Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Allmäna spånerier om Sony och annat
- Trådstartare afe
- Start datum
Bengf
Aktiv medlem
Ja, det kan man sannerligen göra.
Det var nämligen just exakt Bengts tolkning av dig med "när Canon släpper den första småbilds spegelfria kameran" som min kommentar avsåg och kommenterade (och kanske det även andra i tråden också avsåg, skulle jag misstänka).
Intressant.
Då är det inte längre bara Bengt, men även du själv, som står bakom att du avsåg att Canon måste släppa en spegellös med småbild för att vara seriösa.
Läs mitt inlägg Nr 2325 en gång till, försöker ju där så gott det går att att förklara vad jag menar. Har inte skrivit något om att någon tillverkare måste tillverka småbilds spegelfria för att anses som seriösa, påstår ingenstans att sensorformat under småbild på något sätt skulle vara oviktiga, här tror jag flera blandar in diskussionerna från Jonas tråden om DSLR, där det ändå kom upp när eventuellt C/N släpper någon småbilds spegelfri.
Sony är inte inblandat på något sätt i vad jag har pratat med Per om i dom senaste inläggen, Både Canon och Nikon har ju levererat olika sensorstorlekar inom DSLR i 10-12 år nu, varför skall dom då inte komma med en Småbilds spegelfri, det är bara så enkelt, Fullt ut rör bara om Canon skall göra lika dant som dom gjort med sina DSLR, ledsamt och tråkigt att ni tolkar Fullt ut som som ett allvarligt påhopp på alla sensorformat under småbild, det fans i alla fall absolut inte i min tankevärld.
Bengf
Aktiv medlem
Noterar att Sten-Åke refererar till Canons spegelfria kameror som Lilla My-serien, vilket i mitt tycke känns rätt fånigt och nedvärderande. Det är ju en serie kameror som i princip motsvarar Sony NEX när de kom - ska de kallas Lilla Nex för att förtydliga att det är skräpkameror ingen vill ha?
Var det inte Olympus som en gång hade en serie som kallades My, små fina kameror som också var populära.
Bengf
Aktiv medlem
Det är ju så att om man använder Sonys spegelfria kameror är man hänvisad till småbild om man vill ha tillgång till ett något så när seriöst objektivutbud (vilket också gäller Canon och Nikon). Om man mest fotograferar med tele funkar det förstås också för dessa tre tillverkare utmärkt att använda FF-objektiven (då man i princip inte vinner något på att konstruera längre telen för mindre sensorer).
Jag tycker att Sonys senaste skapelser (A9 och A7R III) är fantastiska rent tekniskt, men de är inget för mig då jag inte gillar ergonomin i dessa kameror. Jag har heller inte behov av snabbheten i A9 eller upplösningen i A7R III.
Jag föredrar att fotografera med fasta brännvidder gärna i inte allt för stort format, och för mig innebär det att Fujis X-kameror passar bäst. De har också snabb AF med fastdetekterande punkter över hela bildytan, och jag kan konfigurera AF så det passar min typ av fotografering.
För övrigt tycker jag man får jämföra precis vad som helst i en tråd med rubriken Allmäna spånerier om Sony och annat. Då har jag sett betydligt värre utvikningar i trådar som faktiskt handlar om en specifik kamera (t.ex. A7R III). Dessa trådar förstörs ibland helt av att somliga inte kan avhålla sig från romanlånga inlägg som inte har ett skvatt med ämnet att göra ...
Helt riktigt, tråden kan handla om allla förekommande märken, så det går jättebra att inte enbart ställa Sonys Kamera varianter mot ditt val av Fjui X-Pro2, du har ju berättat det tusen gånger samma sak varför Sony alldrig kan bli akuellt för dig, det sitter ju cement fast för alla tråddeltagare sedan flera år som läser i trådarna, du kan ju börja lite försiktigt varför du inte valt Pentax som exempel så vi får höra lite nytt om vad du tycker.
martinot
Aktiv medlem
Läs mitt inlägg Nr 2325 en gång till,
Min kommentar gällde dock ett helt annat inlägg av dig. Nämnligen ditt inlägg #2316 där du tolkar Sten-Åkes kommentar tidigare kommentar "Fullt ut" som att han med det avser "när Canon släpper den första småbilds spegelfria kameran".
(Vilket fö. Sten-Åke bekräftar stämmer i ett inlägg nyligen.)
Men vi kan släppa det (är ju i stort endast en liten bisak, även om jag tycker att rätt skall vara rätt).
Oavsett detta så håller jag helt med om att både Canon och Nikon inte ännu släppt några riktiga spegellösa pro-kameror eller lite mer avancerade prosumer/entusiastkameror på marknaden, men skulle misstänka att det är under produktutveckling just nu när vi diskuterar detta.
Sedan återstår att se om de främst kommer satsa på APS-C som Fuji, eller främst på FF/småbild som Sony. Misstänker väl iofs. mest det senare, då de har ett historiskt mycket större utbud av kvalitetsobjektiv där, men man vet aldrig exakt var fokus kommer hamna vid teknikskiften.
PMD
Aktiv medlem
Jo, det var en kompaktkamera med AF som kom 1990-talet (eller möjligen sent 1980-tal). Den hette i själva verket µ, vilket ju uttalas my. Olympus hade dock med en uttalsregel på kameran för att amerikaner skulle förstå hur den lilla krumeluren skulle uttalas. Det stod nåt i stil med [mju:] på kameran vilket väl någotsånär stämmer med hur engelsktalande uttalar den grekiska bokstaven µ,Var det inte Olympus som en gång hade en serie som kallades My, små fina kameror som också var populära.
Jag har för mig att det kom en digital µ senare också.
PMD
Aktiv medlem
Huvudpoängen med inlägg #2315 var att Canon redan har gjort det som Sten-Åke skrev i #2314 att Canon borde göra, nämligen tillverka en spegelfri kamera med EVF så att Canon skulle få "full utdelning av sin Dual Pixel-teknik" eftersom man då skulle kunna använda Dual Pixel inte bara i Live View utan även med en EVF.Min kommentar gällde dock ett helt annat inlägg av dig. Nämnligen ditt inlägg #2316 där du tolkar Sten-Åkes kommentar tidigare kommentar "Fullt ut" som att han med det avser "när Canon släpper den första småbilds spegelfria kameran".
Men vi kan släppa det (är ju i stort endast en liten bisak, även om jag tycker att rätt skall vara rätt).
Detta är alltså redan gjort, ville jag påpeka.
afe
Aktiv medlem
du har ju berättat det tusen gånger samma sak varför Sony alldrig kan bli akuellt för dig, det sitter ju cement fast för alla tråddeltagare sedan flera år som läser i trådarna, du kan ju börja lite försiktigt varför du inte valt Pentax som exempel så vi får höra lite nytt om vad du tycker.
Sedan flera år? Det var inte ens ett och ett halvt år sedan jag lämnade Sony. Jag har inget alls emot Sony som företag eller deras produkter, och hade jag obegränsade resurser skulle jag sannolikt äga en A7R III och några av de bästa objektiven, och sedan uppgradera till A7R IV när det kommer nya funktioner som förstås inte kommer att komma som en firmwareuppdatering
Jag tror vem som helst kan räkna ut med näsan varför jag inte valde Pentax när jag valde vilken spegelfri systemkamera jag skulle ha ...
Bengf
Aktiv medlem
Min kommentar gällde dock ett helt annat inlägg av dig. Nämnligen ditt inlägg #2316 där du tolkar Sten-Åkes kommentar tidigare kommentar "Fullt ut" som att han med det avser "när Canon släpper den första småbilds spegelfria kameran".
Oavsett detta så håller jag helt med om att både Canon och Nikon inte ännu släppt några riktiga spegellösa pro-kameror eller lite mer avancerade prosumer/entusiastkameror på marknaden, men skulle misstänka att det är under produktutveckling just nu när vi diskuterar detta.
Sedan återstår att se om de främst kommer satsa på APS-C som Fuji, eller främst på FF/småbild som Sony. Misstänker väl iofs. mest det senare, då de har ett historiskt mycket större utbud av kvalitetsobjektiv där, men man vet aldrig exakt var fokus kommer hamna vid teknikskiften.
Inlägg Nr 2325 från mig var ett försök att förklara mig tydligare.
Bengf
Aktiv medlem
Sedan flera år? Det var inte ens ett och ett halvt år sedan jag lämnade Sony. Jag har inget alls emot Sony som företag eller deras produkter, och hade jag obegränsade resurser skulle jag sannolikt äga en A7R III och några av de bästa objektiven, och sedan uppgradera till A7R IV när det kommer nya funktioner som förstås inte kommer att komma som en firmwareuppdatering
Jag tror vem som helst kan räkna ut med näsan varför jag inte valde Pentax när jag valde vilken spegelfri systemkamera jag skulle ha ...
Åja du hade väl en Nex7 också före A6000, och visst du valde Fuji X-Pro2 så man borde förstå så klart att du valde bort många andra kameror innan du gjorde ditt val.
afe
Aktiv medlem
Åja du hade väl en Nex7 också före A6000, och visst du valde Fuji X-Pro2 så man borde förstå så klart att du valde bort många andra kameror innan du gjorde ditt val.
Ja, man borde åtminstone förstå varför jag inte valde Pentax (eftersom de inte gör några kameror som konkurrerar med Sony och Fujis spegelfria) ...
martinot
Aktiv medlem
Huvudpoängen med inlägg #2315 var att Canon redan har gjort det som Sten-Åke skrev i #2314 att Canon borde göra, nämligen tillverka en spegelfri kamera med EVF så att Canon skulle få "full utdelning av sin Dual Pixel-teknik" eftersom man då skulle kunna använda Dual Pixel inte bara i Live View utan även med en EVF.
Detta är alltså redan gjort, ville jag påpeka.
Helt riktigt. Det finns ju redan idag Dual Pixel på Canons spegellösa som du mycket riktigt påpekar (även om S-Å vill få det till att inte vara på riktigt, på något sätt jag inte är helt med på).
Det är lätt att lite glömma Canons M-serie (även jag har gjort det ibland, skall jag absolut erkänna).
PMD
Aktiv medlem
Pentax Q var aldrig aktuell, alltså? Min näsa säger mig att svaret är ja på den frågan.Jag tror vem som helst kan räkna ut med näsan varför jag inte valde Pentax när jag valde vilken spegelfri systemkamera jag skulle ha ...
Pentax K-01hade kanske varit mer sannolik, men inte ens Pentax-fans gillade ju den, så nääe.
martinot
Aktiv medlem
Helt riktigt, tråden kan handla om allla förekommande märken, så det går jättebra att inte enbart ställa Sonys Kamera varianter mot ditt val av Fjui X-Pro2, du har ju berättat det tusen gånger samma sak varför Sony alldrig kan bli akuellt för dig, det sitter ju cement fast för alla tråddeltagare sedan flera år som läser i trådarna, du kan ju börja lite försiktigt varför du inte valt Pentax som exempel så vi får höra lite nytt om vad du tycker.
Jag tycker ändå att det är helt on-topic för tex. denna tråden.
Vilket ifrågasattes av Sony-nister som sällan själva är on-topic i många trådar och olika delar av forumet (vilket säkert kan ses med viss ironi). Tycker inte AFE repeterar det, utan tar upp det när det finns en anledning och poäng till det.
Hör även en viss repetition från Sony-lägret. Ibland tom. dubbla svar och poster om i stort samma sak (så även en viss ironi där också). Kan ge flera exempel (om du vill ha det, så säg bara till).
Annars; Vad tycker du själv om Pentax, Bengt?
martinot
Aktiv medlem
Inlägg Nr 2325 från mig var ett försök att förklara mig tydligare.
Fast nu tänkte jag inte på din egna åsikt, utan din tolkning av Sten-Åkes åsikt (varför du nu alltid skall ge dig på det, istället för att låta honom svara för sig själv, begriper jag dock inte riktigt).
martinot
Aktiv medlem
Sony gör bra kameror och kamerahus i mycket (tycker jag).
Många som byter från Sony APS-C till Fuji X gör det som jag förstår det oftast lika mycket, eller kanske tom. ännu mer, beroende på objektiven och utbudet av APS-C-objektiv (eller bristen på fokus på det hos Sony).
Själv så var det just bristen på bra APS-C-objektiv som gjorde att jag till slut valde Fujifilm X som system framför Sony E (var grymt nära att slå till på en A6000 som mitt första spegellösa kamerahus).
Bengf
Aktiv medlem
Ja, man borde åtminstone förstå varför jag inte valde Pentax (eftersom de inte gör några kameror som konkurrerar med Sony och Fujis spegelfria) ...
Ja och du berättade att Fuji var intressanta för dig före ditt köp, en stor anledning som du talade om varför det blev Fuji var dom många fina objektiven, Fujis nya serie sticker ut på flera sätt, allt från den fina bildkvaliteten till hantering med rattar och den uppmärksammande lågljus förmågan.
Inga fel på något sätt, men min andemening gick mera ut på att det fins många spegelfria kameror att välja på, det är ju inte bara Sony som måste ställas mot Fuji och framför allt inte A9-A7RIII det är ju andra kamera typer, utan i så fall A6500, och så är det då FirmWare som Fuji är generösa med, och samtidigt så tror jag att det inte är bara Sony ägare som önskar sig samma generösa uppdateringar som Fuji då får, Mats ( Flasch ) är väl den enda och första som tyckte att Canon också var dåliga på FW, en av hans anledningar att gilla Fuji lite extra.
Bengf
Aktiv medlem
Fast nu tänkte jag inte på din egna åsikt, utan din tolkning av Sten-Åkes åsikt (varför du nu alltid skall ge dig på det, istället för att låta honom svara för sig själv, begriper jag dock inte riktigt).
Ja vad svarade du mig när jag påpekade att du själv ofta går in och svarar för andra. StenÅke kan givetvis svara för sig själv och han gör det mer än gärna och utförligt också.
Ja du kan också läsa om inlägg 2342, jag orkar inte att förklara mera nu.
Bengf
Aktiv medlem
Jag tycker ändå att det är helt on-topic för tex. denna tråden.
Vilket ifrågasattes av Sony-nister som sällan själva är on-topic i många trådar och olika delar av forumet (vilket säkert kan ses med viss ironi). Tycker inte AFE repeterar det, utan tar upp det när det finns en anledning och poäng till det.
Hör även en viss repetition från Sony-lägret. Ibland tom. dubbla svar och poster om i stort samma sak (så även en viss ironi där också). Kan ge flera exempel (om du vill ha det, så säg bara till).
Annars; Vad tycker du själv om Pentax, Bengt?
Oj då, att du är starkt allierad med afe är uppenbart är du ingift i hans släkt eller nått -- du behöver inte vara så snabb att backa upp afe, afe kan svara så bra själv, han tolkar faktiskt inte frågorna på samma sätt som du.