ANNONS
Annons

AI - får vi en verklig diskussion om AI nu??

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där med "tåg" där första fordonet har en människa bakom ratten och några till följer efter tänker man sig nu för lastbilståg, där man då kan spara in pengarna för fyra av fem chaufförer, exempelvis. In- och urkoppling är då inget problem, för man kör mellan två terminaler med hela tåget. Sen delar man upp det.
 
Menar du vägtåg med fysiskt koppel som i Australien?

Volvobilarna i Trafikmagasinet var inte fysiskt kopplade.
 
Smarta vägval med stöd av GPS och aktuell trafiksituation tar bort mycket av stress och andra grundorsaker till olyckor.
Sånt har funnits ett tag med varierande bra indata när det gäller trafiksituationen.

Min första erfarenhet av sådant var 1994 då jag deltog i ett pilotprojekt i en svensk storstad. AI lyste helt med sin frånvaro där och då.
 
Sånt har funnits ett tag med varierande bra indata när det gäller trafiksituationen.

Min första erfarenhet av sådant var 1994 då jag deltog i ett pilotprojekt i en svensk storstad. AI lyste helt med sin frånvaro där och då.
Sånt som har funnits ett tag behöver inte vara dåligt. 😜. Att med intelligens använda informationen var nog vad jag pratade om.
Men kom ihåg att plåtolyckor är bra för BNP, så anti-krock-intelligens borde agera med urskillning. Lätta krockar : ja gärna. Krockar med död som utgång : nej tack.
När vi pratar nationella mål alltså! 🫣
 
Men kom ihåg att plåtolyckor är bra för BNP
Ja, det sägs så ibland men det är inte så bra för ekonomin. Frédéric Bastiat redde ut det i sin essä Ce qu'on voit et ce qu'on ne voit pas som publicerades 1850 (cirka ett halvår innan han dog).
En sammanfattning på engelska finns här.

(I och för sig motsäger kanske inte ovanstående att BNP ökar när man förstör och sen reparerar saker, men BNP är inte ett så värst bra mått på förmögenhetsskapande).
 
Ja, det sägs så ibland men det är inte så bra för ekonomin. Frédéric Bastiat redde ut det i sin essä Ce qu'on voit et ce qu'on ne voit pas som publicerades 1850 (cirka ett halvår innan han dog).
En sammanfattning på engelska finns här.

(I och för sig motsäger kanske inte ovanstående att BNP ökar när man förstör och sen reparerar saker, men BNP är inte ett så värst bra mått på förmögenhetsskapande).
Nä visst är det roligt med mätetal som i sig kan vara motsägelsefulla. Även inbrott, skadegörelse och annat konstigt är bra för BNP.
 
Annorlunda uttryckt kan man säga att det faktum att man gör något är bra för aktiviteten, men det är ingen garanti att det är bra för effektiviteten.
 
Ja exakt. Och loop tillbaka till önskan om ett nationellt mål för självkörande bilar. Vilken effekt förväntas komma ur det. Går dessa effekter att uppnå på annat vis. Osv.

Tänk en framtid när någon konstgjord intelligens kan tänka ut allt detta åt oss. Inga målkonflikter, inga missriktade (inter-)nationella satsningar. En enda sann rak väg framåt till oändligheten.

Vackert!
 
Ja exakt. Och loop tillbaka till önskan om ett nationellt mål för självkörande bilar. Vilken effekt förväntas komma ur det. Går dessa effekter att uppnå på annat vis. Osv.
Den effekt som jag förväntar mig är att färre trafikdårar kör på vägarna. Det bör minska kostnaderna för bilreparationer, rehabilitering av skadade människor samt begravningar.

Det vore kanske en metod för att uppfylla riksdagens nollvision.
 
Hur mycket mindre resande har det blivit av ökat hemmaarbetande och fler videokonferenser? Kommer den trenden att fortsätta?
 
Om vi då frågar en robot om förslag hur man kan minska på bilkörandet får vi nedanstående svar. Men många av dessa är ju redan implementerade så svaret kanske inte är lösningen


För att stimulera minskat bilkörande i ett land kan man:

  1. Förbättra kollektivtrafiken och investera i cykelinfrastruktur.
  2. Införa restriktioner på biltrafik, t.ex. avgifter för att köra i stadskärnor eller miljözoner.
  3. Införa skatt på bilanvändning, t.ex. bensinskatt eller fordonsavgift.
  4. Erbjuda förmåner för att välja miljövänligare alternativ, t.ex. rabatterade kollektivtrafikkort eller cykelbidrag.
  5. Genom informationskampanjer öka medvetenheten om problemen med bilkörning och fördelarna med miljövänliga alternativ.
  6. Öka tillgängligheten till arbeten i stadskärnor och främja arbete på distans.
  7. Öka tillgängligheten till bostäder i stadskärnor och främja att människor bor nära arbetsplatser och andra platser de besöker ofta.
 
Det är de två sista punkterna som verkligen kan göra någon nytta. Alltså minska behovet av att flänga omkring så till den grad som vi gör idag.
Samtidigt missar AI, och för den delen många människor, strukturen på hela världens produktionsapparat. I begreppet "bilkörande" ser man bara människor som sitter i personbilar och glömmer hela transportapparaten för gods och varor.
 
Det är de två sista punkterna som verkligen kan göra någon nytta. Alltså minska behovet av att flänga omkring så till den grad som vi gör idag.
Samtidigt missar AI, och för den delen många människor, strukturen på hela världens produktionsapparat. I begreppet "bilkörande" ser man bara människor som sitter i personbilar och glömmer hela transportapparaten för gods och varor.
Ja, men frågan var ju inte att eliminera trafiken helt. Det når man nog med en lag mot all form av fordonstrafik. Dit vill vi nog inte. Men visst kan trafiken och trafikolyckorna minskas mycket om personbilstrafiken kan begränsas i någon utsträckning.

Att balansera alla mål och syften blir en spännande utmaning för framtidens samlade intelligens. Undrar om de då inte först måste förstå meningen med livet universum och allt. Tänk om det är så enkelt att svaret på den frågan är 42.
 
Det är de två sista punkterna som verkligen kan göra någon nytta. Alltså minska behovet av att flänga omkring så till den grad som vi gör idag.
Samtidigt missar AI, och för den delen många människor, strukturen på hela världens produktionsapparat. I begreppet "bilkörande" ser man bara människor som sitter i personbilar och glömmer hela transportapparaten för gods och varor.
Jag tycker inte att minskat bilåkande är något för samhället att sträva efter i sig. Enskilda människor vill antagligen åka mindre bil, och då är det bra om det finns teknik som möjliggör denna önskan. Andra gillar att åka bil och ska inte hindras från det mer än som är nödvändigt för att hålla nere olyckorna. Det åstadkoms med trafikregler och förhoppningsvis i framtiden med självkörande bilar. De självkörande bilarna har ju fördelen att de inte bryter mot trafikregler.
 
Artificiell intelligens (AI) kommer att ha en stor inverkan på kameratillverkarna och hur de utvecklar och marknadsför sina produkter. Här är några sätt på vilka AI kommer att påverka kameratillverkarna:
  1. Förbättrad autofokus: AI kan användas för att förbättra autofokussystemet på kameror genom att analysera och identifiera motivet i bilden och justera fokuseringen därefter. Detta kommer att göra det lättare för fotografer att få skarpa bilder även i svåra ljusförhållanden eller med rörliga motiv.
  2. Bättre bildstabilisering: AI kan användas för att förbättra bildstabiliseringen genom att analysera kamerans rörelser och justera bildsensorn för att kompensera för dem. Detta kommer att resultera i skarpare bilder även när man fotograferar med längre slutartider eller vid handhållen fotografering.
  3. Förbättrad bildkvalitet: AI kan användas för att förbättra bildkvaliteten genom att automatiskt justera kontrast, färg och skärpa baserat på bildinnehållet. Detta kommer att göra det lättare för fotografer att ta högkvalitativa bilder utan att behöva spendera mycket tid på redigering.
  4. Anpassade inställningar: Kameratillverkare kan använda AI för att lära sig om användarnas fotograferingspreferenser och automatiskt anpassa kamerainställningarna efter dem. Detta kommer att göra det lättare för användare att få de resultat de vill ha utan att behöva ändra inställningarna manuellt.
  5. Förbättrad användarupplevelse: AI kan användas för att göra kameror mer användarvänliga genom att automatiskt identifiera olika fotograferingsscenarier och ge rekommendationer om de bästa inställningarna. Detta kommer att göra det lättare för användare att ta bra bilder utan att behöva ha avancerade kunskaper om fotografering.
Dessutom kommer AI och annan teknik göra att det som vi anser är en kamera kommer att förändras. Jag har precis varit i Indien och fotat och jag använder en värmekikare, bok för att kunna leta upp vad det är jag har sett och i framtiden kommer kanske allt detta finnas i samma "kamera": en apparat som jag kan fota med i mörker där det kommer upp lappar om de olika djuren och människorna som jag ser. Dessutom kommer den säkert att tala om för mig hur utsnittet ska vara, bländare och tid och själva tima när den bästa bilden ska tas. Finns många områden till som man skulle kunna tänka sig: fågelljud för att locka fåglar och att du kan ladda upp till nätet med röstkommande
 
Med en maskininlärningsmodell finns ingen kunskap inprogrammerad från början. Allting är inlärt. Med rejäla mängder data blir det också rejäla mängder kunskap (speciellt om det är en djupinlärningsmodell). Det är inte bara en (stor) gradskillnad.
Jag jobbar som testledare och vi har börjat att använda oss mer och mer av AI men även att testa AI, ML och liknande system för att se att de fungerar korrekt. Det är inte helt lätt att testa nått där det är svårt att förutse svaret för att kunna verifiera korrekheten för det är en massa olika delar som påverkar: testdata, bias hos algroritmen och testarna, även verktygen för att testa har en bias som man måste ta hänsyn till.
Så nog finns det en kunskap inbyggd från början och sen kommer inlärningen av ny kunskap som vi helt enkelt inte vet om den är korrekt. Men den kommer att anses vara korrekt eftersom vi inte kan verifiera den.
 
Jag tror att många av oss i den fria världen inte riktigt har förstått vilket starkt grepp om samhället som Partiet har i Kina. Någon allmän tillgång till AI-baserade tjänster kommer inte att tolereras.
Det är helt sant att de totalt dominerar vilken information som folket får och det är därför som Partiet kommer att satsa ännu mera på AI för att kontrollera folket för de vill inte tappa sitt övertag som de har nu och kommer att göra allt för att kunna fortsätta styra och då måste de ta till alla IT som finns tillgänglig.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar