Annons

AI - får vi en verklig diskussion om AI nu??

Produkter
(logga in för att koppla)
I sättet att presentera svar och dialog finns det likheter mellan Eliza och ChatGPT, men där slutar likheterna.

Eliza har hårdkodat "kunskap" som inte förändras utan explicit omprogrammering. Det begränsar kunskapsmängden rejält.

Med en maskininlärningsmodell finns ingen kunskap inprogrammerad från början. Allting är inlärt. Med rejäla mängder data blir det också rejäla mängder kunskap (speciellt om det är en djupinlärningsmodell). Det är inte bara en (stor) gradskillnad.

Det är inte kunskap eller information, (som även är det är ett ord som används slarvigt i dessa sammanhang) förrän detta data kan tolkas och förstås av en människa eller en maskin för den delen.

Det är inte ett dugg svårt. Gör snapshots av databasen med jämna mellanrum och spara. Ännu bättre vore att göra snapshots vid stora förändringar av databasen, men det kräver en genomtänkt strategi.

Jo det är väldigt svårt i praktiken för att det är många olika typer av data som överlagras i lager på lager på lager som kommer från många olika delsystem. Det handlar inte längre bara om att spara en street map.

Det krävs genomtänkta processer och strategier för detta och bara mitt lilla exempel pekade ju på att det var det sista de hade tänkt på. Jag var den enda som kom från en bevarande organisation, de andra levde i flödena och hade fullt upp med det.

Det räcker alltså inte alls att bara ta ett snapshot av data - hela IT-miljön förändras konstant över tid och ett av problemen var ju att man tittade på och aggregerade detta data med olika verktyg över tid. Under denna tid bytte man just de viewer-verktyg man använt också. Det är enormt komplext och väldigt mycket data och detta data är fullständigt ogreppbart utan hjälp av applikationerna och hur många sådana det fanns i staden har jag ingen aning om.

Bara på ett museum som detta fanns en massa olika system man byggt under många årtionden. Ett antal var dessutom fossila. Det var ju just av detta skälet Digitala Stadsmuseet skapades för att göra det möjligt att se allt relevant data i ett enda sammanhang och gränssnitt. Så såg det ut nog i alla stadens förvaltningar och vi var först med att införa ett DAM som kunde hantera och aggregera alla typer av data i ett enda system. Tittar ni noga så kan ni se på hemsidan att det fortfarande finns sju olika "datatyper" bara i detta DAM. Jag vågar påstå att på många ställen har man inte ens kommit så längt utan där lever man fortfarande med data som ligger i olika separata "datasilos", vilket i praktiken omöjliggör en överblick ens inom en enda organisation.

På Gatukontoret vid denna tid så sparades varenda "grävning" och projekt i foldrar och deras "system" var en kille som försökte ha koll på allt detta manuellt. De var hos oss på studiebesök 2013 eller möjligen 2014.

Digitala Stadsmuseet (stockholm.se)

Senast ändrad:
Artificiell intelligens (AI) kommer […KLIPP…]

Förbättrad användarupplevelse: AI kan användas för att göra kameror mer användarvänliga genom att automatiskt identifiera olika fotograferingsscenarier och ge rekommendationer om de bästa inställningarna. Detta kommer att göra det lättare för användare att ta bra bilder utan att behöva ha avancerade kunskaper om fotografering.

Lite dåligt att programvaran missade att göra punkten komplett med texten ”..och förhindra att användaren av misstag tar olämpliga eller otillåtna bilder..”

Lite dåligt att programvaran missade att göra punkten komplett med texten ”..och förhindra att användaren av misstag tar olämpliga eller otillåtna bilder..”
Vilket innebär att detta AI måste ha tillräcklig kännedom om allt som är dumt och framför allt hemligt. Den blir farlig i sig själv.

I våra trådar händer det att någon kombattant ber den andre om ”källa på det?”. Nu har jag inte provat, men det borde väl gå alldeles utmärkt att be chat-botten om referenser till sitt påstående.

edit. Jag provade.

As an AI language model, my responses are generated using a large dataset of information that has been trained on. For the information about the invention of the modern bicycle by Karl Drais in 1817, I accessed my knowledge database which was trained on various reputable sources including history books, encyclopedias, academic articles, and other reliable sources of information. Some specific sources that might have contributed to my response include articles from the Smithsonian Magazine, History.com, and the Encyclopedia Britannica.

Maskinen hade kläckt ur sig ett entydig svar om vem som uppfann cykeln. I mina källor finns ingen sådan. Cykeln har uppfunnits parallellt på flera platser på jorden samtidigt.

Senast ändrad:
Jo det är väldigt svårt i praktiken för att det är många olika typer av data som överlagras i lager på lager på lager som kommer från många olika delsystem. Det handlar inte längre bara om att spara en street map.
Då får man väl ta och göra snapshots av alla databaserna och märka dem med datum.

Eller ännu hellre spara kompositerna man gör med lager på lager. Det räcker nog att spara presentationsformen av kartdata. Det blir ju knappast sämre än att spara papperskartor.

I våra trådar händer det att någon kombattant ber den andre om ”källa på det?”. Nu har jag inte provat, men det borde väl gå alldeles utmärkt att be chat-botten om referenser till sitt påstående.

edit. Jag provade.
Resultatet är väl av ungefär samma dubiösa kvalitet som när någon svamlar om sina källor i ett internetforum. ;-)

ChatGPT har säkert en hel del kvar att lära. Den är ju bara barnet än.

Vem ska orka läsa alla långa utläggningar som AI skapar? Jag orkar inte läsa de långa inläggen ovan. Efter några rader går jag vidare. Kanske kan AI användas till att få en sammanfattning av en alltför lång text.

Jag saknar t.ex de borttagna kommentarsfälten i dagens nyheter som man kunde gå till direkt istället för att läsa en lång artikel och få en kort sammanfattning av vad läsarna reagerat på i artikeln. Om något verkade intressant kunde man läsa hela artikeln.

Men det är väl för mycket att begära att ett datorprogram ska kunna skriva något i affekt? 😀

Vem ska orka läsa alla långa utläggningar som AI skapar? Jag orkar inte läsa de långa inläggen ovan. Efter några rader går jag vidare. Kanske kan AI användas till att få en sammanfattning av en alltför lång text.
Den längsta texten i den här tråden tror jag är det första inlägget. Jag bad ChatGPT att sammanfatta den texten.

"Det pågår ständigt en diskussion om AI, men diskussionen har varit för teoretisk för att nå ut till de breda massorna. Israelske historikern och filosofen Youval Noah Harari skrev i sin bok "21 tankar om det 21:a århundradet" om behovet av att förstå teknik-, klimat- och etikfrågor och betonade behovet av att förstå AI. Fler och fler yrkeskårer har börjat vakna upp och ta AI på allvar när de i verkliga livet ser AI-system skapa bilder och texter efter instruktioner. Det har varit en viss AI-panik de senaste veckorna när några prominenta IT-ledare sades vilja pausa AI-utvecklingen i ett halvår åtminstone, vilket diskuteras. Microsoft och Google har båda lanserat nya AI-drivena sökmotorer som kan ge resultat med exv. hela Microsofts indexerade modell av internet som bas och resultatet kan styras efter bias och kan fås att komma i språkligt närmast perfekta stycken direkt färdiga att användas. Detta har fått DN:s Andrew Walden att oroligt skriva att det finns ingen beredskap för den jordbävning som väntar när tekniken implementeras i ett samhälle besatt av effektivisering och att det inte finns något politiskt samtal om AI."

Den längsta texten i den här tråden tror jag är det första inlägget. Jag bad ChatGPT att sammanfatta den texten.

"Det pågår ständigt en diskussion om AI, men diskussionen har varit för teoretisk för att nå ut till de breda massorna. Israelske historikern och filosofen Youval Noah Harari skrev i sin bok "21 tankar om det 21:a århundradet" om behovet av att förstå teknik-, klimat- och etikfrågor och betonade behovet av att förstå AI. Fler och fler yrkeskårer har börjat vakna upp och ta AI på allvar när de i verkliga livet ser AI-system skapa bilder och texter efter instruktioner. Det har varit en viss AI-panik de senaste veckorna när några prominenta IT-ledare sades vilja pausa AI-utvecklingen i ett halvår åtminstone, vilket diskuteras. Microsoft och Google har båda lanserat nya AI-drivena sökmotorer som kan ge resultat med exv. hela Microsofts indexerade modell av internet som bas och resultatet kan styras efter bias och kan fås att komma i språkligt närmast perfekta stycken direkt färdiga att användas. Detta har fått DN:s Andrew Walden att oroligt skriva att det finns ingen beredskap för den jordbävning som väntar när tekniken implementeras i ett samhälle besatt av effektivisering och att det inte finns något politiskt samtal om AI."
För länge sedan brukade jag använda den inbyggda funktionen i MS Word att skriva en management summary av rapporten man just färdigställt. Funkade riktigt skapligt. Men nu för tiden skrivet man ju sällan långa rapporter på det viset, så behovet har minskat.

Nu bad jag språkmodellen att sammanfatta den sammanfattningen. Två gånger:

”Texten handlar om diskussionen kring AI och dess påverkan på samhället, inklusive oro för AI:s implementering och bristande politisk diskussion om ämnet.”

Ja, det är ju så det funkar. När man påpekar att OpenAi har fel lär den sig.

Jag orkar inte läsa de långa inläggen ovan. Efter några rader går jag vidare.
Det där är en intressant iakttagelse. Det verkar vara något slags kollektiv sjukdom för mänskligheten nuförtiden. Det finns mer text än någonsin tillgänglig på internet, men folk "orkar" läsa allt mindre. Är det mängden som dödar, månne?

Lösningen får väl bli att AI läser och utvärderar allt som AI skrivit, så kan vi människor dricka öl och leka med kottar under tiden.

Jag saknar t.ex de borttagna kommentarsfälten i dagens nyheter som man kunde gå till direkt istället för att läsa en lång artikel och få en kort sammanfattning av vad läsarna reagerat på i artikeln. Om något verkade intressant kunde man läsa hela artikeln.

Men det är väl för mycket att begära att ett datorprogram ska kunna skriva något i affekt? 😀

Tänk nu att dessa chattar och textgeneratorer är i ett tidigt stadium. Nya Bing-söktjänsten ser ju ut som nedan och om man nu inte chattar utan ber den skriva en text, så kan man både påverka bias (Professionell, Ledig, Entusistisk, Informativ eller Rolig). Textlängden kan göras Kort, Medium eller Lång.

1680906906134.png

Det här kommer säkert utvecklas starkt framöver.

Senast ändrad:
Är det någon som händelsevis läst DN idag i torsdags? Där skriver DN-journalisten Linus Larsson i sin krönika:

Plötsligt svarar Microsofts AI-chatt som om den var en nazistisk organisation. :cool:

Linus fick ett tips.
Roboten började (om man frågade den på ett visst sätt) att prata med Nordfronts röst.

"Bings chattande maskin talar själv med bombnazisternas egen röst och använder deras ord som om den rabblade ett recept på tomatsoppa"

Bings AI har uppenbarligen inte lärt sig ännu att prata med "kluven tunga" som gamla siouxerna sade och går därför inte att bjuda in att delta i alla sociala sammanhang, riktigt ännu. Den saknar möjligheter (åtminstone för oss som inte betalar extra för det) att välja politisk eller religiös bias eller bara ett politiskt korrekthetsfilter.

Det kommer säkert för när nyhetsbyråer kunnat generera nyhetsmaterial med olika bias (höger-, vänster- e.t.c.) i årtionden, så borde väl det inte vara något omöjligt att åstadkomma om man redan idag kan ge oss bias eller textfärg som Professionell, Ledig, Entusiastisk, Informativ eller Rolig.

Undrar vilken bias liknande system kommer få i Ryssland, Kina och Indien eller Saudia och Iran, för vi ska väl inte vara så naiva att sånt inte kommer. Kina är ju polare nu med alla dessa utom Indien, så de kommer säkert hjälpa till om de får frågan.

Vad betyder det? Använde "roboten" en Nordfrontmedlems röst?

Det betyder att roboten använde ett språkbruk i delar av svaret som om texten skulle varit skriven av Nordfronts folk själva och inte av en robot som man kanske kunde förvänta sig skulle varit mer neutral.

Microsoft bad om ursäkt för det och meddelade att de skulle jobba på problemet.

Det är väl möjligen så att en del av techeliten som möjligen gått ut och uppmanat till en pausning av AI-utvecklingen av exv. just chattar, om man får tro media, varit oroliga för just detta. Chattarna är ju som sagt ännu inte riktigt socialt rumsrena eller politiskt korrekta om man så vill och svaren riskerar därigenom att kränka en del och skapa bad will för ägarna av dessa tjänster. Det kommer nog vara en utmaning att förse dessa tjänster ens med en begränsad mängd "folkvett"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar