Annons

AI - får vi en verklig diskussion om AI nu??

Produkter
(logga in för att koppla)
Men jag har svårt att tro att läsförståelsen skulle vara lägre än förr då väldigt många fler genomgår långa eftergymnasiala utbildningar.
Lögn, förbannad lögn och statistik.
Varför går de långa eftergymnasiala utbildningar? För att de har dålig läsförståelse så det tar en evinnerlig tid för dem att bli färdiga? För att i takt med minskad läsförståelse har det som kommer ut av gymnasieutbildningarna blivit så dåligt att det efterfrågas högskola/universitet där det tidigare räckte bra med gymnasiet?

Statistik kan inte bara läsas, dem måste tolkas med eftertanke.
 
Lögn, förbannad lögn och statistik.
Varför går de långa eftergymnasiala utbildningar? För att de har dålig läsförståelse så det tar en evinnerlig tid för dem att bli färdiga? För att i takt med minskad läsförståelse har det som kommer ut av gymnasieutbildningarna blivit så dåligt att det efterfrågas högskola/universitet där det tidigare räckte bra med gymnasiet?

Statistik kan inte bara läsas, dem måste tolkas med eftertanke.

Har du bra läsförståelse?
 
Självkörande bilar borde vara ett prioriterat samhällsmål.
Alternativ ett mål som innebär minskat behov av bilresor.

Självkörande bilar ser jag inget stort behov av. Men visst finns det intressant potential. Framförallt att en AI-planerad körning skulle kunna minska köerna i rusningstrafik rejält.

Intressant blir ju också första fallet när en självkörande bil kör ihjäl någon, och den mänskliga föraren (passageraren) ställs ansvarig. För precis som att vi själva måste ta ansvar för hur vi använder hitte-på-sanningar från chat-gpt måste vi ta ansvar för när vi väljer att lita på en robot som styr bilen åt oss.
 
Alternativ ett mål som innebär minskat behov av bilresor.
Kanske. Men det är ett svårare mål och ett som medför uppenbara målkonflikter.
Självkörande bilar ser jag inget stort behov av. Men visst finns det intressant potential. Framförallt att en AI-planerad körning skulle kunna minska köerna i rusningstrafik rejält.
Jag tror att med självkörande bilar kommer antalet olyckor med bilar inblandade att minska. Det kan t.o.m. bli så att bilar som framförs av människor kommer att fasas ut pga rejält högre försäkringspremier för sådana bilar.
Intressant blir ju också första fallet när en självkörande bil kör ihjäl någon, och den mänskliga föraren (passageraren) ställs ansvarig. För precis som att vi själva måste ta ansvar för hur vi använder hitte-på-sanningar från chat-gpt måste vi ta ansvar för när vi väljer att lita på en robot som styr bilen åt oss.
Jag tror att det redan har hänt. Ihjälkörandet, alltså. Jag vet dock inte vem eller vad som ställdes till svars juridiskt.
Det problemet tycker jag ändå är värt att drabbas av i och med att antalet människor som körs ihjäl av bilar kommer att minska med självkörande bilar. Det går nog att hitta en juridiskt hållbar lösning.
 
Tesla är såvitt jag vet de som kommit längst med ett stort antal självkörande bilar som faktiskt kör omkring ägaren av bilen (i USA och Kanada), och det blir bättre och bättre för varje ny version som skickas till bilen.

Bilarna är dock inte helt självkörande och det har hänt olyckor (framför allt när människan bakom ratten inte hållit koll och försökt lura systemet att de gjort det). Det enda tillfället bilen kör helt själv är om man använder funktionen för att få bilen att komma till föraren på exempelvis en varuhusparkering, och då går det i mycket långsam takt (åter igen endast i USA och Kanada). I Sverige kan Teslas bilar endast ta sig in och ut från en parkeringsficka eller garage utan en förare bakom ratten.

I Sverige kan bilen hålla sig i sin fil i laglig hastighet, och om man har köpt till extra funktioner, byta fil (fast föraren måste själv blinka först) vid omkörning och automatiskt stanna vid rödljus. Det enda min bil kan är farthållning och att den håller sig i sin fil, och det gör den mycket bra också på mindre vägar och i stadstrafik (förutsatt att det finns någon form av markering på vägen). Vid t.ex. kökörning är detta en synnerligen trevlig funktion, och jag skulle nog säga att risken för kökrockar skulle minska radikalt om alla bilar hade den funktionen.

Vid en eventuell olycka i Sverige är det förstås inga som helst tveksamheter om att det är personen bakom ratten som bär hela ansvaret.

Kan också tillägga att det går att stänga av systemet så att bilen inte rapporterar till moderskeppet i USA exakt vad den håller på med, men då kan förstås inte heller den informationen användas för vidare utveckling av deras AI och maskinlärning.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Det enda min bil kan är farthållning och att den håller sig i sin fil, och det gör den mycket bra också på mindre vägar och i stadstrafik (förutsatt att det finns någon form av markering på vägen).
Vid vinterväglag kan det väl bli lite svårt för bilen att upptäcka att den inte är i rätt fil? Allmänt sett tror jag att kaliforniska biltillverkare borde göra studiebesök på låga breddgrader vintertid för att få lite kläm på hur trafikmiljön kan vara där.
Vid t.ex. kökörning är detta en synnerligen trevlig funktion, och jag skulle nog säga att risken för kökrockar skulle minska radikalt om alla bilar hade den funktionen.
Vår bil varnar om man glider över i fel fil, men gör inget åt det. Senast idag falsklarmade den, vilket händer ibland. Jag har inte riktigt fått kläm på vad det kan bero på. Oftast är larmen korrekta, dock.

Adaptiv farthållare har den också vilket är det bästa sen skivat bröd när det gäller bilar jag har haft. (Inte för att jag kan komma på vad som är bra med skivat bröd och bilar, dock. :)). Mycket praktisk vid kökörning.

Den funktionen, samt en annan funktion som tvärnitar bilen om man kommer för nära ett hinder som plötsligt dyker upp framför fronten på bilen, tror jag är mycket bra för att förebygga plåtskador (och benbrott).

Inget av detta lär vara baserat på AI, utan på enkla algoritmer som matas med sensordata av olika slag.

Tesla tycks ligga i framkant, ja, och nån gång i framtiden hoppas jag att jag har råd med en Tesla.
 
När det gäller AI i våra kameror är det förstås precis samma sak som med bilarna. För att det skall fungera måste tillverkarna samla in data. Det var en del diskussion kring detta för ett tag sedan när många ondgjorde sig över att Adobe använder bilder som lagras i deras molntjänst för utveckling av detta.
Självklart använder sig alla tillverkare av både kameror och program av bilder som lagrats på nätet, oavsett om det är deras egen molntjänst eller annat. Det är knappast så att t.ex. Sony utvecklat sina nu riktigt bra funktioner för hur AF skall fungera genom att skicka ut 1000 anställda och analyserat endast deras bilder ...

Poängen är att tillverkarna använder andras bilder för att analysera hur de ska kunna göra bilderna bättre, utan att för den skull stjäla vår information. Lite som vi människor gjort under hela vår existens - vi lär av det andra redan gjort.
 
Vid vinterväglag kan det väl bli lite svårt för bilen att upptäcka att den inte är i rätt fil? Allmänt sett tror jag att kaliforniska biltillverkare borde göra studiebesök på låga breddgrader vintertid för att få lite kläm på hur trafikmiljön kan vara där.

Vår bil varnar om man glider över i fel fil, men gör inget åt det. Senast idag falsklarmade den, vilket händer ibland. Jag har inte riktigt fått kläm på vad det kan bero på. Oftast är larmen korrekta, dock.

Adaptiv farthållare har den också vilket är det bästa sen skivat bröd när det gäller bilar jag har haft. (Inte för att jag kan komma på vad som är bra med skivat bröd och bilar, dock. :)). Mycket praktisk vid kökörning.

Den funktionen, samt en annan funktion som tvärnitar bilen om man kommer för nära ett hinder som plötsligt dyker upp framför fronten på bilen, tror jag är mycket bra för att förebygga plåtskador (och benbrott).

Inget av detta lär vara baserat på AI, utan på enkla algoritmer som matas med sensordata av olika slag.

Tesla tycks ligga i framkant, ja, och nån gång i framtiden hoppas jag att jag har råd med en Tesla.

Teslas enklare självkörningsfunktion vilket är den jag har (som missvisande nog heter autopilot) använder en del av funktionerna för s.k. Full Självkörningsförmåga (som alltså kostar cirka 70 KKr extra trots att den knappt kan användas i Sverige). T.ex. kan den känna av om en bil i filen bredvid är på väg att ta sig in i min fil och väja eller bromsa beroende på situation. I Sverige och andra länder där man inte får passera i högerfil när hastigheten är högre än 70 Km/h så gör den heller inte det (till skillnad från Forden jag hade innan).

Ibland får den för sig att "spökbromsa", d.v.s. tvärnita trots att det inte finns något framför bilen. Detta har dock blivit bättre sedan de i en uppdatering stängde av radarn i bilen (de nyare har ingen radar) utan bara använder kamerorna.

Vid snötäckta vägar fungerar förstås inte filhållningen, men jag kör aldrig med farthållare heller under sådana förhållanden.

Jag tror inte Tesla är bäst på detta trots att de hållit på längst, men de är de som har flest bilar i trafik som faktiskt används av vanliga brukare. Mercedes sägs vara riktigt långt fram, men kör bara sig själva på vissa motorvägssträckor i Tyskland (alltså helt själva). Mercedes gör riktigt bra elbilar med avancerad teknik, men de kostar också bra mycket mer än min Tesla ...
 
Teslas enklare självkörningsfunktion vilket är den jag har (som missvisande nog heter autopilot) använder en del av funktionerna för s.k. Full Självkörningsförmåga (som alltså kostar cirka 70 KKr extra trots att den knappt kan användas i Sverige). T.ex. kan den känna av om en bil i filen bredvid är på väg att ta sig in i min fil och väja eller bromsa beroende på situation. I Sverige och andra länder där man inte får passera i högerfil när hastigheten är högre än 70 Km/h så gör den heller inte det (till skillnad från Forden jag hade innan).
Beteckningen är inte så missvisande om man betänker att de flesta autopiloter i flygplan (varifrån termen kommer) inte gör mer än håller inställd kurs och höjd.

Sen finns det automatiska landningssystem i en del stora trafikflygplan, men det är ett ganska modernt påfund. (De första autopiloterna dök upp i flygplan innan första världskriget). Dessa automatiska landningssystem förlitar sig till mycket stor del på system som finns på marken. På liknande sätt skulle man kunna får stor tillförlitlighet och hög funktionalitet för självkörande bilar om det funnes assisterande system längs vägarna.
 
Jag skulle nog skrivit "missledande" i stället för "missvisande" då många trott att autopilotfunktionen innebär att bilen kan köra själv.

Längs vägarna har vi assisterande system i form av skyltar, linjer och trafikljus, och dessa utnyttjas redan nu av dessa bilar, förutsatt att det är bra sikt så att kamerorna kan tolka dem :)

Problemet med Teslas vision är att deras kamerabaserade system (som heter just Tesla Vision) skall ersätta allt vad radar, lidar och parkeringssensorer heter, och det fungerar förstås inte. Även om kamerorna är uppvärmda på min bil, tar det förstås tid innan de tinar, vilket gör att jag kan köra rätt så länge innan de fungerar om jag inte värmt upp bilen i förväg. Å andra sidan gäller det ju också radar och parkeringssensorer som inte fungerar om de är täckta av snö.

Fullt självkörande bilar som fungerar året runt överallt är än så länge långt borta. Så också kameror som i alla situationer ger precis det bildresultat man som fotograf vill ha utan någon som helst input från fotografen :D
 
Hm, man kanske skulle kunna ha någon slags ledstång (eng. "rail") längs vägarna som de självkörande bilarna kan haka fast sig i och då lätt kunna följa …?
 
Jag skulle nog skrivit "missledande" i stället för "missvisande" då många trott att autopilotfunktionen innebär att bilen kan köra själv.

Längs vägarna har vi assisterande system i form av skyltar, linjer och trafikljus, och dessa utnyttjas redan nu av dessa bilar, förutsatt att det är bra sikt så att kamerorna kan tolka dem :)

Problemet med Teslas vision är att deras kamerabaserade system (som heter just Tesla Vision) skall ersätta allt vad radar, lidar och parkeringssensorer heter, och det fungerar förstås inte. Även om kamerorna är uppvärmda på min bil, tar det förstås tid innan de tinar, vilket gör att jag kan köra rätt så länge innan de fungerar om jag inte värmt upp bilen i förväg. Å andra sidan gäller det ju också radar och parkeringssensorer som inte fungerar om de är täckta av snö.

Fullt självkörande bilar som fungerar året runt överallt är än så länge långt borta. Så också kameror som i alla situationer ger precis det bildresultat man som fotograf vill ha utan någon som helst input från fotografen :D
Längs vägarna, och även i obanad terräng, har vi också GPS-satelliter. En mycket viktig källa till input för intelligensen i en bil.
I mitt tycke en viktigare funktion än att automatisera inbromsningar och filhållning. Smarta vägval med stöd av GPS och aktuell trafiksituation tar bort mycket av stress och andra grundorsaker till olyckor.
 
Hm, man kanske skulle kunna ha någon slags ledstång (eng. "rail") längs vägarna som de självkörande bilarna kan haka fast sig i och då lätt kunna följa …?
Någon gång på Trafikmagasinet tid såg jag en demonstration av ”självkörande” Volvo. Egentligen var det något sensorbaserat som gjorde att bilen följde framförvarande bil kofångare vid kofångare. Ett helt tåg av sådana bilar följde i inslaget efter en bil där det satt en människa vid rodret.

Inte så mycket intelligens i lösningen. Men en hel del intelligens för att utveckla den. Principen skulle kunna bidra till betydligt bättre trafikflöden och färre olyckor. Alla bilar skulle ju åka precis lika fort genom staden.
Det som inte fanns med i tv-inslaget var in- och urlänkning av bilar. Alla åker ju inte exakt samma sträcka. Så bilar måste kunna kopplas in och kopplas ut tåget på ett dynamiskt vis. Sådant som i dagens trafik orsakar inbromsningar och accelerationer och tvärstopp.
Som en kompis brukade säga: om bara han längst fram kunde gasa på lite så slapp vi sitta här.
 
Filhållning och aktiv farthållare (oavsett om den är kamera- eller radarbaserad) gör ju precis det - följer bilen framför fast med ett säkrare avstånd än stötfångare mot stötfångare. Det fungerar mycket bra redan nu, och om alla bilar hade det skulle vi slippa många kökrockar.

Smarta vägval av GPS:en är ju heller inget nytt. I min bil föreslår den t.ex. var och när jag måste ladda bilen och hur länge jag behöver ladda. Den tar också hänsyn till om det är kö vid laddaren. Jag testade det under en resa på 300 mil i Norge i somras, och det fungerade klockrent.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar