Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj då, att du är starkt allierad med afe är uppenbart är du ingift i hans släkt eller nått -:)-:) du behöver inte vara så snabb att backa upp afe, afe kan svara så bra själv, han tolkar faktiskt inte frågorna på samma sätt som du.

Snälla Bengt! Det här är inte en replik jag gör i Martinots ställe utan en personlig sådan. Den typen av inlägg du lade upp här med ord som "ingift i hans släkt" och "allierad" är t o m OT i denna tråd och jag gillar inte den tonen.

Naturligtvis har vi alla "meningsfränder" av och till i en diskussion och naturligtvis kan det hetta till lite ibland, men bara för att någon i vissa frågor håller med en annan innebär det inte "ingift eller allierad".

Jag själv har medvetet valt Fuji p g a av olika orsaker vs andra spegellösa aps-c system, men det gör inte mig varken ingift eller allierad.

Så, snälla återgå till ditt vanliga sätt att replikera!

I all välmening

//Lennart

JStenÅke kan givetvis svara för sig själv och han gör det mer än gärna och utförligt också.

Det kan man säkert ha helt olika åsikter om, men låt oss lämna det vid att vi helt klart inte delar samma världsuppfattning. Tror det är bra om vi stannar där gällande det.

Gällande mitt eventuella ingifte med Fuji och/eller AFE, eller vad det nu var du skrev om (du får ursäkta om jag inte läser personangrepp och liknande så noga), så låter jag som normalt bli att svara tillbaka på den typen av kommentarer. Sorry.

Kan bara tala om att jag varken är märkesfixerad till ett enda varumärke, och inte heller allierad i någon form av supporterklubb eller liknande. Är en klar individualist och inte i behov av vare sig varumärkesreligion eller en väldigt stark grupptillhörighet.

Om någon annan sedan också äger en liknande produkt som jag, eller lika gärna inte alls gör det, är helt OK i bägge fallen, och må så vara hänt. Det viktigaste är att vi själva är nöjda med våra egna val, och sedan (för de som så önskar) kan ha en givande och vuxen diskussion kring de.

Snälla Bengt! Det här är inte en replik jag gör i Martinots ställe utan en personlig sådan. Den typen av inlägg du lade upp här med ord som "ingift i hans släkt" och "allierad" är t o m OT i denna tråd och jag gillar inte den tonen.

Naturligtvis har vi alla "meningsfränder" av och till i en diskussion och naturligtvis kan det hetta till lite ibland, men bara för att någon i vissa frågor håller med en annan innebär det inte "ingift eller allierad".

Jag själv har medvetet valt Fuji p g a av olika orsaker vs andra spegellösa aps-c system, men det gör inte mig varken ingift eller allierad.

Så, snälla återgå till ditt vanliga sätt att replikera!

I all välmening

//Lennart

Jo visst har du rätt, inte normalt för mig med den typen av repliker. Nu hör det till saken att jag håller inte med StenÅkes om precis allt han skriver eller delar alla hans uppfattningar, vilket på någotsätt faller bort utan blir förvånasvärt ofta indragen i och blir kallad än det ena och andra i samband med när man kan tycka att StenÅke faller i onåd oss andra för sina åsikter om kameror.

Repliken var onödig hur som helst vad övrigt jag skrivet i dag, men tanken var inte en dolkstöt i ryggen utan mera ett skämt, likväl onödigt, skall bättra mig.

Jo visst har du rätt, inte normalt för mig med den typen av repliker. Nu hör det till saken att jag håller inte med StenÅkes om precis allt han skriver eller delar alla hans uppfattningar, vilket på någotsätt faller bort utan blir förvånasvärt ofta indragen i och blir kallad än det ena och andra i samband med när man kan tycka att StenÅke faller i onåd oss andra för sina åsikter om kameror.

Repliken var onödig hur som helst vad övrigt jag skrivet i dag, men tanken var inte en dolkstöt i ryggen utan mera ett skämt, likväl onödigt, skall bättra mig.

OK! Allt lugnt. Bara att fortsätta spåna.

Sony E. Fujifilm X. Panasonic/Olympus m43.

De är alla "oseriösa" då, eller hur?

Allt är relativt och vi lever i relativiseringens tidsepok eller hur men Canon är och förblir elefanten i rummet och det är fortfarande så att det säljs 5:3 i favör för DSLR när det gäller systemkameror om jag inte missminner mig från den statistik jag läst för några veckor sedan. Det är bara Sonyu som gått "all in" av de stora.

Du kan inte anklaga mig för ett begrepp (oseriösa) som du försöker klistar på mig och sedan kritisera mig för. Det är väl fortsatt så att det är få som använder de mest avancerade DSLR-systemen som ser M-serien som ett fullgott alternativ för det de har idag och som de använder det.

Jag tror att de flesta övriga förstått mitt inspel som att det handlade om de designbegränsningar som DSLR:er faktiskt har och hur de fördröjt Canon och Nikon och andra DSLR-centrerade tillverkare att kunna implementera en del funktionalitet andra redan har i de spegellösa. Jag får vara nöjd med det, för jag kommer nog ha svårt att få dig och någon till att förstå, trots att jag är gammal adjunkt och pedagog.

Alla har valet att försöka förstå varann och den ansatsen borde vara den vi omfattar här om vi är här för att prata om trådarnas inspel. Det går ju alltid bra att fråga om man inte förstår INNAN man sätter igång att angripa inläggets författare. Vare sig det gäller för åsikter, uppfattningar som denne inte har (vilket händer alltför ofta) eller något valfritt tillmäle som kritikern själv klistrat på inläggets författare. Det förstör inte bara möjligheterna till vettiga diskussioner genom att helt flytta fokus från de egentliga frågorna utan är även djupt ohederlig diskussionsteknik.

Min erfarenhet när det gäller spegelfri vs DSLR (oavsett tillverkare) är att spegelfria kameror är inte ikapp DSLR när det gäller AF i dålig ljus speciellt för snabba motiv...

Har du testat A9? Det är förmodligen den som hunnit längst och inte A7 III och det finns tester som delvis motsäger dig från hyfsat seriösa testare som inte kommer från Sony-sidan.

https://youtu.be/KX1sfy__7A4

Bläddra fram till 19:35 i filmen. Där jämförs A9 med Nikons D5 i svagt ljus.

Övningen går ut på att man ska skjuta på två mål växelvis med ca 20 skott totalt och ta bilderna så snabbt kameran tillåter. Kamerorna är ställda så att de inte kan ta bilden utan att den satt fokus först. A9 gjorde detta på halva den tid D5 behövde. Killarna är Nikon-fotografer och inte Sony-fotografer normalt, så resultatet borde inte kunna förklaras med att fotograferna inte förstod sig på D5.

Senast ändrad:
Fast nu tänkte jag inte på din egna åsikt, utan din tolkning av Sten-Åkes åsikt (varför du nu alltid skall ge dig på det, istället för att låta honom svara för sig själv, begriper jag dock inte riktigt).

Tack, jag slipper gärna tolkningar som Bengts. Det är mycket bättre om man kommenterar originalinläggen istället för tolkningarna om det inte är uppenbara fel i dessa som förtjänar att påpekas.

Allt är relativt och vi lever i relativiseringens tidsepok eller hur men Canon är och förblir elefanten i rummet och det är fortfarande så att det säljs 5:3 i favör för DSLR när det gäller systemkameror om jag inte missminner mig från den statistik jag läst för några veckor sedan. Det är bara Sonyu som gått "all in" av de stora.

Du kan inte anklaga mig för ett begrepp (oseriösa) som du försöker klistar på mig och sedan kritisera mig för. Det är väl fortsatt så att det är få som använder de mest avancerade DSLR-systemen som ser M-serien som ett fullgott alternativ för det de har idag och som de använder det.

Samtidigt som vi bägge kan konstatera att Canon fortfarande är en av de största kamerahustillverkarna, så kan man också konstatera att de de fortfarande säljer mycket mer av APS-C än FF/småbild.

Finns även professionella yrkesfotografer som använder APS-C (inte bara hos Nikon med D500, men även hos Canon).

Jag håller helt med att M-serien förmodligen inte används av yrkesfotografer. Vad jag vänder mig mot är att dels de fotograferna som skulle använda M-serien är "oseriösa". Var det "oseriöst" av dig (och andra här) att använda NEX-kameror?

(Har för mig att du själv retat upp dig på att andra kallat Sony spegellösa för "Kalle Anka"-kameror).

Sedan vänder jag dels mig mot din tvärsäkra åsikt att det är enbart FF/småbild som kan användas "seriöst". Om så var fallet så skulle knappast Nikon släppa tex. D500 med sådan framgång.

Du kan inte anklaga mig för ett begrepp (oseriösa) som du försöker klistar på mig och sedan kritisera mig för.

Det var ingen anklagelse eller påstående. Det är svart på vitt vad du själv skrivit i tråden, eller som Bengt skrev, och du själv bekräftade.

Naturligtvis blir man ju undrande över sådana (iaf. för mig, och tydligen andra i tråden) något märkliga påståenden.

Det är bara Sonyu som gått "all in" av de stora.

Naturligtvis så är det bara Sony (iaf. i din värld). Icke förvånad.

Jag håller inte alls med.

Dels så är det fel att säga att Sony går "all-in" då de fortfarande säljer SLT och A-mount.

Dels så glömmer du Panasonic, Olympus och Fujifilm (av någon märklig orsak).

Alla har valet att försöka förstå varann och den ansatsen borde vara den vi omfattar här om vi är här för att prata om trådarnas inspel. Det går ju alltid bra att fråga om man inte förstår INNAN man sätter igång att angripa inläggets författare. Vare sig det gäller för åsikter, uppfattningar som denne inte har (vilket händer alltför ofta) eller något valfritt tillmäle som kritikern själv klistrat på inläggets författare. Det förstör inte bara möjligheterna till vettiga diskussioner genom att helt flytta fokus från de egentliga frågorna utan är även djupt ohederlig diskussionsteknik.

Nu kommenterar jag inte frågan om att angripa författare. Personangrepp är inget som jag sysslar med, även om det tyvärr ofta förekommer från vissa här i forumen (inga namn nämnda).

När det gäller ovan diskussion så har jag bara refererat till sådant så du själv skrivit eller själv bekräftat svart på vitt här på forumet. Inget annat.

Kan ha varit Lennart som nämnde för några år sedan att någon tidnings redaktion hade köpt in ett antal Nikon D3200 som kunde användas och man sparade en del pengar på det, skribenten fick dubbeljobba som fotograf också.

Är det inte annars allmänheten som skickar in mycket filmade nyheter nu för tiden, det är inga 1DXII i händerna på dom.

Kan ha varit Lennart som nämnde för några år sedan att någon tidnings redaktion hade köpt in ett antal Nikon D3200 som kunde användas och man sparade en del pengar på det, skribenten fick dubbeljobba som fotograf också.

Är det inte annars allmänheten som skickar in mycket filmade nyheter nu för tiden, det är inga 1DXII i händerna på dom.

Stämmer! Men det är gamla nyheter. Redan i början av 2000-talet då de digitala kamerorna fick sitt riktiga genombrott blev begreppet "multijournalister" ett mål för många tidningar.

Det hade i och för sig diskuterats redan innan. Målet var att varje skribent även skulle ha grundläggande kunskaper i fotografering och redigering men att det skulle finnas kvar vana redigerare och fotografer som användes för mer komplexa uppgifter.

Skribenten skulle alltså behärska att ta de s k "gubbabilderna" (journalistslang för bild på 3 gubbar och ett papper. Givetvis kunde det även vara kvinnor på bilden). Mer actionbetonade bilder skulle utföras av "riktiga" fotografer liksom svårare featurebilder. Dock skulle fotograferna i sin tur skriva bildtexter och kortare texter. Redigeringen förenklades genom färdiga sidmallar med ett visst utrymme som fick disponeras och programmet sade "Stopp!" när antalet tecken överskreds eller bilden blev för stor.

Blev naturligtvis väldigt trubbigt i början och under en tid fortsatte allt som vanligt. Sedan genomfördes detta projekt på många tidningar och kvaliteten på bilderna sjönk. Delvis beroende på att skribenterna hanterade kompaktkameror med dåliga lågljusegenskaper och lite felfokuserade platta blixtbilder blev ganska vanliga.

D3200-kamerorna i exemplet har dock ersatts med lite vassare dslr och nu är det på nämnda tidning ingen speciell fotograf anställd. Bilderna har blivit bättre-men inte något man ropar wow över.

Kan väl knappast undgått någon att en massa tidningar sparkat alternativt skolat om sina fotografer. I speciella fall anlitas externa bildbyråer. Koncernerna ger som regel ut flera tidningar som delar material (såväl bild som text när så anses behövas). Gemensamma bildarkiv.

Givetvis låg i botten vinstintresse för införandet av "multijournalistiken". Eller i många fall överlevnadsintresse. Nu med alla nätupplagor skulle det inte fungera om man inte gjort på detta vis, hävdas det.

Läsare på nätet knorrar ofta över att nätupplagan numera kostar pengar att läsa. Men det borde ju vara självklart att ingen blaska är välgörenhetsedition.

Sedan har du rätt i att läsekretsen ofta får vara med och skicka in bilder. Typ "jag var där" när ingen tidningspersonal fanns tillhanda eller av andra orsaker.

Läsarbilderna är tagna med all typer av kameror, liksom filmsnuttarna. Man kan väl utan att överdriva säga att kamerorna inte är direkt representerade av Nikons eller Canons proffs-dslr vad gäller läsarbilder.

Finns säker en och annan gammal Sonytelefon inblandad också:)

På små tidningar har det nog varit så rätt länge att reportern även får vara fotograf. Det såg jag för 7-8 år sen. Reportern var utrustad med en Canon G-kompakt av något slag.

Före stora telefon ( smart telefonerna ) genombrottet, så kom dom små digitala filmkamerorna Sony Handycam var en bland många varianter, och det sades att var och varannan Amerikan filmade det mesta som fans att filma, bland annat Polis brutalitet, som slogs upp i många TV-kanaler och visades runt hela världen.

Vanliga digitala kompaktkameror hade också tidigt filmmöjligheter, åren går så fort så allt har inte hänt på bara några korta år om man tänker efter.

På små tidningar har det nog varit så rätt länge att reportern även får vara fotograf. Det såg jag för 7-8 år sen. Reportern var utrustad med en Canon G-kompakt av något slag.

Jomän i lilla Degerfors kunde det vara så redan på 60-talet, reportern både skrev och fotade för den lokala tidningen. Det fans också några kringströvande fotografer som fotade ungar bland annat som föräldrarna fick betala.

Nu finns det som sagt även proffskameror för APS-C (om det var det du avsåg), som tex. D500. Passar inte alla naturligtvis. Men det behöver inte automatiskt vara "oseriösa" kameror bara för det.

Det är större variation mellan de olika modellerna. Min D610 är ren amatörkamera, och långt ifrån den proffsklass som tex. just D500.

Exakt, och nuförtiden så räcker mobiler säkert till för de flesta som inte är dedikerade fotografer.

Har du testat A9? Det är förmodligen den som hunnit längst och inte A7 III och det finns tester som delvis motsäger dig från hyfsat seriösa testare som inte kommer från Sony-sidan.

https://youtu.be/KX1sfy__7A4

Bläddra fram till 19:35 i filmen. Där jämförs A9 med Nikons D5 i svagt ljus.

Övningen går ut på att man ska skjuta på två mål växelvis med ca 20 skott totalt och ta bilderna så snabbt kameran tillåter. Kamerorna är ställda så att de inte kan ta bilden utan att den satt fokus först. A9 gjorde detta på halva den tid D5 behövde. Killarna är Nikon-fotografer och inte Sony-fotografer normalt, så resultatet borde inte kunna förklaras med att fotograferna inte förstod sig på D5.

Ska kika på filmen, men ville inte prisa så pass mycket vad A9 kostar. Gränsen går vid priset av A7RIII för min del...

Ska kika på filmen, men ville inte prisa så pass mycket vad A9 kostar. Gränsen går vid priset av A7RIII för min del...

Det behöver du inte skämmas över. A9 är nog troligen ett av de finaste spegellösa kamerahus som finns just nu (lite beroende på vad man är ute efter), men du är knappast ensam att tycka att priset på kamerahus i de regionerna är för högt (tror inte ens att varken Bengt eller Sten-Åke köpt någon A9 själva, och det säger en del).

Sedan är inte Sony ensamma om det för att vara tydlig (och för att undvika den diskussionen). Även Canon, Nikon och Leica har flera kamerahus i de prisregionerna. Det är inte heller något som helst fel i det. Jag tycker personligen det är kul att det finns kameror som A9, D5, M10, etc., men kanske inte något som alla är beredda att investera i.

(Om några år när priserna går ner när nästa generation släpps, och framför allt då bättre beg. exemplar finns ute på marknaden, så kan jag själv vara intresserad.)

Det behöver du inte skämmas över. A9 är nog troligen ett av de finaste spegellösa kamerahus som finns just nu (lite beroende på vad man är ute efter), men du är knappast ensam att tycka att priset på kamerahus i de regionerna är för högt (tror inte ens att varken Bengt eller Sten-Åke köpt någon A9 själva, och det säger en del).

Sedan är inte Sony ensamma om det för att vara tydlig (och för att undvika den diskussionen). Även Canon, Nikon och Leica har flera kamerahus i de prisregionerna. Det är inte heller något som helst fel i det. Jag tycker personligen det är kul att det finns kameror som A9, D5, M10, etc., men kanske inte något som alla är beredda att investera i.

(Om några år när priserna går ner när nästa generation släpps, och framför allt då bättre beg. exemplar finns ute på marknaden, så kan jag själv vara intresserad.)

Om jag ska vara ärlig, jag skulle vilja ha en kamera alá "vassare" D750 fast spelfri :)

Då hamnar du oomkullrunkeligen på A9 ändå, så det är antingen att börja spara eller vänta tills den blir billigare :D

Då hamnar du oomkullrunkeligen på A9 ändå, så det är antingen att börja spara eller vänta tills den blir billigare :D

Rätt "nöjd" med X-T20, flykten från D800 via A6000 imellan. Än så länge kan vänta på "billigare" A9 eller "bättre" X-T3...något alá 36MP med AF från A9 och räcker med APS-C = FUJI?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar