Håller inte med, nu vet vi att Sony har ett sjukt snabbt AF system på A6000 vad är det som hindrar dom från att slänga in det i deras senaste kamera som dom till och med döper till S(peed)? Om detta är en miss eller ett hån till oss som hade sett fram emot en låg ljus kamera vet jag inte.
Du kan väl inte gnäla på att Sony gör en kamera för en annan målgrupp än dig? Det är knappast något hån.
Att bygga in snabb PDAF på sensorn är säkert möjligt, de har ju som sagt gjort det med A6000, men jag tror knappast den här sensorn är utvecklad specifikt för den här kameran endast.
Om du väntar ite så kommer det säkerligen en Nikon-kmera med samma sensor som tilltalar dina behov.
Önskemålet med PDAF för filmning är inte för att det ska vara snabbt, utan att kunna få följande mjuk AF utan focus breathing. Oavsett vad PMD säger så ÄR det en efterlängtad funktion hos filmare. Hjälpmedel att kunna följa fokus på ett motiv utan att justera det manuelt. Att det finns folow-focus hjul på filmriggarna är snarare för att det är det bästa att tillgå när man använder manuel fockusering.
Jag uppfattar det som att den här kameran är ihopplockad lite i en hast med saker som Sony har på hyllan.
De måste snabbt kunna visa upp något bra i 4K som inte är superdyr pro-video utrustning.
Att de inte har komponenter klara för att stödja hela flödet utan förlitar sig på Atmos Shogun känns inte så värst seriöst. Speciellt som denna inspelare faktiskt inte finns, utan är planerad för Q4 2014 och att kameran ska bli tilgänglig "till sommaren".
Om man ändå behöver en sådan extra klump försvinner dessutom argumentet att det är "världens minsta".
Det är hela problemet. Känns inte riktigt som rätt kamerakropp att stoppa in detta 4K i. A7-kamerorna är små och kompakta med dlålig värmeavledning och rätt kass batterikraft. Tror inte riktigt cpu-kraften räcker till heller, vilket att de även via HDMI endast levererar 8 bitar ut.
Jag tror som sagt att sensorn är framtagen tillsammans med Nikon enligt en spec för en kommande DSLR. Denna kan mycket väl ha stor kropp med rejält batteri och maffigare processorer så att den även lämpar sig för filmning ännu bättre om man ändå måste ha en Shogun-inspelare.
Absolut inget negativt om Atomos produkter. Jag gilar dem skarpt och planerar att skafa en Ninja Blade själv, men det är inte helt seriöst från en storspelare inom gebitet som Sony att vara tvungna att hänvisa till ett sådant i sammanhanget "källarföretags" produkter.
Det här är en väldigt smalt nishad kamera och med bara 2,5 fps så lär den inte vara så tilltalande för stillbildsfotografer heller. De har nog missat målet, men varit tvungna till en sådan kompromiss för att inte tappa ansiktet.
Alltså, de håler en hel presskonferens i en timme på temat att 4K är framtiden och "4K for All", så att de faktiskt måste presentera något som inte är pro-video i det segmentet också. Det här är för att att möta Panasonic GH4 helt klart, men runtomkringverket räcker helt enkelt inte riktigt till även om sensorn och själva utsignalen är överlägset tack vare den störe sensorytan.
/Mats