Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är lite konstigt att det bara är småbild som räknas, tycker jag. Fujifilms kameror är väl helt misslyckade då, antar jag.

Var får du det i från, Canon har haft spegelfria modeller i flera år som du brukar påpeka med lite olika sensorstorlekar, M5-M6 är väl halvformat ( APS-C )- fast ingen FF-spegelfri ännu, har väl inget med att göra hur bra halvformat är, På DSLR sidan är det ju blandat med FF och Halvformat.

Lennart; jag kan bara instämma i precis allt du skriver.

Tycker också att objektiven är det som oftast både är roligare, och även viktigare, än kamerahuset (på första plats kommer mina egna begränsningar, precis som alltid).

Var får du det i från,

Du tolkade ju "fullt ut" som att det handlade om när Canon släpper sin första spegelfria småbildskamera, och Sten-Åke skrev i inlägg #2314 att då "helt plötsligt får Canon verkligen full utdelning av sin Dual Pixel-teknik som inte bara kan användas i Live View utan även med EVF:en de monterat i sina kameror".

Eftersom Canon redan har en spegelfri kamera med Dual Pixel och som kan användas både med Live View och med EVF så undrar jag lite hur fullare utdelningen skulle bli med en småbildskamera. (En småbildskamera har förstås en större sensor, men det blir ingen skillnad vad gäller användbarheten av Dual Pixel och EVF).

Du tolkade ju "fullt ut" som att det handlade om när Canon släpper sin första spegelfria småbildskamera, och Sten-Åke skrev i inlägg #2314 att då "helt plötsligt får Canon verkligen full utdelning av sin Dual Pixel-teknik som inte bara kan användas i Live View utan även med EVF:en de monterat i sina kameror".

Eftersom Canon redan har en spegelfri kamera med Dual Pixel och som kan användas både med Live View och med EVF så undrar jag lite hur fullare utdelningen skulle bli med en småbildskamera. (En småbildskamera har förstås en större sensor, men det blir ingen skillnad vad gäller användbarheten av Dual Pixel och EVF).

Jag vet inte riktigt vad Stenis far efter till 100%, detta blir två helt olika diskussioner, jag talar inte om något tävlande mellan sensorstorlekar, man kan nästan tolka dig som att du tror att småbild är på utgående och att jag inte fattar att Halvformat är vad som gäller framöver, men så menar du så klart inte. Komplett sortiment av spegelfria från Canon allt från minsta sensorn ( Långzoomar modellen ) och upp till småbild, så kunderna får valbarhet, så menar jag med fullt ut, om sedan halvformat blir det populäraste valet, vet jag så klart inget om, eller har några avvikande åsikter om det, dualpixel är fast förankrat och liksom givet, det kanske blir M43 som kommer att dominera i framtiden, 1DX och D5 säljs ut för en spottstyver, vem vet.

Glömde att det går ju att välja in halvformat om man vill med en småbilds kamera också, D850 hamnar väl på 20mp, och stort batteri har den, och vad bra den balanserar 200-500 objektivet, en fin Fuji kan följa med i kamera väskan också för autofokus i Live View.

Senast ändrad:
Om man med "fullt ut" menar full valbarhet av fri sensorstorlek från alla systemkameratillverkare, så kan det vara på sin plats och värt att påpeka att tex. Sony Imaging Products & Solutions Inc. inte har systemkameror för varken MF eller m43 (även om deras systerbolag Sony Semiconductor Solutions Corporation tillverkar sensorer för de alla de formaten).

Jag vet inte hur "full" utdelningen är, men sådär fungerar det ju i Canons nuvarande spegelfria kamera med EVF och Dual Pixel.

Full utdelning menar jag man får när man kan använda huvudsensorn som källa även för AF istället för den dedikerade AF-sensor man nu tvingas ha för huvudsökaren (OVF:en) även i DSLR:er. Med EVF menar du kanske skärmen på DSLR:er eller hur, bara så vi förstår varann, för i Canons fall så sitter det ju ingen EVF i huvudsökaren på DSLR:er eller hur? .

Full utdelning är också att kunna dra nytta av heltäckande AF för hela motivet och inte som nu i DSLR:er där man koncentrerat fokuspunkterna mitt i sökaren (OVF:en då för att vara tydlig).

Jag har överhuvudtaget inte ens tänkt lilla My-serien i denna diskussion utan det handlar helt och fullt ut om när de tunga kamerorna får spegellösa konstruktioner. Det är inte förrän då det kommer bli någon verklig migration. Till dess sitter man fast i de begränsningar DSLR-tekniken har. Lilla My-serien är trevlig och välgjord, men det är nog rätt långt bort att den skulle ersätta det som Canons DSLR:er ger i dag och står för.

Full utdelning menar jag man får när man kan använda huvudsensorn som källa även för AF istället för den dedikerade AF-sensor man nu tvingas ha för huvudsökaren (OVF:en) även i DSLR:er. Med EVF menar du kanske skärmen på DSLR:er eller hur, bara så vi förstår varann, för i Canons fall så sitter det ju ingen EVF i huvudsökaren på DSLR:er eller hur? .
Nej, jag syftade på Canons spegelfria kamera som har Dual Pixel. Med den kan man förstås använda DP-autofokus både genom att titta på kamerans skärm och genom att titta i EVF:en, vilket väl är vad du efterfrågar?

Det är lite konstigt att du alltid avfärdar EOS-M för att det inte är småbild. Avfärdar du lika lättvindigt Fujifilms halvformatskameror (som är spegelfria)? Skillnaden mellan Canon och Fujifilm är inte principiell eller spegelteknisk på något vis. Skillnaden är att Fujifilm inte har någon småbildskamera överhuvudtaget och att Fujifilm inte har någon kamera med Dual Pixel. Samt att Fujifilm satsar mer på spegelfritt halvformat än vad Canon gör, vilket förstås beror på att halvformat är vad Fujifilm har att satsa på (modulo mellanformatssystemet, men det är ju en marginell marknad i sammanhanget).

Nej, jag syftade på Canons spegelfria kamera som har Dual Pixel. Med den kan man förstås använda DP-autofokus både genom att titta på kamerans skärm och genom att titta i EVF:en.

Nu är Per -180 grader i farten igen med "tvärtomleken" :-(

Om man verkligen anstränger sig lite Per, så är det inga större problem att missförstå precis vad som helst. Missförstånden är alla onödiga, ändlösa och meningslösa konversationers moder och man kan nästan misstänka att du aspirerar på att hamna på FS tio i topplista över FS mest flitiga mötesdeltagare med inlägg som detta. Jag har svårt att de det som ett vettigt mål eller sysselsättning.

Jag leker gärna "tvärtomleken" med mina barnbarn på 2 och 4 år, men det är väl inget för vuxna om vi ska vara ärliga??

Nej, jag syftade på Canons spegelfria kamera som har Dual Pixel. Med den kan man förstås använda DP-autofokus både genom att titta på kamerans skärm och genom att titta i EVF:en, vilket väl är vad du efterfrågar?

Det är lite konstigt att du alltid avfärdar EOS-M för att det inte är småbild. Avfärdar du lika lättvindigt Fujifilms halvformatskameror (som är spegelfria)? Skillnaden mellan Canon och Fujifilm är inte principiell eller spegelteknisk på något vis. Skillnaden är att Fujifilm inte har någon småbildskamera överhuvudtaget och att Fujifilm inte har någon kamera med Dual Pixel. Samt att Fujifilm satsar mer på spegelfritt halvformat än vad Canon gör, vilket förstås beror på att halvformat är vad Fujifilm har att satsa på (modulo mellanformatssystemet, men det är ju en marginell marknad i sammanhanget).

Ja ock det är ännu konstigare att du inte kan se de problem DSLR-tekniken skapat för exv. Canon där den faktiskt har satt en hel del förändring "on hold " som skulle skett för länge sedan annars. Lilla-M serien är inget fullgott substitut för Canons grövre artilleri, så är det bara och innan det kommer spegellösa tjockkameror med samma formfaktor som Canon har idag i sina promodeller så är lilla M bara en parentes i kanten.

Vi är fortsatt i ett forum som heter "Sony -kameror och objektiv" och ska man jämföra andra tillverkares plattformar med Sonys så är det väl mest naturligt att hålla sig till småbild och APS och om du vill kalla det halvformat fast det inte heller är det alla gånger så är det fine men säkert lätt förvirrande det med för vissa. Ska du kalla MFT för kvartsformat då? De här tre tillverkarna använder bara småbild- och APS-stora sensorer i sina fattningar så de andra formaten kan vi nog bortse från i den här diskussionen för vi diskuterar ju inte heller om Nikon och Canon eventuellt skulle skapa kamerahus med s.k. mellanformat, eller hur.

Slut på den rätt onödiga utvikningen också.

Om man med "fullt ut" menar full valbarhet av fri sensorstorlek från alla systemkameratillverkare, så kan det vara på sin plats och värt att påpeka att tex. Sony Imaging Products & Solutions Inc. inte har systemkameror för varken MF eller m43 (även om deras systerbolag Sony Semiconductor Solutions Corporation tillverkar sensorer för de alla de formaten).

Men hur man kan få det till att jag menade det har jag svårt att förstå, om inte även detta är ett lätt bisarrt utslag av "tvärtomleken". Den leker inte jag med vuxna människor, vilket jag redan kommenterat till Per som även han verkar ha en viss förkärlek för den leken.

................ Fullt ut, kan jag bara tolka som när Canon släpper den första småbilds spegelfria kameran, och hur Canon väljer att utrusta den, skall den få en 24mp sensor som klarar högre farter och en sjutusan till EVF, vi får vänta och se, tror inte dom sneglar så mycket på hur Nikon kommer att göra eller gör dom det. Dom vet så klart den kritik som Sonys kameror får, så lite facit har dom i bagaget.

Ja, det är ju bra ibland att få veta att det finns folk som begriper vad jag skriver. Annars kan man ju börja undra :).

Men hur man kan få det till att jag menade det har jag svårt att förstå, om inte även detta är ett lätt bisarrt utslag av "tvärtomleken". Den leker inte jag med vuxna människor, vilket jag redan kommenterat till Per som även han verkar ha en viss förkärlek för den leken.

Det var Bengt som spekulerade i din avsikt med "fullt ut" (fråga mig inte varför, men han brukar ofta svara för dig). Därav mitt svar riktat åt främst Bengt (inte dig).

Det är lite konstigt att du alltid avfärdar EOS-M för att det inte är småbild. Avfärdar du lika lättvindigt Fujifilms halvformatskameror (som är spegelfria)?

Eller Sonys APS-C E-mount (vilket jag har för mig båda "grabbarna" själva äger någon form av, men de kanske tycker de själva är "oseriösa", om det enbart är exakt 36x24 mm som räknas som "seriöst").

Fullt ut, kan jag bara tolka som när Canon släpper den första småbilds spegelfria kameran,

Ja, det är ju bra ibland att få veta att det finns folk som begriper vad jag skriver. Annars kan man ju börja undra :).

Ja, det kan man sannerligen göra.

Det var nämligen just exakt Bengts tolkning av dig med "när Canon släpper den första småbilds spegelfria kameran" som min kommentar avsåg och kommenterade (och kanske det även andra i tråden också avsåg, skulle jag misstänka).

Intressant.

Då är det inte längre bara Bengt, men även du själv, som står bakom att du avsåg att Canon måste släppa en spegellös med småbild för att vara seriösa.

Det är ju så att om man använder Sonys spegelfria kameror är man hänvisad till småbild om man vill ha tillgång till ett något så när seriöst objektivutbud (vilket också gäller Canon och Nikon). Om man mest fotograferar med tele funkar det förstås också för dessa tre tillverkare utmärkt att använda FF-objektiven (då man i princip inte vinner något på att konstruera längre telen för mindre sensorer).

Jag tycker att Sonys senaste skapelser (A9 och A7R III) är fantastiska rent tekniskt, men de är inget för mig då jag inte gillar ergonomin i dessa kameror. Jag har heller inte behov av snabbheten i A9 eller upplösningen i A7R III.

Jag föredrar att fotografera med fasta brännvidder gärna i inte allt för stort format, och för mig innebär det att Fujis X-kameror passar bäst. De har också snabb AF med fastdetekterande punkter över hela bildytan, och jag kan konfigurera AF så det passar min typ av fotografering.

För övrigt tycker jag man får jämföra precis vad som helst i en tråd med rubriken Allmäna spånerier om Sony och annat. Då har jag sett betydligt värre utvikningar i trådar som faktiskt handlar om en specifik kamera (t.ex. A7R III). Dessa trådar förstörs ibland helt av att somliga inte kan avhålla sig från romanlånga inlägg som inte har ett skvatt med ämnet att göra ...

Ja ock det är ännu konstigare att du inte kan se de problem DSLR-tekniken skapat för exv. Canon
Nejdå, jag kan nog se att det finns problem med ESR-tekniken (Enögd SpegelReflex), men än så länge har inte de problemen orsakat något större avbräck för Nikon, Canon eller någon annan ESR-tillverkare, såvitt jag vet. Så småningom slår man i taket för bildfrekvens, men lite till kan man nog krama ur.

Lilla-M serien är inget fullgott substitut för Canons grövre artilleri, så är det bara och innan det kommer spegellösa tjockkameror med samma formfaktor som Canon har idag i sina promodeller så är lilla M bara en parentes i kanten.
Jag är tror nog att Canon säljer fler EOS-M-kameror än EOS-1-kameror, men jag har förstås inte bolagets försäljningssiffror. Promodellerna är en ganska liten nisch, men de fungerar väl hyfsat bra som reklampelare. När ESR-toppmodellerna inte längre är publikmagneter lär vi få se spegelfria toppmodeller. Eller om sport- och fågelfotograferna överger ESR-kamerorna.

Vi är fortsatt i ett forum som heter "Sony -kameror och objektiv"
Anders skapade den här tråden för att vi ska kunna diskutera i princip allting. Se första inlägget i tråden.

Nu är Per -180 grader i farten igen med "tvärtomleken" :-(

Om man verkligen anstränger sig lite Per, så är det inga större problem att missförstå precis vad som helst.
Det vore tacknämligt om du förklarade vad jag missförstod.

Jag tyckte nog att jag förstod vad du skrev, och det var väl snarare du som missförstod med passusen "Med EVF menar du kanske skärmen på DSLR:er eller hur", vilket jag alltså inte menade, varpå jag klargjorde det med följd att du klagade på 180-gradiga missförstånd.

Noterar att Sten-Åke refererar till Canons spegelfria kameror som Lilla My-serien, vilket i mitt tycke känns rätt fånigt och nedvärderande. Det är ju en serie kameror som i princip motsvarar Sony NEX när de kom - ska de kallas Lilla Nex för att förtydliga att det är skräpkameror ingen vill ha?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar