Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

alla verkar ha problem med sina kameror?????

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en Olympus E-300 Inga problem. Även en Olympus 8080 hur bra som helst, det är bara att knäppa på och fota det man vill.
 
Måndagsutrustning....

Det är få måndags-kamror; men många måndags-fotografer.
mvh Erik J
"fri for trouble i 40 år"; så nu må jag snart inn til service.........
 
Nikon D200

Har kört kameran i snart 2 månader nu har inte haft några som helst problem med mitt exemplar.

En viss inkörningsperiod har det ju varit så att man blir kompis med alla.... finesser ;-)

//Mattias
 
ssilva skrev:
10D
fungerar som en klocka!
(knock on wood...)
Samma här!!
Dagens DSLR och andra digitala kameror bör kunna hålla längre än gamla filmkameror, helmekaniska som halvelektroniska. Elektronik slits som bekant i princip inte alls... Dock sliter man kanske ut slutaren snabbare eftersom man plåtar mer. Kontaktproblem kan också bli ett gissel, men vi får väl se.
Jag har flera gamla miniräknare som skrotat omkring i diverse lådor i 25 år. Varenda en funkar perfekt. Tror knappt jag sett en icke-fungerande miniräknare...någonsin.
Jag tror att det som kommer att döda våra digitalkameror är brist på batterier. Försök hitta ett nytillverkat batteri till en 10D eller D70 om 30 år...
 
verkar som jag kommer att vara den första som har haft en strulande pentax=)
nog för att det är den billigaste modellen i MZ-serien men ändå. min MZ-60 började strula för ett år sen ganska exakt, den ville inte mata fram film.

men nu har jag min fina Ist DS som efter närmare 2000 exponeringar funkar som en klocka. bilderna blir baa bättre o bättre=)
 
Linmajon skrev:
Tror knappt jag sett en icke-fungerande miniräknare...någonsin.
Å andra sidan; en miniräknare utsätts inte för samma fysiska misshandel och väder och vind som en kamera...den ligger ju mesta stilla på ett bord.
Och det är väl knappt något mer än ett kretskort i dem? En digitalkamera har ju ett gäng vred, speglar, mängder med kontakter och mojänger.

...och jag har slitit ut iallafall minst tre räknare;-)
 
Inga problem med någon av de kameror jag haft/har om jag bortser från en Minolta-digitalkompakt som varit inne på reparation flera gånger, detta var dock innan jag fick överta den.
 
I början av min "karriär" hade jag massor av problem. Pentax ME super som höll en månad innan bakstycket började flyga upp och slutaren låste sig då och då. Olympus OM40 med slumpmässig självutlösare. Annan OM40 som käkade en omgång batterier så fort man gick utanför dörren. Olympus OM1 som läckte ljus. På senare tid har jag haft en Nikon F3 som gav överlappande bilder och en F100 med ett litet kontaktfel. Kan nog inte bekänna mig till gruppen som har prylar "som tuffat på sen 60-talet".
 
År 2055

Tänk när den den perfekta kameran byggs,helt utan missar och in i det minsta perfekt.
Vad ska vi då prata om.
Kan det bli så illa att vi måste använda grejerna mer än att prata om dom?
 
Daniell Fherm skrev:
hej!


när man läser här på forum..så verkar dom flesta ha problem med sina kameror???? är det någon kamera som inte har några problem=???

Jag har aldrig haft något problem! :)

Visserligen har jag inte haft den så länge,
bara sedan 1985......

Och har den alltid med, på skidturen, på semestern, på cykelturen, på festen... :)
och när jag går till Konsum... :)

Och vad gäller skidturer...tror det var - 38 i Lillfjäten (Dalarna) 1995 ? och kameran den funkade som vanligt utan problem...

Här är den!
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11461

Ps. Den e kul på många sätt, man kan köra spännande gluggar på den också! Riktigt spännande gluggar!! Zeiss-gluggar!!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/601299.htm
 
Senast ändrad:
Daniell Fherm skrev:
hej!


när man läser här på forum..så verkar dom flesta ha problem med sina kameror???? är det någon kamera som inte har några problem=???


Har en annan kamera, Contax II från 1936...
Här kan jag inte svara för hur tidigare ägare sett på kameran, men för mig funkar den utmärkt.

Har aldrig haft problem under de 8 åren jag haft den.
Körde dia i den för nå'n månad sedan.
(Dia är litet känslig, den kräver ganska exakt exponering)

Och så har den bra glugg, Sonnar 1,5:an ! :)


Men här talat vi nog om "vansinneskvalitet",
eller hur man skall beskriva det..? :)

Tillverkad 1936, och funkar utmärkt 2006...
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4115
 
Mina Pentax SP från 1970 har bara ett problem. Batterierna måste bytas med jämna mellanrum (5-10 år). Men vad gör det. Kameran funkar ju ändå om man kan bedöma ljuset efter väderet. Sol, 400 ASA, 1/500, bl 11 (det stod ju riktlinjer på filmaskarna förr för dom som kommer ihåg).

Just detta är väl det största problemet med moderna kameror. När batteriet är slut är livet slut....

;-) //Lars
 
Den som har problem söker lösning på problemet i olika FORUM och kan ofta få hjälp.
När allt fungerar som det ska eller man vet sin kameras möjligheter och begränsningar finns det oftast ingen orsak att skriva.
Jag har en Nikon D100 som har varit problemfri i snart 4 år.
Min Nikon D200, som är en av de cirka 60 st. som kom i första sändningen, fungerar problemfritt, jag har inte ens lyckats åstadkomma någon,"bandning". Jag kan se att det finns brus i bilder tagna med hög ISO 1600, men det är inte något fel, det är en begränsning, dock bättre än min Nikon D100.
Jag har ett litet kamera museum hemma med kvallitets kameror, de flesta av dessa fungerar utmärkt. Agfa, Nikon, Rolleiflex¸ Yashica, Zeiss med flera . Många av dem är 50-60 år (unga).
Hälsar
Hans
 
Daniell Fherm skrev:
hej!
när man läser här på forum..så verkar dom flesta ha problem med sina kameror???? är det någon kamera som inte har några problem=???

Dom som har problem klagar, dom som inte har problem tar bilder så bilden av mängden problem blir väldigt skev.

Många av dom som har problem med sina kameror har egentligen problem med för lite kunnade. Inte alla förstås, men många. Läs manualen...

Ofta klagas det på att utrustningen inte fungerar som man skulle vilja istället för precis så som den är designad. Det är då inte fel på utrustningen utan någon har köpt fel grejer...

Just for the record, jag har tre Canonkameror och ett gäng objektiv och allt fungerar precis som dom är avsedda att fungera. De kunde vara bättre på flera punkter men ingen har vilselett mig vad gäller deras prestanda eller funktioner. De allra flesta av mina misslyckade bilder beror helt klart på mig.
 
Har haft en 350D i snart ett år och tagit ca 3700 exponeringar utan problem. Vilket den givetvis ska kunna göra.

Har även felfria tillbehör:

- Speedlight 420EX
- Canon 50mm
- Tamron 90mm Macro
- Tokina 80-400mm Tele
- Tamron 28-75mm Normalzoom

Kameran har fått stå ut med mycket stökiga miljöer så som vimmel på krogar samt Las vegas.

Inga repor ens.. och med tanke på hur många bilder som har blivit fina och ovärderliga för mig så kan jag lugnt säga att den är avskriven ekonomiskt ur ett känslomässigt perspektiv.
 
Det är nog för att de som har problem låter mest. Det finns större anledning att skriva: "Hej, min kamera är trasig. Vad ska jag göra?" än "Hej, min kamera fungerar jättebra så ni vet".
 
Det är som på jobbet. . . . .


Så länge allt fungerar och är bra så hörs det inget.
Den dagen nåt inte fungerar så får man skit för allt möjligt. Då kommer alla på fel med allting.
 
Även mina kameror funkar utan fel!

Contax RTS III - Inga problem
Contax Rx - Inga problem
Agfa Synchro box - Inga problem
Zeiss ikon nettar - Inga problem

Med tanke på att Agfan och Ikonen båda är från 40-talet måste de logiskt sätt vara av bäst kvalitet! :p
 
Mitt problem just nu är att jag inte har nån kamera alls...

och 30D har inte släppts ännu...

:-(
 
Jahapp, igår havererade min 300D också. Den bakre AF-spegeln fälls inte upp, och halva bilderna blir svarta. Har fixerat den med häftmassa och får köra MF tillsvidare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.