Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Men A7R II har väl ingen iso-inställning på 3 miljoner? Eller menar du att Nikon skulle låta bli iso 3 miljoner i D5 eftersom A7R II inte ger tillräckligt bra bildresultat vid iso 12800?
Som jag skrev tidigare i tråden: Hi-lägena är - i alla kameror jag någonsin testat - en slags genväg för nödsituationer som är ditlagd för de gånger man möjligen försöker ta bilder i en extrem situation. I just pressfotokamerorna drar man Hi-lägena till ännu värre extremer än i vanliga kameror, det är inget nytt.
Vid iso 3 miljoner i D5 får man jpeg-filer som ser ut ungefär som de tagna vid iso 102400 med D3s (dess högsta Hi-läge), om något en smula bättre, med lite mindre bandning. Helt klart är de gränsfall till användbara, men det går att se vad motivet är. Man kan till exempel identifiera en person som är med på bilden om du tar ett normalt porträttutsnitt (vilket nog kan ge en antydan om vid vilka situationer då ett sådant läge kan användas). Men Nikon är hur som helst ganska konsekventa var de lägger den högsta inställbara iso-nivån - där det definitivt inte är värt att skruva upp förstärkningen mer, men där man fortfarande får en primitiv men dock bild. Därav 3 miljoner med D5.
"Nikon D5 vs Sony a7R II: ISO 3 MILLION 4K video quality test!", det är SAR rubriken och inte min skrivning.
Jag vet också att inte A7r I inte går till 3 miljoner. I testet skruvar de väl upp exponeringskompensationen till att börja med två steg i alla fall. Sedan vet jag inte vad de gör egentligen för det får man inte reda på Är det stillbild kan man ju alltid lyfta i efterbehandlingen och det kan man säkert med video också och rätt verktyg. Vad de gjort i denna rätt dåliga jämförelse borde man ju fått veta me i detalj för annars blir ju den jämförelsen inte mycket att bry sig om.
Jag tycker bilderna ur båda kameror ser ut som skit på dessa nivåer och undrar vem som vill använda dem. Polisen?? Tullen?? Att jag nämnde 12800 var bara för att det nog är gränsen för bilder ur A7r Ii som jag skulle vara intresserad av. Ur mina FF-hus inte bättre än 6400 tycker jag i alla fall. Andra får ha vilka bevekelsegrunder de vill för mig. Sedan snacket om skärpan så kollade jag igen och på 3 miljoner ligger den väl i så fall inte mer fel i Nikon-fallet vad jag kan se. Kulorna är inte oskarpa p.g.a. att skärpan ligger fel utan p.g.a. bruset vad jag kan se. Det är väl ingen större skillnad i det avseendet mellan bilderna.
Vore det inte bättre att göra som DxO gör med stillbilder och mäta bruset i enskild bildruta i videon och jämföra det steg för steg. Ett sånt här test säger tyvärr inte särskilt mycket.
http://www.dxomark.com/Cameras/Ratings
Klicka på lanscape-variabeln som är lågljusegenskaperna så ser ni att gamla A7s toppar (ja den är alltså vassare eenligt DxO än A7s II) alldeles före A7r II. Vore ju intressant att se var D5 klockar in.
Senast ändrad: