Annons

Acratech Ultimate Ballhead

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns iaf ett par ägare här på fs, menar jag. (P,Werner, tror jag är en av dem).

Jag tycker personligen att idéen är allt annat än visuellt läcker, dessutom så ser det direkt opraktiskt ut att den åt ett håll har så kort väg att slå i själva plattan,,

Men visst är det säkert en innovativ lösning som säkert håller hög materialkvalitet!

En traditionell kula har jag initialt mer förtroende för. Men det är som sagt initialt, jag har aldrig kännt på kulan!

/MVH Niclas,
 
AnWi skrev:
Har sett Acratech Ultimate Ballhead på nätet och tycker den ser spännande ut. Finns det någon som vet någon som har ett, vad han/hon tycker, vad det kostar och var man kan köpa?

Idén är skitläcker men fungerar det i praktiken.
http://acratech.net/ultimate_ballhead.html

/AnWi

Om du följer din länk, går in på account, products så har du priset voila!
Tyvärr vet jag inte mer än du avseende användandet, men den ser onekligen trevlig ut!

/ Peter
 
AnWi skrev:
Jag hade trott att man kunde köpa den i Sverige, men, men, Internethandeln tar snart över det mesta inom foto.

Nu var det inte det min fråga handlade om utan hur den fungerar i praktiken.

Hittade en test på photo.net som ser mycket lovande ut.
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=008IPQ

Peter, om du har en skulle jag gärna vilja höra dina åsikter.

/AnWi

Tyvärr, som jag skrev tidigare har jag ingen uppfattning om hur den fungerar i praktiken, du kan ju läsa testen på: http://luminous-landscape.com/reviews/arcatech.shtml.
Jag har själv beställt en RRS BH-55 LR som skickades idag! Väntar med spänning!

/ Peter
 
PeBro skrev:
Tyvärr, som jag skrev tidigare har jag ingen uppfattning om hur den fungerar i praktiken, du kan ju läsa testen på: http://luminous-landscape.com/reviews/arcatech.shtml.
Jag har själv beställt en RRS BH-55 LR som skickades idag! Väntar med spänning!

/ Peter

Det blev tokigt, det var inte dej jag syftade på med "Peter" utan Peter Werner som Niclas trodde eventuellt hade ett.

RRS är väl en hel del tyngre?! Säkert hur läcker som helst men jag vill även ner i vikt. Har ett stadigt stativ med panoreringshuvud som jag alldeles för sällan släpar på pga vikten.

/AnWi
 
Jag har inte hunnit testa den ordentligt i fält ännu, men jag har testat lite hemma och kollat plattor och funktionen för att vänja mig lite.

Utförandet och materialkvalite är på topp. Plattorna och fästet är klockrent och känslan av dem är att de klarar säkert 4ggr så mycket som manfrottos rc2 plattor, trots att de är mindre. Jag hade dessutom beställt versionen med bara huvud-vredet gummerat, men fick alla vreden gummerade, det var en trevlig överaskning.

Den går att ställa så du har lite tröghet när du rör kulan, men det fungerar inte som arca-swiss b1 med sin ovala kula. Så när man ska köra med tyngre saker i vertikalläge får man hålla i den när man spänner.

Inga problem alls med vikt, kulan började glida lite när jag mer eller mindre hängde mig över hela altet. När jag låser är det inget spel någonstans. Panoramavredet håller väl inte alltför mycket vikt, när jag plockade av kulan häromdagen så fick jag greppa tag i ringen under ordentligt, det orkade inte panorama-skruven med.

Av det jag sett nu så kommer jag fortsätta vara nöjd med kulan och jag är glad att jag valde den kontra manfrottos 468MGrc2 som verkar vara en toppenkula, men då var det ju det där med snabbfästet, vikten och att den är väldigt begränsad för vertikalläge eller om man vill rikta kameran lite snett vid makro i konstiga vinklar.

Tillsammans med mitt lilla Gitzo G1127 så väger hela paketet 1.7kg, och både huvudet och stativet är BRA. Stativet klarar att jag hänger mig fritt i mittpelaren under(65kg) och kulan ligger också bra till i vilken storlek på utrustning det klarar.

Det enda är väl att väljer man versionen utan låsningspigg i plattan så får man komma ihåg att dra åt plattfästet ordentligt om man ska köra i vertikalläge, annars kan nog plattan glida ur. Själv tänkte jag lösa det genom att skaffa en L-platta vid tillfälle, troligen från RRS. Väljer man att köra med L-fäste så kan man ju få en version där låsningen sitter helt horisontellt istället för på diagonalen, då är kulan lite rörligare i vanlig led. Nackdelen är dock att den inte går att rikta helt rakt ner eller över en viss vinkel. Bildexempel finns i denna review

Läs lite olika reviews som dessa så får man en rätt bra bild av vad andra tycker.
http://luminous-landscape.com/reviews/arcatech.shtml
http://eoslightbox.com/index.html?/reviews/Review_ATUBG1325.html&2
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=008IPQ
 
Senast ändrad:
Tack Peter. Den kulan hade jag gärna viljat se på mässan. Nu blev det "bara" ett Velbon Carmagne 630 som förhoppningsvis kommer innan Gotlandsresan på torsdag.

Skall spara lite och skicka efter den sedan. Känns som om jag bestämt mej. Följer ingen platta med? Utan man behöver en platta eller L till kamera och en platta till tele?
 
Ja, plattorna är vilka arca-swiss kompatibla plattor som helst, finns en mängd märken att vlja på. Men de kostar ca $40/styck.

Ett L-fäste kan du beställa via RRS, men de är rätt saftiga i pris. Det jag vill ha(20D+BG-E2) kostar $160. Så det får vänta ett tag.
 
Huvva!

L-fästet, är det "skjutbart", eller finns det bara en position horisontellt och en vertikalt? Det är väl integrerat med platta så man inte behöver köpa platta också (tycker jag man kan se på bilderna)?

Jaha, då vet jag inte vad jag vill ha igen? Pro + L eller standard. Ser många fördelar med L-fäste då kameran fortfarande sitter mitt över stativet. Borde ju inte ta längre tid att lossa och snäppa fast vertialt än att lossa kulan och vrida tills allt kommit rätt. Med ett L-fäste så vet man ju att kameran pekar på "samma punkt".

Den är ju snyggare som standard tycker jag.´och L-fästet måste ju fungera bra ändå?!

Är du säker på att pro-varianten finns längre? Jag hittade den inte på acratech.com.

/AnWi
 
Maila och fråga, jag tror inte att den någonsin funnit på siten utan är specialorder. Men de kanske tog bort den för att den inte sålde.

L-fästet kan i de flesta fall skjutas i sidled då vinklarna som sitter i fästet går längs med hela. Så den går att justera en bit, men mest användbart vid macro skulle jag tro. Och ja, L-fästet är som en förlängd platta som går runt de sidorna på kameran.


Den är ju snyggare som standard tycker jag.´och L-fästet måste ju fungera bra ändå?!
Jupps, det gör det och instämmer. Acratech vinner lätt för snyggaste kulan hittils.

Det är ju lite funktionsskillnad på dem. Den vanliga versionen kan du ställa så du plåtar rakt ner med, samtidigt så kan du bara skifta den någon grade över rakt upp när du har den i det läget, ska du över på andra sidan så får man vrida på panorama fästet. Pro-kulan och vanliga kulor är ju mer fria när man har kameran bara som vanligt, men klart mindre fria i vertikal led då man bara har en liten skåra att använda.
 
Jo, det där sista såg jag på länkarna du skickade.
Några frågor till:
Detent pin eller ej. Finns det någon anledning att inte välja den? T.ex. L-fästen som ej passar då, svårare montage mm. Vad valde du?
Acratech's Quick Plate eller någon annan? Hade funderingar på en Universal så jag kan fundera vidare på L-fäste.

/AnWi
 
Kolla även in Really Right Stuffs kulled BH-55. Den är rejält stadig. Hans Olsson (tfn: 019-294060) (tillverkar Optipod snabbkopplingsplattor) skall göra en större beställning på så sätt så blir det billigare frakt.

Jag har ett specialtillverkat L-fäste från Optipodsystemet. Det är så smart gjort så att det enkelt kan användas till olika kameror men är förtfarande stadigt och smidigt. Med ett enkelt handgrepp så kan det göras om ifrån min F6:a för att passa till exempel D2H/X serien. Hans Olsson gör även special L fästen som passar till Canon kameror.
 
Tro mej, jag har tittat på RRS BH-55 men lutar fortfarande åt ATUB*. Rätt eller fel?!

Den är så himla cool. Skönt lätt och verkar smart. Det handlar bara om rätt utförande och snabbplattor för mej just nu.

RRS L-fästen är inte billiga men verkar väl genomtänkta så att de inte stänger/låser delar av kameran. Svårt att klara på ett universalfäste.

*) AcraTech Ultimate Ballhead
 
Jag har en Acratech på mitt kolfiberstativ som tyvärr inte gör den rättvisa. Skenet kan bedra. Det är en grymt stabil kulled. Den har inget progressivt motstånd och löper inte lika lätt som en Arca-Swiss. Däremot är den något billigare och framför allt lättare. Det gäller att tänka på åt vilket håll man har den riktat för att inte slå i när man vinklar nedåt, men man kommer snabbt in i detta och det är inget problem för mig. Snygg, lätt, stabil.

/Pontus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.