Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

alla verkar ha problem med sina kameror?????

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
En gammal Volvo går i ur och skur.
Kanske är sant men en gammal Volvo drar mycket bensin, är sämre för miljön och mycket trafikfarligare för både passagerare och omgivning än en modern bil. Dessutom är den så tråkig att köra att klockorna stannar. För egen del låter jag hellre bli att köra bil än att utsätta omvärlden och mig själv för allt det.

Men det resonemanget kanske man inte kan överföra till kameror och fotograferande, eller så kan man det?
 
sagan skrev:
Jämfört med många av konkurenterna så har de starka motorer.
Jo det är en utbredd missuppfattning att körglädje skulle vara detsamma som eller åtminstone kunna ersättas med motoreffekt. Balans, väghållning, styrningens känsla (ett sorgligt Volvo-kapitel än idag), motorkaraktär och förfining i detaljer gör betydligt mycket mer för att det skall vara njutningsfullt att köra än om accelererationen rakt fram är hygglig.
 
Daniell Fherm skrev:
hej!


när man läser här på forum..så verkar dom flesta ha problem med sina kameror???? är det någon kamera som inte har några problem=???

Petax ME! Absolut inga finesser - absolut inga problem.

Problemen ökar i värsta fall med kvadraten på antalet finesser, men det är väl egentligen inget som på allvar avhåller oss från att skaffa det absolut senaste om vi bara har råd, eller hur!

Jag kommer alltid ha kvar min Pentax! Amerikanerna skrattade ju åt de hopplösa ryssarnas gamla rörförstärkare i den MIG 29 som en rysk pilot flög ut till Japan under slutet av det kalla kriget, tills de fattade att ryssarnas sunkiga rörradio skulle funka även efter en kärnvapen EMP. Då fastnade skrattet i halsen som brända chips! Precis som de då "omoderna" ryssarna är jag övertygad om att min ME kommer att "få sista ordet" (eller bilden) och funka långt efter att min Minolta Dynax 7D gett upp.

Jag kommer bergis alltid att kunna ta bilder med min ME, så länge man kan köpa 35mm film och batterier. Hur länge kommer våra nya fina digitalkameror att funka (oavsett märke?) utan konstgjord andning i form av regelbundna verkstadsbesök? Min 7D har redan varit på verkstad 2 ggr efter ett halvår (först var det det usla kit-objektivet som föll isär och sen Anti Shake-systemet). Missförstå mig rätt! Min nya kamera är helt fantastisk och jag är mycket nöjd med den, men inte är den en ME trots att den till det yttre är något av det bästa som görs gjorts idag!

Min ME har tappat mycket av sin en gång vackra svarta lack och mässingen lyser gul på många ställen. Den har ramlat hårt i marken flera gånger och det syns verkligen att den är misshandlad på många och långa resor, men det är inget som egentligen betyder nåt för både den och mina linser funkar nästan som nya efter 30 år!

Om det är nånting jag är riktigt bergis på, så är det att min 7D inte kommer att funka i 30 år eller mer och det kommer inte era 20D, D70, Petax ist:ar eller DX2:eek:r att göra heller! De som tror att det här är en märkesfråga som man ibland kan tro efter att ha surfat runt på FS, kommer att bli besvikna. Alla är faktiskt drabbade och det är ju lite rättvist i sig! Så vi har alla ett gemensamt intresse i det faktum att mycket som säljs idag faktiskt är skräp ur ett hållbarhetsperspektiv! Ett gemensamt intresse att få tillverkarna att förbättra den rent mekaniska kvaliteten.

Sverker kommer att ha fullt upp med att fylla soptunnor i konsument-TV med usla fotoprodukter länge än, om han bara känner för det!
 
eeeuuu...börja inte prata om volvo och körglädje i samma mening...har fortfarande rysningar över min tid som övningskörare. Nu rullar jag i en renault-05 och jublar varje gång jag stoppar i nyckelkortet (!) i uttaget och motorn varvar igång ;)

Men för att återgå till själva grundfrågan, har en pentax mz-7 som nu är 4år och funkar som en dröm, tyvärr inte digital men där har jag en liten Canon A400 som jag haft i 6mån utan problem.
 
P.R. skrev:
Jo det är en utbredd missuppfattning att körglädje skulle vara detsamma som eller åtminstone kunna ersättas med motoreffekt. Balans, väghållning, styrningens känsla (ett sorgligt Volvo-kapitel än idag), motorkaraktär och förfining i detaljer gör betydligt mycket mer för att det skall vara njutningsfullt att köra än om accelererationen rakt fram är hygglig.
Det finns många som finner volvobilarna som de klart trevligaste att köra, särskilt på längre turer.
 
Leica M3, hbl x-pan och 203, dynax 9 och audi, de probs som varit - var strikt handhavandefel från min sida.
 
Re: Re: alla verkar ha problem med sina kameror?????

Sten-Åke Sändh skrev:
Petax ME! Absolut inga finesser - absolut inga problem.

En Pentax ME har visst finesser, du kan inte ens exponera manuellt med den.

Jag skulle hellre välja isf storebror ME Super, som har iaf manuell exponering.
Men njä, nog är det MX som gäller, helmekanisk och helmanuell. :)

Brukar finnas gott om pentaxägare som kommer fram vid sådanahär diskussioner. ;-)

/Henri
 
Tror snarare att fotografen är problemet. Inte kameran. Vi gör som kameran vill att man ska göra, det är ju vi som gör problemet.Iaf inte amatörfotografer som inte använder sina kameror varje dag.
 
NIKON

F3 hp, FE och FM2n, aldrig några problem trots 25 års användning av den äldsta...

Har tidigare haft Pentax, me och me super, bägge krånglade.

Efter vad man läser i forumen här så tror jag nog att jag väntar med att gå över till digitalt.
 
Jag har inte haft några problem hittils med vare sig min gamla Pentax Espio 928 nånting (såld på tradera för en löjligt liten peng), min A70, min D70 eller min FE2.
Det är ju helt enkelt så att folk sällan skriver på forum om att "Jädrar i det vad bra min kamera funkar, jag har inte haft några problam alls!" för är så fallet så är man väl ute och fotar... :)

sagan skrev:
Det finns många som finner volvobilarna som de klart trevligaste att köra, särskilt på längre turer.

Fast då handlar det om komfort och inte körglädje. Försök göra en kraftig acceleration med en V40 utan att hela framvagnen kränger och hoppar. ;-)

Jag kör MC eftersom det inte finns några roliga bilar för rimliga pengar. :)
(Nåja, en 205GTI är väl hyfsat rolig för en tämligen liten peng men...)
 
dumbo skrev:
Fast då handlar det om komfort och inte körglädje. Försök göra en kraftig acceleration med en V40 utan att hela framvagnen kränger och hoppar. ;-))
V40 är ingen riktig volvo, så det så.

Det var heller ingen av de modellerna som nämndes.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.