden i en kamera med halvtaskigt batteri.

Om man har gamla A-mounts så finns en uppstart av Pre-AF med hjälp av ögon-sensorn (Eye-Start) men det funkar vad jag vet inte med E-mounts. Den funktionen är till för om man kör A-mounts med Sonys LA-EAX-adapters. Ögonsensorn använder jag och de flesta tror jag för att autoväxla mellan EVF och Live View. En del skulle inte gilla att bli av med den funktionen för ögonsensorn.

De skulle ju annars kunna använda den sensorn för att starta Pre-AF med eller kanske Focus Hold eller vilken annan jäkla knapp som helst om funktionen bara fanns i listan över funktioner som kan konfigureras - men det gör den åtminstone inte i min senaste kamera som är A6300.

Jag är rätt övertygad om att skälet till att det inte varit mer gnäll om detta tidigare beror på det faktum att när det är som mest behov av max ljus till AF-systemet (d.v.s. när det är dåligt ljus) så bländar ju de flesta upp vartefter det behövs ända till fullt öppet och då är Sonys senaste kameror inte sämre än de flesta DSLR:er utan t.o.m. bättre. Det kan ju finta den bäste att tro att man lever i den bästa av AF-världar trots att man alla gånger inte gör det utan faktiskt bara ibland. :)

Minns Max Yuryews test med A9 mot D5 där ju A9 tog 20 bilder manuellt (single shot) i nära mörker på mindre än halva tiden mot D5. Så detta med AF-prestandan är ju knepigt då det även handlar om under vilka förhållanden de jämförs. Likadant är det under hyfsat bra dagsljus då Sonys AF heller normalt inte har några problem. Detta framgår av samma video där man exv. fotar springande löpare i terräng där A9 klarar sig väl så bra som D5 och t.o.m. lite bättre trots att den faktiskt tar bra många fler bilder per sekund. Svårt att skylla på handhavandefel också då sagde Max är Nikon-fotograf och väl förtrogen med D5 vad det verkar.

Senast ändrad:
Ja har då inte alls någon sådan kompetens att kunna säga varför det fungerar som det gör nu med dom spegelfria kamerorna, är det verkligen så enkelt att åtgärda som sägs i tråden, då blir det ju ännu mera besynnerligt att en sådan eventuell enkel åtgärd har totalt undgått flera tillverkare, det måste finnas någon hake någonstans. A7RII var andra generation visserligen bättre AF än A7II, men skulle väl absolut inte gjort DSLR användare nöjda om det är givna måttstocken, A7RIII/A7III kryper åtminstone lite närmare DSLR. ( undantag bländar mysteriet då )

Jag tror faktiskt inte det om man inte just ser det som en hake att de flesta faktiskt inte märker ett dugg eftersom man i många fall bländar upp när det blir mörkt och AF har det som svårast och då är ju en Sony inte sämre än en DSLR utan tvärtom bättre än de flesta DSLR:er om du jämför dem med A9, A7 III eller A7r III.

Det är ju först i skenarier som de Anders beskriver som det påverkar - och det är självfallet illa nog men det kanske ändå ofta tillhör undantagen.

@Sten-Åke:

Du verkar inte alls ha läst vad som sagts i tråden; vi är flera som sedan länge kommit med förslaget att göra det till en valbar inställning (verkar helt OK för alla).

Det sagt så är det nog inte så väldigt svårt att simulera effekten av att blända ner mjukvarumässigt, även fast kameran fokuserar helt öppet (ljuset och bilden i EVF styrs ändå redan idag helt av mjukvara).

Jag har inte alls missat det men tror att en del inte beaktat alternativkostnaderna seriöst för en sådan funktion. Det är inte alls gratis om man gör som ni säger. Jag tror som sagt att det är en bättre lösning man valt då man ju kan parera detta som jag berättat om med hjälp av Effects=off och Pre-AF=on. Se diskussionen ovan.

Det som ska till är att man inte som nu låter AF gå igång vid kamerapåslag utan istället gör Pre-AF -funktionen möjlig att lägga ut på någon av alla knappar som kan konfigureras. Med reservation för att det funkar även med en A9 och 20 öppningar och stängningar av bländaren per sekund och för än högre fart i en framtid. Det kan ju vara så att den nuvarande standardlösningen med orörlig bländare ändå kommer vara det naturliga valet om man måste köra än snabbare än idag.

Oftast har man rumpan bak hur man än vänder sig och de flesta val har kostnader i andra kompromisser alla inte gillar som exv. att man inte längre kan utnyttja den stora fördelen man har med EVF under Effects=on då man kan se hur bilden blir med valda inställningar FÖRE bilden är tagen. Det gör ju att man slipper schimpandet och möjliga missar av bilder av det som händer när man har näsan i skärmen. Jag skulle aldrig välja att som Gary Fong brukar säga "dumb down" min kamera av detta skäl. Gary har kommenterat detta med Effects=off som en del DSLR-användare ibland brukar ägna sig åt när de skaffat en Sony spegellös.

Jag tror faktiskt inte det om man inte just ser det som en hake att de flesta faktiskt inte märker ett dugg eftersom man i många fall bländar upp när det blir mörkt och AF har det som svårast och då är ju en Sony inte sämre än en DSLR utan tvärtom bättre än de flesta DSLR:er om du jämför dem med A9, A7 III eller A7r III.

Det är ju först i skenarier som de Anders beskriver som det påverkar - och det är självfallet illa nog men det kanske ändå ofta tillhör undantagen.

Först om EVF, tiden då första A77 kom som jag har då med en EVF som laggar lite mera, då stördes man av med Effekt ON när man svepte runt med kameran till ögat efter motiv så kunde det vara väldigt ljust och snabbt lite skugga, det blev ett blinkande där i EVF:n som upplevdes som småjobbigt, detta diskuterades livligt vid den tiden, och Effekts OF blev ett alternativ för behagligare sökarbild, en snabbknapp för att växla mellan ON och OF hade varit bra. Man var samtidigt så van då med åratal av OVF sökare.

Angående bländaren, så har ju Tord en A7RIII och rapporterar till oss att han ser redan försämringar med autofokusen säkerhet, snabbhet långt före f/16, A7III den senaste kameran klarar EV-3 vid f/2,0 tror att A9 klarar EV-4 men OBS vid f/2,0. Tord rapporterar att det fungera fint med f/2,8 ser sedan att den är något lite sämre vid f/4 ( A7RIII ) det är väl inte underligt att Canon skjutare sitter runt arenorna med sina jätteobjektiv med ljusstarka kanske 600f/4,0 och 400f/2,8.

Sedan mins vi rapporterna från Mats som hade både en 80D och A6300, 80D nöp direkt vid långa telen inga problem.

Ja det är ju inte jag som löst problemet utan självfallet Sony men jag har labbat lite till och läst lite till i Gary Friedmans friendly manual om min A6300 och hittat en konfiguration som kanske kan funka till belåtenhet.

Testa så här Ola:

Ställ in Live View Effects=Off, så objektivet inte bländar ner vad du än valt för bländare.

OBS!!! Nyckeln till att få följande AF med helt öppet objektiv är att ställa valet "pre-AF"=on. Vad som händer då är att AF är på hela tiden och går igång direkt då kameran slås på utan att exv. avtryckare eller Focus Hold aktiveras. Jag har testat och kan inte annat än se att det faktiskt funkar. Hur bra det kommer funka för er är beroende på kamera och objektiv så klart. Jag kan konstatera att det går klart bättre på 150mm än på 200mm med min A6300.

Det här kommer jag nog aldrig använda själv för jag kan inte tänka mig att avstå från att se direkt i sökaren hur bilden kommer bli med de inställningar jag valt. Det är ju en av de riktigt stora fördelarna med EVF. Men lycka till om det faktiskt löser de problem ni tyckt er se.

Jag har inte testat med följande AF om det blir någon skillnad men det kanske ni kan bidra med vid tillfälle.

Gary skriver:

"7.15 PRE-AF
What it Does Enables the camera’s ability to start autofocusing even before you press the shutter release button halfway.

The description above says it all. In theory it uses a tad bit more power, but again, if you’re shooting kids or pets it holds the possibility of making a difference and the difference in power consumption is negligible. This feature works with native E-mount lenses only. "

"7.12 LIVE VIEW DISPLAY

What it Does Enables / Disables the ability to preview how your image will look before you take the picture

This feature comes in the most handy when you're shooting with studio strobes. So basically you can tell the camera “Show me what my final image will look like when I’m composing the shot. I want to know if my image will be too dark or too bright; and I want to see what the white balance would look like. I want to see what it will look like with the Creative Styles and Picture effects I have selected before I shoot!” I always keep this set to “Setting Effect ON” because I want to know those things. Why would you ever want it off? When you’re shooting with traditional studio strobes, which usually means using a fast shutter speed and a small f/stop – conditions which will practically guarantee that your Live View Image will be black because your ambient light isn’t nearly as strong as your studio strobes will be. So in that case, changing this feature to “Setting Effect OFF” means you can see your subject and compose your image. "

Så att använda Effects=off och göra en korkad DSLR av en smart Sony spegellös har som sagt en del "alternativkostnader" även det .

Vi får väl tacka Gary Friedman så mycket för hjälpen :) Även det här visar val att det inte alltid är så smart att lösa allt kring inställningar i moderna Sony-kameror med traditionell "Trial and error"-teknik. Särskilt AF är väldigt komplext nu efter många år av strukturell tillväxt av dess funktioner.

Nu har jag inte läst hela ditt inlägg men jag uppfattar att AF är på hela tiden. Det är motsatsen till vad man eftersträvar med tumfokus, dvs att starta och sluta fokusera när man själv vill.

Testa så här Ola:

Gary skriver:

"7.15 PRE-AF

"7.12 LIVE VIEW DISPLAY

Enda skillnaden med att ha "Pre-AF=ON" mot hur jag har beskrivit problemet tidigare är att batteriet dras ut snabbare, tyvärr. Är funktionen aktiverad och man siktar på ett mål där man har fokus för att sedan sikta på något annat, så tar det cirka 3 sekunder innan fokus ändras i kameran. Detta med 55/1,8 fullt öppen.

Jag har flertalet gånger skrivit att om man har "Effects On" så arbetar kameran konsekvent med vald bländare HELA tiden, förutom när man valt mindre bländartal än bländare 8, för då jobbar AF med bländare 8 och bländar ner till vald bländare vid exponering.

Har man "Effects Off", så börjar AF arbeta fullt öppen, för att inom cirka en sekund blända ner till vald bländare och väljer Du mindre bländare än 8 så gäller samma som för "Effects On", kameran fokuserar på bländare 8 och bländar ner till vald bländare vid exponering.

Jag använder tvärt emot Sten-Åke nästan aldrig "Effects On", då jag tycker att det är viktigare att få så många bilder i fokus som möjligt och att ha histogrammet aktiverat i sökaren går ju faktiskt prima för att se hur exponeringen blir. Däremot är det som sagt frustrerande att bländaren stänger ner till vald bländare efter cirka en sekund och AF-prestandan sjunker i och med det, mer eller mindre, beroende på hur mycket man bländat ner.

Har man "Effects Off", så börjar AF arbeta fullt öppen, för att inom cirka en sekund blända ner till vald bländare och väljer Du mindre bländare än 8 så gäller samma som för "Effects On", kameran fokuserar på bländare 8 och bländar ner till vald bländare vid exponering.

Jag är helt säker på att kameran fokuserar vid öppet vid AF-S även när man har valt ”Effects ON”.
Skillnaden mellan att bländaren är helt öppen vid ”Effects off” pga man inte vet hur slutresultatet blir ändå. Ex vid studiofoto med blixtar.

Ola D frågade mig vilka fler saker sony gjort för begränsningar. Jag nämner inte funktioner som är att önska utan direkta begränsningar.
De tre största är

* AF-C som vi livligt diskuterat
* Star eater
* Touch skärmen

Jag har inte alls missat det men tror att en del inte beaktat alternativkostnaderna seriöst för en sådan funktion. Det är inte alls gratis om man gör som ni säger. Jag tror som sagt att det är en bättre lösning man valt då man ju kan parera detta som jag berättat om med hjälp av Effects=off och Pre-AF=on. Se diskussionen ovan.

Det som ska till är att man inte som nu låter AF gå igång vid kamerapåslag utan istället gör Pre-AF -funktionen möjlig att lägga ut på någon av alla knappar som kan konfigureras. Med reservation för att det funkar även med en A9 och 20 öppningar och stängningar av bländaren per sekund och för än högre fart i en framtid. Det kan ju vara så att den nuvarande standardlösningen med orörlig bländare ändå kommer vara det naturliga valet om man måste köra än snabbare än idag.

Oftast har man rumpan bak hur man än vänder sig och de flesta val har kostnader i andra kompromisser alla inte gillar som exv. att man inte längre kan utnyttja den stora fördelen man har med EVF under Effects=on då man kan se hur bilden blir med valda inställningar FÖRE bilden är tagen. Det gör ju att man slipper schimpandet och möjliga missar av bilder av det som händer när man har näsan i skärmen. Jag skulle aldrig välja att som Gary Fong brukar säga "dumb down" min kamera av detta skäl. Gary har kommenterat detta med Effects=off som en del DSLR-användare ibland brukar ägna sig åt när de skaffat en Sony spegellös.

Jag struntar fullständigt i effects-on som bara gör bilder brusigare. Användaren missbedömer ändå skärpedjupet pga den låga upplösningen i sökare och på display. Det är idag en leksaksfunktion.

Nej Sony, rulla tillbaka till AF-funktionen som från när A7Rii släpptes. Varför ska man i bra dagsljus få en långsammare AF för att man bländar ner? Och pre-af, går det att använda över huvud taget? Då har ju fotografen ännu mindre koll på sin fokus??? Låter som något som kan vara bra för något specialfall där kameran används som övervakningskamera. Sony, lyssna!

Problemet kan som sagt uppstå också i bra ljus. Om man fotograferar med f/16 (oavsett anledning och ljus) kommer kameran att ställa in fokus med första bilden på f/8, och för bilderna därefter (med serietagning och AF-c förstås) görs med f/16. Det gör att kameran bara kan använda den snabba fasdetekteringen på den första bilden, och resten blir med kontrastdetekterande fokus vilket är minst sagt segt.

Det här är ju ännu värre.

Helt rätt, jag ber om ursäkt men jag använder aldrig AF-S och hittar kameran inte fokus efter knappt en sekund, så bländar kameran ner och "ger upp".

Ahh en funktion till som jag ansett vara begränsande.
Man borde kunna välja att den fortsätter leta i oändlighet i AF-S. Den ger upp för lätt.

/stefan

Ahh en funktion till som jag ansett vara begränsande.
Man borde kunna välja att den fortsätter leta i oändlighet i AF-S. Den ger upp för lätt.

/stefan

Det är väl inget unikt för Sony, det är så AF-S funkar.

AF-S är till för enkla säkra AF-lägen där man vill vara säker på att kameran inte tar bilder utan att först ha hittat fokus. Kan den inte det ska det inte bli någon bild. Jag slår på AF-S är när jag lämnar över kameran till någon ovan fotograf.

AF-C är till för när fotografen vill ha kontroll, svårare fokuslägen eller rörliga motiv. Kontinuerlig fokus så länge fotografen håller inne fokusknappen. Strular det riktigt eller om man har bråttom gör man focus override.

AF-S är till för enkla säkra AF-lägen där man vill vara säker på att kameran inte tar bilder utan att först ha hittat fokus. Kan den inte det ska det inte bli någon bild. Jag slår på AF-S är när jag lämnar över kameran till någon ovan fotograf.

Det var en intressant förklaring vilka som använder AF-S och AF-C.
Hade för mig att mina Canon letade längre än vad Sony gör, men jag kan komma ihåg fel

/Stefan

Det var en intressant förklaring vilka som använder AF-S och AF-C.
Hade för mig att mina Canon letade längre än vad Sony gör, men jag kan komma ihåg fel

/Stefan

Jag tror inte det är någon större skillnad mellan de tre märkena, jag har använt Sony väldigt lite men subjektivt letar den längre än både Canon och Nikon. Ska se om jag får möjlighet att jämföra i eftermiddag. Eller förresten, det spelar ingen roll, AF-S och dåligt ljus är ingen bra kombo.

Först om EVF, tiden då första A77 kom som jag har då med en EVF som laggar lite mera, då stördes man av med Effekt ON när man svepte runt med kameran till ögat efter motiv så kunde det vara väldigt ljust och snabbt lite skugga, det blev ett blinkande där i EVF:n som upplevdes som småjobbigt, detta diskuterades livligt vid den tiden, och Effekts OF blev ett alternativ för behagligare sökarbild, en snabbknapp för att växla mellan ON och OF hade varit bra. Man var samtidigt så van då med åratal av OVF sökare.

Angående bländaren, så har ju Tord en A7RIII och rapporterar till oss att han ser redan försämringar med autofokusen säkerhet, snabbhet långt före f/16, A7III den senaste kameran klarar EV-3 vid f/2,0 tror att A9 klarar EV-4 men OBS vid f/2,0. Tord rapporterar att det fungera fint med f/2,8 ser sedan att den är något lite sämre vid f/4 ( A7RIII ) det är väl inte underligt att Canon skjutare sitter runt arenorna med sina jätteobjektiv med ljusstarka kanske 600f/4,0 och 400f/2,8.

Sedan mins vi rapporterna från Mats som hade både en 80D och A6300, 80D nöp direkt vid långa telen inga problem.

Ja jag har ju också påpekat detta att Effects=on kan ge rätt jobbiga effekter i kontrastrika miljöer särskilt om man kör flexibla spot som fokus område. På safari har jag ibland valt Effects=off jag med. Men att helt gå för en "dumbing down" och göra en Sony till en puckad DSLR det kommer aldrig jag göra. Det priset är alldeles för högt för mig i alla fall.

När det gäller vad som finns runt arenorna så har vi ingen aning om hur det kommer se ut bara om ett år eller två. Sony tar fram nya snabbare objektiv med bra fart nu och med varje ny generation sensorer så har det blivit lite bättre sensorprestanda som jobbar åt andra hållet än problemet vi diskuterar här gjort. Följande AF har alltså blivit allt bättre sedan A6300 kom.

En av de saker jag också framhållit är att det nu börjar bli hög tid för Sony att rationalisera hanteringen av AF-funktionerna med smarta wizards. Det kan t.ex. mycket väl innebar inte bara en snabbknapp för att ställa om Effects=on till off utan också att man i samma sammanhang slår på pre-AF. Annars har du även där ett krav på användaren att hålla reda på och ändra flera parametrar för att komm atill skott. Sony och säkert även andra tillverkare har länge utsatt AF för strukturell tillväxt och den har blivit rätt oöverskådlig för många. Det här pekar också på ett behov både för de som ska skriva om kameror och för användarna att de måste att lära sig sina kameror för att rätt kunna använda dem.

Om "dumbing down" betyder att C-AF nedbländat blir mindre dålig och träffprocenten högre så är valet för mig väldigt väldigt lätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar