Annons

alla verkar ha problem med sina kameror?????

Produkter
(logga in för att koppla)
Vinterdopp

eatfrog skrev:
3st Pentaxkameror, inga problem.
Dock är alla 3 filmkameror, och 2 av dom dessutom manuella och från 70talet.
Det underlättar en del, tror jag. ;)
Så mycket elektronik o grejjer som kan gå sönder i dagens digitalkameror.
/Henri
Få se nu....Pentax ME, Richo XR7, Pentax LX, K1000, Z1, Z1p, MZ3, DS och K100D.
Den första Pentax ME köpte jag 1977 och den har varit på verkstad en vända.
Pentax MZ3 badade en gång och torkade efter nån vecka, funkar bra förutom autofokus i mörker.
 
Nikon Coolpix 700 (tålde inte riktigt regnet)

Minolta SRT100X
Nikon D1
Nikon D1H

De 3 ovanstående har alltid fungerat.
 
Jag hade en Ricoh SP20 i 15 år. Den funkade ok i 10 år sen hände något med ljusmätningen. Nu har jag haft Coolpix 880 och 5000 i fem år och 8400, D70 och D200 i tre resp ett år och de har fungerat klockrent. Varför vara negativ?

Fö har varit både volvo V70- och V40-ägare och måste säja att om man säjer att V40 inte är volvo så konstaterar man att volvo slutade produceras efter typ 96. Har ni inte kört eller suttit i en av de senare modellerna (fas 2 alt 3) med ny framvagn, ny interiör, riktig volvo växellåda mm. Jag bytte bort en V70N AWD-01 mot V40-04 och det är jag VÄLDIGT nöjd med. V40= körglädje OCH komfort. V70=komfort.

D200= komfort och körglädje
D70 = körglädje (tja lite iaf)
CP 880 = hmmmm
CP 5000 & 8400 = komfort (hmm...)

:)
 
Nu har det hänt igen! Sumpat kameran i backen!

Sten-Åke Sändh skrev:
Petax ME! Absolut inga finesser - absolut inga problem.

Problemen ökar i värsta fall med kvadraten på antalet finesser, men det är väl egentligen inget som på allvar avhåller oss från att skaffa det absolut senaste om vi bara har råd, eller hur!

Jag kommer alltid ha kvar min Pentax! Amerikanerna skrattade ju åt de hopplösa ryssarnas gamla rörförstärkare i den MIG 29 som en rysk pilot flög ut till Japan under slutet av det kalla kriget, tills de fattade att ryssarnas sunkiga rörradio skulle funka även efter en kärnvapen EMP. Då fastnade skrattet i halsen som brända chips! Precis som de då "omoderna" ryssarna är jag övertygad om att min ME kommer att "få sista ordet" (eller bilden) och funka långt efter att min Minolta Dynax 7D gett upp.

Jag kommer bergis alltid att kunna ta bilder med min ME, så länge man kan köpa 35mm film och batterier. Hur länge kommer våra nya fina digitalkameror att funka (oavsett märke?) utan konstgjord andning i form av regelbundna verkstadsbesök? Min 7D har redan varit på verkstad 2 ggr efter ett halvår (först var det det usla kit-objektivet som föll isär och sen Anti Shake-systemet). Missförstå mig rätt! Min nya kamera är helt fantastisk och jag är mycket nöjd med den, men inte är den en ME trots att den till det yttre är något av det bästa som görs gjorts idag!

Min ME har tappat mycket av sin en gång vackra svarta lack och mässingen lyser gul på många ställen. Den har ramlat hårt i marken flera gånger och det syns verkligen att den är misshandlad på många och långa resor, men det är inget som egentligen betyder nåt för både den och mina linser funkar nästan som nya efter 30 år!

Om det är nånting jag är riktigt bergis på, så är det att min 7D inte kommer att funka i 30 år eller mer och det kommer inte era 20D, D70, Petax ist:ar eller DX2:eek:r att göra heller! De som tror att det här är en märkesfråga som man ibland kan tro efter att ha surfat runt på FS, kommer att bli besvikna. Alla är faktiskt drabbade och det är ju lite rättvist i sig! Så vi har alla ett gemensamt intresse i det faktum att mycket som säljs idag faktiskt är skräp ur ett hållbarhetsperspektiv! Ett gemensamt intresse att få tillverkarna att förbättra den rent mekaniska kvaliteten.

Sverker kommer att ha fullt upp med att fylla soptunnor i konsument-TV med usla fotoprodukter länge än, om han bara känner för det!

Aktualiserar mitt eget gamla inlägg för nu har det som sagt hänt igen! Förra gången min KM 7D fick sig en törn i båten (tippade in i ett skott från c:a 1/2 meter), så slutade anti-shake att funka och jag tyckte verkligen det var uselt för det var ingen hård smäll. KM fixade emellertid snabbt felen på garantin till full belåtenhet.

Den här gången var det en betydligt värre smäll när kameran ramlade de ur min ryggsäck från c:a 1 m rakt ner i asfalten, men nu "höll den" bättre!!! Visst, platsfästet under kameran sprack lite och det blev ett märke på kamerans ena undre hörn men AS är helt intakt och allt funkar precis som det ska. Har ingen garanti kvar, så det tog ett tag att komma över chocken. Bortsett från den del av 7D som är av plast är själva kamerahuset av metall och riktigt robust. På mitt 20 år gamla Minolta objektiv inte en skråma, bara ett lite deformerat filter
 
desto mindre elektronik desto mindre kan gå sönder.
har aldrig haft nåt problem med mina analoga men däremot med mina digitala.
mamiya rz67 rules! stor men endå.
 
Inga problem ännu här heller! :)

Klart man kan tröttna på en M Leica...
litet i alla fall..
efter 30-40 år..

Men kameran,
den tröttnar inte! ;)
 
Tänk om alla som INTE hade problem skulle posta här...
Eftersom man inte har problem så postar man inte, svårare än så är det inte.

Själv har jag en Canon 350D sedan två år och allt funkar perfa.
 
Inga problem här...D70 efter 37853 exponeringar.
Den har aldrig krånglat nån gång, inte ens varit inne på service, det behövs ju inte! (hittils)

/Göran
 
Benganbus skrev:
Inga problem ännu här heller! :)

Klart man kan tröttna på en M Leica...
litet i alla fall..
efter 30-40 år..

Men kameran,
den tröttnar inte! ;)

Min Leica M6 är den kamera som tillbringat mest tid på verkstan av alla mina kameror. Den tålde till exempel inte bli dränkt av cava i Pamplona, utan slutaren strejkade. Men det var ju en magnumbutelj, så det tycker man ju en Leica borde tåla.

Den tålde inte ligga framme i solen när jag tappade den i backen den dagen en kille bestämde sig för att det bord som jag hade kamerorna på var jättekul att dansa på. I den röra som uppstod när bordet välte låg kameran på backen i två minuter och min 21:a fungerade som ett brännglas och solen brände två små hål på slutaren.

Nej, snacket om att Leica bara går och går är överdrivet

Stefan

PS ovanstående ska läsas med en ironisk ton ;-)
 
stefohl skrev:
Min Leica M6 är den kamera som tillbringat mest tid på verkstan av alla mina kameror. Den tålde till exempel inte bli dränkt av cava i Pamplona, utan slutaren strejkade. Men det var ju en magnumbutelj, så det tycker man ju en Leica borde tåla.


...cava,..... Pamplona....Magnumbutelj....dränkt Leica... Man kan ju inte låta bli att stilla fråga sig i vilket skick kamerans ägare var i vid tillfället....;-)

/F

Vars Leica M4 inte ens tålde att en snabb färd ner i en betongtrottoar utan att räkneverket slutade att fungera.
 
Känslig slutare? Den tröttnade...

Benganbus skrev:
Inga problem ännu här heller! :)

Klart man kan tröttna på en M Leica...
litet i alla fall..
efter 30-40 år..

Men kameran,
den tröttnar inte! ;)
Slutaren i min Leica III segade ihop på "korta tiderna" för några år sen och fick åka iväg på slutarrenovering, så jag har genomskådat myten om fabrikatets överlägsna kvalite'.

Om serviceintervallet är typiskt lär det vara dags för en ny renoveringsresa igen framåt år 2075, lagom till att jag fyller hundratjugotvå år.

/skämtar/
 
Fredrikpersson skrev:
...cava,..... Pamplona....Magnumbutelj....dränkt Leica... Man kan ju inte låta bli att stilla fråga sig i vilket skick kamerans ägare var i vid tillfället....;-)

Det var inte min flaska som tömdes över Leican. Är man fotograf så utsätter man sig för risker ;-)

Stefan

som också hade en mätsökare som krävde justering efter det att kameran studsat mot ett betonggolv. Tre reparationer på 10 år. Leica verkar ju vara jättekänsliga.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.