Det måste nog vara så att bländaren står på valt läge med "Effects On", för att kunna återge exponeringen korrekt i OVF eller på display, men det är fakta att detta även handikappar kameran oerhört om man är van vid att använda en DSLR, annat än på full bländaröppning och nu är det ju (för min del i alla fall), ett läge där AF och "Effects Off" konsekvent fungerar med största bländare, som efterfrågas och det skulle vara fint om man kunde hitta någon officiell förklaring från Sony till varför det är som det nu är.
Sten-Åke, har Du några länkar från Sony som bekräftar Dina förklaringar och teorier?
Torda, jag har labbat rätt intensivt när det gäller hur AF funkar med mina egna kamerahus. Jag är en gammal IT-utvecklare som jobbat många år med att bygga egna system för IT-distributör och har även hjälpt företag som Canon (skrivardrivrutiner), Digital Communications Associates (terminalprogram till Windows), IBM (replikeringsprogram Symbiator till IBM AS/400), Computer Associates (deras Windows-program) bara för att nämna några och jag har betatestat allt från Office till Windows Server och SQL Server åt Microsoft, eftersom jag var produktchef för deras grejor under ett antal år hos Scribona. Jag har varit ytterst ansvarig för utvecklingen av Stadsmuseets Stockholms Digitala Stadsmuseum så jag har sysslat med "trouble shooting" större del av mitt vuxna liv än jag ens kan försvara för mig själv.
Med det vill jag bara säga att jag kan testa.
Men jag vet inte allt som jag skulle vilja veta om detta än.
Alla som har A7r, A6300 eller A7 II som jag, kan se hur detta funkar själva. Det är inte alls svårt. Om man som jag och de flesta andra har Effect=on ,så bländar alla mina hus ner till vald bländare både vid stillbild och video (jag har bara kört Effects= off på safaris i praktiken eftersom det kan vara jobbigt med de ljuskontraster man har i exv. Öst-Afrika).
Jag har testat nu igen mot ett foto med ett ansikte med 1,5 dm i diameter med Effects=off och hyfsad belysning. Jag gör detta med min A6300 som har samma fokussystem som A7r II. Om jag bländar ner då till F/22, så är det ändå öppet fullt om Effects=off. Jag har mitt 70-200mm G objektiv på och har programmerat "Focus hold"-knapparna på objektivet som jag brukar med Eye Focus. Jag behöver alltså inte trycka ner avtryckaren för att starta fokuseringen - det räcker med Focus Hold.
Jag har även aktiverat Face Detection. Den går igång direkt kameran är påslagen men OBS OBS OBS! den fokuserar inte! Så jag är helt bergis på att med bara Effects=off på så beter sig INTE A6300 som en DSLR. Sony bara gör er lite glada som saknar era DSLR:er genom att låta sökaren vara helt ljus (ljusare än er OVF)trots att man ställt bländaren på F/22. Det pågår alltså ingen som helst fokusering - bara Face Detection som letar ansikten och markerar dessa om den hittar ett.
Däremot sker ju en fokusering med Focus Hold och följande Eye Focus (eller vanlig AF-Focus Hold om man valt det) med vald bländare och den lyckas faktiskt hitta ett öga åt mig även med F/22 ibland, men den har det klart svårare på F/22 än mer öppet. Det är helt beroende på hur ljust det är motivet hur det går.
Öven i tråden har jag beskrivit detta och Martain kunde som vanligt i detta forum inte avhålla sig sarkasmer. (typ: Kul att det funkade för dig!) Nu ska jag svara på det också. Det jag menade med det var att systemet funkade konsekvent som jag beskrivit MEN jag har för den skull ingen aning om hur detta funkar i verklig användning när man står där och ska följa ett motiv för AF:ens möjlighet att lyckas är avtagande med högre bländartal/mindre bländare och avtagande ljusstyrka i motivbilden. Det är den kombinationen som är svår att se i praktiken och som lurar alla dessa testare förmodligen. För de testare som inte är medvetna om dessa problem så kommer erfarenheten av AF att möjligen vara lite varierande om gränserna för systemet utmanas. Men grejen är att man förmodligen inte kommer uppmärksamma dessa samband i vanligt dagsljus.
Jag har ju mitt 24-105mm objektiv inne på koll enligt Sonys servicebulletin hos deras partner InfoCare och jag hart ett bra namn där så jag får väl ringa honom. För det verkar ju inte alls som om de fotojournalister man nu ser i farten helt till sig över A7 III kan klara av att hålla sig klara i huvudena och analysera detta med AF.
Det kommer fler och fler filmer och nu är det Tony Northrups tur att gå i spin över AF-lyckan både när det gäller stillbild och video samt över hur det funkar med Canon-glas. Jason Larnier beter sig likadant.
https://youtu.be/89HZixKGc5E
2:50 Vad säger han? "Sony now has the best focusing system för FF-systems at all price points." eller hör jag helt fel? Sedan 6:45 - 50 ca så är det dags att testa Canon-glas med Sigma MC-11 och det går ju skitbra det med enligt Northrup men hör inte mänskan att AF rasslar på precis samma sätt för mig när jag hade det skräpet. Med MC-11 rasslar följande AF som vanligt så att det stör all videoupptagning. Hur kan man missa det?? Vad är det för fel på dessa våra ögon och öron både i Sverige och ute i världen??