Annons

A7s

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle i o f s tro att de flesta som prioriterat snabb följande AF med lågljusprestanda redan valt Nikon/Canon många år sedan. Sonyägarmarknaden för detta lär inte vara stor och att locka Nikon/Canonägare blir svårt. Min personliga åsikt, som Sonyägare, är att har man Sony och prioriterar sportprestanda har man fel system. Sony har däremot andra fördelar.

Håller inte med, nu vet vi att Sony har ett sjukt snabbt AF system på A6000 vad är det som hindrar dom från att slänga in det i deras senaste kamera som dom till och med döper till S(peed)? Om detta är en miss eller ett hån till oss som hade sett fram emot en låg ljus kamera vet jag inte.

Så är det inte alls - det är du själv (och kanske även andra) som har hittat på att beteckningen "s" i A7s skulle stå för Speed. Sony säger ju själva att det står för Sensitivity. Vilket förefaller mig ha visst fog för sig...

Håller inte med, nu vet vi att Sony har ett sjukt snabbt AF system på A6000 vad är det som hindrar dom från att slänga in det i deras senaste kamera som dom till och med döper till S(peed)? Om detta är en miss eller ett hån till oss som hade sett fram emot en låg ljus kamera vet jag inte.

Vi vet hitintills ganska lite om följande AF i A6000 f u vad Sony sagt. Jag har inte sett något test med den mest lämpliga sportgluggen FE 70-200/4 och inte sett någon övertygande test med kort skärpedjup så man ser tydligt och inget test av följande AF vid inomhussport och inget jämförande test mot t ex D7100 eller 70D. För seriös sport krävs d u jämfördelse mot Canon 5DIII minst då det är mot denna som i så fall en FF E kamera måste tävla emot. Så jag är skeptisk till motsatsen är bevisad.

Till alla som känner sig besvikna för att A7s inte blev en kombination av 4k video och en snabb sportskjutarkamera - har ni ett enda ögonblick övervägt vilka kompromisser som det skulle innebära för BÅDA dessa användningsområden?

Förstår inte att så många känner sig besvikna över detta. Det var ju HELT FÖRVÄNTAT!

Sony har ju länge sagt att de kommer med DELS 4k kapabla stillbildskameror, och DELS snabba kameror för aktionfoto.

Räkna med att när Sony kommer med någon snabbskjutarkamera, så kommer denna högst sannolikt att vara försedd med A-fattning, inte E-fattning.

A-fattningen är mycket mera lämpad för vissa ändamål, som t.ex. detta.

För filmare ja, men för oss som hade önskat en snabb fokuserande låg ljus kamera. Varför inte båda alternativen, det är ändå en form-factor kamera inte en filmkamera?
En sådan kamera bör nog ha betydligt fler än 12 Mpixel för att vara konkurrenskraftig, så A7S är inte den kameran. Den kanske kommer.

Vad gäller formfaktorn så tror jag att man inte ska låta sig luras av att A7S ser ut som en stillbildskamera. Det är i första hand en videokamera.

Förstår inte att så många känner sig besvikna över detta. Det var ju HELT FÖRVÄNTAT!
Du skrev ett "inte" där av misstag, antar jag. ;-)

Klart att det var förväntat att många känner sig besvikna. Har det någonsin hänt att en ny (digital)kamera har presenterats utan att det har skrivits besvikna inlägg i webfora om hur usel den nya kameran är?

Jag läste på sonyalpharumours att Sony just skulle starta denna typ av service. Någon kanske har läst mer i den frågan.
---
Har nog inte läst mer än vad du gjort - bara att Sony Japan och Sony HongKong för tre veckor sedan annonserade att de sjösätter "Sony Imaging Pro Support".

---
Varför skulle inte Sony kunna få till snabb följande AF med ett stuk som folk skulle gilla? De får väl fortsätta utveckla den teknik de tagit fram till A6000. Det behöver inte vara så långt borta.
Jo, det är inte alls säkert att den vägen är framkomlig för fullformatsensorer. Åtminstone inte än.

Du kan vara tämligen övertygad om att ifall detta "inte skulle vara så långt borta" så hade Sony sett till att implementera ett sådant system.

*********************************************************************************************
Än en gång - när det gäller spegellösa kameror så kommer en viss befintlig AF teknik att bli MYCKET långsammare i takt med att man ökar sensorstorleken. Dels blir det mycket mera data att läsa ut, temperaturökningen blir högre och batterilivslängden blir kortare.

DESSUTOM måste noggrannheten förstås vara mycket högre för FF-sensorer än med APS-C. Eller en 1" eller en kompaktkamerastor sensor. För enklare kompaktkameror med ej alltför ljusstark optik så räcker det med att AF-systemet kan identifiera så lite som FYRA skärpezoner. Nikons 1" system klarar ett 70-tal zoner. Detta räcker naturligtvis inte alls till för APS-C sensorer, och än mindre för FF.
*********************************************************************************************
.

Du kan väl inte gnäla på att Sony gör en kamera för en annan målgrupp än dig? Det är knappast något hån.

Att bygga in snabb PDAF på sensorn är säkert möjligt, de har ju som sagt gjort det med A6000, men jag tror knappast den här sensorn är utvecklad specifikt för den här kameran endast.

Om du väntar ite så kommer det säkerligen en Nikon-kmera med samma sensor som tilltalar dina behov.

Önskemålet med PDAF för filmning är inte för att det ska vara snabbt, utan att kunna få följande mjuk AF utan focus breathing. Oavsett vad PMD säger så ÄR det en efterlängtad funktion hos filmare. Hjälpmedel att kunna följa fokus på ett motiv utan att justera det manuelt. Att det finns folow-focus hjul på filmriggarna är snarare för att det är det bästa att tillgå när man använder manuel fockusering.

Jag uppfattar det som att den här kameran är ihopplockad lite i en hast med saker som Sony har på hyllan.

De måste snabbt kunna visa upp något bra i 4K som inte är superdyr pro-video utrustning.

Att de inte har komponenter klara för att stödja hela flödet utan förlitar sig på Atmos Shogun känns inte så värst seriöst. Speciellt som denna inspelare faktiskt inte finns, utan är planerad för Q4 2014 och att kameran ska bli tilgänglig "till sommaren".

Om man ändå behöver en sådan extra klump försvinner dessutom argumentet att det är "världens minsta".

Det är hela problemet. Känns inte riktigt som rätt kamerakropp att stoppa in detta 4K i. A7-kamerorna är små och kompakta med dlålig värmeavledning och rätt kass batterikraft. Tror inte riktigt cpu-kraften räcker till heller, vilket att de även via HDMI endast levererar 8 bitar ut.

Jag tror som sagt att sensorn är framtagen tillsammans med Nikon enligt en spec för en kommande DSLR. Denna kan mycket väl ha stor kropp med rejält batteri och maffigare processorer så att den även lämpar sig för filmning ännu bättre om man ändå måste ha en Shogun-inspelare.

Absolut inget negativt om Atomos produkter. Jag gilar dem skarpt och planerar att skafa en Ninja Blade själv, men det är inte helt seriöst från en storspelare inom gebitet som Sony att vara tvungna att hänvisa till ett sådant i sammanhanget "källarföretags" produkter.

Det här är en väldigt smalt nishad kamera och med bara 2,5 fps så lär den inte vara så tilltalande för stillbildsfotografer heller. De har nog missat målet, men varit tvungna till en sådan kompromiss för att inte tappa ansiktet.

Alltså, de håler en hel presskonferens i en timme på temat att 4K är framtiden och "4K for All", så att de faktiskt måste presentera något som inte är pro-video i det segmentet också. Det här är för att att möta Panasonic GH4 helt klart, men runtomkringverket räcker helt enkelt inte riktigt till även om sensorn och själva utsignalen är överlägset tack vare den störe sensorytan.

/Mats

Än en gång - när det gäller spegellösa kameror så kommer en viss befintlig AF teknik att bli MYCKET långsammare i takt med att man ökar sensorstorleken. Dels blir det mycket mera data att läsa ut, temperaturökningen blir högre och batterilivslängden blir kortare.

Datamängden att läsa ut från en FF sensor på 12 megapixel är väl bara hälften av den på en 24 megapixel APS-C om man läser ut all data?

Läser man bara ut en viss mängd så är det ju samma.

Större sensorer med fler pixlar ökar värmeutvecklingen och hastigheten, men med större pixlar och "grövre ledningar" så minskar det istället, så storleken i sig har inte betydelse, utan själva ledningsdragningen som inte tål lika stora strömmar.

/Mats

Önskemålet med PDAF för filmning är inte för att det ska vara snabbt, utan att kunna få följande mjuk AF utan focus breathing.
Focus breathing är en optisk egenskap hos objektivet och påverkas inte av om man fokuserar manuellt eller automatiskt, så du menar antagligen något annat.

Oavsett vad PMD säger så ÄR det en efterlängtad funktion hos filmare. Hjälpmedel att kunna följa fokus på ett motiv utan att justera det manuelt. Att det finns folow-focus hjul på filmriggarna är snarare för att det är det bästa att tillgå när man använder manuel fockusering.
Det är nog mer intressant för reportagefilmare/dokumentärfilmare än för folk som gör spelfilm (även om de senare förstås inte behöver vara totalt ointresserade av den finessen.

Ett sätt att se den här kameran är som reklampelare för själva sensorn, som jag kan tänka mig att andra tillverkare mycket väl skulle kunna tänka sig att sätta in i sina filminriktade modeller, och då kanske det inte gör så mycket att en del tycker att själva A7s är ett stolpskott :)

Ja, jag tycker ju det ändå är skoj att man släpper en 4K kamera till sannolikt rimligt pris i FF även om jag personligen inte ens filmar och inte har något större intresse av den sensorn sannolikt i en stillbildskamera.

Svårigheten för bl a Sony (men det är ganska generellt och kanske delvis förklarar den fallande försäljningen överlag) är att om man klarar sig med ISO 3200 i råformat, inte filmar och inte skriver ut större än A3 i varje fall så duger FF kameror från 5 år tillbaks ganska bra. Det blir svårt att hitta köpare för uppgraderingar.

Sony sitter lite fast i att en förbättrad AF är säkert bra, men de som verkligen krävde sådan prestanda stack för länge sedan. De som levde på absolut högsta ISO stack nog också. De som finns kvar är kanske delvis som jag: upplösning som räcker, FF till rimligt pris (beg) och säker men inte supersnabb AF. Sedan finns säkert de som uppskattade följande AF vid filmning i SLT kamerorna.

Canon sitter fast med lite sämre DR vid låga ISO och utvecklar filmning kanske därför?

Nikon har å andra sidan svårare att bli stor i filmning och satsar mer på stillbilder men kläms lite av de andra då alla märken tar stillbilder.

Så, vart skall marknaden ta vägen?

Sedan, hitintills är 4K TV dyrt, redigering kräver dyra datorer. Spelar priset på 4K kameran stor roll egentligen?

Focus breathing är en optisk egenskap hos objektivet och påverkas inte av om man fokuserar manuellt eller automatiskt, så du menar antagligen något annat.

Det är nog mer intressant för reportagefilmare/dokumentärfilmare än för folk som gör spelfilm (även om de senare förstås inte behöver vara totalt ointresserade av den finessen.

Ok. Jag har hört termen focus breathing som det pumpande fram och tillbaka som cdaf gör när det mäter in fokusen genom att fokusera förbi och sen tillbaka. Kanske är fel, men det var det som jag menade iallafall.

Det är väl så bland fillmfotografer som många andra att om de är inkörda på en teknik och den fungerar så ropar de väl inte efter så my ket annat, men faktum är att kunna ha målföljande exakt af id filmning ÄR en viktig finess. När det slagit igenom så är det nog få som vill vara utan.

Det är ju inte så att det finns faast har valts bort, utan anledningen till att det inte an änds är just att det inte finns. Det är svårt manuellt följa fokus, vilket märks för att i tvserier t.ex. så kan man ofta se sådana fokusmissar. En ofta använd "lösning" är att köra på mindre bländare o h få större skärpedjup än man egentligen skulle vilja ha.

Så jag tror helt enkelt att det inte stämmer att det inte skulle behövas. Tror snarare att den tillverkare som får till en riktigt bra fungerande lösning kommer att få ett rejält försprång gentemot konkurrenterna.

Sony är rätt coola o h kommer med bra grejer, fast ofta så hamnar dom lite snett.
Det här känns lite som ett hastverk och den kamerakroppen är inte riktigt lämpad för 4K.

Den japanska killen med kass engelska som presenterade A7 tillsammans med ett bord med blandade objektiv med "alpha mount" kändes aningen malplacerad där i slutet på presskonferensen på NAB tillsammans med de stora grabbarna där allting annat handlade om proffs videoproduktion. Sony måste visa att de har 4K över hela linjen och har slängt ihop det här i sista sekund verkar det som.

/Mats

Ja, jag tycker ju det ändå är skoj att man släpper en 4K kamera till sannolikt rimligt pris i FF även om jag personligen inte ens filmar och inte har något större intresse av den sensorn sannolikt i en stillbildskamera.

Svårigheten för bl a Sony (men det är ganska generellt och kanske delvis förklarar den fallande försäljningen överlag) är att om man klarar sig med ISO 3200 i råformat, inte filmar och inte skriver ut större än A3 i varje fall så duger FF kameror från 5 år tillbaks ganska bra. Det blir svårt att hitta köpare för uppgraderingar.

Sony sitter lite fast i att en förbättrad AF är säkert bra, men de som verkligen krävde sådan prestanda stack för länge sedan. De som levde på absolut högsta ISO stack nog också. De som finns kvar är kanske delvis som jag: upplösning som räcker, FF till rimligt pris (beg) och säker men inte supersnabb AF. Sedan finns säkert de som uppskattade följande AF vid filmning i SLT kamerorna.

Canon sitter fast med lite sämre DR vid låga ISO och utvecklar filmning kanske därför?

Nikon har å andra sidan svårare att bli stor i filmning och satsar mer på stillbilder men kläms lite av de andra då alla märken tar stillbilder.

Så, vart skall marknaden ta vägen?

Sedan, hitintills är 4K TV dyrt, redigering kräver dyra datorer. Spelar priset på 4K kameran stor roll egentligen?

Bra analys där.

Så här är det alltid när det finns ny teknik, allting går inte i takt.
Nu finns kameror, men ingen har 4K TV och media för att spela upp det finns i te heller och kommer troligen inte heller, utan allt blir streaming, men ännu finns i te bandbredden där för att kunna se 4K på Netflix osv.

Men det kommer, så för den som producerar är det värt att kliva på 4K så snart som möjligt.

Jag tror inte du har rätt i att de som behöver ditt eller datt stack för länge sedan. Det kommer hela tiden nya generationer av fotografer och filmare. Tror inte att stora klumpar som 1Dx och D4s är framtidens reportagekameror, utan de kan vara smidigare.

/Mats

---
Jag uppfattar det som att den här kameran är ihopplockad lite i en hast med saker som Sony har på hyllan.
---
Sony har alltså haft en 12 Mp FF-sensor kapabel till ISO 400.000 liggande på hyllan, anser du? Ifall du inte kan belägga detta så handlar det ju om rena fantasier från din sida. Och med tanke på att Sony själva uppger att sensorn är nyutvecklad, så lär du få svårt att styrka ditt påstående. Varför ska alla vi andra här behöva vada igenom massor av fria fantasier, bara för att de är dina? Det är respektlöst.

Och vad finns det som styrker ditt påstående om att A7s skulle vara hopplockad i alla hast? Jag kan inte finna någonting som styrker detta. Så vad finns det mer än just din personliga tro bakom ditt påstående?

Det har ju tvärtom faktiskt sagts från Sony själva sedan åtminstone något år tillbaka att de avser att komma med en/flera 4k-kapabla stillbildskameror (dvs innan A7-serien lanserades).

---
Jag tror som sagt att sensorn är framtagen tillsammans med Nikon enligt en spec för en kommande DSLR.
---
Går givetvis inte att utesluta något sådant, men jag har inte sett så mycket som den minsta lilla skymt om att så skulle vara fallet. Har du? Var någonstans i så fall?

---
Alltså, de håler en hel presskonferens i en timme på temat att 4K är framtiden och "4K for All", så att de faktiskt måste presentera något som inte är pro-video i det segmentet också. Det här är för att att möta Panasonic GH4 helt klart, men runtomkringverket räcker helt enkelt inte riktigt till även om sensorn och själva utsignalen är överlägset tack vare den störe sensorytan.

/Mats
På det sätt du skriver här får man ju en rejält skev bild av deras presskonferens. Man undrar ju ifall du överhuvudtaget har sett den?

Den handlade inte alls huvudsakligen om "GH4-konkurrenten" A7s. A7s kom ju in alldeles på slutet.

{Edit: Såg att du i ett senare inlägg skrev att A7S kom in på slutet, så du såg tydligen presskonferensen.}

Det här var som sagt en konferens för Pro Video-användare, och större delen av Sonys presskonferens handlade om "riktiga" 4k-videokameror och deras kompletta 4k-infrastruktur (som Sony f.n. tycks vara det enda företaget som kan erbjuda).
.

Till alla som känner sig besvikna för att A7s inte blev en kombination av 4k video och en snabb sportskjutarkamera - har ni ett enda ögonblick övervägt vilka kompromisser som det skulle innebära för BÅDA dessa användningsområden?

Sony har ju länge sagt att de kommer med DELS 4k kapabla stillbildskameror, och DELS snabba kameror för aktionfoto.

Räkna med att när Sony kommer med någon snabbskjutarkamera, så kommer denna högst sannolikt att vara försedd med A-fattning, inte E-fattning.

A-fattningen är mycket mera lämpad för vissa ändamål, som t.ex. detta.

Jaha, varför då mera lämpad??

Ok. Jag har hört termen focus breathing som det pumpande fram och tillbaka som cdaf gör när det mäter in fokusen genom att fokusera förbi och sen tillbaka. Kanske är fel, men det var det som jag menade iallafall.
Den "vanliga" betydelsen av focus breathing är att bildvinkeln ändras när man ändrar fokus. Brukar märkas mest hos objektiv med internfokusering och beror på att brännvidden ändras lite när man fokuserar. Vad CDAF:ens pumpande kallas vet jag inte. "Osäker fokus"? :)

Det är väl så bland fillmfotografer som många andra att om de är inkörda på en teknik och den fungerar så ropar de väl inte efter så my ket annat, men faktum är att kunna ha målföljande exakt af id filmning ÄR en viktig finess. När det slagit igenom så är det nog få som vill vara utan.
Det tror jag också. Det brukar ibland vara så att efterfrågan på sånt som inte finns är låg, men när det väl dyker upp i lite större omfattning så blir det populärt

Sony har alltså haft en 12 Mp FF-sensor kapabel till ISO 400.000 liggande på hyllan, anser du? Ifall du inte kan belägga detta så handlar det ju om rena fantasier från din sida. Och med tanke på att Sony själva uppger att sensorn är nyutvecklad, så lär du få svårt att styrka ditt påstående. Varför ska alla vi andra här behöva vada igenom massor av fria fantasier, bara för att de är dina? Det är respektlöst.

Och vad finns det som styrker ditt påstående om att A7s skulle vara hopplockad i alla hast? Jag kan inte finna någonting som styrker detta. Så vad finns det mer än just din personliga tro bakom ditt påstående?

Det har ju tvärtom faktiskt sagts från Sony själva sedan åtminstone något år tillbaka att de avser att komma med en/flera 4k-kapabla stillbildskameror (dvs innan A7-serien lanserades).

Går givetvis inte att utesluta något sådant, men jag har inte sett så mycket som den minsta lilla skymt om att så skulle vara fallet. Har du? Var någonstans i så fall?

På det sätt du skriver här får man ju en rejält skev bild av deras presskonferens. Man undrar ju ifall du överhuvudtaget har sett den?

Den handlade inte alls huvudsakligen om "GH4-konkurrenten" A7s. A7s kom ju in alldeles på slutet.

{Edit: Såg att du i ett senare inlägg skrev att A7S kom in på slutet, så du såg tydligen presskonferensen.}

Det här var som sagt en konferens för Pro Video-användare, och större delen av Sonys presskonferens handlade om "riktiga" 4k-videokameror och deras kompletta 4k-infrastruktur (som Sony f.n. tycks vara det enda företaget som kan erbjuda).
.

Varför det ddär tonläget nu igen. Tagga ner vetja.
belägga, bevisa osv. Nä ingen av oss här har någon insikt bakom kulisserna, det har i avhandlatt förr.

Såklart inte att den legat på hyllan. Jag menar såklart att utvecklingskostnaderna är delade med Nikon precis som de typ varje gång tidigare gjort. Den kan vara primärt för att sitta i en snabb DSLR med mycket cpukraft som även klarar filmning med hög bitrate o h då passar Sony på att stoppa in zen i sin A7 också. De måste kunna leverera nåt snabbt med den attityz de tacit som ledande inom 4K och konkurrenterna redan har produkter klara.

nä, jag har inte hört ett knyst om nån sån Nikon. På samma sätt som jag inte hade en susning om A7s för en vecka sedan heller. De har varit duktiga på att inte läcka.

Jo, jag såg presskonferensen och det var just hela grejen att A7-presentationen int3 var huvudnumret utan kom in lite på slutet bara för en måttligt intresserad publik. Det var det jag menade med att det var lite malplacerat.

Det står i specen att fattningen är Alpha E-mount och killen myntade begreppet Alpha-mount under pressvisningen. De xörsöker liksom luras med att det är en fattni g i lite olika aria t eller nåt. Han sa att A7 har 57 aalpha mount objektiv att tillgå. Visst, det låter ju lite bättre ä att de har 5 st. E-mount ;-)

Tror du verkligen fortfarande inte att A-mount är så gott som dödförklarat?

Det är ny teknik och den kommer såklart att mogna. Kommer mer kompletta 4K-kameror längre fram.

Iden med lågupplöst superljuskänslig sensor med 1:1 utläsning för video är grym. Ser fram emot fler kameror där den dyker upp.

/Mats

Till FlyerOne

Det jag menade att jag får intrycket att kameran är framtagen i en hast är att den inte är klar. De har ingen egen utrustning att koppla till för att få ut 4K och lagra och har ingen codec. Den sätts i ett kamerahus som inte har kapacitet o h batterikraft att hantera datamängden och skriva till media. De visar inte några tredjepart att kameran fungerar och tillhörande filmobjektiv med power zoom är inte klart osv. osv. Känns lite desperat att de måste visa upp något i det här segmentet o kså för att inte tappa i trovärdighet när de framställer sig själva som ledande inom 4K.

Min gissning är att kameran blir försenad och inte alls finns till sommaren. Skulle kunna sätta en slant på att den inte finns att köpa före september som tidigast och att kameran kommer att dras med värmeproblem. Det är nog f.ö. bra om de inte släpper ut nåt som inte är färdigt, det har de gjort förr med inte så lyckat resultat.

/Mats

Det här är inte pro-video. Pro-Video är en helt annan branch där Nikon inte är med alls, men Canon och Sony, samt Panasonic, RED, Arri m.fl. är.

Aha ... Vi har en kamera som matar ut 4k-video i 4:2:2 till extern inspelare (vilket är vanligt i proffssammanhang, sällsynt bland konsumenter), har goda möjligheter att mata ut ljud till extern ljudhantering (via standardkontakter för proffsvideovärlden) och över huvud taget innehåller en lång tvättlista med egenskaper man finner hos just proffsvideokameror. Och som saknar andra saker som konsumenter tenderar att fråga efter (som snabb AF i videoläget). Och som händelsevis presenteras på NAB-mässan som i huvudsak riktar sig till ... Proffsvideovärlden.

Och vem tror du den här kameran är riktad till?

Kan inte spela in 4K på eget media och är beroende av 3:e parts (Atomos Shogun) inspelare.
Vilket larv.

Råkar vara ett ganska vanligt larv i proffsvideovärlden där man gillar att bygga upp modulära kamerariggar efter eget tycke och smak.

En spegellös kamera med snabb sensor och exceptionella lågljus-egenskaper, fast med långsam kontrastfokus. Vem ska köpa den har de tänkt? Lär inte bli nån kioskvältare i alla fall.

Eller så kan man se den som en exceptionellt liten och prisvärd centrumenhet för videoriggar, en 4k-enhet med ovanligt stor inspelningsyta (nästan fyra gånger större än Panasonic GH4 och dubbelt så stor som APS-H-ytan i Canon 1D C) och därmed exceptionella lågljusegenskaper och med ovanligt bra skärpedjupskontroll. En centrumenhet som dessutom har ett ovanligt kort registeravstånd vilket gör att du via adaptrar (en annan vanlig företeelse i videovärlden) kan använda nästan varje känt objektiv med tillräckligt stor bildcirkel (som de fina videoobjektiven från Canon, Zeiss, Schneider plus en jättehög med filmobjektiv som har den för filmvärlden vanliga PL-fattningen).

Visst är det här en nischkamera, men det här är en lönsam och (långsamt, men dock) expanderande nisch där Sony redan råkar ha ett bra fotfäste och är ett mycket mer etablerat varumärke än de är på stillbildssidan.

Suck. Sony, Sony, Sony. Ska ni inte lära er nån gång :-( Nästan komiskt hur klantiga de är.

Vi kan nog avvakta lite och se vem som i slutändan framstår som mest komiska, du eller Sony :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar