Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
A99 II i faggorna
- Trådstartare avlustat_medlemskap180119
- Start datum
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
PerKr
Aktiv medlem
En A99II måste ju inte nödvändigtvis vara en SLT, eller? Sony kan lika gärna gå över till spegellöst även för A-bajonetten. När SLT-kamerorna introducerades led de spegellösa kamerorna fortfarande av långsamma AF-system men det har man ju åtminstone till viss del tagit sig förbi.
Får ändå hålla med de som hävdar att A-bajonetten är på väg att dö en tyst död. E-bajonetten får så ofantligt mycket mer uppmärksamhet av Sony att talet om att A-bajonetten lever låter lite löjligt. För ett tag sedan pratade man om att A-bajonetten skulle användas för produkter som riktade sig till proffs. Nu har man A7II, A7RII och A7SII som åtminstone sett till prissättningen riktar sig mot den marknad som en A99II skulle vara ämnad för. Och objektiven? inte bara att man släpper objektiv som helt går emot svamlet om att spegellösa kameror är lättare och mer kompakta, de prissätts så att Canons L-optik framstår som billig?
Jag hoppas att Sony fortsätter att uppdatera A77 och A99 serierna. De får gärna göra dem spegellösa och kombinera de fördelar det ger med ergonomin i de större husen (greppet och skärmen är väl det mest påtagliga). Frågan är om det inte är där någonstans de behöver hamna ändå med A9-serien för att bli ett riktigt seriöst alternativ till Canon och Nikon.
Får ändå hålla med de som hävdar att A-bajonetten är på väg att dö en tyst död. E-bajonetten får så ofantligt mycket mer uppmärksamhet av Sony att talet om att A-bajonetten lever låter lite löjligt. För ett tag sedan pratade man om att A-bajonetten skulle användas för produkter som riktade sig till proffs. Nu har man A7II, A7RII och A7SII som åtminstone sett till prissättningen riktar sig mot den marknad som en A99II skulle vara ämnad för. Och objektiven? inte bara att man släpper objektiv som helt går emot svamlet om att spegellösa kameror är lättare och mer kompakta, de prissätts så att Canons L-optik framstår som billig?
Jag hoppas att Sony fortsätter att uppdatera A77 och A99 serierna. De får gärna göra dem spegellösa och kombinera de fördelar det ger med ergonomin i de större husen (greppet och skärmen är väl det mest påtagliga). Frågan är om det inte är där någonstans de behöver hamna ändå med A9-serien för att bli ett riktigt seriöst alternativ till Canon och Nikon.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Ja, a-mount är dött sägs det och ändå släpper Tamron, som delvis ägs av Sony, nya objektiv med den fattningen. Först ett 90 mm makro och nu gen 2 av 150-600 mm.
Fast i o f s eftersom det finns PDAF på sensorn på E mount och adapters varför inte göra dem i A mount? De skulle ju inte bli nämnvärt mindre i FE fattning utan det skulle vara som A fattning med distansring (adapter inbyggd). Dessutom är ett objektiv med långt registeravstånd mer mångsidigt. Skulle Sony lägga ner allt finns alltid plats för en adapter till en annan fattning. Långt registeravstånd på objektiv och kort på kamerorna blir mest mångsidigt.
PerKr
Aktiv medlem
Ja, a-mount är dött sägs det och ändå släpper Tamron, som delvis ägs av Sony, nya objektiv med den fattningen. Först ett 90 mm makro och nu gen 2 av 150-600 mm.
Att Tamron släpper varianter av sina objektiv med A-fattning är inget konstigt. Föregångarna fanns med A-fattning och skillnaden, och därmed den extra kostnaden, för att göra de nya varianterna tillgängliga för Sony A är sannolikt minimal. Det säger därför väldigt lite om A-bajonettens framtid, oavsett om Sony äger 11% av aktierna i företaget. Det skulle säga mer om Sony själva släppte några objektiv som täpper luckorna i utbudet (jämfört med konkurrenterna) eller ersätter gamla objektiv.
Bengf
Aktiv medlem
Det behövs en ny A9-FE av större sort, och A7II skall väl ersättas, och som alla vet eller pratar mycket om behöver autofokusen förbättras då sport/Fågel fotografering är mest populärt i dag och mycket efterfrågat, 6D ägare har ofta en MKIII eller 7DMKII till sport/Fågel så dom reder sig på det viset, nya D500 är tydligen makalöst snabb och effektiv, klart bättre än A6300 som skall var snabb och varit Sony ägares stora förhoppning. DSLR blir bara bättre och bättre vad gäller Autofokus, D500 har så bra AF så nu kan det väl inte bara gå att göra den ännu bättre.
Nikon släpper väl snart en D760 som kommer att knocka det mesta, AF från D500 8 bps, ja det kommer A99 eller A7III att tampas med fram över, det blir inte lätt det.
Nikon släpper väl snart en D760 som kommer att knocka det mesta, AF från D500 8 bps, ja det kommer A99 eller A7III att tampas med fram över, det blir inte lätt det.
Surgeon
Aktiv medlem
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Spännande nyhet, och efterlängtad av många. Det ska bli intressant att se hur väl den hanterar fotografering i dåligt ljus, som brus och AF. Hoppas den finns att klämmas på till fotomässan i november.
Men det vet vi väl redan för det är väl samma sensor som i A7r II antar jag. Det är däremot en annan femma med AF-systemet som ju avviker då man har kvar en dedikerad AF-sensor vid sidan av de AF-punkter som finns på huvudsensorn. Det har vi inte sett tidigare vad jag vet.
ztenlund
Aktiv medlem
Men det vet vi väl redan för det är väl samma sensor som i A7r II antar jag. Det är däremot en annan femma med AF-systemet som ju avviker då man har kvar en dedikerad AF-sensor vid sidan av de AF-punkter som finns på huvudsensorn. Det har vi inte sett tidigare vad jag vet.
Det lär det nog vara, men man får väl dra av 1/3 till 1/2 steg i brusprestanda eller så för att den fasta spegelkonstruktionen stjäl lite ljus. Sony lär väl inte ha lyckats styra om en del ljus utan att det försvinner ens nu.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det lär det nog vara, men man får väl dra av 1/3 till 1/2 steg i brusprestanda eller så för att den fasta spegelkonstruktionen stjäl lite ljus. Sony lär väl inte ha lyckats styra om en del ljus utan att det försvinner ens nu.
Så är det nog. Sker nog ingen revolution där inte.
Frågan är hur de får till AF:en. Det låter som om det kan bli verkligt komplext med all den där överlappande tekniken.
Det man kan hoppas på också är att de tar tag i användardialogen. Menyerna borde struktureras om så att exv. allt videorelaterat och allt AF-relaterat hålls ihop bättre. En del förbättringar av intellisense-typ vore heller inte fel för det börjar allt bli väldigt komplext nu med alla beroenden som finns mellan delsystem och -funktioner.
Undrar om vi inte får höra visst gnäll nu för att man inte kan använda Sonys och andras nya E-mountojektiv på den här kameran. Tuff lycka där! Men de får väl glädja sig åt större batterier och dubbla kortplatser för det är väl den gruppen som den här kameran riktar sig till. Jag tillhör inte den och är nog ganska kluven till det här projektet som jag tror inte är helt entydigt bra för Sony och oss E-mountfotografer eftersom Sony måste ha "split vision" nu i högre grad än tidigare. Men det kommer ju å andra sidan även Canon att ha om de menar allvar med sin nya spegellösa satsning.
pic-tor
Aktiv medlem
Nej, det vet vi inte. Nu ska sensorn arbeta i en annan (ljussvagare) teknik.
martinot
Aktiv medlem
Undrar om vi inte får höra visst gnäll nu för att man inte kan använda Sonys och andras nya E-mountojektiv på den här kameran. Tuff lycka där!
Ser inte det som något problem alls!
Jag tycker att Alpha-mount, till skillnad ifrån just E-mount, faktiskt har ett hyfsat komplett utbud av bra optik till konkurrensmässiga priser.
Tycker det är kul att denna kamera kommit ut (hade nästan själv avskrivit den vid detta laget), men å andra sidan så är jag beredd att hålla med Mats L om att SLT-tekniken är lite av en () i historien som tekniskt passerat sitt bäst-före-datum.
Hade, som tidigare sagt, hellre sätt en fortsättning på A900 (men är medveten om det aldrig kommer hända).
Totalt sätt så tycker jag ändå att detta är en positiv nyhet för alla Alpha-mountägare.
Det blir ju inte sämre av att det kommer en fin uppdatering på fullformatssidan (som jag alltid tyckt gör sig bäst i sådana här ändå stora kamerahus), och visar ju ändå på att Sony inte helt lagt ner serien och intresset.
Jag tillhör inte den och är nog ganska kluven till det här projektet som jag tror inte är helt entydigt bra för Sony och oss E-mountfotografer eftersom Sony måste ha "split vision" nu i högre grad än tidigare. Men det kommer ju å andra sidan även Canon att ha om de menar allvar med sin nya spegellösa satsning.
Fast här har ju Canon ett ännu större problem... Deras utbud av optik är ju så rent skralt och uruselt att E-mount framstår som fantastiskt i jämförelse.
Dennis_foto
Aktiv medlem
(...)
Det man kan hoppas på också är att de tar tag i användardialogen. Menyerna borde struktureras om så att exv. allt videorelaterat och allt AF-relaterat hålls ihop bättre. En del förbättringar av intellisense-typ vore heller inte fel för det börjar allt bli väldigt komplext nu med alla beroenden som finns mellan delsystem och -funktioner.
(...)
.
"Revamped Intuitive Menu" fanns med på Sonys presentation på Photokina i dag. Enligt Imaging Resource http://www.imaging-resource.com/news/2016/09/19/sony-news-live-from-photokina-2016 så sades att detta var ett svar på användaråtermatning. Törs man hoppas på en FW-uppdatering till a77ii?
Mycket spännande med en a99ii!
Bilagor
martinot
Aktiv medlem
"Revamped Intuitive Menu" fanns med på Sonys presentation på Photokina i dag. Enligt Imaging Resource http://www.imaging-resource.com/news/2016/09/19/sony-news-live-from-photokina-2016 så sades att detta var ett svar på användaråtermatning. Törs man hoppas på en FW-uppdatering till a77ii?
Grymt efterlängtat. Mycket positivt att Sony verkar ta tag i detta!
PMD
Aktiv medlem
Jag gissar att det är olika utvecklingslag för E- och A-fattningen så det är nog inga problem att hålla fokus på rätt sak för kamerakonstruktörerna.[ Jag] är nog ganska kluven till det här projektet som jag tror inte är helt entydigt bra för Sony och oss E-mountfotografer eftersom Sony måste ha "split vision" nu i högre grad än tidigare.
Det är bara en ny kamera i en serie som har funnits i flera år, så den satsningen är inte så värst ny.Men det kommer ju å andra sidan även Canon att ha om de menar allvar med sin nya spegellösa satsning.
sonya55
Aktiv medlem
Blixt o dunder
Har A77 II och A7II samt sedan tidigare A77.
Båda kamerorna i andra generationen funkar utmärkt med blixt, man tar en provbild o justerar o sen är det bara att köra på. Automatiken sköter detta fint, man kan lätta upp kring ögon o dylikt o får bilder där det ser ut som bra naturligt ljus.
Mvh // Sven-Olof
Med bildsensorn.
Tyvärr klarar inte den att läsa ut så snabbt att den hann med att uppfatta "morse-koden" i det trådlösa blixtsystemet eller att ljusmäta för TTL-blixtar och det är därför A77 och A99 funkade så uselt med blixt och felexponerade.
(Vad jag vet har inte A77II eller de spegellösa heller någon separat ljusmätare, men om de har lyckats få blixtsystemet att funka bra i dem har jag ingen koll på, men det kanske nån annan kan fyll på med info om.)
/Mats
Har A77 II och A7II samt sedan tidigare A77.
Båda kamerorna i andra generationen funkar utmärkt med blixt, man tar en provbild o justerar o sen är det bara att köra på. Automatiken sköter detta fint, man kan lätta upp kring ögon o dylikt o får bilder där det ser ut som bra naturligt ljus.
Mvh // Sven-Olof
equa
Aktiv medlem
Kameran förefaller ju vara ett hopplock av de bättre delarna från olika modeller: sensor (A7RII), AF-modul (A77II) och EVF (A6300). Det dubbla AF-systemet verkar spännande som sagt, 1 + 1 = 3 eller? Blir dock lite fundersam på denna beskrivning i broschyren:
"Although the 99 II AF system can use as many as 323*1 focus points, you can manually limit the number of focus points used. “Auto” allows focus area selection across all 323 points*, while “Only cross-type AF” limits focus area selection to the 79 cross points* for faster operation."
Blir AF:n snabbare med bara 79 punkter?
Något som borde bli möjligt med dubbla AF-system är väl mikrojustering av autofokusen för olika objektiv med kalibrering av spegelns af-modul till den på sensorn a la Nikon D5 och D500.
Broschyren finns här: http://sonyglobal.scene7.com/is/content/gwtvid/pdf/2016/A916/1e06f5296792e980.pdf
"Although the 99 II AF system can use as many as 323*1 focus points, you can manually limit the number of focus points used. “Auto” allows focus area selection across all 323 points*, while “Only cross-type AF” limits focus area selection to the 79 cross points* for faster operation."
Något som borde bli möjligt med dubbla AF-system är väl mikrojustering av autofokusen för olika objektiv med kalibrering av spegelns af-modul till den på sensorn a la Nikon D5 och D500.
Broschyren finns här: http://sonyglobal.scene7.com/is/content/gwtvid/pdf/2016/A916/1e06f5296792e980.pdf
Bengf
Aktiv medlem
Kameran förefaller ju vara ett hopplock av de bättre delarna från olika modeller: sensor (A7RII), AF-modul (A77II) och EVF (A6300). Det dubbla AF-systemet verkar spännande som sagt, 1 + 1 = 3 eller? Blir dock lite fundersam på denna beskrivning i broschyren:
Tror nog dom menar med cross punkter att det låser snabbare, tar ju både horisontellt och vertikalt. synd att den inte verkar ha touch skärm, lite märkligt tycker jag, snabb förstorning och bläddring, eller beskärning hade varit bra. men knapparna kanske fungerar smidigt, är väl en vane sak.
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.