Annons

A7s

Produkter
(logga in för att koppla)
Det råder delade meningar om det.

En del av prisskillnaden består f.ö. av skatt/tull, som är högre på EOS-1D C eftersom den klassas som videokamera.

Jo, de har tydligen stoppat in en extra kylfläns i den, det är redan avhandlat.

Hursomhelst är det egenskaperna som ett pro-hus har med mycket processorkraft, snabb och kraftig datahantering, gott om ström och möjlighet till värmeavledning som gjort den lämplig att konvertera.

Det här är ett mellansegment ju och Canon är redan representerade inom pro-video också, så de har lagt sig på en väl balanserad mellan-nivå och utvecklingskostnaden för 1D C har nog varit rätt liten i förhållande till att utveckla en kamera helt från scratch.

Sonys nya sensor är vassare än Canons, men kameran den är inpetad i har ite alls samma kapacitet.

Vem har det då?
NIKON

Tänk om det finns en D4c som lurar runt hörnet?
Absolut inte omöjligt. Tror knappast att Sony utvecklat den här nya sensorn helt själva bara för A7s.

Det här mellansegmentet kommer nog att växa rejält och är ett område som Nikon vill in på. De har ingen närvaro i pro-video så behöver inte ta några hänsyn och begränsa sig för att inte konkurrera med sig själva.

Möjligt att Sony också kommer med en bättre anpassad kamera med 4K. Kanske VG-900 II kan bli nåt.

På sikt kommer nog de extrema prisnivåerna för pro-video att minska och digital imaging blir en och samma bransch, men det är långt kvar till dess. Under tiden kommer fler och fler bättre mellanstegskameror och ett standardiserat utbud av kringutrustning bli mer komplett.

Rolig tid!

/Mats

Det känner jag inte igen. Jag har ändå plåtat sport med EOS-1D C och EOS-1D X sida vid sida. Ser inget i specarna som antyder detta.

Ok, jag är inte insatt i detaljerna om det. Då är alltså 1D C en 1D X på steroider som kan plåta lika bra fast filma i 4K dessutom. jag fick den uppfattningen för att GrevTure skrev "Eos 1D C som inte precis är någon ideal stillbildvideokamera i och med att du saknar AF i serieläget"

Ska bli spännande att testa A7s. Tror de skulle sålt fler till vanliga hobbyfotografer om den hade haft 24 megapixel.

En 24 mpx A7 finns ju redan. Tror inte 4K blir stort i A7s då det krävs så mycket kringgrejer och att den inte kommer att bli någon storsäljare, men A7 kan mycket väl uppgraderas via firmware med bättre codecs för att leveera Full HD.

/Mats

Ok, jag är inte insatt i detaljerna om det. Då är alltså 1D C en 1D X på steroider som kan plåta lika bra fast filma i 4K dessutom. jag fick den uppfattningen för att GrevTure skrev "Eos 1D C som inte precis är någon ideal stillbildvideokamera i och med att du saknar AF i serieläget"

Jag tolkar det som att han syftar på AF i videoläge. Det krävs bra autofokus i videoläge för att kameran ska fungera effektivt som stillvideokamera. Sen tror jag det också blir opraktiskt med videofiler på 1-3 GB/min när man ska skicka hem material från fältet.

Nä det är nog undantagsvis som det är ett smidigt sätt att jobba på. Som när man ändå måste filma en kort intervju med Zlatan som bara ställer upp i 90 sekunder framför kameran.

Det finns ju kameror som kan videofilma i råformat, man kan nog efterbehandla rejält om man vill. :)

Ja det är väl det som kommer att utmärka en riktig entusiast i framtiden att man avsätter sin tid till att putsa sina filmer i RAW, ruta för ruta som den värsta fönstertvättare. :) Det kommer alltid att gå att fylla sin vakna tid som pensionär också om man bara anstränger sig lite.

Det kanske går att putsa ruta för ruta, men jag tror inte att råvideofilmare gör så.

Ja det är väl det som kommer att utmärka en riktig entusiast i framtiden att man avsätter sin tid till att putsa sina filmer i RAW, ruta för ruta som den värsta fönstertvättare. :) Det kommer alltid att gå att fylla sin vakna tid som pensionär också om man bara anstränger sig lite.

:)

Man behöver inte behandla ruta för ruta.

Det finns t.ex. et program som heter DaVinci Resolve, som är som Camera Raw fast för film.

Det går att göra inställningar som gäller för en hel scen, inkl exponering, fill light, vitbalans, saturering, brusreducering, kontrast osv. Förutom att göra en inställning för en scen så kan man tona in modifieringar över tidslinjen och matcha två klipp och sådana saker. Raw-formatet är Cinema-DNG. Går att använda andra program också.

Går att göra med färdigprocessad data också, men inte lika enkelt. Precis som att man kan arbeta med jpeg-bilder i Camera Raw på samma sätt, men man kan inte gå lika långt och råka ut för bandning osv. Därför är det bra med en codec som behåller mycket data och inte komprimerar hårt och ger många bitars färgdjup.

Atomos externa recorders som t.ex. Ninja Blade tar HDMI-signalen och lagrar ner direkt på hårddisk eller SSD i bra format med mycket data utan komprimering som är enkelt att arbeta med.

Filmning är riktigt kul och allt man kan om stillbildsfoto har man nytta av, men det finns en hel del grejer att lära :).

Jag filmar mycket nuförtiden och hjälper min grabb som utbildar sig på filmlinjen på Kulturama. Han är grym på redigering. Det tjatas om en Ninja Blade bl.a. och ny kamera. Kanske blir en A7s, men troligen en Sony A6000 så får vi se sedan.

/Mats

:)

Man behöver inte behandla ruta för ruta.

Det finns t.ex. et program som heter DaVinci Resolve, som är som Camera Raw fast för film.

Det går att göra inställningar som gäller för en hel scen, inkl exponering, fill light, vitbalans, saturering, brusreducering, kontrast osv. Förutom att göra en inställning för en scen så kan man tona in modifieringar över tidslinjen och matcha två klipp och sådana saker. Raw-formatet är Cinema-DNG. Går att använda andra program också.

Går att göra med färdigprocessad data också, men inte lika enkelt. Precis som att man kan arbeta med jpeg-bilder i Camera Raw på samma sätt, men man kan inte gå lika långt och råka ut för bandning osv. Därför är det bra med en codec som behåller mycket data och inte komprimerar hårt och ger många bitars färgdjup.

Atomos externa recorders som t.ex. Ninja Blade tar HDMI-signalen och lagrar ner direkt på hårddisk eller SSD i bra format med mycket data utan komprimering som är enkelt att arbeta med.

Filmning är riktigt kul och allt man kan om stillbildsfoto har man nytta av, men det finns en hel del grejer att lära :).

Jag filmar mycket nuförtiden och hjälper min grabb som utbildar sig på filmlinjen på Kulturama. Han är grym på redigering. Det tjatas om en Ninja Blade bl.a. och ny kamera. Kanske blir en A7s, men troligen en Sony A6000 så får vi se sedan.

/Mats

Mats, jag bara skojade lite med både Per och dig och jag tror du fattade det. Annars är jag riktigt imponerad av allt vad du verkar lärt dig om digital filmteknik de senaste åren. Som vanligt går du till botten med allt och jag antar att det ibland blir så när man dras med när ungarna sätter igång på allvar som din son verkar ha gjort med filmningen. Härligt och man kan ju lära sig en del själv på kuppen. Ska också ladda ner Friedmans A7/A7r bibel och läsa lite där också. 600 sidor har han tydligen knåpat ihop den här gången och just filmbiten ska jag kolla lite extra på även om jag inte har någon A7s.

Den här tråden är extremt nyttig för mig. Paradoxalt nog därför att A7s inte attraherar mig en sekund utan för att jag då som "utomstående" verkligen kan läsa inläggen "nyktert" och se hur oerhört olika respektive deltagare värderar olika egenskaper.

Även förväntningarna skiljer sig åt. Som "kronisk" stillbildsfotograf har jag inget som helst känslomässigt engagemang i A7s (som jag har i dess syskon A7/A7R).

Tror jag kommer att få nytta av det i andra trådar där jag deltar mer aktivt.

//Lennart

Det är kul att kameran skapar så omfattande diskussioner. Personligen orkar jag inte läsa allt som skrivs men mellan inläggen kommer det ibland några för mig intressanta kommentarer.

Det här KAN vara min aurora borealis-kamera. När jag fotograferar norrsken vill jag ha så kort slutartid som möjligt för att frysa det intensiva skådespelet. Den som skådat norrsken vet vad jag pratar om. Men något som gör mig ännu mer uppspelt är tanken på att jag kanske till och med kan föreviga det på video!!!

Den här tråden är extremt nyttig för mig. Paradoxalt nog därför att A7s inte attraherar mig en sekund utan för att jag då som "utomstående" verkligen kan läsa inläggen "nyktert" och se hur oerhört olika respektive deltagare värderar olika egenskaper.

Även förväntningarna skiljer sig åt. Som "kronisk" stillbildsfotograf har jag inget som helst känslomässigt engagemang i A7s (som jag har i dess syskon A7/A7R).

Tror jag kommer att få nytta av det i andra trådar där jag deltar mer aktivt.

//Lennart

Hörde idag om tidningar som jobbar med 4K-teknik även för tryck av stillbild. Skälet skulle vara den stora kreativa frihet detta ger med film och stillbild i ett. Baksidan är enorma mängder data man måste förhålla sig till. Jag vet inte om jag hörde rätt men det handlade om 1 TerraByte per dag eller så. Så kameror såsom A7s med sin nya sensor kan mycket väl komma att stå för paradigmskiften framåt i tiden när det gäller arbetssätten i bildproduktion i större organisationer som har volymerna och råd med tekniken. Man kommer filma alltmer i den världen och bildrutorna i filmen kommer att hålla så bra kvalitet att det är "tillräckligt bra" för ett ganska stort användningsfält. I sådana organisationer så kan 4K-tekniken vara ett väldigt rationellt val.

Angående detta med efterbehandling så nämnde jag tidigare i ett annat sammanhang att man även hade automatiska flöden av bilder som efterpolerades med automatik av exv. FotoWare Color Factory och SmartColor och där man också tidigare haft parallella flöden (RAW) för att kunna åtgärda bilder som inte blev bra med automatiken. Tydligen funkar det så pass bra i en del fall att en del nu skippar RAW-flödet helt. Så kan det se ut i bildfabrikerna och det är ju det en del fotografer möter. Det blir tillräckligt bra för det mesta och allt färre kommer i framtiden vara beredda att betala för fotografernas manuella möda. De effektivaste "bildfabrikerna" kommer sätta ribba och priser för en hel del av bildflödet framöver för de som kör stillbild och en del andra kommer kanske testa om 4K är något för dom också.

Frågan är hur fort det kommer gå - om det lyfter. Så A7s kan väl mycket ses som en testballong som förebådar ett paradigmskifte. En tid där äntligen en enskild bildruta i en 4K film håller sådan teknisk kvalitet att den kan tryckas t.o.m. i tidningar med hyfsade krav på bildkvalitet och flexibiliteten kommer vara nästan total i val mellan film eller stillbild. ... eller rättare sagt så behöver man ju inte göra något val förrän filmen hamnat i datorn.

Det kan mycket väl bli så att A7s kommer visa sig vara den verkligt intressanta kameran av dessa tre A7:eek:r för framtidens utveckling, även om den aldrig kommer att vara ett naturligt val för detaljnördar som oss Lennart.

Där har vi ju en drönare med A7s vilket jag även trodde skulle bli ett `stort´ användningsområde för kameran.
En drönare i denna klassen lyfter en hel del så lite lagringsutrustning för 4K är inget problem.

/Stephan

Ja, det kan nog bli en hit.
Vi får väl se vad som kommer i form av externa 4K-recorders som matas via HDMI.

Ännu så länge finns ju ingen alls och jag vet inte hur Sony har skapat sitt demomaterial. De som finns (och kostar flera gånger mer än kameran) tar ju alla SDI-input bara.

Atomos Shogun som annonserat är ju mer än bara en recorder, så en enklare variant bara för omvandling av HDMI-signalen och kodning ner på media borde komma också kan man tycka.

4K i all ära, men mycket produktion kommer nog att ske med HD ett tag till och där är ju A7s komplett redan utan behov av extra grejs.

4K-inspelning har iofs andra fördelar än bara högre kvalitet. Att använda 4K-data för att producera HD-film ger möjlighet till beskärning, zoomning och åkningar i post t.ex.,, men någon distribution eller slutmedia eller spelare för 4K finns ju inte riktigt än.

När det blir mainstream så finns det nog fler kameror med 4K också att välja på. Att kliva på tåget så här tidigt med ny teknik är ganska besvärligt och kostsamt.

/Mats

4K-filmen på sidan jag länkade till spelades in på en stationär recorder (som jag inte kommer ihåg vad den hette och just nu funkar inte sidan). Den kan vara lite besvärlig att använda på en drönare eftersom den kräver el :)

4K-filmen på sidan jag länkade till spelades in på en stationär recorder (som jag inte kommer ihåg vad den hette och just nu funkar inte sidan). Den kan vara lite besvärlig att använda på en drönare eftersom den kräver el :)

Den enda jag känner till som tar emot 4K via HDMI är BMCCs ultrastudio-
http://www.blackmagicdesign.com/products/ultrastudiothunderbolt

Men den är rackmonterad och knappast till för att användas i fält :).

Sony, Red, Arri, Canon har olika recorders fast som matas med SDI och kostar från 100 000 kr och uppåt, så i närtid så är det nog GH4 eller 1D C man får skicka upp med en drönare om man vill ha 4K från luften.

Fast, det här är ju bara i sin linda så det lär nog dyka upp en massa produkter. Lite förvånad att Sony inte har någon egen inspelare eftersom de presenterar en kamera som saknar inbyggd codec och lagring. Inte riktigt färdigt liksom, men det blir nog bra med tiden.

/Mats

Till alla som känner sig besvikna för att A7s inte blev en kombination av 4k video och en snabb sportskjutarkamera - har ni ett enda ögonblick övervägt vilka kompromisser som det skulle innebära för BÅDA dessa användningsområden?

Jag försöker komma på vilka kompromisser det skulle vara, men lyckas inte.
Upplys oss Gunnar!

För båda dessa tillämpningar så krävs det mycket CPU-kraft. För stillbild action för att hantera AF och kodning av bilderna till lagring. För 4K video så behövs samma sak för att snabbt hantera stor datamängd.

Mycket RAM för buffert behövs också i båda fallen.

Snabb och stor lagring till media, gärna redundant behövs också. T.ex. dubbla XQD-kort eller så.

Allt detta processande skapar värmeutveckling som måste avledas och blir svårt om det är för trångt.

Dessutom går det åt massor av energi, så bra batterier måste finnas stora och många.

Tyvärr är alla dessa egenskaper sånt som den lilla A7-kameran inte har som kännetecken.

Canon har varit lyckosamma att konverttera sitt stora proffshus till 4K videokamera. 1DC kan göra allting som 1DX kan, fast även filma i 4K (och spara det till media). Inga kompromisser där inte.

Att Canon valt att göra två olika modeller är för att det finns möjlighet att ta mer betalt för en 4K videokamera än ett stillbilds sportkamerahus då marknaden ser ut så, inte pga tekniska kompromisser.

Det är det här som gör att jag tycker A7s haltar lite. Den behöver som sagt kompletteras med en extern recorder för att ta hand om materialet och något sådant finns som sagt inte ännu, men förhoppningsvis kommer det sådana alternativ. Kanske som en tilläggsmodul med bra värmeavledning och stora batterier.

Nu är det bara att vänta på att Sony ska släppa den andra halvan av sin nya 4K konsumentkamera :)

/Mats

Förstår inte att så många känner sig besvikna över detta. Det var ju HELT FÖRVÄNTAT!

Sony har ju länge sagt att de kommer med DELS 4k kapabla stillbildskameror, och DELS snabba kameror för aktionfoto.

Räkna med att när Sony kommer med någon snabbskjutarkamera, så kommer denna högst sannolikt att vara försedd med A-fattning, inte E-fattning.

A-fattningen är mycket mera lämpad för vissa ändamål, som t.ex. detta.[/QUOTE]

Nu kom ju priset också - £2500 - så det blir närmre 30.000SEK. I o f s att priset skulle överträffa A7r var väl väntat och spelar egentligen mindre roll då tillbehören samt dator och TV ändå blir dyra om man skall filma i 4K (eller UHD om det nu är så).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar