Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

alla verkar ha problem med sina kameror?????

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Det finns många som finner volvobilarna som de klart trevligaste att köra, särskilt på längre turer.
Volvo är säkra (för sin tid), komfortabla, trygga, praktiska och goda transportörer och är det vad man vill ha ut av sin bil så är de ofta utmärkta val.

Uppskatta gärna Volvo för det de är duktiga på (där håller de världsklass) men den som hävdar att de är spännande, roliga och inspirerande att köra har antingen väldigt låga krav, bristande erfarenhet av konkurrerenter eller bara märkesfanatikerns obligatoriska skygglappar.
 
Hur många och vilka av konkurenterna från samma tid tycker du var roligare att köra då?
 
sagan skrev:
V40 är ingen riktig volvo, så det så.

Det var heller ingen av de modellerna som nämndes.

240 sätter sig på ena bakhjulet vid acceleration. Det är väl inte heller så kul precis. Det är ju inte precis så att bilen går rakt fram vid en kraftig acceleration.
Men visst, bakhjulsdrivet är kul på grus och snö.
 
Min Canon 300D har fungerat väldigt bra. 1900 exponeringar än så länge.

Min V70 har heller inte haft några problem ännu. Snart 10000 mil. (i fall någon undrar) :)
 
Legur Laugar skrev:
D70,
10.000 exponeringar....utan ett enda problem!!

Asnöjd med kameran.

/Patrik

Hur får man fram sammanlagda antalet exponeringar?
För övrigt gäller samma för mig: absolut inga problem med den kameran.

//Lasse
 
dumbo skrev:
240 sätter sig på ena bakhjulet vid acceleration. Det är väl inte heller så kul precis. Det är ju inte precis så att bilen går rakt fram vid en kraftig acceleration.
Men visst, bakhjulsdrivet är kul på grus och snö.

Acceleration?
Mâste frâga min 245:a/76:a om den saken
 
Daniell Fherm skrev:
hej!


när man läser här på forum..så verkar dom flesta ha problem med sina kameror???? är det någon kamera som inte har några problem=???

Nu ska vi se...

Canon T70 - Problemfri
Olympus OM40 - Problemfri
Nikon FM2n - Problemfri
EOS 500n - Problemfri
EOS 600 - Problemfri
EOS 100 - Problemfri
EOS 5 - Problemfri
EOS 1n - Problemfri
EOS 10D - Problemfri
EOS 1D MkII - Problemfri

Edit: Glömde

Zeiss Ikon Nettar anno 1949.. Lite problem med längre slutartider än 1/15. Annars funkar den bra.
 
Nikon D1X - problemfri så här långt...
Nikon D70 - 1 år problemfritt
Nikon F4 - problemfri
Nikon F3 - problemfri, 5 år
Canon EOS 5 - problemfri, 9 år
Nikon FM2 - problemfri
Nikon FE - problemfri
Contax 167 MT - slutarproblem
Minolta XD7 - problemfri
Pentax MX - problem med korta slutartider
Pentax Super-A - problem vid fukt
Pentax LX - problem vid fukt/kyla
Pentax ME-super - problemfri
Konica FS-1 - problem med slutaren flera gånger
Konica T3 - problemfri, 3 år
Konica TC - problemfri, 2 år

Hasselblad 500C/M - problemfri, 15 år
Minox 35MB - problemfri, 12 år
 
Canon A1, 20år problemfri
Canon T90, 15 år problemfri
Canon D60, 4 år problemfri
Nikon D1, 4 månader(gulp) problemfri

/ E
 
sagan skrev:
Hur många och vilka av konkurenterna från samma tid tycker du var roligare att köra då?
Några jag kommer ihåg på rak arm från mitten av åttiotalet och till nittiotalet är:
BMW 3- och 5-serien
Ford Sierra
Opel Vectra
Peugeot 406
Saab 9000, 9-5
VW Golf, Jetta

Det är några exempel vilka kör- och känslomässigt varit intressantare än Volvo (240, 460, 740, 850, S80 och V70 kommer jag ihåg att jag kört) från ungefär samma tid.

Bilar som däremot varit Volvo-lika till sin karaktär (bekväma och komfortabla rakt fram men inte gett speciellt mycket körkänsla tillbaka) har varit Audi (100, A4 och A6) Ford Scorpio och en Mercedes E-klass (om de hette så runt -85).

Japaner har jag väldigt liten erfarenhet av och har nog bara provat Mazda 323, Toyota Corolla och Camry på den tiden när de bara var bra, men fortfarande plastiga och ganska tråkiga. Idag lär det finnas många roliga japaner också.
 
Re: Re: Re: alla verkar ha problem med sina kameror?????

eatfrog skrev:
En Pentax ME har visst finesser, du kan inte ens exponera manuellt med den.

Jag skulle hellre välja isf storebror ME Super, som har iaf manuell exponering.
Men njä, nog är det MX som gäller, helmekanisk och helmanuell. :)

Brukar finnas gott om pentaxägare som kommer fram vid sådanahär diskussioner. ;-)

/Henri

Okej kör för MX då, det är ju samma generation i alla fall!
 
Canon 300d, problemfri i 1500-2000 exponerar. Hoppas den klarar ca. 10 000 exponeringar till (om 5 år är det nog dags att byta så det räcker). Man måste nog tänka på vad man ska ha kameran (gäller även bilar) till, vilka krav kontra pris.

Om man, som jag, är hobbyfotograf som inte säljer några bilder så tycker jag det är fullkomligt vansinnigt att lägga 50 000 kr för ett kamerahus !

Mvh Erik (som för övrigt är en väldigt nöjd Toyota Corolla ägare) !
 
Re: Re: Re: alla verkar ha problem med sina kameror?????

eatfrog skrev:
En Pentax ME har visst finesser, du kan inte ens exponera manuellt med den.

Jag skulle hellre välja isf storebror ME Super, som har iaf manuell exponering.
Men njä, nog är det MX som gäller, helmekanisk och helmanuell. :)

Brukar finnas gott om pentaxägare som kommer fram vid sådanahär diskussioner. ;-)

/Henri

Jo det finns faktiskt möjlighet att åtminstone kompensera exponeringen ett par steg åt varje håll om jag inte missminner mig helt. Om nu det är att betrakta som manuell exponering är väl ett gränsfall.
 
cowboy skrev:
Man laddar hem och kör Preview Extractor, läs mitt på sidan under rubriken "Shutter Count Extractor - Want to know the Mileage of Your D70(s), D2H(s), D2X?".

Programmet kan inte användas för D100.

...såååå vad göra om man vill ha reda på det och kör en D100 då ???

F.ö. så har jag inte haft några bekymmer med ngn av mina kameror Nikon F801s, Nikon D100 och Nikon P1. Under de nära 10 år jag hade min Minolta XG2 så gav den mig inga gråa hår den heller....

/ Magnus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.