Annons

Acratech Ultimate Ballhead

Produkter
(logga in för att koppla)
Pongu skrev:
Jag har en Acratech på mitt kolfiberstativ som tyvärr inte gör den rättvisa. Skenet kan bedra. Det är en grymt stabil kulled. Den har inget progressivt motstånd och löper inte lika lätt som en Arca-Swiss. Däremot är den något billigare och framför allt lättare. Det gäller att tänka på åt vilket håll man har den riktat för att inte slå i när man vinklar nedåt, men man kommer snabbt in i detta och det är inget problem för mig. Snygg, lätt, stabil.

/Pontus

På vilket sätt matchar de inte?
Vad har du för stativ?
 
Velbon Carmagne 630. Bra stativ, men extremt lättviktigt och instabiliteten ligger helt klart hos stativet med den här kulleden.

/Pontus
 
Pongu skrev:
Velbon Carmagne 630. Bra stativ, men extremt lättviktigt och instabiliteten ligger helt klart hos stativet med den här kulleden.

/Pontus

Det borde väl inte bli bättre med en annan kulled, bara med tyngre stativ?!
Ännu viktigare med L-fäste då så man får vikten mitt över stativet.
 
BH-55 LR

AnWi skrev:
Tro mej, jag har tittat på RRS BH-55 men lutar fortfarande åt ATUB*. Rätt eller fel?!

Den är så himla cool. Skönt lätt och verkar smart. Det handlar bara om rätt utförande och snabbplattor för mej just nu.

RRS L-fästen är inte billiga men verkar väl genomtänkta så att de inte stänger/låser delar av kameran. Svårt att klara på ett universalfäste.

*) AcraTech Ultimate Ballhead

Är vid en första anblick, fick hem den igår, dvs för ca:7 timmar sedan, riktigt läcker. verkar fantastiskt stabil och så är den snygg också :)
Har plitat ner lite info i recensionsbanken.

Hälningar / Peter
 
Detent pin eller ej. Finns det någon anledning att inte välja den? T.ex. L-fästen som ej passar då, svårare montage mm. Vad valde du?
Jag valde utan då jag köpte från BHphoto, då hade det blivit ytterligare 20$ till och det hoppade jag, sen så fick jag ju iaf den versionen med alla vreden gummerade vilket var en $10 bonus.



Det borde väl inte bli bättre med en annan kulled, bara med tyngre stativ?!
Ja, precis, men det var ju stativet som inte gjorde kulan rättvisa och inte tvärtom... ;)

En kula som Acratech förtjänar igentligen ett tyngre stativ då kulan klarar såpass mycket som den gör, samtidigt så köpte iaf jag Acratechs kula mycket för sin ringa vikts skull.

Men efter det jag skrev i stativtråden så är jag inte längre rädd för att stativet är underdimensionerat. Det har ju visat sig klara mina små 65kg hängades fritt i mittpelare trots att minsta bendelen är som mitt lillfinger i tjocklek.

Tynger jag bara ner stativet med kroken så tror jag att acratechen får en stabil bas som dessutom är extremt lätt att bära.
 
Damocles skrev:
Ja, precis, men det var ju stativet som inte gjorde kulan rättvisa och inte tvärtom... ;)

En kula som Acratech förtjänar igentligen ett tyngre stativ då kulan klarar såpass mycket som den gör, samtidigt så köpte iaf jag Acratechs kula mycket för sin ringa vikts skull.

Precis, jag köpte kulleden till det lätta stativet men upptäckte att jag skulle kunna använda den på ett betydligt tyngre och stabilare stativ, t o m mitt Gitzo 500, men det skulle se lite märkligt ut...

/Pontus
 
Pongu skrev:
Precis, jag köpte kulleden till det lätta stativet men upptäckte att jag skulle kunna använda den på ett betydligt tyngre och stabilare stativ, t o m mitt Gitzo 500, men det skulle se lite märkligt ut...

/Pontus

Var köper man snabbplattor? 39.95 USD som acratech tar är lite saftigt tycker jag.

Den är ju ganska universell:
Acratech quick release plates are compatible with all “Arca-Swiss” type quick release clamps (Foba, Arca, Kirk, Wimberly, etc)

Är ivrig att beställa.

/AnWi
 
De var ju ännu dyrare!

Jag har viss förståelse för att L-plattan från RRS kostar en slant men de små QR-plattorna verkar svindyra i förhållande till vad man får.

/AnWi
 
AnWi skrev:
De var ju ännu dyrare!

Jo, plattorna är svindyra. Det är inte så att man köper ett par extra i reserv!

Jag kör RRS och föredrar dem. Min far föredrar Wimberley. Andra Kirk. Det är små skillnader i finish och system för att plattan inte ska glida ur av misstag.

/Pontus
 
Jämför de $40 du betalar för en sådan platta med vad du får betalar för en manfrotto. Skillnaden i kvalite är avsevärd.
 
Jag har inte sett Manfrottos men jag tror dej.

För min del blir det bara en L-bracket så länge. Tror jag klarar mej rätt bra med den. Tänker få iväg beställningen ikväll.

Stativet är redan på väg och kulan är beställd.

/AnWi
 
Damocles skrev:
Jämför de $40 du betalar för en sådan platta med vad du får betalar för en manfrotto. Skillnaden i kvalite är avsevärd.

Japp. Jag använder också ett Manfrotto 501 videohuvud på ett enormt Gitzo 505 för långa brännvidder. Nackdelen med detta är att jag måste använda Manfrotto-plattan. Skillnaden mellan plattorna är som natt och dag. Inte bara i finish och hållbarhet utan också till vilken grad man kan låsa objektivet till plattan och plattan till fästet. Annars är själva huvudet inte så dumt.

Borde köpa ett bättre videohuvud, men för samma pengar kan jag lika gärna köpa ett stabilt Berlebach-stativ UNI 26 med inbyggd nivelleringskula, vilket i princip är det stabilaste som existerar med undantag från studio/TV-stativ.

/Pontus
 
Tack alla för hjälpen! Nu är även ordern till RRS lagd. Nu är det bara att vänta, vänta och vänta.

/AnWi
 
Salig

Nu har jag hunnit använda:
Feisol CT-3401
AcraTech Ultimate Ballhead
RRS L-Bracket BD70-L
Vilken sagolik kombination, i mitt tycke. Den enda smolk i bägaren jag upplever är Acratechs Quick Plate. Fördjupningen, i mitten, med 90° kanter hugger ofta i när man skall montera. Har limmat dit en tunn gummibit som fyller ut tomrummet. Det andra är ytbehandlingen. Du kan inte göra en enda montering innan det blir blankrepor i plattan. På RRS syns inte ett spår.

Har skrivit, ett snällt email, till Acratech men inte fått någon respons alls.

/AnWi
 
OK, vad trist. Alla (båda...) mina plattor är från RRS och jag tycker kvaliteten på dessa är outstanding, men så är de dyra också!

/Pontus
 
Det är ju ingen stor sak men lite trist. Allt annat är så himla fint.

Har en Markins QS-52a på gång som jag skall ha till ett annat stativ. Vet inte om/hur jag får loss snabbfästet på Acratechen. Kunde ju vara kul att ha fyra olika fabrikat mellan marken och kameran (hehe).
 
AnWi skrev:
Det är ju ingen stor sak men lite trist. Allt annat är så himla fint.

Har en Markins QS-52a på gång som jag skall ha till ett annat stativ. Vet inte om/hur jag får loss snabbfästet på Acratechen. Kunde ju vara kul att ha fyra olika fabrikat mellan marken och kameran (hehe).

Jag skulle gissa att Acratechs snabbfäste sitter fast i en 3/8-gänga på samma sätt som Markins fästen gör. Den är säkert också ordentligt fastsatt med Locktite (epoxy). Epoxy går att få loss genom uppvärmning med blåslampa, men garantin på kulan lär inte gälla efter det. (Jag använde blåslampa för att få bort gummifötterna på mitt Gitzostativ, och det var lite småläskigt ...)
 
Tack för infon. Efter att ha fått Markins-plattan och valt att montera den på mitt stora tunga Slik-stativ, som tanken var från början, får Acratechkulan vara orörd. Markins hade nackdelen av att ratten kan gängas loss samt kräver många fler varv vid montering/avmontering.

Den utstrålar dock lika härlig kvalitet som RRS så jag skall absolut inte klaga.

Med min moddning av QR-plattan blev jag ändå riktigt nöjd.
 

Bilagor

  • _dsc3963.jpg
    _dsc3963.jpg
    23 KB · Visningar: 245
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.