Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A7s

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur definieras 4K respektive UHD och vad är skillnaden?

UHD är deet nya föreslagna namnet för video som är lika eller större än 3840 x 2160, men 4K är inrotat och används av tillverkarna så jag tror inte det slår igenom. Det finns ju andra UHD-upplösningar också, som t.ex. 6K som Red Dragon använder och 8K som testas i Japan.

Därför kallar t.ex. Sony sina pro grejer för UHD 4K och om ändå bägge ska vara med kan man ju skippa UHD.

4K syftar på antalet horisontella bildpunkter och det stämmer exakt i Cinema-formatet som är bredare än 16:9. När det görs om till TV-format så croppas bilden på bredden och blir lite smalare, men det är 4K-ish, så det vedertagna begreppet för det är satt.

Cinema 4K är 4096 x 2160. Kallas också ibland för "äkta 4K".
QFHD 4K är 3840 x 2160. Kallas också TV 4K.

QFHD betyder "Quad Full High Definition" och med det menas att det är exakt 4 gånger så stort som vanlig Full-HD, 1920x1080.Det gör att det går bra och enkelt att skala ner till Full-HD utan artefakter. Netflix ska viss börja streama i QFHD t.ex., så det lär gå fort när det sätter igång.

Sony A7s kan bara leverera QFHD ut via HDMI i 8-bit med en bitrate av 50 mbps, medan t.ex. Panasonic GH4 kan spela in och mata ut båda 4K-versionerna i 10-bit och med en bitrate av 100 mbps och med tillbehöret YAGH även via separerad signal över SDI.


/Mats
 
ANG länken med provfilmning av A7s, så tyckte jag att han i princip misshandlade kameran, han slängde ju med den som en galning, vem filmar så.

//Bengt.
 
ANG länken med provfilmning av A7s, så tyckte jag att han i princip misshandlade kameran, han slängde ju med den som en galning, vem filmar så.

//Bengt.

Ja, det är sant. Riktigt så illa blir det inte i verkligheten. Han visar ju nedanför ett lite mer "normalt" klipp även om det också är lite överdrivet.

Alla CMOS-kameror har det här problemet, mer eller mindre. Ju större sensorn är och deto större datamängd så ökar problemet. Både vid panorering och där motivet rör sig i sidled, typexemplet verkar vara att folk filmar ett tåg som åker förbi.

Men det är ett problem och i A7s verkar problemet vara större än i andra kameror och så kraftigt att det faktiskt gör att vissa tagningar helt enkelt inte går. Alla tekniker har sina för och nackdelar och det gäller att känna sin utrustning och dess begränsningar och anpassa sig efter dem.

Jag har för lite erfarenhet att bedöma det, men här är ju en som förklarar det och hur illa det också är med vissa av Sonys videokameror. http://www.eoshd.com/comments/topic/5455-sony-a7s-rolling-shutter-test/page-4

Nu finns ju inte A7s ännu på ett halvår eller så och det som visats nu är en ganska tidig prototyp och jag är säker på att de har en hel massa kvar att skruva på innan den släpps och det här kan mycket väl vara en sådan sak. Fast lite oroväckande är det och skvallrar om att processorkraften i den lilla kameran är i klenaste laget.

Sony borde sätta den här sensorn i ett A99-hus, fast med E-mount och stoppa in rejäl kylning och dubbla Beyonce-proppar i den och dubbla XQD-kort. Troligen har de inte råd att utveckla en sån här sensor för sig själva endast, så det lär nog dyka upp en Nikon med samma hjärta så småningom.

Vi får se hur Sony får till det med A7s. Det kanske kommer någon "bolt-on" enhet med codec för 4K och riktiga utgångar eller nåt.


/Mats
 
Ska bli spännande att se om sensorn får fäste på marknaden. Jag tycker det är en helt perfekt kompromiss: tillräckligt bra upplösning för stillbild, lättjobbad storlek på RAW-filerna, sannolikt vansinnigt bra DR, äkta 4:1 nedskalning till 1080-video utan artefakter. Alla rätt, helt enkelt.

Hoppas vi får se den här upplösningen/sensortypen i fler hus.

Men sannolikt vinner väl pixeldjävulen över sans och måtta i det långa loppet vad gäller stillbildskameror, och 12Mpix-sensorerna förpassas till renodlade videohus :-/
 
För mig är det lite nytt detta med lågljusegenskaper vid Filmning, det har liksom bara handlat om vad stillbildskamerorna klarat av vid vanligt fotande.


//Bengt.
 
När EOSHD testade A6000 videodelen, så tyckte dom att det var synd att inte stillbilderna var lika rena och fina som filmbilderna, för dom var visst extra bra med den kameran. så nu blir det något nytt igen att grubbla på, börjar filmkvaliteten att passera stillbilderna.


//Bengt.
 
När EOSHD testade A6000 videodelen, så tyckte dom att det var synd att inte stillbilderna var lika rena och fina som filmbilderna, för dom var visst extra bra med den kameran. så nu blir det något nytt igen att grubbla på, börjar filmkvaliteten att passera stillbilderna.


//Bengt.

.. när dom kollar på bilderna direkt på skärmen på kameran ja, men stillbilderna i sig är garanterat bättre än filmerna.
 
.. när dom kollar på bilderna direkt på skärmen på kameran ja, men stillbilderna i sig är garanterat bättre än filmerna.

I inlägg Nr 9 i denna tråd, har Mats lagt in länken EOSHD om A6000. Men du har förmodligen läst den.
Det skall vara klipska grabbar detta just vad gäller video, säger inte att du har fel, dom kanske förmedla en liten framtidsvision.
 
När EOSHD testade A6000 videodelen, så tyckte dom att det var synd att inte stillbilderna var lika rena och fina som filmbilderna, för dom var visst extra bra med den kameran. så nu blir det något nytt igen att grubbla på, börjar filmkvaliteten att passera stillbilderna.


//Bengt.

Du får nog ta och läsa en gång till, för det tyckte de faktiskt inte alls.
Filmläget har ett filter som minskar moiré och aliasing som inte finns i stillbildsläget, så därför blev LCD-displayen och EVFen inte lika snygga eftersom det inte är aktiverat vid stillbild.

/Mats
 
I inlägg Nr 9 i denna tråd, har Mats lagt in länken EOSHD om A6000. Men du har förmodligen läst den.
Det skall vara klipska grabbar detta just vad gäller video, säger inte att du har fel, dom kanske förmedla en liten framtidsvision.

Precis som Mats skrev precis så var det LCD o EVFen dom pratade om. Om en 1080p-film har bättre bildkvalitet än en 24mpix stillbild så skulle Sony ha gjort nåt riiktigt stort fel!
 
Precis som Mats skrev precis så var det LCD o EVFen dom pratade om. Om en 1080p-film har bättre bildkvalitet än en 24mpix stillbild så skulle Sony ha gjort nåt riiktigt stort fel!



Men sedan förstår jag inte riktigt, det man ser i LCD vid filmning ( som han då tyckte var suveränt, mycket renare filmer än NEX6 och NEX7 )- var blir dom då sedan sämre, Movie-läget är ju speciellt, ingen moire eller aliasing, det kommer väl inte tillbaka när man kollar samma film på TV:n eller gör det.

Det var synd att det inte går att stillbilder medans man filmar, det fattade jag inte som en ren teknisk grej att han menade så, utan att filmkvaliteten var så bra, så kunde man det skulle bilderna bli väldigt bra...

Han skriver ju ATT MAN TILL OCH MED kan sed det på LCD-skärmen, inte tacka vare LCD utan att MOVIE-läget är annorlunda än stillbildsläget, med fördel Movie-läget.
 
Men sedan förstår jag inte riktigt, det man ser i LCD vid filmning ( som han då tyckte var suveränt, mycket renare filmer än NEX6 och NEX7 )- var blir dom då sedan sämre, Movie-läget är ju speciellt, ingen moire eller aliasing, det kommer väl inte tillbaka när man kollar samma film på TV:n eller gör det.

Det var synd att det inte går att stillbilder medans man filmar, det fattade jag inte som en ren teknisk grej att han menade så, utan att filmkvaliteten var så bra, så kunde man det skulle bilderna bli väldigt bra...

Han skriver ju ATT MAN TILL OCH MED kan sed det på LCD-skärmen, inte tacka vare LCD utan att MOVIE-läget är annorlunda än stillbildsläget, med fördel Movie-läget.

Du skriver lite konstigt, men jag tror jag förstår vad du menar..
Grejen är väl att när filmerna o bilderna samplas ner för att visas i EVFen och LCDn så hanteras dom lite olika eftersom dom har olika upplösningar o sådär, o då kan bilderna kanske bete sig på ett sämre sätt än filmerna. Kollar du däremot på en riktigt högupplöst skärm så kommer stillbilderna garanterat se bättre ut, speciellt om du kör raw och lekt runt med en trevlig raw-konverterare.
 
Du skriver lite konstigt, men jag tror jag förstår vad du menar..
Grejen är väl att när filmerna o bilderna samplas ner för att visas i EVFen och LCDn så hanteras dom lite olika eftersom dom har olika upplösningar o sådär, o då kan bilderna kanske bete sig på ett sämre sätt än filmerna. Kollar du däremot på en riktigt högupplöst skärm så kommer stillbilderna garanterat se bättre ut, speciellt om du kör raw och lekt runt med en trevlig raw-konverterare.

Jo C:A 2Mp 1920 X 1080 är så klart sämre än 24Mp 6000 X4000. Det var jag som tyckte att han på EOSHD uttryckte sig lite kryptiskt, men jag tolkade så klart hans engelska fel. Annars blir jag förvånad i bland när jag kollar på vanlig 720P HD-kanaler på TV:n särskilt en närbild i bra ljus ser ovanligt bra ut.
 
Nu kom ju priset också - £2500 - så det blir närmre 30.000SEK. I o f s att priset skulle överträffa A7r var väl väntat och spelar egentligen mindre roll då tillbehören samt dator och TV ändå blir dyra om man skall filma i 4K (eller UHD om det nu är så).

Det priset var ju felaktigt. 2500 dollar blir väl nästan 21.000 här om man ska jämföra med GH4:ans prissättning men jag kan tänka mig att handlare pressar ned det till 19.900.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar