Ja även det är ju en sanning med modifikation. Vi sysslar ju med fotofrågor här och en site som verkligen blivit både läst och trodd är ju Luminous Landscape som främst genom åren med Michael Reichmann verkligen gjort sig förtjänt av det omdömet. Han skrev mycket långa, djupt kunniga och informativa tester och övriga texter som diskuterade fotorelaterade företeelser på allvar. De krävde mycket av läsarna men gav också därför väldigt mycket till de som läste dem.
Länk med ett exempel på en test
Epson SC-P5000 Printer Review - Luminous Landscape (luminous-landscape.com)
Den första långa diskussion jag läste handlade om "The RAW flaw" eller problemen med alla dessa RAW-format både vi och tillverkarna av exv. konverterare brottas med än idag när vi exv. köper nya kameror som våra konverterare aldrig initialt har stöd för.
Länk med exempel på en artikel med mycket text och innehåll
The RAW Flaw | OpenRAW
Komplicerade och komplexa frågor kommer det alltid att vara svårt att ta sig an enbart med "One liners". Då lär man verkligen ha svårt att bli trodd tror jag.
De som inte orkar läsa och skriva kommer heller inte lära sig något. Det gällde för 20 år sedan när digitalkamerorna kom och det har gällt ända fram till nu när AI faktiskt kan komma att ändra på detta. Tills nu har det inte funnits några genvägar för detta.
De som förstår att utnyttja AI framöver, kan ju verkligen dra nytta av de nya systemens förmåga att jämföra massor av data på nätet och sammanfatta dessa snabbt och effektivt. Man kan ju hoppas att fler utnyttjar de nya möjligheterna för de erbjuder en dramatisk hävstångseffekt idag för de som verkligen vill lära sig saker genom att ta sig an stora textmängder och utnyttja de kunskapsmöjligheter det ger.
Jag tycker de nya generella AI-verktygen är det bästa som hänt på länge, så jag kan aldrig generellt instämma i dagens AI alarmism. Jag tror dessutom att det här kan vara det bästa på länge som hänt om detta ruckar på dagens status quo i Kina t.ex. och det kommer förmodligen sätta ett stort socialt förändringstryck på det kommunistiska partiet.
En del har givit uttryck för att väst måste fortsätta utveckla AI av rädsla för att kineserna kommer ta täten annars. Jag undrar verkligen det för är det några som är livrädda för sin egen befolkning så är det partiet och dess kommunistiska politruker. Det finns en hel del historiska exempel på uppror som uppstått när landets ledning inte gått i takt med befolkningen. De kommer nog frukta den snabba strukturomvandling som AI möjligen kan komma att orsaka i mycket högre grad än samhällena i väst.