Aha ... Vi har en kamera som matar ut 4k-video i 4:2:2 till extern inspelare (vilket är vanligt i proffssammanhang, sällsynt bland konsumenter), har goda möjligheter att mata ut ljud till extern ljudhantering (via standardkontakter för proffsvideovärlden) och över huvud taget innehåller en lång tvättlista med egenskaper man finner hos just proffsvideokameror. Och som saknar andra saker som konsumenter tenderar att fråga efter (som snabb AF i videoläget). Och som händelsevis presenteras på NAB-mässan som i huvudsak riktar sig till ... Proffsvideovärlden.
Och vem tror du den här kameran är riktad till?
Nej Martin. Sony A7s är INTE en Pro-Video kamera.
Den riktar sig till entusiaster och i viss mån "independent filmmakers". Även om en del av dessa, reklammakare mm. gör det professionellt och tjänar pengar på det så är det inte alls det som kallas pro-video.
Inom Professionell video som används inom broadcasting och filmproduktion har helt andra grejer och de säljs via helt andra kanaler och där är Sony en av de ledande aktörerna med utrustning som täcker hela produktionsflödet och ett riktigt supportprogram. Det är en HELT annan business och annan prislapp på grejerna och det finns inte en chans att de skulle presentera något som inte är komplett och hänger ihop i hela kedjan.
4K-kameror inom Sony Pro är t.ex. Cinealta F65 m.fl. Den kostar ca $70 000, dvs drygt en halv miljon plus moms sisådär. Och då är den naken och behöver hela infrastrukturen runtomkring, där Sonys utbud är komplett och du kan nog inte platsa i supportprogrammet med någon HPD-rigg (HPD=HopPlockadeDelar).
Kolla runt lite här för att få perspektiv, du lär knappast hitta nån A7s och tips om Atomos-inspelare där
http://pro.sony.com/bbsc/home.do
NAB-konferensen handlar just om pro-video. Det var det jag menade med att presentationen av A7s där verkade lite malplacerad och att det känns lite desperat av Sony att de måste kunna visa upp 4K inom alla deras produktområden. A7s känns inte riktigt färdig, vilket bl.a. avsaknaden av kringutrustning skvallrar om.
...matar ut 4k-video i 4:2:2 till extern inspelare (vilket är vanligt i proffssammanhang, sällsynt bland konsumenter), har goda möjligheter att mata ut ljud till extern ljudhantering (via standardkontakter för proffsvideovärlden) och över huvud taget innehåller en lång tvättlista med egenskaper man finner hos just proffsvideokameror.
4K i 8-bit till skillnad från t.ex. GH4 som levererar 10-bit.
Inget RAW-stöd och NEJ, den har INTE kontakter för XLR-ljud eller SDI-kontakter för video som t.ex. YAGH-enheten till GH4 har. A7s har inte ens en codec för 4K, enbart HDMI-signal ut som de hoppas att någon kan ta hand om. Det finns ingen sådan ännu eller ens när kameran är tänkt att bli tillgänglig till sommaren. Det enda som annonserats är Atomos Shogun som planeras att lanseras Q4-2014 och säkert kommer att dröja ytterligare innan den finns tillgänglig.
Vilken tvättlista med filmkamera-egenskaper är det du menar?
Iriskontroll? ND-filter? Ljudnivå-kontroll? Lip-sync? Gamma-control via knappar (att mickla inne i menyer är ju inte direkt on-the-fly). Nä, filmkameraegenskaperna lyser med sin frånvaro faktiskt.
TimeCode är såklart bra, men om man ändå måste använda en extern recorder så finns det ju i den så det tillför inget att ha det i kameran egentligen.
Råkar vara ett ganska vanligt larv i proffsvideovärlden där man gillar att bygga upp modulära kamerariggar efter eget tycke och smak.
Som sagt, nej det är det inte alls.
Inom konsument-ledet däremot där man även finner en del entusiaster och små oberoende filmmakare, javisst.
Där hittar man de prylar som A7s konkurrerar med. T.ex. BlackMagic, Panasonig GH4, Canon 5DmkIII hackad med Magic Lantern osv. Finns en uppsjö av riggutrustning och HDMI recorders mm.
A7s är ett starkt kort inom det området och det är absolut en levande marknad, så det är inget fel med det. Problemet och det jag menar med att Sony kan ha klantat till det är att de har världens starkaste trumfkort iom den nya sensorn, men verkar implementera den i nåt som inte ger den rättvisa och presenterar den innan allt är klart. A7r har visat sig ha värmeproblem vid filmning och det kan säkert A7s också drabbas av. Jag tror Sonys ingenjörer jobbar på under en enorm stress för att kunna göra A7s fungerande efter att marknadsfolket tvingat fram en förtida lansering. Problem med A7 pga det lilla kompakta formatet är klen batterikapacitet, inte tillräckligt med kräm för att hantera stora datamängder och svårighet med värmeavlednig. Att specen bara är 8-bitars via HDMI är en kompromiss som ligger Sony i fatet.
Det här är en ganska ny nish som tog fart iom Canon EOS 5DMkII när det visade sig att det för första gången gick att egenproducera film med hög dynamik och skärpedjupskontroll osv. utan att göra de enorma investeringarna som krävs för professionell video.
En centrumenhet som dessutom har ett ovanligt kort registeravstånd vilket gör att du via adaptrar (en annan vanlig företeelse i videovärlden) kan använda nästan varje känt objektiv med tillräckligt stor bildcirkel (som de fina videoobjektiven från Canon, Zeiss, Schneider plus en jättehög med filmobjektiv som har den för filmvärlden vanliga PL-fattningen).
"Fullformat" med 35 mm film inom video är inte samma som för stillbild. Även om filmremsan är lika bred så körs den på höjden och rutorna blir därmed det som "vi" kallar APS-C. Småbild 24x36 mm är alltså dubbelt så stort som super-35. Det är såklart häftigt och ger möjlighet till ännu mer ljusinfångande yta och skärpedjupskontroll, MEN det gör också att alla dessa fina videoobjektiv du räknar upp med PL-fattning INTE kan användas på A7s eftersom bildcirkeln inte täcker sensorn!
Panasonic GH4 och BlackMagic däremot som använder MFT kan använda dessa objektiv. Det är också populärt att använda speed-booster adaptrar tillsammans med stillbilds FF-objektiv, vilket gör att du i praktiken ändå får samma skärpedjupskontroll och ljusinsläpp. Alla adaptrar med linser, såväl speed-bosters som teleconverters påverkar bildkvaliten en aning, men för filmning så är inte inte alls lika viktigt med krispig skärpa som vid stillbildsfoto så därmed är inte den större sensorn en så solklar fördel då man får samma effekt med dessa boosters. Det finns också många fina ljusstarka objektiv med F/0.95 osv till MFT, vilket inte alls finns till FF.
Visst är det här en nischkamera, men det här är en lönsam och (långsamt, men dock) expanderande nisch där Sony redan råkar ha ett bra fotfäste och är ett mycket mer etablerat varumärke än de är på stillbildssidan.
Nej, Sony är INTE starka där. Det är deras problem och därför känns det lite tråkigt att de inte når hela vägen fram med A7s, men de lär absolut bli det. Varumärket är starkt för att målgruppen känner till Sony just från pro-video, men deras kameror hittills har inte varit DSLR-filmarnas favoriter.
Det är Canon och Panasonic och andra MFT. Canon speciellt tack vare Magic Lantern. Även Nikon har fått ett insteg tack vare att de var först med att skicka ut en ren HDMI-signal utan menytext osv som kunde tas hand om av Atomos Ninja och även andra som D5300.
Sonys marknadsandel inom det här segmentet har varit i stort sett obefintlig pga problem med yello och aliasing och hantering och kass codec med bara AVCHD.
Vi kan nog avvakta lite och se vem som i slutändan framstår som mest komiska, du eller Sony
Ja, vi får väl se
Som stå-upp komikern sa: När jag berättade att jag skulle börja med stand-up så skrattade alla, men nu skrattar de minsann inte!
Sony kommer absolut göra allt för att bli starka inom det här segmentet. De har gjort ett starkt ryck med A6000 som det verkar. Vi får se hur de lyckas med A7s och kommande framtida produkter.
Det coolaste med A7s är dock sensorn. Jag tror det snart kommer andra kameror där den tas tillvara på ett bättre sätt.
/Mats