Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Afrikautrustning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Dykhjelm skrev:
När det gäller bönpåse, så kan du använda "nästan" vad som helst. Du behöver inte köpa något dyrt.
Jag hade förberett mig med en påse för att ha ris i. Köpte ris (onödigt att släpa det på flyget) av kocken på vår första övernattning. Jag fick mer än vad jag behövde och erbjöd det till en annan resenär. Han tog en reservstrumpa och fyllde. Den bönpåsen fungerade bra till hans Hasselbladare.

Visst är det så :D

Men jag gillar utseendet på SafariPacks :D FIck dem i veckan. Riktigt snygga och verkar starka. Man kunde ha dem i "Sadlestyle" dvs det är enkelt att sätta över tex ett fönster och de sitter kvar :D
 
PatrikAdolfsson skrev:
Vi åker bara 2 pers och båda är fotografer. Vi kommer att åka i en egen bil. Båda kommer att vara stilla :D Chauffören år helt enkelt göra som vi säger till honom. Men jag tror de är rätt vana.

Det är verkligen så man blir lite inspirerad. Det finns inget som slår Afrika! Det är bara bäst!
 
PatrikAdolfsson skrev:
Vi åker bara 2 pers och båda är fotografer. Vi kommer att åka i en egen bil. Båda kommer att vara stilla :D Chauffören år helt enkelt göra som vi säger till honom. Men jag tror de är rätt vana.

Perfekt! Då är det bara att tuta och köra. :)
/Erik
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Jaa, de e jobbigt, men också lite kul. Man kan ju alltid läsa in sig lite på den lysande svenska siten www.savannen.com. Men det visste du väl redan. Anderssons African Adventure samarbetar f.ö. med den kille som driver savannen siten.

Savannen har jag läst :D

Vi har f.ö bokat med en lokal arragör nere i Kenya. En svensk tjej har startat en resebyrå lokalt. Om någon är intesserad kan jag förmedla kontaktuppgifter.
 
PatrikAdolfsson skrev:
Savannen har jag läst :D

Vi har f.ö bokat med en lokal arragör nere i Kenya. En svensk tjej har startat en resebyrå lokalt. Om någon är intesserad kan jag förmedla kontaktuppgifter.

Det är jättebra. Det har EAA också. Många resebyråer hyr i sin tur in sig hos dom. Tycker också att de verkar lite justare än många andra bolag i det att de faktiskt betalar sin chaufförer. Annars blir ju dessa utlämnade till passagerarnas goda vilja och deras "dricks". En del jobbar i inte helt seriösa bolag under rätt dåliga förhållanden.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Det är jättebra. Det har EAA också. Många resebyråer hyr i sin tur in sig hos dom. Tycker också att de verkar lite justare än många andra bolag i det att de faktiskt betalar sin chaufförer. Annars blir ju dessa utlämnade till passagerarnas goda vilja och deras "dricks". En del jobbar i inte helt seriösa bolag under rätt dåliga förhållanden.

Ja. Vi har även bett att få en chaufför med kunskap i ljusförhållanden för att ge oss bösta möjliga förutsättningar. Hoppas på det bästa såklart :D
 
Hej

Kan man inte trä en plastpåse över kameran med oppningen framåt, sätta en gummisnodd längst fram, så gör jag då det regnar o det funkar rätt ok.

Roine
 
roinek skrev:
Hej

Kan man inte trä en plastpåse över kameran med oppningen framåt, sätta en gummisnodd längst fram, så gör jag då det regnar o det funkar rätt ok.

Roine

Funkar med all säkerthet.

Saxat från http://www.hoothollow.com/DefaultTipDec2000.html

"I protect the camera end of the unit from dust by adding a shower cap. A cheap plastic shower cap, with an elastic band that mounts the cap securely around the camera body, really helps keep out the dust, and has an added benefit of keeping the camera dry if it rains and we still have the landrover's top off."

Samma effekt som en plastpåst. Kanske ska leta upp sina gamla duschhättor från 80-talet :D
 
Foto i Tanzania

Det finns en till bra hemsida förutom savannen när det gäller information om Tanzania och safari och det är Dahl Safari i Tanzania Afrika. Jag har åkt med dem och jag lärde mig följande av deras chaufför som brukar vara utlånade till National Geografics. Var max två personer i bilen. Ha en stödpinne till kameran som du lägger mot en rispåse på golvet. All fotografering skall precis när solen gått upp. Ordna specialtillstånd att komma ner i Ngorongoro kratern innan parken officiellt öppnas kl 07.00. Dock kostar det 1000 USD extra, men i mitt fall var det värt det eftersom jag är frilansare och säljer mina bilder.
 
Det finns en till bra hemsida förutom savannen när det gäller information om Tanzania och safari och det är Dahl Safari i Tanzania Afrika. Jag har åkt med dem och jag lärde mig följande av deras chaufför som brukar vara utlånade till National Geografics. Var max två personer i bilen. Ha en stödpinne till kameran som du lägger mot en rispåse på golvet. All fotografering skall precis när solen gått upp. Ordna specialtillstånd att komma ner i Ngorongoro kratern innan parken officiellt öppnas kl 07.00. Dock kostar det 1000 USD extra, men i mitt fall var det värt det eftersom jag är frilansare och säljer mina bilder.
Jag tror han redan gjort sen resa, tråden är ju 5 år gammal :)
 
Du måste ha med dig minst en bönpåse. Tydligen perfekt att ha i bussen/jeepen/bilen.

Ja, det är många som säger det. Jag hade ingen bönpåse med mig när jag var på safari i Kenya. Bönpåsar är tunga och otympliga, eller så transporterar man dem tomma och måste hitta fyllning på plats.

Istället tillverkade jag en triangel av en gammal plastskärbräda. I hörnen satte jag halvstora gummifötter (säljs under namnet "buffert" och är antagligen avsedda att monteras under möbler). Mitt på triangeln satte jag en kulled (skruvas fast underifrån med en 3/8"-skruv).

Eftersom man ofta står upp i takluckan på bilen/minibussen/jeepen på en safari så kan man placera triangeln med två av fötterna på insidan av luckkanten (tryckta mot kanten) och den tredje foten vilande på taket utanför luckan. Kameran monterar man förstås på kulleden. :)

Det fungerade mycket bra. Eftersom objektivet (oftast ett teleobjektiv) inte behöver vila på en bönpåse så kommer man åt zoom- och fokusreglage utan problem. Jag kommer nog aldrig att använda en bönpåse i liknande situationer. Påsar är som sagt otympliga.

Här är en (tyvärr ganska dålig) bild av mojängen.

Be chauffören stänga av motorn annars vibrerar bilen för mycket för att man ska kunna ta stöd mot den.

Stativ är ingen idé att ta med om man är på bilsafari. Nu skulle ju TS backpacka och då blir det kanske mer fotvandring så stativ kan komma till användning. Jag skulle dock bara ta med ett enbenstativ i så fall av viktskäl. Å andra sidan brukar man inte få gå omkring till fots i nationalparker och viltreservat.

Tillägg: mina råd kommer kanske lite sent, ser jag nu. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.