Annons

Acratech Ultimate Ballhead

Produkter
(logga in för att koppla)
AnWi skrev:
Tack för infon. Efter att ha fått Markins-plattan och valt att montera den på mitt stora tunga Slik-stativ, som tanken var från början, får Acratechkulan vara orörd. Markins hade nackdelen av att ratten kan gängas loss samt kräver många fler varv vid montering/avmontering.

Den utstrålar dock lika härlig kvalitet som RRS så jag skall absolut inte klaga.

Med min moddning av QR-plattan blev jag ändå riktigt nöjd.

Hmm... ratten på den snabbplatta som följde med min Markins M10 går inte att skruva loss. Det borde väl vara samma sak med deras lösa plattor (om det inte är en gammal platta)?

Så här står det på Nikonians proshop:
"The captive clamp locking knob is easily locked or released by 1 to 1/2 turns and can't be lost."

Senast ändrad:
Den beggade plattan, jag köpt, är en tidigare utgåva. Det visste jag innan, så jag blev inte lurad. De har nog ändrat den när det sett Acratechs lösning som är kanon, om det inte var för de skarpa kanterna på "graven" som Markins också "lider av".
Som jag nämnt har Acratech troligen inte en anodiserad yta. Den är därför inte lika hård. Det blir blankmärken så fort man kommer emot plattan.

Åhå, deras äldre plattor är alltså lite annorlunda. Min platta har inga skarpa kanter på "graven", men däremot måste den skruvas upp en del för att få dit (eller bort) kameran, beroende på den lilla fjädrande låspinnen.

Det är 2 saker jag undrar inför mitt kulköp.

1) Är det så att Acratech är mer lämpat för vertikala bilder? Jag tar mest horisontella och då inbillar jag mig att det kan bli ett visst snurrande på Acratech's panoramafäste, eller har jag fel?

2) Hur stort är problemet med smuts på traditionella kulor? Kostar man på sig en dyr kula (t.ex. Markins M10 eller RRS nya BH-40) vill man inte att damm och smuts ska störa funktionen. Jag tror Acratech är oslagbar när det gäller det.
Berätta gärna om era erfarenheter om dyra kulor och smuts, jag kanske gör problemet onödigt stort...

Finns det en vackrare kula än Acratech?! :)
// Jonas

Sony5 skrev:
Det är 2 saker jag undrar inför mitt kulköp.

1) Är det så att Acratech är mer lämpat för vertikala bilder? Jag tar mest horisontella och då inbillar jag mig att det kan bli ett visst snurrande på Acratech's panoramafäste, eller har jag fel?

2) Hur stort är problemet med smuts på traditionella kulor? Kostar man på sig en dyr kula (t.ex. Markins M10 eller RRS nya BH-40) vill man inte att damm och smuts ska störa funktionen. Jag tror Acratech är oslagbar när det gäller det.
Berätta gärna om era erfarenheter om dyra kulor och smuts, jag kanske gör problemet onödigt stort...

Finns det en vackrare kula än Acratech?! :)
// Jonas

Kör man, som jag, med L-bracket kan man antagligen älska deras pro-variant lika mycket. Då ligger ringen horisontellt och det spelar inte längre någon roll hur den är vriden. Nackdelen är att du inte kan tippa kameran rakt ner längre.

Jag har sällan haft problem med att huvudet måste vridas. När jag riggar stativet vet jag nästan alltid om det jag skall fotografera är nedanför eller ovanför kameran. Det finns ju ett visst överlapp i rörelsegraden så det strular heller inte när man skall fota horisontellt.

/AnWi

Senast ändrad:
Så skönt att jag äntligen har bestämt mig och lagt en beställning till Acratech :)
Det blev ett UBH och en platta till 10D, men sen kom jag på att jag borde ha en platta till mitt 70-200 2.8L också... eller finns det att köpa i Sverige, skanske har någon här en passande platta till salu?
// Jonas

Det verkar vara mycket dåligt med Arca-plattor öht att köpa i sverige. Jag har inte hittat några. Jag skulle haft en till min FE2, men det har fått vänta lite då frakten från utlandet går på lika mycket som plattan.
Skicka ett mail och be att få komplettera ordern om den inte redan är skickad!

dumbo skrev:
Skicka ett mail och be att få komplettera ordern om den inte redan är skickad!

Tack Robert
Jag har just lagt ett mejl till dom om att skicka med en *Lens plate 2 1/2" (63 mm) long*.
Dom fick originalordern i fredags morse, amerikansk tid, så jag hoppas dom inte är allt för snabba ;-)
// Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar