ANNONS
Annons

alla verkar ha problem med sina kameror?????

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte om jag vågar skriva att jag aldrig haft några kameraproblem. Brukar bli så att då händer något.
Hur som helst så har jag sedan 1975 aldrig haft några problem med mina kameror. Historiken sedan 1975 är
- 1975 Nikkormat FTn Bucklig och repig efter turer i skog och natur, men går fortfarande som en klocka.
- 1987 Nikon F3HP
- 2000 Nikon F100
- 2003 Nikon D100
Ingen av kamerorna har varit inne på service, inte ens för rengöring eller liknande. Blir kanske dags när jag får min D200, men hoppas jag klarar mig.

Jag fick faktiskt strul med en Nikon F2 för första gången i veckan. Jag drog upp självutlösaren (hade ingen trådutlösare med mig) så fick kameran spatt.

Spegeln fastnade halvägs och dubbelexponeringsskyddet slutade funka.

Jag har aldrig haft några problem med min Nikon D70. Den har gått problemfritt ca8000 bilder och den bara tickar på.

Proble´m?

Jajamänsan, min underbara världsbästa Pentax67II
är odödlig tåligast och fungerar i alla väder, problem existerar inte när pratar kvalite´ Och Pentax 67II är just det hehe!!!!

Min gamla Canon D60 fungerar exakt lika bra nu som när den var ny. Nu letar jag motiv och har skitsvårt att se bilder när jag är ute med kameran. Blir säkert bättre när våren kommer med färger och ljus.

Har kört Canon sedan 2000, först EOS 30 sedan en EOS D60 och nu en EOS 5D och innan EOS-eran körde jag en Minolta 5000i Dynax och innan Minoltan var det en Praktica B200 Electronic och det enda i problemväg jag har haft var när Minoltans AF haverarade, men då hade jag redan EOS 30an så jag såg det inte som ett problem.. Man kan med andra ord inte säga att jag har haft några problem med mina kameror.. Inte med några tillbehör heller för den delen (som jag kan komma på)..

/Peter

Hej,
en liten lista på mina högst personliga erfarenheter:

Konica FS1 - funkade alltid

Canon T70 - inga som helst problem (still going strong).

Canon EOS5 - enda kruxet var programratten (lätt fixat).

Canon New F1 - pålitlig (men jag gillade den aldrig riktigt ändå).

Sinar P2 - inte mycket som kan krångla där.

Hasselblad 503CW - aldrig något problem.

Mamiya RZ Pro - kompetent kamera men jag hade mycket strul med att den inte ville synka med blixtarna när jag ville (och behövde) det.

Olympus E300 - efter ett år så måste jag säga att den hittills inte svikigt mej. Och då har jag farit runt en del med den. Bland annat vid foten av Njupeskärsfallet (blev fina bilder) trots att allt blev alldeles för blött. Håller tummarna...

Konica Hexar - grym liten sak. Har aldrig haft problem med den.

Jag har nog haft hyffsad tur ändå. Har klarat mej från större missöden och fått glädjas med kameror som fungerat som det var tänkt.

/Jacob vP

Canon F1 old - 25 år - aldrig problem
Canon F1 New - 23 år - aldrig problem

Nikon FM - 20 år - aldrig problem
Nikon F100 - 4 år - verkstad 1 gång

Fuji S2 Pro - 3 år - verkstad 1 gång

Nikon D2X, 10 000 exponeringar utan problem.

Nikon D200, 2 500 exponeringar utan problem om man bortser från problem med vertikalgreppet.

Daniell Fherm skrev:
hej!

när man läser här på forum..så verkar dom flesta ha problem med sina kameror???? är det någon kamera som inte har några problem=???

Öh Ja , de flesta analoga helmanuella kameror...
Skaffa en sådan och du har ett pålitligt verktyg..

Daniell Fherm skrev:
hej!

när man läser här på forum..så verkar dom flesta ha problem med sina kameror???? är det någon kamera som inte har några problem=???

Hasselblad 500CM och H1 samt Nikon F5,F100,F80,F70,FA och FE. Har aldrig haft några problem med dessa.

Jo men det gäller dom digitala kamerorna.Dom traditionella pjäserna för foto håller år efter år.Jag använder bl.a 2 st kamerahus ,den ena är 40 år gammal,den andra 25 år.Inga problem i själva mekaniken och objektiven har under alla år bara blivit bättre och lättare.

Olympus Xa2
Canonet QL19

Aldrig haft någora problem, och om jag bara visste hur många gånger jag tappat dessa kameror. Canonet har även badat lite, men aldrig krånglat.

Nikon Coolpix 995

16.700 exponeringar och den bara tuggar och registrerar.

Numera satt på avbytarbänken till förmån för KonicaMinolta Dynax 7D.

Fördelen med 995 är att jag kan stå med den i maghöjd och ta kort utan att väcka uppmärksamhet. Samtidigt behöver jag inte ligga på golvet för att föreviga mina barnbarn eller chansa när jag tar över huvudet.

Hur bra moderna plastkameror än är, tappa dem inte i marken! Skulle dra upp jackluvan på huvudet, kameraremmen följer med och D70S+kitoptik faller 1,5 m.
Reparationskostnaden blev 5832:- och dessutom var kameran borta i två månader...

Leica M5 rullade/studsade 25 m ner för en bergknalle utan annan påföljd än små hack i huset och ett buckligt motljusskydd!

Det är ju helt beroende på hur mycket man använt sin kamera och vilka påfrestningar den stött på.
Det är mer intressant att veta vilka problem ni stött på ni som har haft problem än de som klarat sig.

Själv har jag haft problem med:
- Slutaren på Canon T90 (fick bytas. Ett väldig vanligt problem på den modellen)
- En Canon F1N som slutade att fungera (med batterier i) efter jag använt den i studion med sync-kabel.
- En Nikon F4
- Fokusproblem med en Canon EOS 20D
- Frammatningen på en Hasselblad FC2000
- Trög fokuseringsring på ett Leica M 35:a
- Bländaren på ett Canon FDn 135/2.0
- Fokusproblem med en Mamiya6 och 150 mm optiken

Dessutom tror jag att jag pajade två(!) Mamiyor på en Fotomässa för några år sedan.

Har även hunnit med att två kameror (Canon F1n och Contax G2) som jag burit med kameraremmen på axeln glidit av och rakt ner i ett stengolv/marmorgolv, men båda klarade sig utan minsta problem.

Av detta kan man lära sig att man inte ska låna ut en kamera till mig. ;-)

walter-g skrev:
Jo men det gäller dom digitala kamerorna.Dom traditionella pjäserna för foto håller år efter år.Jag använder bl.a 2 st kamerahus ,den ena är 40 år gammal,den andra 25 år.Inga problem i själva mekaniken och objektiven har under alla år bara blivit bättre och lättare.

Skulle du kunna tala om vad du använder för knep för att göra objektiven bättre och lättare? Visserligen är jag nöjd med mina objektiv men har du något knep så tala gärna om det! Skruvar du isär dom, byter linser, filar bort onödiga detaljer eller vad..............?

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.