Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag rekommenderar ett besök på den australiske "Sony Ambassadören" Mark Galer.
www.markgaler.com.
Han har många väldigt instruktiva videosnuttar på alla de frågor du ställer .
Han är även frikostig med LR och PS instruktioner.

Sätt gärna av ett par timmar, för det finns mycket info att suga i sig.

Bertil

Tack Bertil,

Hittade dessaa två sidor att börja med
http://www.whatdigitalcamera.com/ro...-roundup/sony-a7-ii-vs-a7s-ii-vs-a7r-ii-71190

och

https://www.digitaltrends.com/photography/best-sony-a7-series-camera/

/Samir

Jag skulle säga att ingen kamera i A7-serien är direkt avsedd för sportfoto. A7R III funkar nog klart bäst till det, men ger kanske lite onödigt stora bildfiler för många sportfotografer. Det uppenbara (och dyra) valet för sport och action är A9 ;)

Jag skulle säga att ingen kamera i A7-serien är direkt avsedd för sportfoto. A7R III funkar nog klart bäst till det, men ger kanske lite onödigt stora bildfiler för många sportfotografer. Det uppenbara (och dyra) valet för sport och action är A9 ;)

Jap, A9 men jag frågade om A7 serie :)

Man kan alltid hoppas med A7III, det är detta med dom spegelfrias snabba utveckling som vi varit inne på och om den billigaste modellen inte får bli för bra för att locka köpare från dom dyrare modellerna, alla tillverkarna brukar som sagt plocka bort en del finesser från dom billigare varianterna för att få till ett bättre pris.

Antingen så får väl A7RIII mera tid på sig med försäljningen, då kanske Sony vågar att inte banta A7III för mycket. Det är lite småjobbigt med dessa spegelfria kameror, man vill ju ha den allra senaste EVF-typen om kameran kostar 20-25000 kr och senaste och gärna lite extra förbättrad autofokus osv.

Dom spegelfria kommer så klart att stabilisera sig om ett antal år, ja vet inte vad man kan förvänta sig med utvecklingen framöver, kan man fördubbla EVF:s upplösning, omräknat ligger några på 1200 X900 läste jag någonstans. Om Canon/Nikon kommer i gång med spegelfria så tror jag att det blir mera fart på utvecklingen, hoppas dom inte blir för dyra i början bara.

En stilla förfrågan från en luttrad teknikintresserad fotograf:

Visst har utvecklingen gått framåt och visst har radikala förbättringar skett hos alla märken. Men nu börjar jag dra åt mig öronen.

"Vänta bara till version 2 kommer" följt av "version 3 blir säkert jättebra" följt av "Vänta bara till 4 kommer" och "Vi hoppas på att version 5 blir mer komplett".

Men personligen undrar jag vad är det som saknas så förtvivlat mycket i de kameror som finns idag att folk knappt kan vänta tills en version kommit ut till ÅF förrän man önskar sig nästa????

Vad ligger glädjen, fröjden och gamman att länsa bankkontot flera gånger när de s k "uppgraderingarna" påfallande ofta inte rent utvecklingsmässigt på minsta sätt ursäktar merkostnaden av ett byte (läs kraftig förlust ekonomiskt)?

Jag plåtar med med kameror som har 5-6 år på nacken och tycker de är fantastiska i många avseenden. Undantag en Fuji X-T2 som ju är styvt ett år "skitgammal".

Men det är jag det.

Som mer teknikintresserad än fotograf så skulle jag gärna länsa bankkontot ofta om det fylldes på lika ofta, men tyvärr tar det betydligt längre tid att fylla på det än att tömma det.

För att fotografera behöver jag ingen ny kamera på bra länge. Det enda behovsuppfyllande köpet de senaste 5-6 åren var när jag köpte en kamera med bättre och snabbare AF för att jag blev så frustrerad när jag försökte fotografera tornseglare. I stort sett allt annat jag har köpt har varit kul-att-ha-grejer.

Så det varierar nog varför man vill ha det senaste (eller vänta på nästa version).

Som mer teknikintresserad än fotograf så skulle jag gärna länsa bankkontot ofta om det fylldes på lika ofta, men tyvärr tar det betydligt längre tid att fylla på det än att tömma det.

För att fotografera behöver jag ingen ny kamera på bra länge. Det enda behovsuppfyllande köpet de senaste 5-6 åren var när jag köpte en kamera med bättre och snabbare AF för att jag blev så frustrerad när jag försökte fotografera tornseglare. I stort sett allt annat jag har köpt har varit kul-att-ha-grejer.

Så det varierar nog varför man vill ha det senaste (eller vänta på nästa version).

Oj, då måste du ha köpt en 1DX II och ett 800mmf/4, Tornseglare är skyns mästerflygare med oerhört kvicka rörelser-:)-:)

Med DSLR-FF stämmer det bra att dom var/är betydligt mera färdiga i sin utveckling, det är väl allmänt vedertaget, och ett mera säkert/tryggare köp vad gäller att behålla värdet, Spegelfrias snabba utveckling gör att dom tappar mera i värde, den nya A7RIII kommer nog att hålla lite bättre värde.

Jag personligen köper ingen ny kamera, jag har bara gamla kameror med laggande EVF, en kamera som Joakim ville slänga i papperskorgen när han försökte fånga en ishockey spelare med autofokus, jag glömmer aldrig det där hur frustrerad han var över kameran, Första A77 som skulle röra om i hela kamera industrin enligt Sony.

...

"Vänta bara till version 2 kommer" följt av "version 3 blir säkert jättebra" följt av "Vänta bara till 4 kommer" och "Vi hoppas på att version 5 blir mer komplett".

Men personligen undrar jag vad är det som saknas så förtvivlat mycket i de kameror som finns idag att folk knappt kan vänta tills en version kommit ut till ÅF förrän man önskar sig nästa????

Vad ligger glädjen, fröjden och gamman att länsa bankkontot flera ....

Sony har tillkortakommanden som många lider av. Därför kommentarer av typen "nästa version löser säkert problemen".

Fördelarna som EVF har måste överväga för att folk ska lugna sig.

Det löser sig säkert med version iv.

DSLR är moget och vi hör inte alls samma längtan efter nästa version.

En stilla förfrågan från en luttrad teknikintresserad fotograf:

Visst har utvecklingen gått framåt och visst har radikala förbättringar skett hos alla märken. Men nu börjar jag dra åt mig öronen.

Vad ligger glädjen, fröjden och gamman att länsa bankkontot flera gånger när de s k "uppgraderingarna" påfallande ofta inte rent utvecklingsmässigt på minsta sätt ursäktar merkostnaden av ett byte (läs kraftig förlust ekonomiskt)?

Jag plåtar med med kameror som har 5-6 år på nacken och tycker de är fantastiska i många avseenden. Undantag en Fuji X-T2 som ju är styvt ett år "skitgammal".

Men det är jag det.

Det är väl först nu Sony hunnit "ikapp" de bästa DSLR:erna med A9 och A7 III när det gäller en del saker som laggat tidigare och som man fått en del berättigad kritik för. De har fixat batteritiden hyfsat och har snabbare hantering av flaskhalsar som buffertrensning och -skrivning. De har tagit fram en verkligt bra treenighet av zoomar från vidvinkel till normal och tele. Servicen är äntligen på plats inför OS kanske fast det inte rör mig kanske. Det finns t.o.m. en billigare ny normalzoom nu som är hyfsad. Kamerorna har även blivit klart bättre när det gäller foto i mörker och AF har klart förbättrats.

Men som jag skrivit tidigare så har vi ju haft uppfattningen att exv. A7 III var en mindre fix och det kanske det är men trots det drar man ju på i marknadsföringen som jag aldrig sett tidigare med 8 hela uppslag/16 sidor med listade nyheter och förbättringar i A7 III, så jag vet inte om vi nu ser en utplaning eller inte, för jag fattar inte ens vad en den del av dessa grejor är en gång. Jag har inte ens hållit i en A7 III ännu.

Men jag håller med dig. Jag känner inga som helst uppgraderings ryckningar än och jag är långtifrån säker på att jag överhuvudtaget kommer köpa något mer kamerahus.

Det är ju dessutom så ibland att annat än just kamerahusen kan ändra sig till det bättre. Både mitt A6300- och mitt A7r-hus är ostabiliserat men nu har ju den nya 24mm-105mm/4 normalzoomen jag köpt faktiskt stabilisering och det är något jag tycker är toppen. Även mitt Sony 10-18mm som egentligen är en APS-C glugg har också OSS och det funkar finfint på min FF(!), om jag håller mig mellan 14 och 18mm, så gamla Bettan har ju liksom fått lite av ett nytt liv. Så det minskar ju mitt sug efter ett nytt stabiliserat hus. Jag blev förbluffad över kvaliteten den kameran ger senast för några dagar sedan då jag efterbehandlade en serie jag tog i höstas när jag besökte några av Upplands gamla järnbruk. Så för bildkvalitet ger det gamla ökat mer än man behöver normalt.

Det börjar komma ett antal nya jämförelser mellan Canon - Nikon - Sony och den senaste jag såg var denna:

https://youtu.be/zlRRt7hbryY

Canon och Nikon är ju mest lika och Sony avviker en del och det finns verkliga skillnader att beakta men det finns inga riktigt dåliga kameror idag i de högsta segmenten när det gäller bildkvalitet och funktionalitet. Det handlar nog väldigt mycket mer om vad man faktiskt köpt in sig i och "sitter fast i", för det är ju inte lika enkelt som att byta telefon när man ska byta kamera.

När det gäller A7 III, så kommer nog den stora skillnaden vara upplösning och seriebildtagningsfrekvens förutom priset. Det har alltid varit ganska lite prestanda man fått på marginalen när man köper de dyraste modellerna bortsett från just seriebildtagningsfrekvens. De billigare kamerorna har självfallet varit simplare och smäckigare/plastigare men förvånansvärt ofta har samma sensorer suttit i både enklare och mer exklusiva modeller, så inte ens bildkvalitetsmöjligheterna har alla gånger varit det som diffat.

Senast ändrad:
Sony har tillkortakommanden som många lider av. Därför kommentarer av typen "nästa version löser säkert problemen".

Fördelarna som EVF har måste överväga för att folk ska lugna sig.

Det löser sig säkert med version iv.

DSLR är moget och vi hör inte alls samma längtan efter nästa version.

Vi får väl se hur det blir med migrationen till spegellöst den dag Canon och Nikon släpper sina spegellösa "flagskeppsmodeller". Jag kommer inte bli förvånad om att många kommer bli postivt överaskade av helt ljuslösa slutare utan begränsningar i full hastighet och autofokus även med video eller att de kommer slippa fladdrande spegelskuggor i sökarna eller en EVF som är bättre än verkligheten kanske. Man kanske kommer tycka det är fantastiskt att slippa jelloeffekter i video med globala slutare eller se fördelar med en seriebildtagningsfekvens som ger 10-20-30 bilder snabbare frekvens än idag. Helt plötsligt får Canon verkligen full utdelning av sin Dual Pixel-teknik som inte bara kan användas i Live View utan även med EVF:en de monterat i sina kameror. Det är faktiskt en hel del saker man har fått lägga "on hold" hos Nikon och Canon till följd av de begränsningar som den nuvarande tekniken sätter.

Det ska bli kul att se om satsningen går hem hos Canon och Nikon när den kommer eller om folk fortfarande kommer att säga att det funkar fin fint med min gamla kamera så jag passar tills det kommer något jag verkligen behöver.

Är det någon som vet hur det går för Canons M5-M6, stannar köpare kvar vid dom vanliga DSLR som senaste EOS 77D och väljer nybörjaren i första hand en 1300D, jag vet inget alls om hur populära dom nya M5-M6 är. På våra sidor tycker jag man mest läser om att redan ägare av olika DSLR-FF köper några av M-serien och liksom provar sig fram. gamla ägare av mellansegmentet har väl också några objektiv och kanske väljer att stanna där, sedan kom 70D/80D lite mera prisvänliga men ändå påkostade, bättre grepp osv. M5 har väl inte lyckats knuffat undan 80D vad jag förstår.

Fullt ut, kan jag bara tolka som när Canon släpper den första småbilds spegelfria kameran, och hur Canon väljer att utrusta den, skall den få en 24mp sensor som klarar högre farter och en sjutusan till EVF, vi får vänta och se, tror inte dom sneglar så mycket på hur Nikon kommer att göra eller gör dom det. Dom vet så klart den kritik som Sonys kameror får, så lite facit har dom i bagaget.

Är det någon som vet hur det går för Canons M5-M6, stannar köpare kvar vid dom vanliga DSLR som senaste EOS 77D och väljer nybörjaren i första hand en 1300D, jag vet inget alls om hur populära dom nya M5-M6 är. På våra sidor tycker jag man mest läser om att redan ägare av olika DSLR-FF köper några av M-serien och liksom provar sig fram. gamla ägare av mellansegmentet har väl också några objektiv och kanske väljer att stanna där, sedan kom 70D/80D lite mera prisvänliga men ändå påkostade, bättre grepp osv. M5 har väl inte lyckats knuffat undan 80D vad jag förstår.

Fullt ut, kan jag bara tolka som när Canon släpper den första småbilds spegelfria kameran, och hur Canon väljer att utrusta den, skall den få en 24mp sensor som klarar högre farter och en sjutusan till EVF, vi får vänta och se, tror inte dom sneglar så mycket på hur Nikon kommer att göra eller gör dom det. Dom vet så klart den kritik som Sonys kameror får, så lite facit har dom i bagaget.

För övrigt så används självklart spegelfria av väldigt många sedan flera år, oavsett om EVF eller autofokus är av senaste snitt, dom struntar nog i referenser mot vad DSLR-kan och inte kan utföra.

För övrigt så används självklart spegelfria av väldigt många sedan flera år, oavsett om EVF eller autofokus är av senaste snitt, dom struntar nog i referenser mot vad DSLR-kan och inte kan utföra.

Framför allt så struntar ju då de med äldre spegellösa med passé teknik (äldre EVF, långsammare AF, etc) nog i referenser mot vad moderna spegellösa, kan eller inte kan, utföra.

Alla har olika behov och krav, och inte alla typer av fotografering ställer exakt samma krav. Exempel; min äldsta spegellösa ibland de tidigaste modellerna, X-E1, fungerar fortfarande utmärkt för viss typ av gatufotografering, arkitektur, etc. som inte ställer krav på snabb AF eller sökare.

Skall jag däremot fota mer rörliga motiv så kör jag modeller från senaste generationens spegellösa, som tex. X-T2, och i ännu mer krävande fall med oförutsägbart rörliga motiv (många sporter tex.) så väljer jag en DSLR som tex. D750.

Så visst; min kära gamla X-E1 är ju absolut helt "förlegad" på ett helt annat sätt än många av de DSLR som är jämngamla med den, men det är ändå en mycket trevlig kamera om man vet om dess tekniska/praktiska begränsningar, och kan acceptera de, eller anpassa sig efter de.

Framför allt så struntar ju då de med äldre spegellösa med passé teknik (äldre EVF, långsammare AF, etc) nog i referenser mot vad moderna spegellösa, kan eller inte kan, utföra.

Alla har olika behov och krav, och inte alla typer av fotografering ställer exakt samma krav. Exempel; min äldsta spegellösa ibland de tidigaste modellerna, X-E1, fungerar fortfarande utmärkt för viss typ av gatufotografering, arkitektur, etc. som inte ställer krav på snabb AF eller sökare.

Skall jag däremot fota mer rörliga motiv så kör jag modeller från senaste generationens spegellösa, som tex. X-T2, och i ännu mer krävande fall med oförutsägbart rörliga motiv (många sporter tex.) så väljer jag en DSLR som tex. D750.

Så visst; min kära gamla X-E1 är ju absolut helt "förlegad" på ett helt annat sätt än många av de DSLR som är jämngamla med den, men det är ändå en mycket trevlig kamera om man vet om dess tekniska/praktiska begränsningar, och kan acceptera de, eller anpassa sig efter de.

Ja så tror jag också, alla Canon 70D ägare byter inte eller till 80D utan sitter nöjda med det dom har, andra kan byta på grund av någon special finess, en del struntar i om kameran har rörlig/vridbar skärm eller ej, vi anpassar oss efter kamerans möjligheter så gott det går.

Jag vandrar också den vägen. Använder min kära gamla X-E1 med glädje. Har också X-T2 (som väl snart anses som urgammal den också:). Sedan har jag kvar en D800 från 2012 som ff har en i mitt tycke lysande bildkvalitet.

Kamerorna fyller mina personliga behov mer än väl. Sedan kan man väl önska sig en X-E3 och en D850 och få nålpengar (nollpengar) för de gamla modellerna. Men varför göra det då de befintliga räcker för mitt fotograferande.

Jag skrev ju i ett tidigare inlägg lite raljerande om de täta "uppgraderingarna" som sällan ger så mycket ny funktionalitet fast som motvikt ett tommare bankkonto:).

Inget illa menat med det. Frågan var mest ställd hur gemene man matchar sitt verkliga behov av utrustning vs "uppgraderingarna".

Bara att konstatera att vi alla har olika behov.

Däremot är det ju intressant att följa den tekniska utvecklingen. Fast får jag pengar över satsar jag dem hellre på nya objektiv där jag tycker mig se många spännande nykonstruktioner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar