PMD
Aktiv medlem
Det är lite konstigt att det bara är småbild som räknas, tycker jag. Fujifilms kameror är väl helt misslyckade då, antar jag.Fullt ut, kan jag bara tolka som när Canon släpper den första småbilds spegelfria kameran
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är lite konstigt att det bara är småbild som räknas, tycker jag. Fujifilms kameror är väl helt misslyckade då, antar jag.Fullt ut, kan jag bara tolka som när Canon släpper den första småbilds spegelfria kameran
Det är lite konstigt att det bara är småbild som räknas, tycker jag. Fujifilms kameror är väl helt misslyckade då, antar jag.
Var får du det i från,
Du tolkade ju "fullt ut" som att det handlade om när Canon släpper sin första spegelfria småbildskamera, och Sten-Åke skrev i inlägg #2314 att då "helt plötsligt får Canon verkligen full utdelning av sin Dual Pixel-teknik som inte bara kan användas i Live View utan även med EVF:en de monterat i sina kameror".
Eftersom Canon redan har en spegelfri kamera med Dual Pixel och som kan användas både med Live View och med EVF så undrar jag lite hur fullare utdelningen skulle bli med en småbildskamera. (En småbildskamera har förstås en större sensor, men det blir ingen skillnad vad gäller användbarheten av Dual Pixel och EVF).
Jag vet inte hur "full" utdelningen är, men sådär fungerar det ju i Canons nuvarande spegelfria kamera med EVF och Dual Pixel.
Nej, jag syftade på Canons spegelfria kamera som har Dual Pixel. Med den kan man förstås använda DP-autofokus både genom att titta på kamerans skärm och genom att titta i EVF:en, vilket väl är vad du efterfrågar?Full utdelning menar jag man får när man kan använda huvudsensorn som källa även för AF istället för den dedikerade AF-sensor man nu tvingas ha för huvudsökaren (OVF:en) även i DSLR:er. Med EVF menar du kanske skärmen på DSLR:er eller hur, bara så vi förstår varann, för i Canons fall så sitter det ju ingen EVF i huvudsökaren på DSLR:er eller hur? .
Nej, jag syftade på Canons spegelfria kamera som har Dual Pixel. Med den kan man förstås använda DP-autofokus både genom att titta på kamerans skärm och genom att titta i EVF:en.
Nej, jag syftade på Canons spegelfria kamera som har Dual Pixel. Med den kan man förstås använda DP-autofokus både genom att titta på kamerans skärm och genom att titta i EVF:en, vilket väl är vad du efterfrågar?
Det är lite konstigt att du alltid avfärdar EOS-M för att det inte är småbild. Avfärdar du lika lättvindigt Fujifilms halvformatskameror (som är spegelfria)? Skillnaden mellan Canon och Fujifilm är inte principiell eller spegelteknisk på något vis. Skillnaden är att Fujifilm inte har någon småbildskamera överhuvudtaget och att Fujifilm inte har någon kamera med Dual Pixel. Samt att Fujifilm satsar mer på spegelfritt halvformat än vad Canon gör, vilket förstås beror på att halvformat är vad Fujifilm har att satsa på (modulo mellanformatssystemet, men det är ju en marginell marknad i sammanhanget).
Om man med "fullt ut" menar full valbarhet av fri sensorstorlek från alla systemkameratillverkare, så kan det vara på sin plats och värt att påpeka att tex. Sony Imaging Products & Solutions Inc. inte har systemkameror för varken MF eller m43 (även om deras systerbolag Sony Semiconductor Solutions Corporation tillverkar sensorer för de alla de formaten).
................ Fullt ut, kan jag bara tolka som när Canon släpper den första småbilds spegelfria kameran, och hur Canon väljer att utrusta den, skall den få en 24mp sensor som klarar högre farter och en sjutusan till EVF, vi får vänta och se, tror inte dom sneglar så mycket på hur Nikon kommer att göra eller gör dom det. Dom vet så klart den kritik som Sonys kameror får, så lite facit har dom i bagaget.
Jag har överhuvudtaget inte ens tänkt lilla My-serien i denna diskussion utan det handlar helt och fullt ut om när de tunga kamerorna får spegellösa konstruktioner. Det är inte förrän då det kommer bli någon verklig migration.
Men hur man kan få det till att jag menade det har jag svårt att förstå, om inte även detta är ett lätt bisarrt utslag av "tvärtomleken". Den leker inte jag med vuxna människor, vilket jag redan kommenterat till Per som även han verkar ha en viss förkärlek för den leken.
Det är lite konstigt att du alltid avfärdar EOS-M för att det inte är småbild. Avfärdar du lika lättvindigt Fujifilms halvformatskameror (som är spegelfria)?
Fullt ut, kan jag bara tolka som när Canon släpper den första småbilds spegelfria kameran,
Ja, det är ju bra ibland att få veta att det finns folk som begriper vad jag skriver. Annars kan man ju börja undra .
Ja, det är ju bra ibland att få veta att det finns folk som begriper vad jag skriver. Annars kan man ju börja undra .
Nejdå, jag kan nog se att det finns problem med ESR-tekniken (Enögd SpegelReflex), men än så länge har inte de problemen orsakat något större avbräck för Nikon, Canon eller någon annan ESR-tillverkare, såvitt jag vet. Så småningom slår man i taket för bildfrekvens, men lite till kan man nog krama ur.Ja ock det är ännu konstigare att du inte kan se de problem DSLR-tekniken skapat för exv. Canon
Jag är tror nog att Canon säljer fler EOS-M-kameror än EOS-1-kameror, men jag har förstås inte bolagets försäljningssiffror. Promodellerna är en ganska liten nisch, men de fungerar väl hyfsat bra som reklampelare. När ESR-toppmodellerna inte längre är publikmagneter lär vi få se spegelfria toppmodeller. Eller om sport- och fågelfotograferna överger ESR-kamerorna.Lilla-M serien är inget fullgott substitut för Canons grövre artilleri, så är det bara och innan det kommer spegellösa tjockkameror med samma formfaktor som Canon har idag i sina promodeller så är lilla M bara en parentes i kanten.
Anders skapade den här tråden för att vi ska kunna diskutera i princip allting. Se första inlägget i tråden.Vi är fortsatt i ett forum som heter "Sony -kameror och objektiv"
Det vore tacknämligt om du förklarade vad jag missförstod.Nu är Per -180 grader i farten igen med "tvärtomleken" :-(
Om man verkligen anstränger sig lite Per, så är det inga större problem att missförstå precis vad som helst.