Annons

AI - får vi en verklig diskussion om AI nu??

Produkter
(logga in för att koppla)
Chattarna är ju som sagt ännu inte riktigt socialt rumsrena eller politiskt korrekta om man så vill och svaren riskerar därigenom att kränka en del och skapa bad will för ägarna av dessa tjänster. Det kommer nog vara en utmaning att förse dessa tjänster ens med en begränsad mängd "folkvett"
Det blir nog enormt svårt att göra en chatrobot helt neutral.

Om man är lättkränkt ska man hålla sig borta från Internet.

Tänk nu att dessa chattar och textgeneratorer är i ett tidigt stadium. Nya Bing-söktjänsten ser ju ut som nedan och om man nu inte chattar utan ber den skriva en text, så kan man både påverka bias (Professionell, Ledig, Entusistisk, Informativ eller Rolig). Textlängden kan göras Kort, Medium eller Lång.

Visa bilaga 169365

Det här kommer säkert utvecklas starkt framöver.
Så man kan alltså skapa en text som verkar trovärdig men teckenkodning i browsern är ett för svårt problem att lösa? Jag är inte speciellt orolig..

Så man kan alltså skapa en text som verkar trovärdig men teckenkodning i browsern är ett för svårt problem att lösa? Jag är inte speciellt orolig..

AI-teknik blir allt bättre på att skapa texter med olika toner och längder, medan webbläsare ibland fortfarande kämpar med att visa teckenkodning korrekt. Man skulle kunna säga att medan AI kan skapa en hel Shakespeare-pjäs, kan webbläsaren ibland fortfarande bli förvirrad över om det är "To be or not to be?" eller "T� b? or not t� b?". Två vitt skilda problem, men båda ger oss anledning att skratta åt teknikens nycker!

AI kan programmera också, men just teckenkodning tycks vara ett mycket svårt problem för mänskliga programmerare, så det lär nog dröja innan det problemet är löst av AI.

Ai är faktiskt groteskt bra på att programmera, åtminstone i vissa sammanhang. Att skriva SQL-kod är något OpenAi gör bra och effektivt, t.o.m. för specifika affärssystem (som det vi har på jobbet). Den kan också effektivisera kod om man skickar in befintlig kod och ber den göra det snabbare.

Och nej, det här svaret har inte skrivits av Ai :D

Jag hoppas du har rätt. På 90-talet jobbade jag på Esselte Datasoft och senare på Scribona, både inom IT-produktdistribution. Jag skulle kunna skriva en väldigt lång lista över amerikanska företag jag hjälpt med ÅÄÖ-anpassning: Canon (skrivare), Microsoft (MS Works), IBM (Symbiator replikering mellan AS400 och MS SQL Server i Windows Server datawarehouse-lösningar) och så till det värsta exemplet DCA (tror jag det hette) som gjorde kommunikationsprogrammet Crosstalk for Windows som gick mot IBS:s stor- och minidatorer i Windows-klienter, bara för att ta några.

I Crosstalk fallet kom IBM EBCDIC (se WIKI EBCDIC - Wikipedia ) ner från en stordator till Windows-klinten och där konverterades den till ANSI. Men om man klippte ut en del av texten och klistrade in den i något annat Windows-program, så konverterades texten till en tredje teckenuppsattning som möjligen var ASCII (WIKI ASCII - Wikipedia ).

Vet inte hur många jag hjälpt få ut paragraftecken i Microsoft Works i början på 90-talet. Många föreningar använde ju det i sina dagordningar.

Wordperfect (for Windows) som då var världens helt dominerande ordbehandlingsprogram (60% av marknaden) var hopplöst då de använde sina gamla skrivardrivrutiner för MS-DOS även i Windows. Inga av dessa fixade ÅÄÖ. Totalkatastrof och det blev början till WP:s undergång.

Med Canon jobbade jag flera år och hjälpte dem med deras skrivardrivrutiner, som inte heller fixade ÅÄÖ.

Symbiator ville vi använda i vårt eget datalager som jag satte upp och trots stora ansträngningar och påtryckningar från IBM på deras partner Vision Solutions så tog det nära ett år innan de fick till det. Det försenade vårt DW svårt.

Både Vision Solutions och Crosstalk skrev båda ungefär följande: Vad är Å, Ä Ö och å, ä ö bra till? Vad gör ni med de tecknen? Jag tog då några deras texter och bytte sex av deras vanligaste bokstäver mot ÅÄÖ och åäö med sök och ersätt och frågade om det funkade bra om vi gjorde så istället. Först då trillade den polletten ned.

Idag är det lättare eftersom vi nu har UNICODE som täcker upp det mesta. Så förhoppningsvis går det bättre men det finns fortfarande olikheter exv. mellan MAC och Windows och det kan fortfarande störa en del dataflöden om man har otur. Senast jag såg det problemet var i Stadsmuseets DAM-flöden.

Det fanns alltså en tid då man i den unga IT-branschen sade att världens största IT-arbetsgivare var Å Ä Ö. Så jag tror inte ett dugg innan jag sett det. Seeing is believing! Det blir alltid som det blir och sedan får några reda ut det innan det kan användas fullt ut.

Senast ändrad:
en sak jag funderar på är att ChatGPT så spiksäkert klämmer ur sig ett svar. En intelligent varelse skulle nog ställa både en och två kompletterande frågor först.

en sak jag funderar på är att ChatGPT så spiksäkert klämmer ur sig ett svar. En intelligent varelse skulle nog ställa både en och två kompletterande frågor först.
Jag tycker det är en intressant fråga eftersom det handlar om "AI alignment" som det skrivs mycket om nu, ibland med domedagsprofetior.

ChatGPT är inte tränad för att tala sanning. Den är tränad för att förutsäga text. Robert Miles har en youtube-video som heter "why Does AI Lie" om man orkar lägga 9 minuter.

AIn gör inget misstag när den ljuger. Det är vi som gör misstaget att tro att den har skulle ha någon anledning att tala sanning. Ju mer mänsklig AIn ser ut att vara när vi konverserar med den, desto mer förväntar vi oss att den skall resonera och svara som en människa, men det är inte nödvändigtvis sant. Det kanske är ett problem som inte är så lätt att lösa.

Den som vill bli läst och trodd skriver kort och med språklig precision.

Sanning med modifikation! De SO-läromedel vi använde på Högstadiet, i de Grundskolor där jag jobbade under 80-talet, var just skrivna på det sättet. Många elever hade svårt att ta till sig de texterna då de var knastertorra och fullständigt saknade en berättande ton. De upplevdes ofta som väldigt oinspirerande och tråkiga av eleverna. Som ett försök att lätta upp hade exv. historieböckerna bilder och där grundlades nog en del av den språkliga utarmning vi sett sedan dess. Det stannade ofta vid att titta på bilderna för de som hade svårt att läsa. Just de som verkligen skulle behövt lästräna. Så kan ett svek också se ut! Inget ont uppsåt fanns men det blev väldigt fel trots det. En del av er som tycker det är jobbigt att läsa kanske gick i den skolan?

Astrid Lindgrens böcker har ofta lyfts fram som ett bra exempel på ett språk som har en bra blandning av s.k. "tegelstenar" och s.k. "murbruksord" och ett högt s.k. LIX-tal (högt läsbarhetsindextal)

Jag har själv fortfarande kvar ett gammalt MS-DOS-program som heter just LIX men det går inte längre att köra i Windows. Det kunde processa och analysera texter, för att hjälpa författare att förbättra sin texters läsbarhet. Jag använde detta rätt mycket som lärare, för att få ett hyfsat förståeligt och lättläst språk. Det är dock skillnad på vardagsspråk och facktexter.

Jag bad Bings Copilot Chatt svara på några frågor om detta:

Första frågan: "Berätta om LIX läsbarhetsindex och "murbruksord"

"LIX står för Läsbarhetsindex och är ett mått på hur avancerad en text är. Det beräknas efter ett system där antalet långa ord och antalet meningar i texten viktas mot antalet ord i hela texten. LIX används för att få uppfattning om hur lätt eller svår en text är att läsa.

Murbruksord är ord som inte är centrala ämnesord utan snarare verb, bindeord, prepositioner, pronomen etc. Tegelstenarna är de centrala ämnesorden som är kärnan i ett visst ämne. Murbruksorden kan vara svåra att förstå för elever som inte har svenska som modersmål."

Jag följde upp med frågan: "Är inte murbruksorden viktiga då för läsbarheten? Astrid Lindgren sägs ha använt mycket av sådana"

"Murbruksord är ord som binder samman en text och gör den lättare att läsa och förstå. Astrid Lindgren använde mycket murbruksord i sina böcker för att göra dem mer lättlästa och förståeliga för barn."

Ovanstående textens läsbarhet

Idag finns LIX-kalkylator tillgänglig på nätet och jag testade all ovanstående text i den och resultatet som kom av den analysen är följande:

Länk: Lix räknare

(Citat)
Textens läsbarhetsindex är 35, vilket innebär att den klassificeras som lättläst, skönlitteratur, populärtidningar.
Nedan visas hur läsbarhetsindex (LIX) har beräknats samt hur det kan tolkas. Observera att LIX endast ger en fingervisning om hur lätt eller svår en text är. Tolkningen av LIX-värdet är inte någon exakt vetenskap utan snarare en indikation på vilken nivå texten ligger.

Beräkning
Antal meningar (M): 32
Antal ord (O): 374
Antal ord med fler än 6 tecken (L): 88
Genomsnittlig meningslängd (Lm = O / M): 11,69
Andel långa ord (Lo = L / O * 100): 23,53
Läsbarhetsindex (LIX = Lm + Lo): 35
Tolkning
< 30Mycket lättläst, barnböcker
30 - 40Lättläst, skönlitteratur, populärtidningar
40 - 50Medelsvår, normal tidningstext
50 - 60Svår, normalt värde för officiella texter
> 60Mycket svår, byråkratsvenska
(Slut citat)

Dagens utarmning av Grundskolan startade med dåvarande Stadsminister Göran Perssons (S) och Ylva Johanssons (VPK) grava bildningskomplex. "Tidigare-lärare"/"Klasslärare-reformen gav senare lärare med mycket grundare kunskaper på Högstadiet än tidigare. "Kommunaliseringen" av Grundskolan och lärarutbildningsreformen gjorde det helt klart för oss adjunkter/ämneslärare att de faktiskt inte längre ville ha oss kvar i skolan. Vi var för dyra och för besvärliga.

Så en väldig massa av dessa lärare fattade att klockan var slagen och övergav mycket snabbt Grundskolan och sögs ännu snabbare upp av den snabbt expanderande IT-industrin, som tog emot dem med öppna armar. Detta trots att de kommunala skolbyråkraterna som länge misskött sin lärarkår i full förvissning om att dessa lärare helt saknade en alternativ arbetsmarknad och ändå skulle vara lojala in i döden p.g.a. dessa lärares förmodade undervisningskall. Dessa skolbyråkrater i stat och kommun bedrog sig svårt och effekterna av det ser vi idag.

Dessa lärare kom istället att ge viktiga bidrag till framväxten av en modern IT-industri genom framväxten av professionella IT-utbildningar inom många områden. Det var där kunskapslyftet skedde istället för i Grundskolan, som dessa år istället kom att befolkas av helt obehöriga lärare. Så kan ett svek också se ut!

Mycket få adjunkter kom tillbaka till skolan, för de fick ofta dubbelt så mycket betalt som i Grundskolan på sina nya jobb. Många upptäckte dessutom att de för första gången i sina yrkesliv fick lite uppskattning för sina insatser och en betydligt trevligare och lugnare arbetsmiljö. På den vägen är det med Grundskolan och effekterna syns hos generation efter generation och även på Fotosidan!

Senast ändrad:
Jag frågade chatgpt ”Stämmer det att den som vill bli läst och trodd skriver kort och med språklig precision, särskilt när det gäller internetforum?”:

Ja, resonemanget om att kort och språkligt precist skrivande kan vara fördelaktigt gäller särskilt för texter som är skrivna på internetforum och liknande digitala plattformar. Här är några anledningar till varför: Snabb uppmärksamhet: På internetforum och andra digitala plattformar är konkurrensen om läsarens uppmärksamhet intensiv. Läsare kan snabbt scrolla igenom innehåll och göra snabba beslut om vad de vill läsa eller inte. Korta och precist skrivna texter har större chans att fånga läsarens uppmärksamhet och locka dem att läsa vidare. Skanningsläsning: Många läsare på internetforum och andra digitala plattformar använder skanningsläsningstekniker, där de snabbt skummar igenom texten för att hitta relevanta bitar av information. Korta och pricksäkra texter med tydlig formatering, rubriker och punktlistor kan underlätta skanningsläsning och hjälpa läsaren att snabbt hitta det de söker. Interaktion och engagemang: På internetforum är interaktion och engagemang ofta viktiga mål. Korta och precist skrivna texter kan vara mer benägna att få svar, kommentarer och diskussioner eftersom de är lätta att förstå och svara på. Längre och mer komplicerade texter kan vara mindre engagerande och avskräcka läsare från att delta i diskussionen. Ton och stil: Internetforum och liknande plattformar präglas ofta av en informell och konversativ ton. Att skriva kort och med språklig precision kan anpassa sig till den typen av ton och stil, och hjälpa till att kommunicera dina idéer eller budskap på ett sätt som känns mer relevant och autentiskt för forumets kultur.

Självklart beror det på forumet och dess specifika regler och riktlinjer. Vissa forum kan ha längre inlägg eller mer formella krav på skrivande. Det är alltid viktigt att anpassa ditt skrivande till forumets och målgruppens behov och förväntningar. Men generellt sett kan kort och språkligt precist skrivande vara fördelaktigt för att bli läst, förstådd och engagerad på internetforum och andra digitala plattformar.

Ja även det är ju en sanning med modifikation. Vi sysslar ju med fotofrågor här och en site som verkligen blivit både läst och trodd är ju Luminous Landscape som främst genom åren med Michael Reichmann verkligen gjort sig förtjänt av det omdömet. Han skrev mycket långa, djupt kunniga och informativa tester och övriga texter som diskuterade fotorelaterade företeelser på allvar. De krävde mycket av läsarna men gav också därför väldigt mycket till de som läste dem.

Länk med ett exempel på en test
Epson SC-P5000 Printer Review - Luminous Landscape (luminous-landscape.com)

Den första långa diskussion jag läste handlade om "The RAW flaw" eller problemen med alla dessa RAW-format både vi och tillverkarna av exv. konverterare brottas med än idag när vi exv. köper nya kameror som våra konverterare aldrig initialt har stöd för.

Länk med exempel på en artikel med mycket text och innehåll
The RAW Flaw | OpenRAW

Komplicerade och komplexa frågor kommer det alltid att vara svårt att ta sig an enbart med "One liners". Då lär man verkligen ha svårt att bli trodd tror jag.

De som inte orkar läsa och skriva kommer heller inte lära sig något. Det gällde för 20 år sedan när digitalkamerorna kom och det har gällt ända fram till nu när AI faktiskt kan komma att ändra på detta. Tills nu har det inte funnits några genvägar för detta.

De som förstår att utnyttja AI framöver, kan ju verkligen dra nytta av de nya systemens förmåga att jämföra massor av data på nätet och sammanfatta dessa snabbt och effektivt. Man kan ju hoppas att fler utnyttjar de nya möjligheterna för de erbjuder en dramatisk hävstångseffekt idag för de som verkligen vill lära sig saker genom att ta sig an stora textmängder och utnyttja de kunskapsmöjligheter det ger.

Jag tycker de nya generella AI-verktygen är det bästa som hänt på länge, så jag kan aldrig generellt instämma i dagens AI alarmism. Jag tror dessutom att det här kan vara det bästa på länge som hänt om detta ruckar på dagens status quo i Kina t.ex. och det kommer förmodligen sätta ett stort socialt förändringstryck på det kommunistiska partiet.

En del har givit uttryck för att väst måste fortsätta utveckla AI av rädsla för att kineserna kommer ta täten annars. Jag undrar verkligen det för är det några som är livrädda för sin egen befolkning så är det partiet och dess kommunistiska politruker. Det finns en hel del historiska exempel på uppror som uppstått när landets ledning inte gått i takt med befolkningen. De kommer nog frukta den snabba strukturomvandling som AI möjligen kan komma att orsaka i mycket högre grad än samhällena i väst.

Jag tycker de nya generella AI-verktygen är det bästa som hänt på länge, så jag kan aldrig generellt instämma i dagens AI alarmism. Jag tror dessutom att det här kan vara det bästa på länge som hänt om detta ruckar på dagens status quo i Kina t.ex. och det kommer förmodligen sätta ett stort socialt förändringstryck på det kommunistiska partiet.
Jag tror att många av oss i den fria världen inte riktigt har förstått vilket starkt grepp om samhället som Partiet har i Kina. Någon allmän tillgång till AI-baserade tjänster kommer inte att tolereras.

Ja även det är ju en sanning med modifikation. Vi sysslar ju med fotofrågor här och en site som verkligen blivit både läst och trodd är ju Luminous Landscape som främst genom åren med Michael Reichmann verkligen gjort sig förtjänt av det omdömet. Han skrev mycket långa, djupt kunniga och informativa tester och övriga texter som diskuterade fotorelaterade företeelser på allvar. De krävde mycket av läsarna men gav också därför väldigt mycket till de som läste dem.

Den första långa diskussion jag läste handlade om "The RAW flaw" eller problemen med alla dessa RAW-format både vi och tillverkarna av exv. konverterare brottas med än idag när vi exv. köper nya kameror som våra konverterare aldrig initialt har stöd för.

The RAW Flaw | OpenRAW

Komplicerade och komplexa frågor kommer det alltid att vara svårt att ta sig an enbart med "One liners". Då lär man verkligen ha svårt att bli trodd tror jag.

De som inte orkar läsa och skriva kommer heller inte lära sig något. Det gällde för 20 år sedan när digitalkamerorna kom och det har gällt ända fram till nu när AI faktiskt kan komma att ändra på detta. Tills nu har det inte funnits några genvägar för detta.

De som förstår att utnyttja AI framöver, kan ju verkligen dra nytta av de nya systemens förmåga att jämföra massor av data på nätet och sammanfatta dessa snabbt och effektivt. Man kan ju hoppas att fler utnyttjar de nya möjligheterna för de erbjuder en dramatisk hävstångseffekt idag för de som verkligen vill lära sig saker genom att ta sig an stora textmängder och utnyttja de kunskapsmöjligheter det ger.

En del har givit uttryck för att väst måste fortsätta utveckla AI av rädsla för att kineserna kommer ta täten annars. Jag undrar verkligen det för är det några som är livrädda för sin egen befolkning så är det partiet och dess kommunistiska politruker. Det finns en hel del historiska exempel på uppror som uppstått när landets ledning inte gått i takt med befolkningen. De kommer nog frukta den snabba strukturomvandling som AI möjligen kan komma att orsaka i mycket högre grad än samhällena i väst.

Vi jämför böcker och bloggar med inlägg i forumtrådar?
Eller?
Var det inte så att trådens riktning mot läsbarhet uppstod ur en kommentar om ett långt inlägg?

Vad säger vetenskapen om hur språket bäst ska vara format i dialog och diskussion?

The RAW Flaw | OpenRAW

Svar på:
”De som inte orkar läsa och skriva kommer heller inte lära sig något. Det gällde för 20 år sedan när digitalkamerorna kom och det har gällt ända fram till nu”

Detta foruminlägg är inte korrekt av flera anledningar. För det första är påståendet att de som inte orkar läsa och skriva inte kommer att lära sig något en generalisering som saknar vetenskapligt stöd. Inlärning är en komplex process och det finns många olika sätt att förstå och ta till sig information.

För det andra exkluderar påståendet personer med olika typer av hinder som kan påverka deras förmåga att läsa och skriva, såsom dyslexi, inlärningssvårigheter, språkliga eller kulturella skillnader. Det är viktigt att inte anta att alla har samma förmåga och möjlighet att läsa och skriva.

För det tredje baserar påståendet sig på en föråldrad syn på teknologi. Digitala kameror betraktades som en ny teknologi för 20 år sedan, men tekniken har utvecklats enormt sedan dess. Det finns nu många olika sätt att lära sig om digital fotografi som inte kräver omfattande läsning och skrivning, såsom videoklipp, ljudbeskrivningar och interaktiva handledningar.

Slutligen ignorerar påståendet den mångfald av inlärningsmetoder som finns. Alla har olika inlärningsstilar och preferenser, och vissa personer kan föredra att lyssna på föreläsningar, titta på bilder eller använda andra metoder för att lära sig. Att säga att de som inte orkar läsa och skriva inte kommer att lära sig något är en förenklad syn på inlärning och bortser från den rika variationen av sätt att lära sig.

Sammanfattningsvis är detta foruminlägg felaktigt eftersom det generaliserar, exkluderar olika grupper av människor, inte tar hänsyn till teknologiska framsteg och bortser från mångfalden av inlärningsmetoder. Det är viktigt att vara medveten om olika sätt att lära sig och inte dra förhastade slutsatser om någons förmåga att lära baserat på deras läs- och skrivförmåga.

Mvh, chatgpt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar