Kort tid. Extremt kort tid rent historiskt.
Dessutom så har de flesta aktörer ytterligare saktat ner tempot och dragit ut på produktlivscyklerna gällande kamerahusen. De blir troligen bara allt längre med tiden.
Fokus ligger på att släppa allt mer produkter snabbare inom objektivmarknaden. Vilket bara gynnar kunder och oss fotografer (allt större ekosystem och därmed högre totalt värde) och även tillverkarna själva (högre vinstmarginaler jämfört med den avmattande och svaga kameramarknaden).
Det är nästan bara Sony som har fokus/hysteri (välj begrepp själv) på att spotta ut nya kamerahus i mängder.
Jasså?
Var har du fått den informationen ifrån?
Skulle gärna vilja veta det (är en nyfiken person). Har personligen aldrig hört eller sett något sådant.
Tror jag inte ett dugg på.
Tror inte heller att många gick över ifrån Canon (eller Sony för den delen) när Nikon släppte D800/810 (även om det självklart finns några undantag).
De som jag känner som fotar med Canon, och som har i några få fall sneglat/funderat på att byta till Nikon (Sony SLT är inte på kartan) så är det pga av DR eller bandningsproblem hos Canon. Upplösningen är oftast inget stort fokus för de flesta seriösa, och speciellt professionella, fotografer.
Det tror jag är en ren villfarelse som inte har någon bäring i verkligheten.
De som jag känner som kör med Canon/Nikon DSLR idag, om de funderar på att byta till nytt system, eller komplettera sitt existerande, så är det oftast ett mindre och lättare spegellöst system som det funderas på.
Denna fina uppdatering ifrån Sony är, kanske, intressant för de som redan investerat tungt i A-mount, men det lär knappast locka över några nya användare till ett system som många ser som "döende", eller på väg att fasas ut av Sony.
Du får trösta dig med att dina tangentbord ivf orkar med många punkter.
Personligen så har jag många kraftfulla datorer som skulle fixa det utan minsta problem, men har själv ett väldigt marginellt intresse av enbart högre upplösning i sig. Det är inget som driver mina kamerainköp ivf.
Vad jag drivs av är utvecklingen på den spegellösa sidan, och då är det nästan bara stora förbättringar i AF och EVF som motiverar mig att så småningom köpa nytt (de områden som jag tycker spegellöst ofta brister stort på idag)
Jag tackar aldrig nej till högre upplösningen (mer är ju nästan alltid bätre, om än ofta völdigt marginellt), men det är inget som driver mig till att betala mer eller att byta ut fungerande kamerahus. Jag är personligen väldigt nöjd, och för mig så är 24 Mpix mer än vad jag behöver inom den rimligt närmaste tidsperioden (på 10-15 års sikt så har säkert utvecklingen gjort att även min kravnivå ökat signifikant även gällande lågprioriterade saker som upplösning).