iSolen.se
Guest
1. En tjuv är den som stjäl. Det finns, som sagt, inget som tyder på att de gripna hade som syfte att stjäla något.
Du hänger som vanligt upp dig på ord istället för sammanhang, om någon tar sig in i ett låst lokal som de inte ska vara i är det i alla fall inte "helt" fel att kalla för inbrotts...person? En person som begått inbrott. Det benämndes som "grovt olaga intrång".
Inbrottshen blir väl bra ny term, speciellt med tanke på verksamhetens art.
Wikin m fl om ordet "inbrott". Om någon stjäls kallas det sedan "grov stöld" och och inget stjäls "olaga intrång" (eller "grovt olaga intrång"). Så inbrott var det.
2. Syftet med intrånget var, såvitt jag kan förstå, att visa upp hur verksamheten i kycklingslakteriet ser ut (vilket man också gjorde genom direktsändning). I normalt språkbruk brukar man nog inte kalla en beskrivning av verkliogheten för "svartmålning".
Du hoppade bekvämt över att syftet knappast var en dokumentär i SVT utan för att försämra allmänhetens bild av verksamheten. Svartmålning.
Ungefär som förtal, dvs det spelar ingen roll om det påstådda är sant eller inte.
3. Poliser blir inte "uthängda" (i alla fall inte av Peter W) när de följer lagen.
Polisen och de individer där som han hittat gjort fel verkar vara en sammanhängande tråd i hans inlägg. Varken i förra tråden eller denna tråden har/kommer polisen dömas för något brott.
4. Jag kan ha förståelse för din uppfattning om att lagen behöver ändras (även om jag inte delar den). Men det är polisens uppgift att följa lagen, inte att hitta på brott för att de (eller du) tycker att en gärning är moraliskt fel.
De flesta som tycker Sveriges lagar är ok ändå tycker det är rätt att aktivisterna stoppas från att bryta sig in och filma från en plats där de inte får vara.
(nej, jag har inte gjort något statistiskt säkerställd undersökning i frågan, det är tillåtet att göra antaganden utan ditt godkännande)