Astroscapist
Aktiv medlem
Lite tester på olika adaptrar. Även till u43 kameror och comlite för att använda nikonobjektiv med AF på A7R3.
https://youtu.be/_FVCHHRD7Y8
/Stefan
https://youtu.be/_FVCHHRD7Y8
/Stefan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Diskussionen handlar om varför Sonys spegelfria kameror gör som de gör. Att de gör som de gör råder det knappast några tvivel om.Bländaren behöver flaxa det antal ggr man väljer att ta en bild som kameran kommer vara mäktig om man till skillnad från idag vill göra avsteg från hur Sony-kameror faktiskt fungerar. En del kameror gör det idag som A7 III 10 ggr max och A9 20. I en framtid så kommer det säkert gå än fortare om vi ska hantera detta som exv. , Ola tycks vilja få en Sony-kamera att bete sig lite mer som en DSLR - mäta AF fullt öppet och bara blända ner när bilden tas. Den diskussionen emanerade ur att jag konstaterat att Sony-kameror inte beter sig som DSLR:er utan faktiskt är nedbländade alltid (oavsett stillbild eller video) till valt bländartal och bara fullt öppna på lägsta bländartal beroende på valt objektiv. Fokus i den diskussionen har hela tiden varit alternativkostnaden för AF med nedbländning och sämre ljus säg på lägre bländartal än 8.
Bländaren behöver flaxa det antal ggr man väljer att ta en bild som kameran kommer vara mäktig om man till skillnad från idag vill göra avsteg från hur Sony-kameror faktiskt fungerar. En del kameror gör det idag som A7 III 10 ggr max och A9 20. I en framtid så kommer det säkert gå än fortare om vi ska hantera detta som exv. , Ola tycks vilja få en Sony-kamera att bete sig lite mer som en DSLR - mäta AF fullt öppet och bara blända ner när bilden tas. Den diskussionen emanerade ur att jag konstaterat att Sony-kameror inte beter sig som DSLR:er utan faktiskt är nedbländade alltid (oavsett stillbild eller video) till valt bländartal och bara fullt öppna på lägsta bländartal beroende på valt objektiv. Fokus i den diskussionen har hela tiden varit alternativkostnaden för AF med nedbländning och sämre ljus säg på lägre bländartal än 8.
Ola och några andra har konstaterat att de störs till en del av Sonys valda teknik. Jag kan bara konstatera att detta är en icke-fråga både hos Sony och världens testare av exv. A7 III.
En del har som Per undrar varför video-kraven skulle få styra så hårt hur Sony implementerat AF även för stillbild och den frågan är ju högst relevant även om det är svårt att avgöra hur stort problemet är. Att klämma Sony på varför man nu valt detta vägval med de alternativkostnader det har för AF tycker jag faktiskt är en uppgift för en fotojournalist om man har tillfälle till detta.
Helt enkelt för att kameradesign går ut på att säkerställa att fotografer med så få problem som möjligt ska kunna ta sina bilder och kunna lita på att de "sitter" utan att behöva tänka på och parera kanske t.o.m. "onödiga" svagheter i utrustningen som faktiskt påverkar om fotografen lyckas följa ett rörligt mål och dokumentera en viktig händelse. Idag vet ju inte ens testare att dessa problem finns i lika hög grad som exv. imperfektioner i deras objektiv som de alltid tvingats beakta.
Sedan har du och andra velat prata om skillnader mellan stillbildsteknik och video och det har inte varit mitt fokus
men jag kan ju bara konstatera att det sker en snabb utveckling inom dessa mjukvarutekniksegment och man talar ju om "Cinephotography" numera som en egen nische och jag kan bara konstatera att jag är förvånad över hur långt man kommit redan med den tekniken:
https://alphauniverse.com/stories/-cinephotography---pulling-stills-from-4k-video/
Citat 1:
"I was using one of Sony’s then-new 4K camcorders, and once back on terra firma and sitting in front of my Mac, the footage looked amazing. So good in fact, that when I screened some footage on a 4K display, I felt like I could reach into the monitor and run my hand along the smooth, composite wing.
When I delivered the final short film to the airshow pilot, I also sent him a few beautiful still shots that I rendered from the footage. These still frames looked about as good as any shot from a professional DSLR. And that got me thinking about shooting a fashion or beauty story with a 4K motion picture camera with the specific intent of only pulling stills. So I did just that, and I’ve been pulling stills from 4K video files ever since."
Citat 2:
"Lately, more and more clients are requesting motion content in addition to still photographs. This convergence of stills and motion has been building for a few years now and shooting video and editing is something many photographers should be adding to their skill set."
Citat 3:
"Once I make selects on my timeline, I mark each single frame as both “in” and “out” point and process them in Catalyst Browse as DPX files. Each DPX file from my Sony α7R II internally recorded 4K comes out to a bit over 47 MB and is recognized by, and opens right up in, Adobe Photoshop. After a proper retouch, I’ll save a TIFF as my final for submission to the client and a smaller JPEG for social media and other use. I’ll also save a version of the DPX to file as my digital negative of sorts. Photoshop saves DPX as Cineon files."
Just det, det är serietagningen som styr hur ofta man (potentiellt) kan vilja blända upp/ned, inte utläsningen för AF, det var precis det jag ville få fram
Jag ser inget hinder för att man kör AF uppbländat ("flaxar med bländaren") upp till sådana serietagningshastigheter där det inte längre fungerar och då växlar till att köra AF med den (eventuella) nedbländningen när det börjar gå för fort. Att växla mellan de två lägena borde vara tekniskt trivialt och kan vara värt det lilla extra besväret eftersom man faktiskt kan få bättre AF-prestanda vid större bländaröppningar än vid mindre. Att utnyttja det vid de serietagningshastigheter där de fungerar är ju trevligt.
Jag kan faktiskt hålla med Sten-Åke om att det är lite lustigt att detta problem med att AF-C successivt blir sämre ju mera man bländar ner inte har uppmärksammats mera i tester och dylikt, för det är inte speciellt svårt att själv framkalla problematiken.
Stämmer att det i normalsituationer nog inte är ett stort problem att de spegellösa kameror är programmerade så här att inte fokusera med större bländare än den valda.
Det blir ju först när man vill kunna göra lite annorlunda, som tex. Tord som skulle fotografera landskap i mörker, och kanske vill smeta ut bäckar/vattendrag, eller AFE som skulle ta en bild på propellrarna på ett plan som rörde sig.
.
I det i sista uppräknade fallet borde det vara uppenbart.
Gäller också vid t.ex. panorering av diverse sporter.
Varför behöver man följande AF i dessa situationer?
/Stefan
Tex. om man följer något djur i landskapet, och gällande flygplan så är de normalt rätt rörliga.
Bländar man ner då när man kör tele? Särskilt när ljuset tryter?
/Stefan
Bländar man ner då när man kör tele? Särskilt när ljuset tryter?
/Stefan
Ja att den rörde sig missade jag. Men första känns udda.
Har någon av er haft problem med detta fenomen?
Jag har haft men det är vid extrema situationer och såna tillfällen jag vet att mina canonhus också haft problem.
Vilka tänker du på då där man bländar ner, kör med följande af där ljuset är extremt dåligt?
/Stefan
Ja, om man vill ha långa slutartider
I fallet flygplanet så var det att AFE ville inte frysa propellerbladen. Utan att han ville kunna blända ner för att kunna sudda till de med lite längre slutartid.
(Liknande vill man ibland göra i landskap tex. för att få snyggare rörligthet i vattendrag.)