För din del är det ju synd att inte A77 II och D610 har gemensam objektivbajonett, de hade utgjort en rätt trevlig kombo
Jo, verkligen. Om t.ex. Nikon skulle byta till A-Mount så skulle det drastiskt öka chanserna för denna fattnings framtid (för att anknyta till trådämnet, även om det nog inte är särskilt sannolikt) eller om A77II skule ha Nikon-fattning så skulle nog den kameran kunna slå försäljningsrekord.
Bäst att förtydliga mig så att någon inte tar illa upp och hoppar på mig eller så.
Jag tycker verkligen att A77 II är en helt fantastisk kamera!
Byggkänslan, utformningwn och hanteringen helt outstanding och det bästa i kameraväg som finns. Sökaren är helt fantastiskt bra och AF-systemet är alldeles otroligt med sina många punkter spridda över i stort sett hela bildytan och en mängd bra funktioner och inställningar. Bildkvaliteten är också bra för att vara APS-C där den är nästan klassledande med bara ett litet tapp bakom Nikon D7100. Den är också överlägset snabbast i klassen med dubbelt så hög framerate som många andra och betydligt större buffert. Osv, osv. The King of APS-C helt enkelt!
Men, det är just det "för att vara APS-C" och trots de här toppegenskaperna så har jag upptäckt att det inte riktigt är kameran för mig. Det bär mig också emot att investera i kostsamma objektiv för A-mount, då jag, om någon skulle missat det, inte tror att den här fattningen har så ljus framtid.
12 fps är häftigt och det här avancerade AF-systemet likaså och för den som fotar snabba lagsporter eller flygande fåglar osv. så är de tverkligen en killer-kamera.
Det är dock inte riktigt min grej. Jag prioriterar mer den absoluta bildkvaliteten och har blivit biten av FF som ingen APS-C rår på och supersnabb serietagning och ett så avancerat AF-system är inte heller riktigt min gre som inte har så bråttom och är invand med sikta-fokusera-komponera om och tycker det är en alldeles utmärkt metod som fungerar för mitt fotograferande.
Filmning är en annan viktig aspekt numera och där skulle jag gärna se högre bitrate och ett bättre containerformat, men det är något som minskat i betydelse. Kvaliteten på video som den här kameran levererar är riktigt riktigt bra och filerna är lättarbetade. Aliasing som tidigare varit ett problem för Sony är numera nästan helt borta och någon yello-effekt finns överhuvudtaget inte.
Dessutom har den här kameran en killer-feature som ingen annan DSLR har, utom Canon 70D men som har andra egenskaper so mgör att den inte heller är för mig, nämligen följande PDAF vid filmning.
Grabben och jag håller på att utreda hur pass bra det fungerar i praktiken och hur praktiskt användbart det är i olika situationer, men det är DEN stora fördelen som gör att min son som har lite andra premisser än jag absolut vill ha just den här kameran och inte någon "sur gammal Niiikon".
Ville bara uttrycka det här så ingen får för sig att jag dissar A77 II, det gör jag inte, men den är som sagt inte optimal för mig. Sen har den dessutom en massa coola elektroniska funktioner som WiFi och NFC och appstöd och sånt, men det är jag för gammal för
.
/Mats