Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja vad C/N rent historiskt och i nutid kan levera i sportbilds sammanhang har vi så klart alla sett genom fantastiska bilder under många år, vältaliga artisaner från dessa tillverkare tror jag nog att dom har också, kan väl inte finnas något undantag bland någon kamera tillverkare. Den gamla slogan om mördande reklam är väl en mycket tidig idé som alltid varit viktig hur försäljnings synpunkt.

Jag har absolut inget principiellt emot reklam.

Däremot så tycker jag att jag i den nya tiden, med nya media i form av tex bloggar och YouTube, ibland/ofta saknar en tydlig gräns mellan privat opinionsbildning och komersiell reklam.

Missuppfatta mig inte. Jag gillar jättemycket med både Internet och nya typer av media, men saknar däremot ibland den gamla journalistiska skolans aspiration till tydligare gränser mellan kommersiella intressen och journalistik.

Jag tycker inte att det är ett stort problem. Man bör läsa reklam minst lika kritiskt som privat opinionsbildning (och traditionell journalistik också, för den delen).

Kritiskt tänkande har varit ett ledord i svenska skolan sen åtminstone 1970-talet så det borde väl alla klara av?

Ja vad C/N rent historiskt och i nutid kan levera i sportbilds sammanhang har vi så klart alla sett genom fantastiska bilder under många år, vältaliga artisaner från dessa tillverkare tror jag nog att dom har också, kan väl inte finnas något undantag bland någon kamera tillverkare. Den gamla slogan om mördande reklam är väl en mycket tidig idé som alltid varit viktig hur försäljnings synpunkt.
Sony artisan. Nikon ambassador. Canon ambassador. Kärt barn har många namn, och det finns liknande fenomen hos åtminstone Pentax och Fujifilm även om jag inte minns vad de kallas.

Artisan betyder ju konsthantverkare och ambassador betyder sändebud, vilket inte riktigt säger vad det handlar om, så jag tycker att vi inför ett samlingsnamn på allihopa och kallar dem för "fabrikssponsrade fotografer".

Sony artisan. Nikon ambassador. Canon ambassador. Kärt barn har många namn, och det finns liknande fenomen hos åtminstone Pentax och Fujifilm även om jag inte minns vad de kallas.

Artisan betyder ju konsthantverkare och ambassador betyder sändebud, vilket inte riktigt säger vad det handlar om, så jag tycker att vi inför ett samlingsnamn på allihopa och kallar dem för "fabrikssponsrade fotografer".

Det finns också missionärer.

Okej, jag har dock aldrig kollar betydelsen, är det skillnad på engelsk/svensk i ordlistan, man har dock läst tex Sony artisan i betydelsen av stark anhängare, förespråkare, med lite för mycket skönmålning. men den smarte artisanen lockas bli mera trovärdig om han/hon också öser på lite om kritiska delar, som man snart har fångat upp efter en tid av övriga test firmor, För Sonys del så fins det en hel del av det, som för små batterier, för liten kamera, knepiga menyer osv.

Jag tycker inte att det är ett stort problem. Man bör läsa reklam minst lika kritiskt som privat opinionsbildning (och traditionell journalistik också, för den delen).

Kritiskt tänkande har varit ett ledord i svenska skolan sen åtminstone 1970-talet så det borde väl alla klara av?

Helt riktigt, det sitter väl praktiskt tagit i generna sedan länge.

Okej, jag har dock aldrig kollar betydelsen, är det skillnad på engelsk/svensk i ordlistan
Artisan finns inte på svenska. Ordet saknas i både SAOL och SAOB som väl är de mest omfattande listorna av svenska ord. (Men ordet kan förstås komma att importeras).

"Sony artisan" är bara en snofsig benämning på en fotograf som är sponsrad av Sony. Precis som de andra beteckningarna som jag listade för andra kameratillverkare, och som Ola kompletterade. Sonys benämning tycker jag låter lite finare än "Canon/Nikon ambassador" och det fanns väl ett gott skäl att välja just det ordet. "Missionär" tycker jag inte låter bra alls, med tanke på allt negativt som är associerat med missionärer genom århundraden.

Artisan finns inte på svenska. Ordet saknas i både SAOL och SAOB som väl är de mest omfattande listorna av svenska ord. (Men ordet kan förstås komma att importeras).

"Sony artisan" är bara en snofsig benämning på en fotograf som är sponsrad av Sony. Precis som de andra beteckningarna som jag listade för andra kameratillverkare, och som Ola kompletterade. Sonys benämning tycker jag låter lite finare än "Canon/Nikon ambassador" och det fanns väl ett gott skäl att välja just det ordet. "Missionär" tycker jag inte låter bra alls, med tanke på allt negativt som är associerat med missionärer genom århundraden.

Har ett par kompisar som varit/är det inom mjukvarubranchen. Så länge man inte blandar ihop missionär med korsriddare ( :) ) tycker jag ordet är väldigt beskrivande.

Har ett par kompisar som varit/är det inom mjukvarubranchen. Så länge man inte blandar ihop missionär med korsriddare ( :) ) tycker jag ordet är väldigt beskrivande.
Jo, om dina kompisar sysslar med att tvinga användare att byta operativsystem och programvaror så är det nog rätt så beskrivande. :)

Det är säkert olika, men jag tycker personligen att det är bra och seriöst, om man har någon form intressekonflikt, att man redovisar det tydligt.

Tex. tycker jag Fotosidan (och andra liknande sajter/tidningar), är bra på att förtydliga skillnad mellan annonser och redaktionellt material.

Vissa bloggare och YouTubare är också bra på det, men långt ifrån lika vanligt att alla är lika tydliga och ärliga med det.

Tex. så är tidigare nämnde Brian Smith inte alltid så tydlig med att han är sponsrad och betald av Sony, när han skriver artiklar som jämför deras produkter med konkurrenter till dom. Det tycker jag personligen är lite oseriöst och oärligt.

Det är säkert olika, men jag tycker personligen att det är bra och seriöst, om man har någon form intressekonflikt, att man redovisar det tydligt.
Ja, visst är det bra och det är ju inte så att jag beklagar att det finns de som redovisar sånt tydligt. Däremot tycker jag inte att det är ett stort problem.

Ja, visst är det bra och det är ju inte så att jag beklagar att det finns de som redovisar sånt tydligt. Däremot tycker jag inte att det är ett stort problem.

Man kan säkert diskutera semantiken kring stort, och utan att ha vetenskapliga bevis för det så skulle jag våga mig påstå att problemet iaf. blivit klart större än tidigare. Vilket jag tycker är lite beklagligt.

Men det sagt; det kommer nog i de flesta fall ändå framkomma så småningom vilka bloggare och youtubers som är oseriösa/oärliga, så jag skulle iaf. inte säga att problemet är oöverkomligt.

Korruption och att köpa åsikter har ju alltid funnits, även i media, och även i gammelmedia (även om omfattningen kanske varierat stort). Det är bra att vara observant på det - oavsett mediatyp.

Men kanske lite extra noga nu när gränserna ibland inte är så svart/vita, utan numera oftare kanske lite mer flytande gråa.

Förekomsten är helt säkert större, men att problemet har blivit större är ju en värderingsfråga (bedömningsfråga).

Min bedömning av problemets storlek har alltså inte så mycket med hur frekvent fenomenet är, utan min åsikt är alltså att det inte är ett stort problem eftersom vi alla har lärt oss i skolan att tänka (och läsa) kritiskt.

Eller tror du att skolan är dålig på att lära ut det? :)

Letar man på nätet så går det att finna många mycket tveksamma okritiska uttalande om dom flesta kameror, å andra sidan så har också många nya spegelfria kameror blivit allt bättre från alla tillverkare och börjar att dra till sig uppmärksamhet, så det sker nog lite mera byten och mera utrymme på You Tube. Nu har jag inte special studerat varenda märke efter oärliga sponsrade reklammakare, visst har man kollat Brian plus flera andra som surrar om Sony, och tycker att det avslöjas rätt så fort när dom lägger ut sina texter, tycker faktiskt att dom gör mera skada än nytta när dom drar på för mycket, för det som kan vara bra med spegelfria, kan lätt falla åt sidan, när man smörar på som värst. ( alla gillar inte spegelfria kameror utan nu dom som ändå gör det av olika anledningar )

Förekomsten är helt säkert större, men att problemet har blivit större är ju en värderingsfråga (bedömningsfråga).

Min bedömning av problemets storlek har alltså inte så mycket med hur frekvent fenomenet är, utan min åsikt är alltså att det inte är ett stort problem eftersom vi alla har lärt oss i skolan att tänka (och läsa) kritiskt.

Eller tror du att skolan är dålig på att lära ut det? :)

Va, var inte Karl den 12 en hjälte när han blev kung vid 15 års ålder, utarmade Sveriges lant gårdar när han behövde manfolk till sina krig.

Okej, jag har dock aldrig kollar betydelsen, är det skillnad på engelsk/svensk i ordlistan, man har dock läst tex Sony artisan i betydelsen av stark anhängare, förespråkare, med lite för mycket skönmålning. men den smarte artisanen lockas bli mera trovärdig om han/hon också öser på lite om kritiska delar, som man snart har fångat upp efter en tid av övriga test firmor, För Sonys del så fins det en hel del av det, som för små batterier, för liten kamera, knepiga menyer osv.

Har ni några namn på SONYs "artisaner" som fotar SPORT?

Tex. tycker jag Fotosidan (och andra liknande sajter/tidningar), är bra på att förtydliga skillnad mellan annonser och redaktionellt material.

Vissa bloggare och YouTubare är också bra på det, men långt ifrån lika vanligt att alla är lika tydliga och ärliga med det.

Tex. så är tidigare nämnde Brian Smith inte alltid så tydlig med att han är sponsrad och betald av Sony, när han skriver artiklar som jämför deras produkter med konkurrenter till dom. Det tycker jag personligen är lite oseriöst och oärligt.

Jag gillar Joel Marklund, Nikon ambassadör!

Har ni några namn på SONYs "artisaner" som fotar SPORT?

Problemet är nog att ambassadören för ett kamera märke inte behöver eller skönmålar precis allt, men hamnar i trubbel när dom drar in andra märken som alla vet är extra bra på tex autofokus som haft en betydligt längre utvecklings kurva och finslipning.

Ovanligt många autofokustester är inte av det mest avancerade slaget, det är mycket cyklister som kommer rakt mot kameran i 15km/h, någon ensam joggande kvinna osv. dom kör detta med i stort alla kamera märken. Vid lanseringen av A9 där då så många av kända testare blir inbjudna för att prova kameran, det var boxare och dansare och gud vet allt, välbelysta aktörer som brukligt, kollar man på ett sånt inslag så får man ändå lite hum om prestanda och duglighet.

Martin Agfors tror jag redovisar test av A7RIII i marsnumret av Fotosidans Magasin, håll utkik efter det testet, tidningen fins också att köpa lite varstans, Martin brukar vara nogrann av sig.

Sony verkar ha lite objektiv på gång för FE, Samyang har redan börjat börjat lansera, Sigmas retas ned Art serie för FE och nu retas Tamron med en klart mindre 28-75/2.8 med FE-fattning. Objektivarken verkar bli klart bli större för Sonys FE 2018.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar