Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
A7s
- Trådstartare avlustat_medlemskap180119
- Start datum
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
..., så fort du hör en konspirationsteori överhuvudtaget (och vi har sett en hel del sådana om Sony - i synnerhet om A-mount), utgå från att den inte är sann. .
Vad är det för konspirationsteori om A-mount som du syftar på?
Är det t.ex. mina utsagor med spekulation om att Sony uphör med att tillverka kameror för det systemet?
Det har jag underbyggt med massor av sannolika skäl till varför de gör. Du har gång på gång lovat att förklara varför du tror annorlunda och smula sönder dessa argument, men du låter ju bli att göra det av någon anledning. Vilken vet jag inte, för tid att skriva långa andra inlägg har du ju.
Jag blir mer och mer övertygad om A-mounts nära förestående insomning. Så mycket att de faktiskt inte alls känns bra att köpa på mig en massa objektiv och det är anlednngen till att jag säljer den nyss införskaffade A77 II-an. Det ÄR en fantastiskt bra kamera, inget snack om saken. Förmodligen den allra bästa som Sony någonsing gjort och inget av det som gjorde att jag irriterade mig på A77 finns kvar. Ruskigt fin är den.
.Lågt räknat är 99,99 % av dem inte sanna...
Jag kan som sagt inte se en enda konspirationsteori här, men efetrsom antal teorier inte kan vara annat än heltal så hävdar du alltså att fler än 10 000 sådana finnes och maximalt en av dessa skulle vara sann.
Kan du inte ge exempel på åtminståne några av alla dessa 10 000-tals konspirationsteorier som tydligen finns?
/Mats
FlyerOne
Aktiv medlem
Det framgår väl ändå ganska klart att jag menade att 99,99% av alla 'konspirationsteorier' inte är sanna. Inte att 99,99% av alla 'konspirationsteorier i Sonytrådarna' inte är sanna. Det skulle i så fall mycket riktigt innebära att det skulle finnas minst 10.000 konspirationsteorier i dessa. Vilket jag alltså aldrig har påstått.
Ifall du går ut på nätet och letar lär du kunna finna häpnadsväckande mängder av konspirationsteorier, och med de mest befängda idéer (nu syftar jag inte på A-mountdödgräveriet).
Jag har bara kollat ett ringa litet urval av alla konspirationsteorier som virvlar omkring, men några exempel skulle jag kunna ge. Förra året skrev jag ett koncept med nåt dussin eller tjog konspirationsteorier inom ett av mina andra intressen. Konceptet finns bland alla andra till ca 40-80% färdiga koncept jag har överallt. :-(
Detta koncept skulle jag kunna färdigställa, men problemet är var jag i så fall skulle kunna skriva denna lista nånstans utan att det blir OT: Den blev i och för sig ganska kul, tyckte jag åtminstone själv.
Ifall du går ut på nätet och letar lär du kunna finna häpnadsväckande mängder av konspirationsteorier, och med de mest befängda idéer (nu syftar jag inte på A-mountdödgräveriet).
Jag har bara kollat ett ringa litet urval av alla konspirationsteorier som virvlar omkring, men några exempel skulle jag kunna ge. Förra året skrev jag ett koncept med nåt dussin eller tjog konspirationsteorier inom ett av mina andra intressen. Konceptet finns bland alla andra till ca 40-80% färdiga koncept jag har överallt. :-(
Detta koncept skulle jag kunna färdigställa, men problemet är var jag i så fall skulle kunna skriva denna lista nånstans utan att det blir OT: Den blev i och för sig ganska kul, tyckte jag åtminstone själv.
Sabud
Aktiv medlem
A7s är nog kameran jag skulle välja om jag gillade vidvinklar.
http://www.sonyalpharumors.com/sony-a7s-gets-almost-rid-of-the-corner-issues-with-wide-angle-lenses/
/Stephan
http://www.sonyalpharumors.com/sony-a7s-gets-almost-rid-of-the-corner-issues-with-wide-angle-lenses/
/Stephan
Tell
Aktiv medlem
Enligt manualen till A7s levereras kameran med två batterier och en riktig laddare. Det kanske var för många som beklagade sig över USB-laddaren och den dåliga batteritiden i A7(r)
Tror nog mer att det är för att dom tänker sig att man filmar med den, o det drar ju lite mera batteri än vanlig stillbildsfotografering..
RolfE
Aktiv medlem
A7s - batterier mm
Detta forum har sannerligen varit intressant att följa (av olika skäl). Själv fick jag min 7s för några dar sedan och den lever verkligen upp till förväntningarna som en videokamera för dåligt ljus. För bra ljus använder jag EOS 1DC.
Ett av de för mig viktigaste skälen till valet är att jag kan använda alla mina Canon-gluggar via Metabones Smart Adapter III/IV och med en tidigare Sony-adapter till NEX även nästan alla mina gamla Minolta-gluggar.
Man kan även anv. Metabones Speed Booster, men den passar inte mig - ger en mer vidvinklig bild.
7s-an levereras mkt riktigt med två batterier (tyvärr bara 1.020 mAh) och en extern batteriladdare och en liten smart kabelhållare.
Hittills är jag mycket nöjd, men visst finns det nackdelar och svagheter.
CONS:
- Autofokusen (åtm. med M-adaptern) tillhör inte de snabbaste.
- Fullständigt "äter" batterier
- För att kunna utnyttja max. dynamiskt omfång måste man upp på ISO 3.200. I solsken och med stora gluggar innebär det att man måste ha med en mattebox med ND-filter.
- Åtm. för mig lite "liten" i handen. Har best. batterigrepp i efterhand.
- Enbart ext. rec av 4K (Atomos Shogun släpps nästa månad).
PROS:
- Fantastisk lågljuskamera, ssk med S-LogC
- 4K-möjligheter med bra codec
- Mkt bra HD-kvalitet
- 120 f/s i 720p
- Alla reglage går att konfigurera som man själv vill ha dem
- m fl
Detta är i första hand en kamera för video. För stillbild är 7K ett bättre (och billigare) alternativ!
Detta forum har sannerligen varit intressant att följa (av olika skäl). Själv fick jag min 7s för några dar sedan och den lever verkligen upp till förväntningarna som en videokamera för dåligt ljus. För bra ljus använder jag EOS 1DC.
Ett av de för mig viktigaste skälen till valet är att jag kan använda alla mina Canon-gluggar via Metabones Smart Adapter III/IV och med en tidigare Sony-adapter till NEX även nästan alla mina gamla Minolta-gluggar.
Man kan även anv. Metabones Speed Booster, men den passar inte mig - ger en mer vidvinklig bild.
7s-an levereras mkt riktigt med två batterier (tyvärr bara 1.020 mAh) och en extern batteriladdare och en liten smart kabelhållare.
Hittills är jag mycket nöjd, men visst finns det nackdelar och svagheter.
CONS:
- Autofokusen (åtm. med M-adaptern) tillhör inte de snabbaste.
- Fullständigt "äter" batterier
- För att kunna utnyttja max. dynamiskt omfång måste man upp på ISO 3.200. I solsken och med stora gluggar innebär det att man måste ha med en mattebox med ND-filter.
- Åtm. för mig lite "liten" i handen. Har best. batterigrepp i efterhand.
- Enbart ext. rec av 4K (Atomos Shogun släpps nästa månad).
PROS:
- Fantastisk lågljuskamera, ssk med S-LogC
- 4K-möjligheter med bra codec
- Mkt bra HD-kvalitet
- 120 f/s i 720p
- Alla reglage går att konfigurera som man själv vill ha dem
- m fl
Detta är i första hand en kamera för video. För stillbild är 7K ett bättre (och billigare) alternativ!
afe
Aktiv medlem
Hur menar du med att man måste upp på ISO 3200 för att utnyttja max DR? Enligt DxO ligger max DR (13,2) på basiso som på de flesta kameror. Vid en jämförelse med A7 och A7R har de tre kamerorna ungefär samma DR på ISO 400 och över det är A7S bättre hela vägen.
http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...-versus-Sony-A7-versus-Sony-A7R___949_916_917
http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...-versus-Sony-A7-versus-Sony-A7R___949_916_917
RolfE
Aktiv medlem
Hur menar du med att man måste upp på ISO 3200 för att utnyttja max DR? Enligt DxO ligger max DR (13,2) på basiso som på de flesta kameror. Vid en jämförelse med A7 och A7R har de tre kamerorna ungefär samma DR på ISO 400 och över det är A7S bättre hela vägen.
Slarvigt skrivet av mig. Menar eg. användningen av S-LogC
afe
Aktiv medlem
Slarvigt skrivet av mig. Menar eg. användningen av S-LogC
Ah, då förstår jag! Eller rättare sagt - jag förstår att det har med filmning att göra - exakt vad det innebär vet jag inte eftersom jag inte filmar.
A7S är inte någon dåligt stillbildskamera heller - för vissa ändamål är det få kameror som slår den på fingrarna tror jag, men jagar man detaljer i stora förstoringar finns det förstås bättre (förutsatt att det finns ljus)
RolfE
Aktiv medlem
Sony A7s och stillbilder
Du har så rätt. När Canon släppte sin första "billiga" FF-kamera (EOS 5D) hade (och har den fortfarande) 12,8 Mpx och de flesta var imponerade. A7s har 12,4 Mpx (tror jag) och räcker långt vad gäller stillbilder. Man kan även få ut bra stillbilder från framegrabbing (8,? Mpx).
Om man kan nöja sig med den upplösningen på stillbild har man ett utmärkt instrument för snabb seriebildtagning på t.ex skygga djur. Kör tagningen som video t.ex. 50 b/s MEN kom ihåg att ändra slutartiden till betydligt kortare än 1/25 eller 1/50 s som man vanligen kör för video.
Tagningen är dessutom helt tyst! MEN- med dessa korta slutartider blir det ingen sevärd video!
Jag har inte hunnit testa detta med A7s ännu, men jag har gjort det en hel del med Canon 1DC. Det bör inte skilja ngt direkt mellan A7s och 1DC vad gäller upplösningen på framegrabs. Teoretiskt en fördel för A7s med högre frame rate.
Det fina är ju att också jag kan använda mina högklassiska Canon-gluggar (och Zeiss och Minolta) också på denna kamera. Sonys NEX-objektiv tror jag för stanna kvar hemma!
Det blir blir en spännande höst (sept-okt) med foto och videofilmning av kronhjortarnas brunst. Största aktiviteten brukar vara från solnedgången fram emot midnatt och sen kring soluppgången ( men då sover nattmänniskan Rolf!)
A7S är inte någon dåligt stillbildskamera heller - för vissa ändamål är det få kameror som slår den på fingrarna tror jag, men jagar man detaljer i stora förstoringar finns det förstås bättre (förutsatt att det finns ljus)
Du har så rätt. När Canon släppte sin första "billiga" FF-kamera (EOS 5D) hade (och har den fortfarande) 12,8 Mpx och de flesta var imponerade. A7s har 12,4 Mpx (tror jag) och räcker långt vad gäller stillbilder. Man kan även få ut bra stillbilder från framegrabbing (8,? Mpx).
Om man kan nöja sig med den upplösningen på stillbild har man ett utmärkt instrument för snabb seriebildtagning på t.ex skygga djur. Kör tagningen som video t.ex. 50 b/s MEN kom ihåg att ändra slutartiden till betydligt kortare än 1/25 eller 1/50 s som man vanligen kör för video.
Tagningen är dessutom helt tyst! MEN- med dessa korta slutartider blir det ingen sevärd video!
Jag har inte hunnit testa detta med A7s ännu, men jag har gjort det en hel del med Canon 1DC. Det bör inte skilja ngt direkt mellan A7s och 1DC vad gäller upplösningen på framegrabs. Teoretiskt en fördel för A7s med högre frame rate.
Det fina är ju att också jag kan använda mina högklassiska Canon-gluggar (och Zeiss och Minolta) också på denna kamera. Sonys NEX-objektiv tror jag för stanna kvar hemma!
Det blir blir en spännande höst (sept-okt) med foto och videofilmning av kronhjortarnas brunst. Största aktiviteten brukar vara från solnedgången fram emot midnatt och sen kring soluppgången ( men då sover nattmänniskan Rolf!)
A.Dent
Aktiv medlem
En film med enbart månljus som ljuskälla. Det är fantastiskt att man kan filma och se enstaka stjärnor på himlen.
http://www.sonyalpharumors.com/here-is-a-great-sony-a7s-video-entirely-shoot-with-moonlight-only/
http://www.sonyalpharumors.com/here-is-a-great-sony-a7s-video-entirely-shoot-with-moonlight-only/
Dennis_foto
Aktiv medlem
Inte bara månsken som duger för filmning...
Här är en kort filmsnutt av ett maffigt norrsken i Tromsö:
http://vimeo.com/109389599
Måste säga att om det skulle komma en kamera med A-mount och denna sensor så skulle jag helt klart fundera väldigt mycket på hur bankkontot skulle tycka om ett köp.
Här är en kort filmsnutt av ett maffigt norrsken i Tromsö:
http://vimeo.com/109389599
Måste säga att om det skulle komma en kamera med A-mount och denna sensor så skulle jag helt klart fundera väldigt mycket på hur bankkontot skulle tycka om ett köp.
afe
Aktiv medlem
Finns ny FW nu som bl.a. fixar uppstartstid: http://www.sony.se/support/sv/conte...ny-ilce7s-firmware-update-ver1_10-mac/ILCE-7S
http://www.sony.se/support/sv/conte...ny-ilce7s-firmware-update-ver1_10-win/ILCE-7S
http://www.sony.se/support/sv/conte...ny-ilce7s-firmware-update-ver1_10-win/ILCE-7S
zwinto10mm
Aktiv medlem
Har det dykt upp några billiga alternativ till atomos-skärmarna som spelar in i 4k?