Annons

A7s

Produkter
(logga in för att koppla)
Till alla som känner sig besvikna för att A7s inte blev en kombination av 4k video och en snabb sportskjutarkamera - har ni ett enda ögonblick övervägt vilka kompromisser som det skulle innebära för BÅDA dessa användningsområden?

Håller med. Tvärtemot vad många tror är det nog inte en ren slump att till exempel Canon har valt att dela upp detta mellan en snabb stillbildskamera (Eos 1D X) och en 4k-videokamera (Eos 1D C).

Det går bra att bygga fantastiska stillbildskameror med stora sensorer som har ok men inte fantastisk video. Det går att bygga fantastiska videokameror med stor sensor som kan ta stillbilder men där man saknar vissa saker (som Eos 1D C som inte precis är någon ideal stillbildvideokamera i och med att du saknar AF i serieläget). Eller så kan du kombinera mycket bra stillbild med mycket bra video - men får gå ned en bit i sensorstorlek - som i Panasonic GH4.

I en framtid kanske vi kan kombinera de här sakerna mer fritt, men idag fungerar det inte riktigt.
 
Men för typiskt reportagefoto så vetefan om inte EOS-1D C duger rätt bra. Man videofilmar av hjärtans lust och sen plockar man ut stillbilder ut videoströmmen vid behov. De lär duga bra för dagstidningstryck och web.

Byt EOS-1D C mot A7S för att hamna on-topic i den här tråden.
 
Men för typiskt reportagefoto så vetefan om inte EOS-1D C duger rätt bra. Man videofilmar av hjärtans lust och sen plockar man ut stillbilder ut videoströmmen vid behov. De lär duga bra för dagstidningstryck och web.

Byt EOS-1D C mot A7S för att hamna on-topic i den här tråden.

Per kommer du ihåg din kommentar till killen som sade att han inte hade lust att efterbehandla en massa bilder. Han som ratade RAW och körde JPEG? Du undrade vad man skulle göra med tusentals bilder. Med film kommer vi få massor av tusentals bilder och det kommer upplevas som ren lycka och oerhört praktiskt av allt fler.

Det lär duga inte bara för dagstidningstryck och web utan för väldigt många som idag nöjer sig med bilder med låg upplösning ur sina mobiler. Idag är 4K en ny och lite nischad teknik men det kan ju mycket väl bli så framöver att 4K tekniken kommer att halvt bli övriga systems död om folk upplever att 4K på TV ser fantastiskt ut och att de är "hemma" med det i sina behov. Då kommer nog många uppleva att de inte behöver så mycket mer. Hur många har en A3-skrivare idag? Hur många kommer köpa en i morgon om allt de frågat efter dittills löses av en 4K kamera och 4K TV som kan visa deras filmer/bilder?
 
Per kommer du ihåg din kommentar till killen som sade att han inte hade lust att efterbehandla en massa bilder. Han som ratade RAW och körde JPEG? Du undrade vad man skulle göra med tusentals bilder. Med film kommer vi få massor av tusentals bilder och det kommer upplevas som ren lycka och oerhört praktiskt av allt fler.
Men "vi" kommer inte att använda tusentals bilder. Fotografen (eller bildredaktören) kommer att välja ut ett fåtal bilder ur videofilmen och använda dessa.

Det lär duga inte bara för dagstidningstryck och web utan för väldigt många som idag nöjer sig med bilder med låg upplösning ur sina mobiler.
Som använder bilderna för web-bruk. Det ändrar alltså ingenting utom möjligen att mobiltelefonfotograferna blir påprackade lite bättre bildkvalitet. Det finns f.ö. mobiltelefoner redan idag som videofilmar i 4K.

Idag är 4K en ny och lite nischad teknik men det kan ju mycket väl bli så framöver att 4K tekniken kommer att halvt bli övriga systems död om folk upplever att 4K på TV ser fantastiskt ut och att de är "hemma" med det i sina behov. Då kommer nog många uppleva att de inte behöver så mycket mer. Hur många har en A3-skrivare idag? Hur många kommer köpa en i morgon om allt de frågat efter dittills löses av en 4K kamera och 4K TV som kan visa deras filmer/bilder?

Ja, att titta på bilder upphängda på en vägg är väl rätt ute redan idag? Jag tittar på bilder på det sättet ungefär en gång om året (på fotomässan i Älvsjö), och jag är nog ett undantag om man ser på befolkningen i stort.
 
Men för typiskt reportagefoto så vetefan om inte EOS-1D C duger rätt bra. Man videofilmar av hjärtans lust och sen plockar man ut stillbilder ut videoströmmen vid behov. De lär duga bra för dagstidningstryck och web.

Byt EOS-1D C mot A7S för att hamna on-topic i den här tråden.

Nja, glöm inte att när du videofilmar med 1D C så har du ingen AF och ingen sökare vilket gör det rätt knöligt att använda videoläget för stillbilder. Sedan är det förstås en väldigt bra stillbildskamera när du kör den i det läget - men då handlar det som sagt inte om att plocka bilder ur videoströmmen.

Men A7s ligger den visionen betydligt närmare till hands även om dess AF i videoläget kanske inte är så mycket att skryta med. Men det är bättre än ingen alls och du har en sökare.

Edit: Och ja, jag har fotat med en 1D C och plockat alldeles utmärkta bilder ur videofeeden, men det var med ett stationärt motiv :)
 

Bilagor

  • 1DC-01.jpg
    1DC-01.jpg
    83 KB · Visningar: 51


"Men "vi" kommer inte att använda tusentals bilder. Fotografen (eller bildredaktören) kommer att välja ut ett fåtal bilder ur videofilmen och använda dessa."

- Jo det är ju just det vi gör som både film och stillbild och gemensamt för detta är att ingen eller minimal efterbehandling sker och det var just det som var grejen.


"Som använder bilderna för web-bruk. Det ändrar alltså ingenting utom möjligen att mobiltelefonfotograferna blir påprackade lite bättre bildkvalitet. Det finns f.ö. mobiltelefoner redan idag som videofilmar i 4K."

- Webb eller utskrifter i mindre format. Fotoalbum och fotoböcker lever fortfarande trots allt.Lightroom har ju en hel modul för saker som dessa.


"Ja, att titta på bilder upphängda på en vägg är väl rätt ute redan idag? Jag tittar på bilder på det sättet ungefär en gång om året (på fotomässan i Älvsjö), och jag är nog ett undantag om man ser på befolkningen i stort"

- Jag var på Fotografiska senast i veckan och är det något jag är säker på så är det att Fotografiskas succe' inte är en dagslända. Det är fullt när folk har ledigt och det är bra utställningar på gång, så tanken att det skulle vara omodernt att hänga bilder och bildkonst på väggarna är nog förhastad. Intresset för fotografiska utskrivna bilder i hög kvalitet är mycket stort. Utställningen av Nick Brandts Afrika-bilder i stort format var en jättesucce'. Även Lijevalchs utställning av Jens Assurs Afrik-bilder blev riktigt uppmärksammat och jag såg den med. Jag förstår om folk möjligen tycker detta är ett Stockholms-fenomen men i Stockholm är det långtifrån ute idag att se fotoutställningar. Hela spektrat från lilla Galleri Kontrast på Hornsgatspuckeln till Fotografidska är i högsta grad levande kring fotografier som hänger vertikalt på väggar fortfarande år 2014.

Det kommer bli intressant att se om 4K-tekniken implementerad i kameror med FF-sensorer kommer att förändra hur vi ser på "film" då man ju även i frysta sekvenser kan få en kvalitet vi inte sett tidigare. Vi kanske får se mer film i framtiden där man utnyttjar möjligheten att kunna lägga in sillbildssekvenser i hög kvalitet vid uppspelningen.
 
Ja, att titta på bilder upphängda på en vägg är väl rätt ute redan idag? Jag tittar på bilder på det sättet ungefär en gång om året (på fotomässan i Älvsjö), och jag är nog ett undantag om man ser på befolkningen i stort.

Jag tror det är på väg in igen.
Själv har jag - och flera jag känner - börjat printa regelbundet. Jag har aldrig köpt så mycket ramar som nu. :)
 
Aha ... Vi har en kamera som matar ut 4k-video i 4:2:2 till extern inspelare (vilket är vanligt i proffssammanhang, sällsynt bland konsumenter), har goda möjligheter att mata ut ljud till extern ljudhantering (via standardkontakter för proffsvideovärlden) och över huvud taget innehåller en lång tvättlista med egenskaper man finner hos just proffsvideokameror. Och som saknar andra saker som konsumenter tenderar att fråga efter (som snabb AF i videoläget). Och som händelsevis presenteras på NAB-mässan som i huvudsak riktar sig till ... Proffsvideovärlden.

Och vem tror du den här kameran är riktad till?

Nej Martin. Sony A7s är INTE en Pro-Video kamera.

Den riktar sig till entusiaster och i viss mån "independent filmmakers". Även om en del av dessa, reklammakare mm. gör det professionellt och tjänar pengar på det så är det inte alls det som kallas pro-video.

Inom Professionell video som används inom broadcasting och filmproduktion har helt andra grejer och de säljs via helt andra kanaler och där är Sony en av de ledande aktörerna med utrustning som täcker hela produktionsflödet och ett riktigt supportprogram. Det är en HELT annan business och annan prislapp på grejerna och det finns inte en chans att de skulle presentera något som inte är komplett och hänger ihop i hela kedjan.

4K-kameror inom Sony Pro är t.ex. Cinealta F65 m.fl. Den kostar ca $70 000, dvs drygt en halv miljon plus moms sisådär. Och då är den naken och behöver hela infrastrukturen runtomkring, där Sonys utbud är komplett och du kan nog inte platsa i supportprogrammet med någon HPD-rigg (HPD=HopPlockadeDelar).

Kolla runt lite här för att få perspektiv, du lär knappast hitta nån A7s och tips om Atomos-inspelare där :)
http://pro.sony.com/bbsc/home.do

NAB-konferensen handlar just om pro-video. Det var det jag menade med att presentationen av A7s där verkade lite malplacerad och att det känns lite desperat av Sony att de måste kunna visa upp 4K inom alla deras produktområden. A7s känns inte riktigt färdig, vilket bl.a. avsaknaden av kringutrustning skvallrar om.


...matar ut 4k-video i 4:2:2 till extern inspelare (vilket är vanligt i proffssammanhang, sällsynt bland konsumenter), har goda möjligheter att mata ut ljud till extern ljudhantering (via standardkontakter för proffsvideovärlden) och över huvud taget innehåller en lång tvättlista med egenskaper man finner hos just proffsvideokameror.

4K i 8-bit till skillnad från t.ex. GH4 som levererar 10-bit.
Inget RAW-stöd och NEJ, den har INTE kontakter för XLR-ljud eller SDI-kontakter för video som t.ex. YAGH-enheten till GH4 har. A7s har inte ens en codec för 4K, enbart HDMI-signal ut som de hoppas att någon kan ta hand om. Det finns ingen sådan ännu eller ens när kameran är tänkt att bli tillgänglig till sommaren. Det enda som annonserats är Atomos Shogun som planeras att lanseras Q4-2014 och säkert kommer att dröja ytterligare innan den finns tillgänglig.

Vilken tvättlista med filmkamera-egenskaper är det du menar?
Iriskontroll? ND-filter? Ljudnivå-kontroll? Lip-sync? Gamma-control via knappar (att mickla inne i menyer är ju inte direkt on-the-fly). Nä, filmkameraegenskaperna lyser med sin frånvaro faktiskt.

TimeCode är såklart bra, men om man ändå måste använda en extern recorder så finns det ju i den så det tillför inget att ha det i kameran egentligen.


Råkar vara ett ganska vanligt larv i proffsvideovärlden där man gillar att bygga upp modulära kamerariggar efter eget tycke och smak.

Som sagt, nej det är det inte alls.
Inom konsument-ledet däremot där man även finner en del entusiaster och små oberoende filmmakare, javisst.

Där hittar man de prylar som A7s konkurrerar med. T.ex. BlackMagic, Panasonig GH4, Canon 5DmkIII hackad med Magic Lantern osv. Finns en uppsjö av riggutrustning och HDMI recorders mm.

A7s är ett starkt kort inom det området och det är absolut en levande marknad, så det är inget fel med det. Problemet och det jag menar med att Sony kan ha klantat till det är att de har världens starkaste trumfkort iom den nya sensorn, men verkar implementera den i nåt som inte ger den rättvisa och presenterar den innan allt är klart. A7r har visat sig ha värmeproblem vid filmning och det kan säkert A7s också drabbas av. Jag tror Sonys ingenjörer jobbar på under en enorm stress för att kunna göra A7s fungerande efter att marknadsfolket tvingat fram en förtida lansering. Problem med A7 pga det lilla kompakta formatet är klen batterikapacitet, inte tillräckligt med kräm för att hantera stora datamängder och svårighet med värmeavlednig. Att specen bara är 8-bitars via HDMI är en kompromiss som ligger Sony i fatet.

Det här är en ganska ny nish som tog fart iom Canon EOS 5DMkII när det visade sig att det för första gången gick att egenproducera film med hög dynamik och skärpedjupskontroll osv. utan att göra de enorma investeringarna som krävs för professionell video.


En centrumenhet som dessutom har ett ovanligt kort registeravstånd vilket gör att du via adaptrar (en annan vanlig företeelse i videovärlden) kan använda nästan varje känt objektiv med tillräckligt stor bildcirkel (som de fina videoobjektiven från Canon, Zeiss, Schneider plus en jättehög med filmobjektiv som har den för filmvärlden vanliga PL-fattningen).

"Fullformat" med 35 mm film inom video är inte samma som för stillbild. Även om filmremsan är lika bred så körs den på höjden och rutorna blir därmed det som "vi" kallar APS-C. Småbild 24x36 mm är alltså dubbelt så stort som super-35. Det är såklart häftigt och ger möjlighet till ännu mer ljusinfångande yta och skärpedjupskontroll, MEN det gör också att alla dessa fina videoobjektiv du räknar upp med PL-fattning INTE kan användas på A7s eftersom bildcirkeln inte täcker sensorn!

Panasonic GH4 och BlackMagic däremot som använder MFT kan använda dessa objektiv. Det är också populärt att använda speed-booster adaptrar tillsammans med stillbilds FF-objektiv, vilket gör att du i praktiken ändå får samma skärpedjupskontroll och ljusinsläpp. Alla adaptrar med linser, såväl speed-bosters som teleconverters påverkar bildkvaliten en aning, men för filmning så är inte inte alls lika viktigt med krispig skärpa som vid stillbildsfoto så därmed är inte den större sensorn en så solklar fördel då man får samma effekt med dessa boosters. Det finns också många fina ljusstarka objektiv med F/0.95 osv till MFT, vilket inte alls finns till FF.


Visst är det här en nischkamera, men det här är en lönsam och (långsamt, men dock) expanderande nisch där Sony redan råkar ha ett bra fotfäste och är ett mycket mer etablerat varumärke än de är på stillbildssidan.

Nej, Sony är INTE starka där. Det är deras problem och därför känns det lite tråkigt att de inte når hela vägen fram med A7s, men de lär absolut bli det. Varumärket är starkt för att målgruppen känner till Sony just från pro-video, men deras kameror hittills har inte varit DSLR-filmarnas favoriter.

Det är Canon och Panasonic och andra MFT. Canon speciellt tack vare Magic Lantern. Även Nikon har fått ett insteg tack vare att de var först med att skicka ut en ren HDMI-signal utan menytext osv som kunde tas hand om av Atomos Ninja och även andra som D5300.

Sonys marknadsandel inom det här segmentet har varit i stort sett obefintlig pga problem med yello och aliasing och hantering och kass codec med bara AVCHD.


Vi kan nog avvakta lite och se vem som i slutändan framstår som mest komiska, du eller Sony :)

Ja, vi får väl se :)
Som stå-upp komikern sa: När jag berättade att jag skulle börja med stand-up så skrattade alla, men nu skrattar de minsann inte!

Sony kommer absolut göra allt för att bli starka inom det här segmentet. De har gjort ett starkt ryck med A6000 som det verkar. Vi får se hur de lyckas med A7s och kommande framtida produkter.

Det coolaste med A7s är dock sensorn. Jag tror det snart kommer andra kameror där den tas tillvara på ett bättre sätt.


/Mats
 
Det finns dessutom ett antal ställen som säljer bilder i Stockholm. Redan ute på Arlanda möter turister och resande butiker som säljer historiska bilder av Stockholm och i Gamla Stan likaså. I centrala Stockholm finns flera ställen där det säljs fina fotografiska bilder till i en del fall rätt höga priser. Vid Hötorgets T-uppgång vid Konserthuset sålde man ett tag djurfoton. Det finns säkert ett antal fler vid sidan av gallerier som Galleri Kontrast ställer ut och säljer fotografiska bilder.

På nätet finns massor från Easy Art till inte minst butiken hos Fotografiska.

http://www.easyart.se/
http://butik.fotografiska.eu/fotografer

Sedan finns ju bildbyråerna med miljontals bilder att välja mellan. Kan man inte skriva ut själv, så kan ju Crimson m.fl.

Det jag skulle tycka vara intressant vore att få någon uppfattning om hur den digitala revolutionen och överflödet av digital bild påverkat marknaden för exv. målningar. Målad konst borde känna av detta.
 
Håller med. Tvärtemot vad många tror är det nog inte en ren slump att till exempel Canon har valt att dela upp detta mellan en snabb stillbildskamera (Eos 1D X) och en 4k-videokamera (Eos 1D C).

Det går bra att bygga fantastiska stillbildskameror med stora sensorer som har ok men inte fantastisk video. Det går att bygga fantastiska videokameror med stor sensor som kan ta stillbilder men där man saknar vissa saker (som Eos 1D C som inte precis är någon ideal stillbildvideokamera i och med att du saknar AF i serieläget). Eller så kan du kombinera mycket bra stillbild med mycket bra video - men får gå ned en bit i sensorstorlek - som i Panasonic GH4.

I en framtid kanske vi kan kombinera de här sakerna mer fritt, men idag fungerar det inte riktigt.

Martin, vet du vad skillnaden i hårdvara mellan !D X ovh 1D C är?

Inget! Nada, zip, zilch, nothing!!!

Det är EXAKT samma kamera med exakt samma hårdvara. Finns inte en enda komponent, vare sig mekanisk eller elektronisk som skiljer dem åt.

Det är ENBART programvara som differentierar dessa kameror - och priset.


Pro-Video har en helt annan prisnivå än stillbild och inom profesionell stillbild så kostar ett kamerahus c:a 50 000 kr. och det har satt sig. Canon kan helt enkelt inte ta mer betalt för 1D X.


Nu har det här mellansegmentet dykt upp och 1D X hade redan ordentligt med cpukraft och lagring, bra sensor osv. så att den kunde programmeras om till videokamera och erbjudas som f'ältvideo och B-kamera mm. Det är dock till en lite annan målgrupp än pressfolket även om det finns överlapp.

Kanske minnet inte räcker till för att hantera båda programuppsättningarna samtidigt, men rent tekniskt skulle Canon ha kunnat gjort det möjligt att "boota" 1D X som antingen stillbildskamera eller videokamera.

Fast å andra sidan... Då kunde de inte ta dubbelt så mycket betalt för 1D C som för 1D X, så den ingenjör som presenterade den lösningen fick nog inget gehör för det...


/Mats
 
Jag tror att A7s kommer att användas professionellt till flygfoto. Måste finnas 10-tusentals världen över som har önskat sig den här kameran till sin drönare.

/Stephan
 
Martin, vet du vad skillnaden i hårdvara mellan !D X ovh 1D C är?

Inget! Nada, zip, zilch, nothing!!!

Det är EXAKT samma kamera med exakt samma hårdvara. Finns inte en enda komponent, vare sig mekanisk eller elektronisk som skiljer dem åt.

Det är ENBART programvara som differentierar dessa kameror - och priset.

Från början sades det att det enbart är FW och ett hörslursuttag som skiljer dessa kameror, men det finns andra skillnader (om än små): http://www.canonrumors.com/2013/01/inside-the-canon-eos-1d-c/

Skillnaderna har just med kylningen att göra.

Dessa små skillnader kan nog ändå påverka priset en hel del eftersom kameran tillverkas i mycket mindre serier.

Sony A7s verkar inte ha något annat än sensorn som skiljer sig från de båda andra kamerorna, och det kan nog som sagt göra att det där med kylning kan komma att bli ett problem. Den nya sensorn kanske dock utvecklar mycket mindre värme än de andra så att det fungerar ändå.
 
Från början sades det att det enbart är FW och ett hörslursuttag som skiljer dessa kameror, men det finns andra skillnader (om än små): http://www.canonrumors.com/2013/01/inside-the-canon-eos-1d-c/

Skillnaderna har just med kylningen att göra.

Dessa små skillnader kan nog ändå påverka priset en hel del eftersom kameran tillverkas i mycket mindre serier.

Sony A7s verkar inte ha något annat än sensorn som skiljer sig från de båda andra kamerorna, och det kan nog som sagt göra att det där med kylning kan komma att bli ett problem. Den nya sensorn kanske dock utvecklar mycket mindre värme än de andra så att det fungerar ändå.

Ok, det kanske finns minimala skillnader, men att 1D C inte skulle kunna ha AF i följande stillbildsläge är inget annat än en strypning (fast som sagt, båda programvarorna kanske inte får plats samtidigt).

Att priset skulle ha ett endaste dugg med tillverkningskostnaden att göra tror jag inte ett smack på. De prissätts efter marknaden helt enkelt.

1D C görs i betydligt mindre serie och hanteringen av en SKU till kostar också pengar såklart.

Här finns en prisjämförelse med "4K on a budget" som visar 1D C konkurrenskraftig.
http://wolfcrow.com/blog/the-battle...anon-c300-vs-1dc-vs-sony-f5-price-comparison/


Det som gör Canon 1D X lyckosam att konvertera till en videokamera på det där sättet är att den redan har massa cpu-kraft och rejält med strömförsörjning och snabb lagringsteknik mm. i ett rejält hus med bra kylningsmöjligheter, vilket är precis det som A7s saknar. Tack vare detta kan 1D C användas praktiskt i fält eftersom det är en komplett enhet som kan spela in 4K för utan en rigg med extern recorder.

Den relativt låga upplösningen på 18 megapixel som Canon sen väljer att croppa gör att man kan få ut 4K video utan lineskipping ändå.

Det riktigt coola med A7s är som sagt sensorm med full 1:1 utläsning i fotografisk småbildsbredd och högt BAS-ISO med riktigt bra känslighet. Kamerahuset gör den inte riktigt rättvisa, men den kan nog bli populär i vissa grupper om det inte hinner lanseras nån annan kamera med samma sensor som gör det bättre, vilket är ganska troligt och då floppar A7s ändå, eller att den prisdumpas och då är det verkligen ett fynd. A7s kommer nog att också säljas i kit med Atomos Shogun. Kanske med det kommande 28-135/4 PZ om de hinner med.


/Mats
 
Jag tror att A7s kommer att användas professionellt till flygfoto. Måste finnas 10-tusentals världen över som har önskat sig den här kameran till sin drönare.

/Stephan

Kanske, kanske inte. GH4 är nog bättre i så fall att skicka upp.

Du kan ju inte filma i 4K med A7s i en drönare, det växer och blir tungt och besvärligt med en extern recorder också. Behövs typ DJI S-1000 eller nåt för att orka med och få lite flygtid.

Fast för HD med de fina FE-objektiven, visst!

Kan mycket väl komma fler lösningar att ta hand om videoströmmen, så jag ska inte vara för negativ, A7s kan mycket väl bli en succé ändå.

/Mats
 
att 1D C inte skulle kunna ha AF i följande stillbildsläge är inget annat än en strypning (fast som sagt, båda programvarorna kanske inte får plats samtidigt).

Det känner jag inte igen. Jag har ändå plåtat sport med EOS-1D C och EOS-1D X sida vid sida. Ser inget i specarna som antyder detta.

Men jag håller med om att EOS-1D C är prissatt efter vad Canon tycker sig kunna ta betalt. En företagsekonomilärare sa en gång "Priset har inget med tillverkningskostnaden att göra".

Ska bli spännande att testa A7s. Tror de skulle sålt fler till vanliga hobbyfotografer om den hade haft 24 megapixel.
 
Martin, vet du vad skillnaden i hårdvara mellan !D X ovh 1D C är?

Inget! Nada, zip, zilch, nothing!!!

Det är EXAKT samma kamera med exakt samma hårdvara. Finns inte en enda komponent, vare sig mekanisk eller elektronisk som skiljer dem åt.

Det är ENBART programvara som differentierar dessa kameror - och priset.
Det råder delade meningar om det.

En del av prisskillnaden består f.ö. av skatt/tull, som är högre på EOS-1D C eftersom den klassas som videokamera.
 
Kan mycket väl komma fler lösningar att ta hand om videoströmmen, så jag ska inte vara för negativ, A7s kan mycket väl bli en succé ändå.
För flygfoto nära operatören kanske man kan skicka videströmmen via WiFi. Jag har inte räknat på vilken WiFi-prestanda som krävs, men utomhus har man ju stora möjligheter att ha hinderfri sikt mellan sändare och mottagare.

Jag har en Parrot AR Drone 2.0 som styrs via WiFi från en iOS- eller Android-enhet. Quadcoptern har också en videokamera och kan skicka en videoström på 720p till styrapparaten för lagring.
Det är mest en leksak, men visar vad som kan göras för ganska lite pengar.

För 4K-video krävs förstås ett kraftigare flygetyg som orkar lyfta en större kamera.
 
En del av prisskillnaden består f.ö. av skatt/tull, som är högre på EOS-1D C eftersom den klassas som videokamera.

Det ligger mer utvecklingstid bakom 1D C. Det kostar också.

Sen har kanske inte Canon känt sig nödgade att hålla nere priset heller. I den professionella videobranschen är inte EOS-1D C extremt dyr. Och den har ju några features som gör att den använts vid långfilmsproduktion som "second unit": den är relativt liten och vädertätad.

Sony A7s blir förhoppningsvis prissatt så att den även passa hobbyfotografers plånböcker.
 
Det känner jag inte igen. Jag har ändå plåtat sport med EOS-1D C och EOS-1D X sida vid sida. Ser inget i specarna som antyder detta.

Men jag håller med om att EOS-1D C är prissatt efter vad Canon tycker sig kunna ta betalt. En företagsekonomilärare sa en gång "Priset har inget med tillverkningskostnaden att göra".

Ska bli spännande att testa A7s. Tror de skulle sålt fler till vanliga hobbyfotografer om den hade haft 24 megapixel.

Det finns tillverkare som säljer saker under tillverkningspris men det gör de nog inte speciellt länge, så nog har tillverkningskostnaderna en viss bäring för priset ut mot distributionsledet på så sätt att man inte fortsätter tillverka om man inte kan täcka kostnaderna eller att man ser att man kan göra det på lite sikt. Det finns självfallet särfall där man säljer saker under kostpris för att kunna sälja en eller flera andra produkter i bundlingar men det är ju lite av en annan sak.

Tillverkningskostnaden blir ju någon form av golv för tillverkaren (jag pratar inte om priset i butik nu) och alla andra påslag (i distributionsledet distributör - återförsäljare) ligger ju kummulativt på det golvet. Kan inte tillverkaren se någon lönsamhet i det han gör så kommer han i de flesta fall (om han är medveten om hur det ser ut - alla är ju inte det) att upphöra med tillverkningen och då om inte förr kommer alla andra led att fatta att tillverkningskostnaden åtminstone har den betydelsen.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar