ANNONS
Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Det bara att klicka på bakåtlänken så får man se hela den kommenterade texten.

Plättlätt! :)

Det där är inte bara bra för att få se hela det kommenterade inlägget utan tydligt när man behöver följa tråden bakåt.

De som inte citerar alls bryter bakåtklickbarheten, ibland undrar jag om det inte är meningen.

Det bara att klicka på bakåtlänken så får man se hela den kommenterade texten.

Plättlätt! :)

Ja men frågan blir då hur många som gör det, jag tror inte tyvärr att det är så vanligt, det går ofta bra i början att följa med en tråd speciellt om man inte viker av för mycket. en del skriver att dom snabbt har skummat tråden och ursäktar sig för missförstånd, eller är jag i rätt tråd osv.

Om kommentaren ligger alldeles efter det som kommentera så behövs ingen citering. Annars är det nästan lite oartigt att inte citera åtminstone ett ord eller två.

Om man följer mailnotifieringen kommer man till det nya inlägget. Om det då saknas citat måste man scrolla upp och kolla om det är rätt inlägg som personen svarar på och vad som skrevs.

Det är bättre att citera, det är tydligare.

Håller med om artigheten.

Ja men frågan blir då hur många som gör det, jag tror inte tyvärr att det är så vanligt, det går ofta bra i början att följa med en tråd speciellt om man inte viker av för mycket. en del skriver att dom snabbt har skummat tråden och ursäktar sig för missförstånd, eller är jag i rätt tråd osv.

Att kunna klicka sig tillbaka är extra viktigt för de som inte följt tråden ordentligt.

Om man följer mailnotifieringen kommer man till det nya inlägget. Om det då saknas citat måste man scrolla upp och kolla om det är rätt inlägg som personen svarar på och vad som skrevs.
Länken i mailnotifieringen leder alltid lite fel så jag måste alltid scrolla upp lite ändå.

Ja men hur många gör det.

Jag upplever att det var vanligare förr. Speciellt i trådar med jämförande exempel där tråddeltagaren lagt ut delutsnitt på bilder som visade hur 2 kameror hanterade samma motiv och liknande.

Å andra sidan anser jag att en tråddeltagare som kommer in sent har ett ansvar att läsa tråden hyfsat väl så att det inte blir för mycket "omtugg".

Egentligen tycker jag att iSolen och PMD redan har satt upp mycket enkla riktmärken rörande förkortningar, citat, att använda bakåtlänk, artighet att svara på inlägg och dylikt.

Behövs inte mer om vi mer mangrant lägger oss vinn om att följa dessa riktmärken för att göra trådarna tydligare och mer givande för alla parter.

Det finns naturligtvis många tillfällen där det är vettigt att använda citatfunktionen, men man måste ju inte ta med hela inlägget som citeras. Det är inte såå himla jobbigt att klippa bort 90% av inlägg långa som en spionroman av Tom Clancy.

Särskilt irriterande är dessa monstercitat som besvaras med en mening som går ut på att man håller med eller liknande. Sådana inlägg tillför inget alls till en diskussion.

Uganda 1986 - bilder från ett folkmord

Jag lovade Ola tidigare att lägga upp några egna bilder och nu har jag publicerat ett 50-tal rätt unika bilder från 1986 som jag tog efter att The Bush War i Uganda tagit slut. De är presenterade som i ett litet reportage då det krävs en viss bakgrundsinfo för att man ska förstå vad det handlar om.

Portfolion heter: Uganda 1986 - bilder från ett folkmord - Nakaseke och Luweero efter "The Bush War" 1981-85

De här bilderna har aldrig varit officiellt publicerade. De har endast visats i undervisningssyfte i min undervisning under 80-talet då jag var SO-lärare på högstadiet.

Ni som vill titta kan hitta den här:

http://www.sten-ake-sandh.fotosidan.se/portfolios.htm

Det var väl en del av det här Expressens Arne Lemberg hade kunnat mötas av om han bara inte mött sina mördare vid Victoria-sjöns strand 1979.

Läbbig läsning, intressanta bilder, vi lever fortfarande på en jord där mänskligt lidande aldrig tar slut. såg färskt reportage från Jemen i går.

En fråga angående samtliga SONYs A7xxx modeller...

A7 I II III
A7s
A7r

Är den någon av dessa som kan räknas/ eller är avsedd för action/ sport foto?

Bästa actionkameran ???

Jag rekommenderar ett besök på den australiske "Sony Ambassadören" Mark Galer.
www.markgaler.com.
Han har många väldigt instruktiva videosnuttar på alla de frågor du ställer .
Han är även frikostig med LR och PS instruktioner.

Sätt gärna av ett par timmar, för det finns mycket info att suga i sig.

Bertil

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar